Rechtsgeldigheid digitale handtekening
Rechtsgeldigheid digitale handtekening
Hallotjes,
Ik gebruik al jaar en dag een elektronische handtekening (via eID + pin) om mijn documenten digitaal te ondertekenen wanneer een bank (of een derde partij) mij vraagt een document te printen, ondertekenen en terug te scannen. Ik heb namelijk geen printer, noch toegang tot een printer bij derden of op het werk (alles wat door de printer servers gaat wordt gescand en gelezen).
Nu heeft geen enkele bank daarover al moeilijk gedaan buiten eentje aangezien zij dit niet als rechtsgeldig aanvaarden. Dat deed mij even nadenken en wat research doen. Blijkt nu dat er (buiten mijn weten) een onderscheid is tussen 3 vormen van digitale handtekening:
1) gewone digitale handtekening (eID + pincode)
2) geavanceerde digitale handtekening
3) gekwalificeerde handtekening
bron: https://overheid.vlaanderen.be/informat ... ndtekening
Volgens de ene website is een gewone digitale handtekening niet rechtsgeldig omdat er geen garantie is dat die van jou afkomstig is. De andere website stelt dan weer dat die rechtsgeldigheid niet kan onderuit gehaald worden louter omdat het een digitale handtekening is (lijkt mij dan weer vaag). Ik ben geen jurist maar ik vroeg me af of anderen hier al ervaring mee gehad hebben?
Ik heb ook eventjes opgezocht hoe je een gekwalicifeerde handtekening zou kunnen aanmaken maar dat lijkt allemaal voor bedrijven gemaakt te zijn en niet voor een individu. Er lijkt mij ook geen gratis alternatief hierin voor de burger. Ik zie prijzen die beginnen van 250 om de handtekening aan te maken + 500 euro per jaar voor x-aantal handtekeningen (Itsme Sign). Vind ik absoluut absurd. Als een gewone digitale handtekening geen bewijskracht heeft maar een gekwalificeerde (welke dan wel zou bewijskracht hebben) kost enkele honderden euros per jaar, wat voor nu heeft dit dan?
Ik gebruik al jaar en dag een elektronische handtekening (via eID + pin) om mijn documenten digitaal te ondertekenen wanneer een bank (of een derde partij) mij vraagt een document te printen, ondertekenen en terug te scannen. Ik heb namelijk geen printer, noch toegang tot een printer bij derden of op het werk (alles wat door de printer servers gaat wordt gescand en gelezen).
Nu heeft geen enkele bank daarover al moeilijk gedaan buiten eentje aangezien zij dit niet als rechtsgeldig aanvaarden. Dat deed mij even nadenken en wat research doen. Blijkt nu dat er (buiten mijn weten) een onderscheid is tussen 3 vormen van digitale handtekening:
1) gewone digitale handtekening (eID + pincode)
2) geavanceerde digitale handtekening
3) gekwalificeerde handtekening
bron: https://overheid.vlaanderen.be/informat ... ndtekening
Volgens de ene website is een gewone digitale handtekening niet rechtsgeldig omdat er geen garantie is dat die van jou afkomstig is. De andere website stelt dan weer dat die rechtsgeldigheid niet kan onderuit gehaald worden louter omdat het een digitale handtekening is (lijkt mij dan weer vaag). Ik ben geen jurist maar ik vroeg me af of anderen hier al ervaring mee gehad hebben?
Ik heb ook eventjes opgezocht hoe je een gekwalicifeerde handtekening zou kunnen aanmaken maar dat lijkt allemaal voor bedrijven gemaakt te zijn en niet voor een individu. Er lijkt mij ook geen gratis alternatief hierin voor de burger. Ik zie prijzen die beginnen van 250 om de handtekening aan te maken + 500 euro per jaar voor x-aantal handtekeningen (Itsme Sign). Vind ik absoluut absurd. Als een gewone digitale handtekening geen bewijskracht heeft maar een gekwalificeerde (welke dan wel zou bewijskracht hebben) kost enkele honderden euros per jaar, wat voor nu heeft dit dan?
Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening
Mijn ervaring is dat banken wel eens heel eigengereide interpretaties durven te geven aan de wet en dat wanneer je het escaleert naar hun juridische dienst, ze alsnog inbinden.
Wat jij doet, is volgens mij wel degelijk een geavanceerde digitale handtekening (gewone digitale handtekening zou bv. een zelfgemaakte scan van je handtekening zijn). Het analoog equivalent van een gekwalificeerde handtekening lijkt mij het legaliseren door de gemeente.
