Q100, wat zit er in?
TIP
Q100, wat zit er in?
Als men zou lenen met een quotiteit van 100. Wat zit er dan in die 100%? Ik weet dat het sowieso zonder de registratierechten zijn op de grond. Maar zit daar de BTW op de nieuwbouw in? Architectenkosten?
Ik en mijn vriendin hadden berekend dat we naar afbetaling toe een lening van €350.000 wel zouden moeten aankunnen (op 25j). Er is ook nog spaargeld (kleine 80k, maar we moeten er ook enkele meubelen van kopen en hebben liefst natuurlijk nog wat reserve voor noodgevallen met de bouw).
We hebben een bouwgrond op het oog van 135k. We zijn nu echter wat in de war met wat we dan van budget voor de bouw zouden over hebben. Bij een SOD firma hebben we een eerste inschatting gekregen van 228k incl architectenkosten en BTW (met. al enkele upgrades zoals zonnepanelen, ventilatiesysteem D, vloerverwarming, ...).
135+228 = 363, dus net onder de Q100. Maar natuurlijk niet als je daar de BTW en architectenkosten moet aftrekken, dan zit je boven de 100 (wat niet mag).
Ik en mijn vriendin hadden berekend dat we naar afbetaling toe een lening van €350.000 wel zouden moeten aankunnen (op 25j). Er is ook nog spaargeld (kleine 80k, maar we moeten er ook enkele meubelen van kopen en hebben liefst natuurlijk nog wat reserve voor noodgevallen met de bouw).
We hebben een bouwgrond op het oog van 135k. We zijn nu echter wat in de war met wat we dan van budget voor de bouw zouden over hebben. Bij een SOD firma hebben we een eerste inschatting gekregen van 228k incl architectenkosten en BTW (met. al enkele upgrades zoals zonnepanelen, ventilatiesysteem D, vloerverwarming, ...).
135+228 = 363, dus net onder de Q100. Maar natuurlijk niet als je daar de BTW en architectenkosten moet aftrekken, dan zit je boven de 100 (wat niet mag).
Re: Q100, wat zit er in?
http://www.infotalia.com/nld/wonen/immo ... sp?id=3370Wat is de quotiteit van mijn lening bij nieuwbouw?
Bij een nieuwbouw is het niet mogelijk om over een verkoopprijs te spreken. Daarom berekenen banken bij een nieuwbouw de quotiteit van de financiering via de aankoopprijs van de bouwgrond en de totale waarde van de bouw ( inclusief btw ) maar zonder bijkomende kosten zoals architect, notaris of registratierechten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik weet dat je het niet graag gaat horen, maar als je zo moet zitten rekenen om net onder die Q100 te geraken... Kun je dan niet beter op zoek gaan naar een goedkoper project? Als je maar een reserve van 80K hebt, kun je mijn inziens beter op zoek gaan naar een bestaande woning. De kosten liggen daar een pak lager dan bij een nieuwbouw. Als je alles tot op de euro moet uitrekenen, ga je jezelf vastzetten voor de komende 25 jaar en tegen dat je woning afbetaald zal zijn, is je nieuwbouw geen nieuwbouw meermstr schreef: ↑31 maart 2019, 22:37 Als men zou lenen met een quotiteit van 100. Wat zit er dan in die 100%? Ik weet dat het sowieso zonder de registratierechten zijn op de grond. Maar zit daar de BTW op de nieuwbouw in? Architectenkosten?
Ik weet dat je het niet graag gaat horen, maar als je zo moet zitten rekenen om net onder die Q100 te geraken... Kun je dan niet beter op zoek gaan naar een goedkoper project? Als je maar een reserve van 80K hebt, kun je mijn inziens beter op zoek gaan naar een bestaande woning. De kosten liggen daar een pak lager dan bij een nieuwbouw. Als je alles tot op de euro moet uitrekenen, ga je jezelf vastzetten voor de komende 25 jaar en tegen dat je woning afbetaald zal zijn, is je nieuwbouw geen nieuwbouw meer
[/quote]
Ik kan verkeerd zijn, maar ik meen mij te herinneren dat er een stuk btw uitgehaald wordt. Als je een huis koopt , worden de rr immers ook niet meegeteld.
Nu goed ik volg NS2SN wel een beetje, echter meen ik ook dat dit project aansluit bij de voorkeur van velen. Echter lees ik lening 350 000 op 25 jaar, dan zit je al snel met aflossingen boven de 1300€. Mijn vraag dan kunnen jullie dat wel aan, ik zou niet meer gaan aflossen dan een derde van jullie gezamenlijk loon.
Bovendien met nieuwbouw ben je er nog niet, er is ook nog tuinaanleg, klussen in huis, extra's. Als dit een sleutel op de deur is en je hebt dit berekend zonder enige afwijking van het basis lastenboek zou ik ook skippen.
