Putopties bij beurscrash
TIP
Putopties bij beurscrash
Hey,
Stel je verwacht een beurscrash van minstens 10 % binnen drie maanden.
Je hebt een bepaald bedrag dat je kan inzetten en volledig mag verliezen indien je verkeerd "gokt".
Om een mogelijke opbrengst te maximaliseren koop je dan best putopties rond de huidige beurswaarde of putopties op 90 % van de huidige beurswaarde of beter iets tussenin (op 95 % van de huidige beurswaarde)?
Of misschien zelfs putopties op 80 % van de huidige beurswaarde of nog lager?
Is het ook belangrijk om rekening te houden met het verhandeld volume?
Als leek is het zeer moeilijk om dit in te schatten.
Je hebt een bepaald bedrag dat je kan inzetten en volledig mag verliezen indien je verkeerd "gokt".
Om een mogelijke opbrengst te maximaliseren koop je dan best putopties rond de huidige beurswaarde of putopties op 90 % van de huidige beurswaarde of beter iets tussenin (op 95 % van de huidige beurswaarde)?
-
anonymous8
Re: Putopties bij beurscrash
Iwein schreef: ↑18 oktober 2020, 09:01 Hey,
Wanneer je verwachting 10% lager is neem je gerust 5% onder de huidige waarde. Die zijn dan zo duur niet maar de kans dat ze in the money geraken is ook kleiner. Kijk naar de delta die zegt hoe groot dat men de kans acht dat deze in de money komen bv 0,5 is een optie at the money, dus even hoog als de huidige koers, delta is 50% dus 1 kans op 2
Wanneer je toch een crash verwacht koopt je beter puts far out the money puts voor "een habbekrats" , weet wel dat de kans dat die waardeloos expireren zeer groot is. Timen is moeilijk en dus gok je gewoon op alles of niks binnen die periode.
Hangt af welke puts je wil kopen (op een index neem ik aan) Uiteraard moet er voldoende liquiditeit zijn. Er moet dus id genoeg volume in zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je de inzet volledig mag verliezen, koop dan inderdaad redelijk ver out of the money.Iwein schreef: ↑18 oktober 2020, 09:01 Hey,
Ik zou wel niet verder gaan dan die 80%. Neem beter rond de 85%. Houd er rekening mee dat je zeer snel geld verliest aan tijdswaarde. Hoe verder out of the money hoe sneller dit gaat. Ik spreek uit ondervinding. En stel uzelf een target, 100 of 150% winst bvb. Neem ze als ze er is of het verdampt voor je het goed en wel beseft.
Neem gewoon de opties van de ticker SPY (s&p 500). Daar heb je meer dan genoeg volume, tenzij je 1 miljard USD wilt inzetten
NB: Het is niet omdat ik hier wat raad geef dat ik het een goed idee vind, maar ik begrijp het wel
-
anonymous9
U bent wel zeer overtuigd dat er een crash zal komen. Maar u schrijft zelf dat u een leek bent, dat is dus bij u alleen dit maar zo 'aanvoelen'. U kunt dit niet onderbouwen.
Zomaar opties kopen en blindelings gokken staat gelijk aan geld verliezen. Misschien behaalt u af en toe winst maar op de lange termijn zult u alleen maar geld verliezen.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Putoptie kopen is alleen interessant als je de aandelen in bezit hebt, veel geld in gestoken hebt en je wilt indekken tegen een crash...
Als je de aandelen niet hebt en je verwacht een crash, wacht dan gewoon met te kopen totdat ze gezakt zijn? Spaart je de prijs van de optie uit
Bovendien is de lange termijn trend op de beurs stijgend. Dus zeer riskant om put opties te kopen.
Als je de aandelen niet hebt en je verwacht een crash, wacht dan gewoon met te kopen totdat ze gezakt zijn? Spaart je de prijs van de optie uit
Bovendien is de lange termijn trend op de beurs stijgend. Dus zeer riskant om put opties te kopen.
voor aanslag 9/11 hebben banken en grote bedrijven veel putopties van America airlines and united airlines gekocht....
-
anonymous9
Ook niet vergeten dat er nu al veel volatiliteit in de markt zit. De VIX staat op 28. Dat betekent ook dat u voor een put optie op de S&P500 (ETF: SPY) nu een pak meer moet betalen dan in rustiger tijden.
-
anonymous
Zo?
Ik dacht dat het de CIA was, want zij zaten achter 9/11. CIA had geldproblemen en wou snel geld verdienen. Dankzij die putopties: probleem opgelost.
Bedankt voor de info.
Ik ben een volledige leek op de beurs maar volg wel al jaren de geopolitiek. En wat er mijn inziens nu staat aan te komen is ongezien ivm de verkiezingen in de VS. Totale chaos, veel erger dan de onlusten tijdens de Vietnamperiode. DIt zal niet onmiddellijk uitbreken op election day maar langzaam stijgen naar een crescendo. Kritieke momenten zijn 8 december (elke staat moet zijn kiesmannen gekozen hebben), 6 januari (officiële stemming in het nieuwe congres) en 20 januari (de inhuldiging van de nieuwe president - op dat moment MOET er een president zijn, indien niet wordt de senaatsvoorzitter automatisch president meen ik).