Wat jij doet, is volgens mij wel degelijk een geavanceerde digitale handtekening (gewone digitale handtekening zou bv. een zelfgemaakte scan van je handtekening zijn). Het analoog equivalent van een gekwalificeerde handtekening lijkt mij het legaliseren door de gemeente.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hmm inderdaad op die manier had ik het nog niet gezien. Volgens deze website lijkt die handtekening ook rechtgeldig: https://www.jubel.be/geavanceerde-elekt ... dtekening/Didymus schreef: ↑20 februari 2020, 15:07 Mijn ervaring is dat banken wel eens heel eigengereide interpretaties durven te geven aan de wet en dat wanneer je het escaleert naar hun juridische dienst, ze alsnog inbinden.
Wat jij doet, is volgens mij wel degelijk een geavanceerde digitale handtekening (gewone digitale handtekening zou bv. een zelfgemaakte scan van je handtekening zijn). Het analoog equivalent van een gekwalificeerde handtekening is deze laten legaliseren door je gemeente.
Ik had artikel 1322 in BW zelf ookal gelezen maar leek mij op zich ook vaag. Alles wat ik dan vond in functie van die eIDAS richtlijn was dan weer meer voor bedrijven en hun KYC/AML process.
Ik denk dat het vooral een feiten kwestie is. Hoe dikwijls wordt ons niet, te pas en te onpas, van de overheid uit gevraagd (door de strot geramd!) om in te loggen met eID en pincode, en te 'tekenen' met de digitale handtekening met eID en pincode? Dit op zich maakt die gewone digitale handtekening de facto rechtsgeldig.
Ik zou de dag willen meemaken dat iemand dit (rechtsongeldigheid digitale handtekening eID) aanhangig maakt en zijn gelijk haalt. Onze roverheid zou met een probleem zitten zo draconisch groot als zijzelf.
Een ander is de discussie dat bepaalde 'handtekeningen' te gemakkelijk na te maken zouden zijn, maar dat blijft gelijk voor de meest ingewikkelde en artistieke kribbel met de hand en pen op papier als voor de meest gesofistikeerde, 666x geëncrypteerde digitaal vibrerende handtekening. M.a.w. een simpel kruisje (X) is op zich een rechtsgeldige handtekening.
Mijn ervaring: ze doen soms graag eens moeilijk, soms gewoon om moeilijk te kunnen doen of uit onwetendheid (en de spreekwoordelijke paraplu), en soms omdat het teveel werk is om wat je hun maar waard bent. Ik kan hier geen tijd meer aan verspillen en zeg in zo'n geval de zakenrelatie meteen op. Ook als ze bijdraaien omwille van mijn reactie. Wil je zo onprofessioneel wel (bank)zaken doen? Ik niet in ieder geval. Ik teken de laatste tijd alles digitaal en tot nu toe heb ik nog van niemand een opmerking gekregen, integendeel, het werkt de laatste tijd allemaal extreem vlot. Alle zaken die ik digitaal teken zijn eerst telefonisch en uitzonderlijk per email besproken waarin ik mijn wil duidelijk te kennen geef!
Wat de roverheid betreft, kan ik mijn relatie niet opzeggen natuurlijk en hier is, voortbouwend op de eerste alinea, de rechtsgeldigheidsvraag in feite omgekeerd. Op veel digitale documenten van de roverheid verklaar je zaken die niet stroken met de werkelijkheid (of die je gewoon niet wil verklaren!) omdat je anders niet verder kan en bijgevolg in gebreke blijft bij bv. een wettelijk verplichte aangifte, dat document teken je dan nog eens digitaal met eID en pin. Wat is de rechtsgeldigheid van zo'n opgedrongen verklaring?
M.a.w. jouw gewone digitale handtekening is IMO gewoon rechtsgeldig, maar het document dat je ondertekent hoeft dat niet te zijn ...
Ik zou de dag willen meemaken dat iemand dit (rechtsongeldigheid digitale handtekening eID) aanhangig maakt en zijn gelijk haalt. Onze roverheid zou met een probleem zitten zo draconisch groot als zijzelf.
Een ander is de discussie dat bepaalde 'handtekeningen' te gemakkelijk na te maken zouden zijn, maar dat blijft gelijk voor de meest ingewikkelde en artistieke kribbel met de hand en pen op papier als voor de meest gesofistikeerde, 666x geëncrypteerde digitaal vibrerende handtekening. M.a.w. een simpel kruisje (X) is op zich een rechtsgeldige handtekening.