Het hangt van bank tot bank af. Sommige banken tellen de BTW voor 50% mee, sommigen voor 100% en anderen zien het volledig als kosten.
NS2SN heeft een punt, als de BTW er niet in zit, dan wordt het inderdaad nipt en te veel rekenen om het juist te laten uitkomen.
Als de BTW wel mee telt (en dat lees ik nu in de link van Didymus) dan is het toch wel een ander verhaal.
Registratie en notariskosten op de grond zouden op een 13k komen. Als je de architectkost uit de prijs van 228k haalt (4%) zou die op een 8k komen, oké dat is een heel goedkope omdat die bij de SOD komt, maar zelfs al pakken we er een onafhankelijke, reken 20k om even makkelijk te rekenen komen we er nog wel natuurlijk:
13k registratie & notariskosten
20k architect
7k voor extra kosten zoals nutsvoorzieningen etc.
= 40k dat we minimaal zelf moeten leggen.
Momenteel willen we als reserve 20k houden. We hebben geen wagens ten lasten, dus daar gaan we geen plotse extra kosten uit krijgen. We zouden met SOD werken, als we alles goed op voorhand vastleggen zouden ook daar achteraf geen grote extra kosten uit mogen komen.
Dat houdt dan nog eens een extra 20k over die we zouden kunnen gebruiken voor meubels en afwerkingen die we zelf zouden doen (tuin, laminaat op het 1ste verdiep etc.) en nog enkele extra's in het lastenboek (zoals vermeld zaten er in de prijs al enkele upgrades in).
350k op 25 jaar @ 2% vaste rentevoet (wat niet belachelijk goedkoop is gezien de huidige rentevoet volgens mij) zou neerkomen op een €1480/maand. Dat is niet niks en dat zit wel boven de 1/3 regel, maar die 1/3 regel houdt geen rekening met de 2*€150 maaltijdcheques, het feit dat we geen vervoerskosten hebben (ik bedrijfswagen + tankkaart, vriendin zou met de trein gaan werken in Antwerpen = 15 min rit, je moet zot zijn om dat met de wagen te willen doen) en dat ik zelfstandige in bijberoep ben waardoor kosten voor GSM, Telenet etc. volledig door de zaak bekostigd kunnen worden.
We zijn voorzichtige mensen en rekenen graag de dingen uit, we zullen hierin dus zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Als we merken dat we de aflossing moeilijk gaan kunnen dragen (zowel nu als in de toekomst indien we binnen een aantal jaar aan kinderen zouden beginnen) gaan we ook wel zien naar alternatieven.
Als de BTW wel mee telt (en dat lees ik nu in de link van Didymus) dan is het toch wel een ander verhaal.
Registratie en notariskosten op de grond zouden op een 13k komen. Als je de architectkost uit de prijs van 228k haalt (4%) zou die op een 8k komen, oké dat is een heel goedkope omdat die bij de SOD komt, maar zelfs al pakken we er een onafhankelijke, reken 20k om even makkelijk te rekenen komen we er nog wel natuurlijk:
20k architect
Momenteel willen we als reserve 20k houden. We hebben geen wagens ten lasten, dus daar gaan we geen plotse extra kosten uit krijgen. We zouden met SOD werken, als we alles goed op voorhand vastleggen zouden ook daar achteraf geen grote extra kosten uit mogen komen.
Dat houdt dan nog eens een extra 20k over die we zouden kunnen gebruiken voor meubels en afwerkingen die we zelf zouden doen (tuin, laminaat op het 1ste verdiep etc.) en nog enkele extra's in het lastenboek (zoals vermeld zaten er in de prijs al enkele upgrades in).
350k op 25 jaar @ 2% vaste rentevoet (wat niet belachelijk goedkoop is gezien de huidige rentevoet volgens mij) zou neerkomen op een €1480/maand. Dat is niet niks en dat zit wel boven de 1/3 regel, maar die 1/3 regel houdt geen rekening met de 2*€150 maaltijdcheques, het feit dat we geen vervoerskosten hebben (ik bedrijfswagen + tankkaart, vriendin zou met de trein gaan werken in Antwerpen = 15 min rit, je moet zot zijn om dat met de wagen te willen doen) en dat ik zelfstandige in bijberoep ben waardoor kosten voor GSM, Telenet etc. volledig door de zaak bekostigd kunnen worden.
We zijn voorzichtige mensen en rekenen graag de dingen uit, we zullen hierin dus zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Als we merken dat we de aflossing moeilijk gaan kunnen dragen (zowel nu als in de toekomst indien we binnen een aantal jaar aan kinderen zouden beginnen) gaan we ook wel zien naar alternatieven.
