Raad/meningen gevraagd...
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Raad/meningen gevraagd...
Hallo!
Ik kom hier al vaker meelezen, maar wilde nu toch graag eens wat input van mensen die er ook wat nuttigs over kunnen zeggen.
De situatie: ik heb een bedrag staan op een DB e-fidelity account, die gaven een mooie interest een aantal jaren geleden.
Nu is dat lachwekkend laag gezakt, dus ik wil verhuizen.
Het bedrag is iets wat vast blijft staan, ik gebruik het niet. Er komt af en toe, onregelmatig, wat bij.
Bekijk het als een verzekering voor als we echt echt echt niet anders kunnen.
Nu kan ik maar niet beslissen wat ik er mee zal doen... Opnieuw verplaatsen naar een andere bank/spaarrekening? Om dan binnen 2j opnieuw te merken dat de rentevoeten weer zo gedaald zijn?
Is er iets wat 100% veilig is maar meer opbrengt dan een spaarrekening? (Ik ben hier totaal niet van op de hoogte)
Alvast bedankt om even mee te denken.
Ik kom hier al vaker meelezen, maar wilde nu toch graag eens wat input van mensen die er ook wat nuttigs over kunnen zeggen.
De situatie: ik heb een bedrag staan op een DB e-fidelity account, die gaven een mooie interest een aantal jaren geleden.
Nu is dat lachwekkend laag gezakt, dus ik wil verhuizen.
Het bedrag is iets wat vast blijft staan, ik gebruik het niet. Er komt af en toe, onregelmatig, wat bij.
Bekijk het als een verzekering voor als we echt echt echt niet anders kunnen.
Nu kan ik maar niet beslissen wat ik er mee zal doen... Opnieuw verplaatsen naar een andere bank/spaarrekening? Om dan binnen 2j opnieuw te merken dat de rentevoeten weer zo gedaald zijn?
Is er iets wat 100% veilig is maar meer opbrengt dan een spaarrekening? (Ik ben hier totaal niet van op de hoogte)
Alvast bedankt om even mee te denken.
Re: Raad/meningen gevraagd...
Neen. Ook een spaarrekening is overigens niet 100% veilig (faillissement van de bank; er is weliswaar het garantiefonds maar dat is veeleer symbolisch)Beedece schreef: Is er iets wat 100% veilig is maar meer opbrengt dan een spaarrekening?
Uw opties:
- een termijnrekening of kasbon. Op het vlak van ingelegd kapitaal heel veilig (opnieuw m.u.v. een eventueel faillissement van de bank) maar op het vlak van rendement met enig risico (m.n. het risico dat de rente ondertussen begint te stijgen en uw geld daar niet van mee kan profiteren).
- een tak 21 spaarverzekering. Afhankelijk van het contract veilig wat ingelegd kapitaal betreft maar qua rendement vooral de laatste tijd heel onzeker (rendement wordt vaak aangevreten door zware kostenstructuur). Uw geld staat sowieso 8 jaar en een dag vast. Zie voor meer uitleg http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 85835.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- een obligatiefonds. Zowel op het vlak van ingelegd kapitaal als op het vlak van rendement vrij veilig, maar zonder enige (zelfs symbolische) garantie
- een defensief fonds (mix van obligaties en klein deeltje aandelen). Zelfde als obligatiefonds, maar meer risico in ruil voor potentieel meer rendement.
- investeren in pakweg zonnepanelen of isolatie. Wordt vaak vergeten, maar afhankelijk van situatie tot situatie vaak nog de beste belegging qua rendement
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het beste wat je kan doen is de rentevoeten van de spaarrekeningen bij de andere banken bekijken en dan eventueel verhuizen naar een spaarrekening bij een andere bank.
Pas op als je binnengaat bij een bank om raad te vragen, de kans is groot dat je buitenkomt met een product dat je eigenlijk helemaal niet wenst. Als je aangeeft dat je meer rendement zoekt zal men je andere producten voorstellen. Het is namelijk de enige manier om een aanzienlijk hoger rendement te boeken, met daarmee gepaard gaande hoger risico.
Pas op als je binnengaat bij een bank om raad te vragen, de kans is groot dat je buitenkomt met een product dat je eigenlijk helemaal niet wenst. Als je aangeeft dat je meer rendement zoekt zal men je andere producten voorstellen. Het is namelijk de enige manier om een aanzienlijk hoger rendement te boeken, met daarmee gepaard gaande hoger risico.
Hey,
Ja, dat van die 100% bedacht ik me achteraf ook, maar je snap wel wat ik bedoel.
Investeren in zonnepanelen lijkt mij voor de toekomst zeker een optie, maar de toekomst is dan een binnen jaar of 5.