Mijn ervaring: ze doen soms graag eens moeilijk, soms gewoon om moeilijk te kunnen doen of uit onwetendheid (en de spreekwoordelijke paraplu), en soms omdat het teveel werk is om wat je hun maar waard bent. Ik kan hier geen tijd meer aan verspillen en zeg in zo'n geval de zakenrelatie meteen op. Ook als ze bijdraaien omwille van mijn reactie. Wil je zo onprofessioneel wel (bank)zaken doen? Ik niet in ieder geval. Ik teken de laatste tijd alles digitaal en tot nu toe heb ik nog van niemand een opmerking gekregen, integendeel, het werkt de laatste tijd allemaal extreem vlot. Alle zaken die ik digitaal teken zijn eerst telefonisch en uitzonderlijk per email besproken waarin ik mijn wil duidelijk te kennen geef!
Wat de roverheid betreft, kan ik mijn relatie niet opzeggen natuurlijk en hier is, voortbouwend op de eerste alinea, de rechtsgeldigheidsvraag in feite omgekeerd. Op veel digitale documenten van de roverheid verklaar je zaken die niet stroken met de werkelijkheid (of die je gewoon niet wil verklaren!) omdat je anders niet verder kan en bijgevolg in gebreke blijft bij bv. een wettelijk verplichte aangifte, dat document teken je dan nog eens digitaal met eID en pin. Wat is de rechtsgeldigheid van zo'n opgedrongen verklaring?
M.a.w. jouw gewone digitale handtekening is IMO gewoon rechtsgeldig, maar het document dat je ondertekent hoeft dat niet te zijn ...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik dacht dat er in Belgie wetgeving is over een digitale handtekening en dat die niet mag geweigerd worden. Met digitale handtekening bedoel ik een encryptiemechanisme dat veel meer garanties biedt dan een gewone handtekening, er kan bijvoorbeeld geen woord of comma, aan de tekst gewijzigd worden zonder de handtekening ongeldig te maken. Die handtekening zal dan volgens de regels in de wet moeten opgesteld worden.
Het aanvaarden van iets anders, bv. een email, hangt af van de ontvanger denk ik. Ik heb ooit een advocaat gehoord die alles aanvaardbaar verklaarde (bv. een fax) zolang er niet mee geknoeid was, zolang je de ontvanger daar van kunt overtuigen.
Een printer heb ik ook niet. Ik vind het belachelijk hoe men dit organiseert. De meest courante printers hebben cassete's die uidrogen, waar ik misschien 4 5 documenten op kan afdrukken. Nu die printers zijn niet duur, de cassete's wel. Ze gebruiken de logica van de spelconsoles, die zijn niet duur maar de spelletjes wel. Dus heel slecht nieuws voor de printerproducent als iemand anders met cassete's voor zijn toestel komt. Oplossing een deel van de printer in de cassete's steken zodat ze moeilijker na te maken zijn. Er zijn misschien uitzonderingen maar heb nu gevonden dat de plaatselijke bibliotheek toelaat bij hun af te drukken voor weinig geld in elk geval goedkoper dan 1/5 van een cassete.
Het aanvaarden van iets anders, bv. een email, hangt af van de ontvanger denk ik. Ik heb ooit een advocaat gehoord die alles aanvaardbaar verklaarde (bv. een fax) zolang er niet mee geknoeid was, zolang je de ontvanger daar van kunt overtuigen.
Een printer heb ik ook niet. Ik vind het belachelijk hoe men dit organiseert. De meest courante printers hebben cassete's die uidrogen, waar ik misschien 4 5 documenten op kan afdrukken. Nu die printers zijn niet duur, de cassete's wel. Ze gebruiken de logica van de spelconsoles, die zijn niet duur maar de spelletjes wel. Dus heel slecht nieuws voor de printerproducent als iemand anders met cassete's voor zijn toestel komt. Oplossing een deel van de printer in de cassete's steken zodat ze moeilijker na te maken zijn. Er zijn misschien uitzonderingen maar heb nu gevonden dat de plaatselijke bibliotheek toelaat bij hun af te drukken voor weinig geld in elk geval goedkoper dan 1/5 van een cassete.