Het zint me nog niet hoor, te veel gereken en gedoe. Ik begrijp je standpunten volledig en ze zijn positief (wagen, ...), echter een aflossing van 1480 lijkt me te zwaar. Waarover spreken we hier? grondopp, regio, constructie, jullie lonen, hoe lang reeds tewerk gesteld?mstr schreef: ↑1 april 2019, 11:02 NS2SN heeft een punt, als de BTW er niet in zit, dan wordt het inderdaad nipt en te veel rekenen om het juist te laten uitkomen.
20k architect
Als je het echt wil en ik neem dat jullie nog jong zijn, zou ik opteren voor een 30-jarenplan voor zeker de helft van het krediet. Voorlopig nog altijd met de neiging te zeggen dat het me te ver gesprongen lijkt. Je moet nog kunnen opbouwen en leven, met of zonder kinderen maakt een enorm verschil maandelijks. Staar je ook zo blind niet op die quotiteit, elke bank gaat dit anders beoordelen. het totaalplaatje moet kloppen.
De grond die we op het oog hebben is 477m2 regio Noorderkempen. Eventueel zouden we een bod willen doen in de hoop van op 135.000 te landen (wat niet heel veel onder de vraagprijs is, dus misschien kan het nog minder).
We zouden daar iets op zetten van 150-160m2 half open bebouwing. Geen grote luxe, wellicht vragen we bijvoorbeeld om de keuken te schrappen om zo bij Ikea meer waar voor het budget te krijgen. Het zou wel een BEN woning worden.
Ik werk zelf al een 7 jaar in de IT. Mijn vriendin nog maar enkele jaren in de retail (leidinggevende functie). Samen komen we (zonder extra legale voordelen) uit op een 3500 netto. Dat staat los van de inkomsten van het bijberoep (ik wil mij op die inkomsten niet te hard vastbinden omdat ze niet vast zijn, ik heb in ieder geval meer dan genoeg om gemakkelijk de kosten van Telenet en GSM te dekken elke maand).
Persoonlijk zou ik het zeer deprimerend vinden om na al mijn werkjaren telkens 10.000 euro per jaar te sparen en beide een deftige job te hebben + bijberoep, het nog steeds moeilijk zou zijn om een bescheiden huis neer te zetten op een bescheiden bouwgrond.
Naar bestaande woningen hebben we ook al gekeken, maar daar zit zelden iets tussen dat recent genoeg is of waar er nog een oké budget zou overblijven voor renovatie. Bij mijn ouders heb ik dan weer de pijn gezien van een oud huis te kopen en dan 25 jaar aan het renoveren zijn om nu nog steeds niet 100% af te zijn. Dan gaan we liever een keer extra naar de Aldi en zijn we wat creatiever met het op reis gaan.
We zouden daar iets op zetten van 150-160m2 half open bebouwing. Geen grote luxe, wellicht vragen we bijvoorbeeld om de keuken te schrappen om zo bij Ikea meer waar voor het budget te krijgen. Het zou wel een BEN woning worden.
Ik werk zelf al een 7 jaar in de IT. Mijn vriendin nog maar enkele jaren in de retail (leidinggevende functie). Samen komen we (zonder extra legale voordelen) uit op een 3500 netto. Dat staat los van de inkomsten van het bijberoep (ik wil mij op die inkomsten niet te hard vastbinden omdat ze niet vast zijn, ik heb in ieder geval meer dan genoeg om gemakkelijk de kosten van Telenet en GSM te dekken elke maand).
Persoonlijk zou ik het zeer deprimerend vinden om na al mijn werkjaren telkens 10.000 euro per jaar te sparen en beide een deftige job te hebben + bijberoep, het nog steeds moeilijk zou zijn om een bescheiden huis neer te zetten op een bescheiden bouwgrond.
Naar bestaande woningen hebben we ook al gekeken, maar daar zit zelden iets tussen dat recent genoeg is of waar er nog een oké budget zou overblijven voor renovatie. Bij mijn ouders heb ik dan weer de pijn gezien van een oud huis te kopen en dan 25 jaar aan het renoveren zijn om nu nog steeds niet 100% af te zijn. Dan gaan we liever een keer extra naar de Aldi en zijn we wat creatiever met het op reis gaan.
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
ga eens bij enkele banken horen,
Bij argenta bv nemen ze 100% btw mee.
1/3 regel is mooi maar in realiteit gaan banken vandaag gemakkelijk naar 40-45% van het inkomen.
Bij argenta bv nemen ze 100% btw mee.
1/3 regel is mooi maar in realiteit gaan banken vandaag gemakkelijk naar 40-45% van het inkomen.
Welkom in de realiteit, en dan nog geen kinderen vermoed ik?