Voorlopig moet het geld beschikbaar blijven indien dat nodig zou zijn. Dus 8j vastzetten valt ook af..
ga inderdaad liever niet om "raad" vragen bij de bank, want ze zijn en blijven commercanten. Maar over obligaties etc kan ik ook niet nadenken omdat ik er echt geen sikkepit over weet.
Ik hou niet zo van "geld" op de bank, maar het bedrag is niet groot genoeg om in vastgoed te investeren. We hebben momenteel 2 eigendommen.
Gouden muntjes vind ik leuk, maar kapitaalszekerheid is dan ook weer wankel.
Ja, dat van die 100% bedacht ik me achteraf ook, maar je snap wel wat ik bedoel.
Investeren in zonnepanelen lijkt mij voor de toekomst zeker een optie, maar de toekomst is dan een binnen jaar of 5.
Voorlopig moet het geld beschikbaar blijven indien dat nodig zou zijn. Dus 8j vastzetten valt ook af..
ga inderdaad liever niet om "raad" vragen bij de bank, want ze zijn en blijven commercanten. Maar over obligaties etc kan ik ook niet nadenken omdat ik er echt geen sikkepit over weet.
Ik hou niet zo van "geld" op de bank, maar het bedrag is niet groot genoeg om in vastgoed te investeren. We hebben momenteel 2 eigendommen.
Gouden muntjes vind ik leuk, maar kapitaalszekerheid is dan ook weer wankel.
Misschien is het Mixerfonds van MijnKapitaal een optie. Je kan dit krijgen in een van de modelportefeuilles van MeDirect. Zij hebben gemiddeld gezien op 5 jaar een rendement dat iets meer is dan 5%.
Een andere optie is een Keyplan. Daar kan je voor kleine bedragen (vanaf 25 euro/maand) in fondsen beleggen. Als je het 5 jaar laat bestaan, kost het je ook niets. In tegenstelling tot MeDirect ben je hier niet verplicht om met een startkapitaal te beginnen. In mijn zoektocht naar iets meer rendement, ben ik dit zelf ook begonnen in juni, om zo mijn eerste voorzichtige stapjes te zetten in beleggen.
Een andere optie is een Keyplan. Daar kan je voor kleine bedragen (vanaf 25 euro/maand) in fondsen beleggen. Als je het 5 jaar laat bestaan, kost het je ook niets. In tegenstelling tot MeDirect ben je hier niet verplicht om met een startkapitaal te beginnen. In mijn zoektocht naar iets meer rendement, ben ik dit zelf ook begonnen in juni, om zo mijn eerste voorzichtige stapjes te zetten in beleggen.
Kies je de bestrentende spaarrekening uit, bij sterke voorkeur deze met de hoogste getrouwheidspremie en check de interest na 1 jaar. Is er dan beter te krijgen, verplaats je het. 1x per jaar een beetje werk, geen zorgen en het blijft beschikbaar. Wil je dit niet jaarlijks doen de beste termijnrekening op 5 jaar eruit kiezen.
Dit is nu net een voorbeeld van iemand iets aanraden wat hij duidelijk niet wenst. Er is niets mis met het Mixerfonds maar er is geen enkele garantie dat je 5% haalt op 5 jaar, ook geen enkele garantie dat je na 5 jaar positief afsluit.annetje schreef:Misschien is het Mixerfonds van MijnKapitaal een optie. Je kan dit krijgen in een van de modelportefeuilles van MeDirect. Zij hebben gemiddeld gezien op 5 jaar een rendement dat iets meer is dan 5%.
Je hoort hier vaak Keyplan aanraden van Keytrade.
Niet vergeten dat er nog spelers op de markt zijn.. Bv Flex Invest Plan van Belfius.
Geen idee of hun rendement minder goed is. Bijna niet vergelijkbaar, denk ik.
Niet vergeten dat er nog spelers op de markt zijn.. Bv Flex Invest Plan van Belfius.
Geen idee of hun rendement minder goed is. Bijna niet vergelijkbaar, denk ik.
Beedece,
Ik zit/zat net in dezelfde situatie. Ik ben tevens totale LEEK wat betreft beleggingen, fondsen, obligaties, spelen op de beurs met long en short etc.
Ik heb een spaarrekening (Argenta), en nieuwe spaarrekening geopend bij Rabo enkele jaren terug, wegens veel hogere rente (toen 3.5% dacht ik), telkens voor geld dat ik niet direct nodig heb en dus via getrouwheidspremie 'flink' kan laten opbrengen...
Ondertussen zitten die rekeningen op 0.65% en 0.85% rente, inclusief getrouwheidspremie...
