raad ivm een lening voor een 2de verblijf?
TIP
raad ivm een lening voor een 2de verblijf?
Enkele weken geleden hebben mijn man en ik een bouwgrond gekocht in de Ardennen, de bedoeling is dat we hierop een chalet gaan bouwen. De grond is gefinancierd door spaargeld en ook voor de chalet hebben we nog wat op kant staan. Na een ontnuchterend gesprek met de architect
blijkt dat we nog wat extra kosten over het hoofd gezien hebben waardoor we voor een keuze worden gezet:
1. ruwbouw afwerken met de middelen die we hebben en stelsel matig bij sparen voor afwerking
2. geld lenen bij de bank en ons droom realiseren (ruwbouw+afwerking)
Nu persoonlijk zou ik dit laatste opteren alleen weet ik niet wat voor nadelen dit zou kunnen opleveren? We hebben vandaag nog een bestaande lening bij de bank voor onze hoofdwoning, deze hebben we ook laten herzien en blijkt dat we 100 euro minder moeten betalen dan vandaag.
Het bedrag dat we eventueel extra zou willen lenen is rond de 25 000 euro, en zal hoofdzakelijk geïnvesteerd worden in isolatie en waterzuivering (verplicht in wallonië)
Kan iemand advies geven hieromtrent?

1. ruwbouw afwerken met de middelen die we hebben en stelsel matig bij sparen voor afwerking
2. geld lenen bij de bank en ons droom realiseren (ruwbouw+afwerking)
Nu persoonlijk zou ik dit laatste opteren alleen weet ik niet wat voor nadelen dit zou kunnen opleveren? We hebben vandaag nog een bestaande lening bij de bank voor onze hoofdwoning, deze hebben we ook laten herzien en blijkt dat we 100 euro minder moeten betalen dan vandaag.
Het bedrag dat we eventueel extra zou willen lenen is rond de 25 000 euro, en zal hoofdzakelijk geïnvesteerd worden in isolatie en waterzuivering (verplicht in wallonië)
Kan iemand advies geven hieromtrent?
Re: raad ivm een lening voor een 2de verblijf?
Ik zou extra lenen. 25.000€ op 20 jaar is per maand geen 150€.
Als deze 50€ extra echt een probleem zou vormen: verhuur uw tweede verblijf dan af en toe...
Vraag hiervoor een hypothecair mandaat, dan komen er geen notariskosten bij.
Als deze 50€ extra echt een probleem zou vormen: verhuur uw tweede verblijf dan af en toe...
Vraag hiervoor een hypothecair mandaat, dan komen er geen notariskosten bij.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je een lening aangaat voor de bouw, kan je dan een intrestaftrek genieten?
Ik ken de wetgeving in Wallonië niet, maar zou het toch wel overwegen!
Weet niet of een Chalet hiervoor in aanmerking komt.
Ik ken de wetgeving in Wallonië niet, maar zou het toch wel overwegen!
Weet niet of een Chalet hiervoor in aanmerking komt.
Kan je het bedrag dat je reeds hebt afgelost voor je eerste woning niet terug opnemen?
je zou inderdaad het reeds terugbetaalde kapitaal van het krediet van je hoofdverblijf kunnen heropnemen voor het bouwen van het tweede verblijf; voordeel is hier dat je niet opnieuw langs de notaris moet (en dus geen notariskosten); de rentevoet moet je wel nog afspreken;
voordeel van een lening te nemen is ook dat je dat kunt inbrengen in je belastingsaangifte:
-de betaalde intresten kunnen alzo het onroerend inkomen van het tweede verblijf (KI geindexeerd * 1,4) verminderen of zelfs volledig neutraliseren;
-de betaalde kapitaalsaflossingen kun je tot een bepaald bedrag inbrengen bij het "lange termijn sparen" (als die korf nog open is)
de rentevoeten staan sowieso historisch laag, ik zou niet aarzelen om te lenen
voordeel van een lening te nemen is ook dat je dat kunt inbrengen in je belastingsaangifte:
-de betaalde intresten kunnen alzo het onroerend inkomen van het tweede verblijf (KI geindexeerd * 1,4) verminderen of zelfs volledig neutraliseren;
-de betaalde kapitaalsaflossingen kun je tot een bepaald bedrag inbrengen bij het "lange termijn sparen" (als die korf nog open is)
de rentevoeten staan sowieso historisch laag, ik zou niet aarzelen om te lenen