Net als topicstarter heb ik geen printer thuis noch toegang tot een printer op het werk. Wanneer ik via mail een document toegestuurd krijg dat ik moet ondertekenen en terugsturen moet ik dan volgende stappen uitvoeren:
- het document naar een print center doormailen
- het daar na afdruk gaan ondertekenen
- terug laten inscannen
- de scan naar mijn mailadres laten opsturen
Misschien ben je hier iets mee : https://eid.belgium.be/nl/faq/hoe-onder ... er-dc#7261
Gebruik een pdf programma waar je dingen kunt mee wijzigen en plak een handtekening (JPG of dergelijke) in je document.
Ook al gedaan : in het eerstegenoemde programma met een 'pen' in de software wat gekrabbeld onderaan en doorsturen. Ze hebben het aanvaard.
Ook al gedaan : in het eerstegenoemde programma met een 'pen' in de software wat gekrabbeld onderaan en doorsturen. Ze hebben het aanvaard.
Tekenen en tekenen is twee.Lelleken schreef: ↑4 januari 2022, 13:27 Gebruik een pdf programma waar je dingen kunt mee wijzigen en plak een handtekening (JPG of dergelijke) in je document.
Ook al gedaan : in het eerstegenoemde programma met een 'pen' in de software wat gekrabbeld onderaan en doorsturen. Ze hebben het aanvaard.![]()
De manier via eID wordt vaker aanvaardt dan de manier via 'prentje van je handtekening'.
Bij KeyTrade moesten ze van een afbeelding van mijn handtekening alvast niets weten.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
ik gebruik de SigS functie van de FutureTrust portal: https://pilots.futuretrust.eu/sigs, samen met mijn identiteitskaartlezer, om een electronische handtekening te plaatsen in een pdf.
Je kan pdf's digitaal tekenen met de (gratis) adobe Acrobat Reader software, een kaartlezer (20€) en je e-id.
Niet super gebruiksvriendelijk, maar het werkt.
Nog altijd veel mensen denken trouwens dat digitaal tekenen hetzelfde is als een afbeelding van je analoge handtekening in een document plaatsen. Voor alle duidelijkheid: dat heeft er niets mee te maken.
Een digitale handtekening kan je enkel controleren bij een document in zijn elektronische vorm. Een afgedrukte versie heeft geen enkele juridische waarde. Hetzelfde document terug inscannen geeft resulteert in een niet getekend document.
Niet super gebruiksvriendelijk, maar het werkt.
Nog altijd veel mensen denken trouwens dat digitaal tekenen hetzelfde is als een afbeelding van je analoge handtekening in een document plaatsen. Voor alle duidelijkheid: dat heeft er niets mee te maken.
Een digitale handtekening kan je enkel controleren bij een document in zijn elektronische vorm. Een afgedrukte versie heeft geen enkele juridische waarde. Hetzelfde document terug inscannen geeft resulteert in een niet getekend document.
Waarom doormailen? Kan je het niet op USB zetten? Dan hebben ze toch al minder de kans op je document grondig te bekijken.Yaris schreef: ↑4 januari 2022, 13:17 Net als topicstarter heb ik geen printer thuis noch toegang tot een printer op het werk. Wanneer ik via mail een document toegestuurd krijg dat ik moet ondertekenen en terugsturen moet ik dan volgende stappen uitvoeren:Ik ben dat een beetje beu. Er is ook een kwestie van privacy. Heeft iemand ervaring met het digitaal ondertekenen van documenten? Software bestemd voor de gewone burger en erkend door de overheid?
- het document naar een print center doormailen
- het daar na afdruk gaan ondertekenen
- terug laten inscannen
- de scan naar mijn mailadres laten opsturen
Nooit gedacht om een printer te kopen? Canon TS 5351 kost nog geen 50 euro.Als je niet dagelijks afprint vallen de kosten voor inkt per jaar ook nog goed mee hoor.
Je moet vandaag toch even zoeken naar een gratis versie die digitaal kan ondertekenen want je komt steeds terecht op de DC versie die betalend is.
Acrobat Reader XI is een oude versie (2017) die wel gratis is en waarmee digitaal kan ondertekend worden.
Als ze het verschil niet zien en ook niet zien dat ik er een handtekening heb ingeplakt, dan maakt het niet uit.
Uiteraard ga ik dan niet vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat ik dat zo doe.
Bij een bank is er meer kans dat ze eens vergelijken met je handtekening op je identiteitskaart. Daar zal je wel minder kans hebben dat dat trucje werkt
Als je digitaal ondertekent met je ID-kaart, staat daar geen afbeelding van je handtekening, maar je naam en andere gegevens. Zo weten ze zeker dat het van jou komt.
Een afbeeldingske kan iedereen plakken.
Een afbeeldingske kan iedereen plakken.