Het is en blijft natuurlijk maar een scenario. Voor hetzelfde geld verloopt alles zeer rustig en blijft de beurs ongegeneerd stijgen. In dat geval heb ik dus verkeerd gegokt.
Als volledige leek wil ik dus inzetten op dit scenario. Ik mag gerust mijn totale bedrag verliezen maar zou graag daar toch ook iets voor terugkrijgen als ik juist gok.
Ik dacht aan putopties op de Nasdaq (Invesco QQQ Trust Series 1) of is het beter op de S%P500?
Vermits ik denk aan een timeframe van november tot eind januari zou ik dus opties willen kopen met een vervaldag die later valt.
Wat is het beste denken jullie: 15 januari, 19 februari of 19 maart?
Ik ben een volledige leek op de beurs maar volg wel al jaren de geopolitiek. En wat er mijn inziens nu staat aan te komen is ongezien ivm de verkiezingen in de VS. Totale chaos, veel erger dan de onlusten tijdens de Vietnamperiode. DIt zal niet onmiddellijk uitbreken op election day maar langzaam stijgen naar een crescendo. Kritieke momenten zijn 8 december (elke staat moet zijn kiesmannen gekozen hebben), 6 januari (officiële stemming in het nieuwe congres) en 20 januari (de inhuldiging van de nieuwe president - op dat moment MOET er een president zijn, indien niet wordt de senaatsvoorzitter automatisch president meen ik).
Het is en blijft natuurlijk maar een scenario. Voor hetzelfde geld verloopt alles zeer rustig en blijft de beurs ongegeneerd stijgen. In dat geval heb ik dus verkeerd gegokt.
Als volledige leek wil ik dus inzetten op dit scenario. Ik mag gerust mijn totale bedrag verliezen maar zou graag daar toch ook iets voor terugkrijgen als ik juist gok.
Ik dacht aan putopties op de Nasdaq (Invesco QQQ Trust Series 1) of is het beter op de S%P500?
Vermits ik denk aan een timeframe van november tot eind januari zou ik dus opties willen kopen met een vervaldag die later valt.
Wat is het beste denken jullie: 15 januari, 19 februari of 19 maart?
-
anonymous9
Als u dan toch absoluut hiermee wil verder gaan, koop dan liever opties met kortere looptijd en rol die dan door. U betaalt dan minder premie.
Bij een crash zal de Nasdaq vermoedelijk meer zakken dan de S&P500. De Russell 2000 (index kleinere aandelen USA) vermoedelijk nog meer.
Een verkiezing van Biden is trouwens ook minder goed nieuws voor de technologiebedrijven (en dus de Nasdaq). Biden zal hun machtspositie proberen inperken, bijv sleutelen aan hun monopolies.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 19 oktober 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is daar het voordeel van?MoreOrLess schreef: ↑19 oktober 2020, 19:59
Als u dan toch absoluut hiermee wil verder gaan, koop dan liever opties met kortere looptijd en rol die dan door. U betaalt dan minder premie.
-
anonymous9
U betaalt dus minder premie. Uw opties zijn intrinsiek meer waard voor het geld dat u eraan besteedt. De premie bestaat uit tijdswaarde en impliciete volatiliteit. Voor een koper van opties zijn dat meerkosten zonder dat daar iets tegenover staat. Voor de schrijvers van opties is dat hun extra rendement, onafhankelijk van wat de koers van de aandelen op zich doen. Daarom winnen schrijvers van opties op de lange termijn altijd.
Minder premie, ja inderdaad omdat je ook minder tijd krijgt.MoreOrLess schreef: ↑19 oktober 2020, 20:11 U betaalt dus minder premie. Uw opties zijn intrinsiek meer waard voor het geld dat u eraan besteedt. De premie bestaat uit tijdswaarde en impliciete volatiliteit. Voor een koper van opties zijn dat meerkosten zonder dat daar iets tegenover staat. Voor de schrijvers van opties is dat hun extra rendement, onafhankelijk van wat de koers van de aandelen op zich doen. Daarom winnen schrijvers van opties op de lange termijn altijd.
Als je dat daarna gewoon opnieuw doet, waar is dan de winst?
Schrijvers winnen inderdaad altijd. Je moet er wel heel diepe zakken voor hebben.
Het is vergelijkbaar met verzekeraars, die winnen ook altijd
[/quote]
Wat bedoel je met doorrollen?
Adviseer je dus om kortlopende opties te kopen die vervallen in november en ze dan door te rollen?
Wat bedoel je met doorrollen?
Adviseer je dus om kortlopende opties te kopen die vervallen in november en ze dan door te rollen?
-
anonymous9
@Barryke,
Omdat je je beter kunt aanpassen bij het doorrollen van opties aan de koers van de aandelen op dat moment is de premie lager. Als de koers van de aandelen (of index) ondertussen hetzelfde blijft is er inderdaad geen verschil. Maar de kans is groot dat dit niet zo is.
Omdat je je beter kunt aanpassen bij het doorrollen van opties aan de koers van de aandelen op dat moment is de premie lager. Als de koers van de aandelen (of index) ondertussen hetzelfde blijft is er inderdaad geen verschil. Maar de kans is groot dat dit niet zo is.