Via deze site gemerkt dat bv. ING en BPost 1.6% geven (alles inclusief getrouwheidspremie hé) en onlangs zo'n rekening geopend. Nadeel: maar 500EUR per maand te sparen dus in een keer 'hup' overstappen gaat helaas niet.
Sinds juli van dit jaar heb ik ook een goudrekening geopend. Eigenlijk voor mij ook een spaarrekening, maar je bezit uiteindelijk fysisch goud dat ergens in een kluis zit (eigenlijk een klein stukje van ene grote goudbaar...). In enkele keren heb ik telkens beetje goud aangekocht.
Als ik alles NU zou verkopen, heb ik een netto opbrengst (op ongeveer 3 maanden) van 2.4% (vergelijk met de spaarrentes...). Toegegeven, begin september stond ik op negatieve rente, maar ik stond enkele dagen terug ook op +3.6%.
Mijn mening: goud moet je eerder zien als lange termijn belegging (en ik hoop op een mooie toekomst), maar het kriebelt toch om wat te speculeren en dus in te spelen op de fluctuaties in de goudprijs, en dit zonder zelf thuis met fysiek goud te zitten.
Ik zit/zat net in dezelfde situatie. Ik ben tevens totale LEEK wat betreft beleggingen, fondsen, obligaties, spelen op de beurs met long en short etc.
Ik heb een spaarrekening (Argenta), en nieuwe spaarrekening geopend bij Rabo enkele jaren terug, wegens veel hogere rente (toen 3.5% dacht ik), telkens voor geld dat ik niet direct nodig heb en dus via getrouwheidspremie 'flink' kan laten opbrengen...
Ondertussen zitten die rekeningen op 0.65% en 0.85% rente, inclusief getrouwheidspremie...
Via deze site gemerkt dat bv. ING en BPost 1.6% geven (alles inclusief getrouwheidspremie hé) en onlangs zo'n rekening geopend. Nadeel: maar 500EUR per maand te sparen dus in een keer 'hup' overstappen gaat helaas niet.
Sinds juli van dit jaar heb ik ook een goudrekening geopend. Eigenlijk voor mij ook een spaarrekening, maar je bezit uiteindelijk fysisch goud dat ergens in een kluis zit (eigenlijk een klein stukje van ene grote goudbaar...). In enkele keren heb ik telkens beetje goud aangekocht.
Als ik alles NU zou verkopen, heb ik een netto opbrengst (op ongeveer 3 maanden) van 2.4% (vergelijk met de spaarrentes...). Toegegeven, begin september stond ik op negatieve rente, maar ik stond enkele dagen terug ook op +3.6%.
Mijn mening: goud moet je eerder zien als lange termijn belegging (en ik hoop op een mooie toekomst), maar het kriebelt toch om wat te speculeren en dus in te spelen op de fluctuaties in de goudprijs, en dit zonder zelf thuis met fysiek goud te zitten.
-
anonymous
Vertel daar eens wat meer over. Hoe/waar?treenman schreef:Sinds juli van dit jaar heb ik ook een goudrekening geopend. Eigenlijk voor mij ook een spaarrekening, maar je bezit uiteindelijk fysisch goud dat ergens in een kluis zit (eigenlijk een klein stukje van ene grote goudbaar...). In enkele keren heb ik telkens beetje goud aangekocht.
Ben je zeker dat met het geld dat jij stort, er ook echt fysiek goud wordt aangekocht? Of enkel "papier-goud"?
Hoe zeker ben je dat dat goud op jouw naam staat?
Als die verdeler van die goudrekening failliet gaat (of gewoon verdwijnt), hoe zeker ben je dat er ten eerste goud is, en ten tweede het op jouw naam staat?
Ik kan kort zijn: Argentor, en lees daar wat. (sorry voor de reclame). Los daarvan lees ik op websites van goudhandelaar uit StNiklaas, en diverse andere sites met recent nieuws, ok bv gold eagle (google is uw vriend ;-) etc. om in te schatten wat er aan komt (tot de grootste doom-scenarios in voor of nadeel van goud...)anonymous schreef:Vertel daar eens wat meer over. Hoe/waar?treenman schreef:Sinds juli van dit jaar heb ik ook een goudrekening geopend. Eigenlijk voor mij ook een spaarrekening, maar je bezit uiteindelijk fysisch goud dat ergens in een kluis zit (eigenlijk een klein stukje van ene grote goudbaar...). In enkele keren heb ik telkens beetje goud aangekocht.
Ben je zeker dat met het geld dat jij stort, er ook echt fysiek goud wordt aangekocht? Of enkel "papier-goud"?
Hoe zeker ben je dat dat goud op jouw naam staat?
Als die verdeler van die goudrekening failliet gaat (of gewoon verdwijnt), hoe zeker ben je dat er ten eerste goud is, en ten tweede het op jouw naam staat?
Akkoord dat je enkel 100% zekerheid hebt met fysiek goud in een eigen kluis, maar dat vind ik op dit moment (nog) niet opportuun.
Beedece sprak over "een bedrag" dat bij DB staat. We weten niet hoe groot dat is. En er is ook niemand die zegt dat je dat bedrag als 1 en ondeelbaar geheel moet zien.Darts schreef:Dit is nu net een voorbeeld van iemand iets aanraden wat hij duidelijk niet wenst. Er is niets mis met het Mixerfonds maar er is geen enkele garantie dat je 5% haalt op 5 jaar, ook geen enkele garantie dat je na 5 jaar positief afsluit.
Als je je er veiliger bij voelt, kan je kan altijd een groot deel op een rekening zetten die meer opbrengt, en zo op save spelen. Daarnaast kan je geleidelijk aan (starten met een klein beginbedrag of van 0), met een klein in de mixerfondsen of andere fondsen beleggen. Zelf doe ik dat ook maar voor iets meer dan 3000 euro (naast een heel groot bedrag dat in verlieslatende dakfondsen zit die me door mijn bank als een zeer goede en veilige belegging zijn "aangeraden" tegen ook nog eens zeer hoge instapkosten - ondertussen weet ik welke ik verkies en welke binnenkort geleidelijk aan buitenvliegen).
Maar het is wel de bedoeling om dit stelselmatig te verhogen zodra ik, hopelijk met een niet al te groot verlies, delen van mijn dakfondsen kan verkopen.
In welke vorm kopen jullie geliever goud?
Ik heb even het rapport van de world gold council-wat op 12 nov 2015 verschenen is- erbij gepakt om te kijken waar nu de grootste groei zit voor goud. De vraag kan onderverdeeld worden in sieraden, investering ( baren, munten, etfs en dezelfde soort producten), centrale banken en andere instellingen,en technologie.
Als we de 3de kwartaal 2014 met het kwartaal van vorig jaar 2015 vergelijken, laat hun onderzoek zien dat er alleen in de investment sector een positieve groei in vraag (+5%) is geweest voor goud. Deze zat hem voornamelijk in baren en munten. De vraag naar 'offical coins' zijn het hardst gestegen ten opzichte van de andere producten binnen investment. Toch lijkt het mij zelf handig om baren te hebben, wat ik makkelijk kan verhandelen. Heeft er iemand hier ervaring mee?
Ik heb even het rapport van de world gold council-wat op 12 nov 2015 verschenen is- erbij gepakt om te kijken waar nu de grootste groei zit voor goud. De vraag kan onderverdeeld worden in sieraden, investering ( baren, munten, etfs en dezelfde soort producten), centrale banken en andere instellingen,en technologie.
Als we de 3de kwartaal 2014 met het kwartaal van vorig jaar 2015 vergelijken, laat hun onderzoek zien dat er alleen in de investment sector een positieve groei in vraag (+5%) is geweest voor goud. Deze zat hem voornamelijk in baren en munten. De vraag naar 'offical coins' zijn het hardst gestegen ten opzichte van de andere producten binnen investment. Toch lijkt het mij zelf handig om baren te hebben, wat ik makkelijk kan verhandelen. Heeft er iemand hier ervaring mee?
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Welk bedrag kan je missen in het slechtst mogelijke geval?
Je zou zelf een fonds met kapitaalbescherming kunnen nabootsen:
* je spaargeld (spaarrekening) is ten allen tijde beschikbaar
* je (kleine stukje) belegd geld brengt dankzij de hefboom potentieel (veel) meer op
* eventuele beleggingsverliezen zijn beperkt en kan je (deels) compenseren met intrest op je spaarrekening
Je zou zelf een fonds met kapitaalbescherming kunnen nabootsen:
- alles overpompen naar de hoogstrentende spaarrekening van het moment
- met een klein deel van je geld risico met hefboom nemen (speeders, turbo's, opties op een heel brede index?)
* je spaargeld (spaarrekening) is ten allen tijde beschikbaar
* je (kleine stukje) belegd geld brengt dankzij de hefboom potentieel (veel) meer op
* eventuele beleggingsverliezen zijn beperkt en kan je (deels) compenseren met intrest op je spaarrekening
En naar waar doe je dat? De 'hoogst' renderende spaarrekeningen (ING, BPost, Belfius) beperken dat 'overpompen' tot 500EUR/maand.fropskottel schreef: alles overpompen naar de hoogstrentende spaarrekening van het moment