Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
KayJay
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer KayJay
Verstuur privébericht

Rechtsgeldigheid digitale handtekening

• Citeer

Bericht door KayJay » 20 februari 2020, 14:44

Hallotjes,

Ik gebruik al jaar en dag een elektronische handtekening (via eID + pin) om mijn documenten digitaal te ondertekenen wanneer een bank (of een derde partij) mij vraagt een document te printen, ondertekenen en terug te scannen. Ik heb namelijk geen printer, noch toegang tot een printer bij derden of op het werk (alles wat door de printer servers gaat wordt gescand en gelezen).

Nu heeft geen enkele bank daarover al moeilijk gedaan buiten eentje aangezien zij dit niet als rechtsgeldig aanvaarden. Dat deed mij even nadenken en wat research doen. Blijkt nu dat er (buiten mijn weten) een onderscheid is tussen 3 vormen van digitale handtekening:

1) gewone digitale handtekening (eID + pincode)
2) geavanceerde digitale handtekening
3) gekwalificeerde handtekening

bron: https://overheid.vlaanderen.be/informat ... ndtekening

Volgens de ene website is een gewone digitale handtekening niet rechtsgeldig omdat er geen garantie is dat die van jou afkomstig is. De andere website stelt dan weer dat die rechtsgeldigheid niet kan onderuit gehaald worden louter omdat het een digitale handtekening is (lijkt mij dan weer vaag). Ik ben geen jurist maar ik vroeg me af of anderen hier al ervaring mee gehad hebben?

Ik heb ook eventjes opgezocht hoe je een gekwalicifeerde handtekening zou kunnen aanmaken maar dat lijkt allemaal voor bedrijven gemaakt te zijn en niet voor een individu. Er lijkt mij ook geen gratis alternatief hierin voor de burger. Ik zie prijzen die beginnen van 250 om de handtekening aan te maken + 500 euro per jaar voor x-aantal handtekeningen (Itsme Sign). Vind ik absoluut absurd. Als een gewone digitale handtekening geen bewijskracht heeft maar een gekwalificeerde (welke dan wel zou bewijskracht hebben) kost enkele honderden euros per jaar, wat voor nu heeft dit dan?

Didymus
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Didymus
Verstuur privébericht

Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

• Citeer

Bericht door Didymus » 20 februari 2020, 15:07

Mijn ervaring is dat banken wel eens heel eigengereide interpretaties durven te geven aan de wet en dat wanneer je het escaleert naar hun juridische dienst, ze alsnog inbinden.

Wat jij doet, is volgens mij wel degelijk een geavanceerde digitale handtekening (gewone digitale handtekening zou bv. een zelfgemaakte scan van je handtekening zijn). Het analoog equivalent van een gekwalificeerde handtekening lijkt mij het legaliseren door de gemeente.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
KayJay
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer KayJay
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KayJay » 20 februari 2020, 15:11

Didymus schreef: ↑20 februari 2020, 15:07 Mijn ervaring is dat banken wel eens heel eigengereide interpretaties durven te geven aan de wet en dat wanneer je het escaleert naar hun juridische dienst, ze alsnog inbinden.

Wat jij doet, is volgens mij wel degelijk een geavanceerde digitale handtekening (gewone digitale handtekening zou bv. een zelfgemaakte scan van je handtekening zijn). Het analoog equivalent van een gekwalificeerde handtekening is deze laten legaliseren door je gemeente.
Hmm inderdaad op die manier had ik het nog niet gezien. Volgens deze website lijkt die handtekening ook rechtgeldig: https://www.jubel.be/geavanceerde-elekt ... dtekening/

Ik had artikel 1322 in BW zelf ookal gelezen maar leek mij op zich ook vaag. Alles wat ik dan vond in functie van die eIDAS richtlijn was dan weer meer voor bedrijven en hun KYC/AML process.

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 20 februari 2020, 16:02

Ik denk dat het vooral een feiten kwestie is. Hoe dikwijls wordt ons niet, te pas en te onpas, van de overheid uit gevraagd (door de strot geramd!) om in te loggen met eID en pincode, en te 'tekenen' met de digitale handtekening met eID en pincode? Dit op zich maakt die gewone digitale handtekening de facto rechtsgeldig.
Ik zou de dag willen meemaken dat iemand dit (rechtsongeldigheid digitale handtekening eID) aanhangig maakt en zijn gelijk haalt. Onze roverheid zou met een probleem zitten zo draconisch groot als zijzelf.

Een ander is de discussie dat bepaalde 'handtekeningen' te gemakkelijk na te maken zouden zijn, maar dat blijft gelijk voor de meest ingewikkelde en artistieke kribbel met de hand en pen op papier als voor de meest gesofistikeerde, 666x geëncrypteerde digitaal vibrerende handtekening. M.a.w. een simpel kruisje (X) is op zich een rechtsgeldige handtekening.

Mijn ervaring: ze doen soms graag eens moeilijk, soms gewoon om moeilijk te kunnen doen of uit onwetendheid (en de spreekwoordelijke paraplu), en soms omdat het teveel werk is om wat je hun maar waard bent. Ik kan hier geen tijd meer aan verspillen en zeg in zo'n geval de zakenrelatie meteen op. Ook als ze bijdraaien omwille van mijn reactie. Wil je zo onprofessioneel wel (bank)zaken doen? Ik niet in ieder geval. Ik teken de laatste tijd alles digitaal en tot nu toe heb ik nog van niemand een opmerking gekregen, integendeel, het werkt de laatste tijd allemaal extreem vlot. Alle zaken die ik digitaal teken zijn eerst telefonisch en uitzonderlijk per email besproken waarin ik mijn wil duidelijk te kennen geef!

Wat de roverheid betreft, kan ik mijn relatie niet opzeggen natuurlijk en hier is, voortbouwend op de eerste alinea, de rechtsgeldigheidsvraag in feite omgekeerd. Op veel digitale documenten van de roverheid verklaar je zaken die niet stroken met de werkelijkheid (of die je gewoon niet wil verklaren!) omdat je anders niet verder kan en bijgevolg in gebreke blijft bij bv. een wettelijk verplichte aangifte, dat document teken je dan nog eens digitaal met eID en pin. Wat is de rechtsgeldigheid van zo'n opgedrongen verklaring?
M.a.w. jouw gewone digitale handtekening is IMO gewoon rechtsgeldig, maar het document dat je ondertekent hoeft dat niet te zijn ... ;D
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

ruiter
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer ruiter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ruiter » 21 februari 2020, 16:39

Ik dacht dat er in Belgie wetgeving is over een digitale handtekening en dat die niet mag geweigerd worden. Met digitale handtekening bedoel ik een encryptiemechanisme dat veel meer garanties biedt dan een gewone handtekening, er kan bijvoorbeeld geen woord of comma, aan de tekst gewijzigd worden zonder de handtekening ongeldig te maken. Die handtekening zal dan volgens de regels in de wet moeten opgesteld worden.

Het aanvaarden van iets anders, bv. een email, hangt af van de ontvanger denk ik. Ik heb ooit een advocaat gehoord die alles aanvaardbaar verklaarde (bv. een fax) zolang er niet mee geknoeid was, zolang je de ontvanger daar van kunt overtuigen.

Een printer heb ik ook niet. Ik vind het belachelijk hoe men dit organiseert. De meest courante printers hebben cassete's die uidrogen, waar ik misschien 4 5 documenten op kan afdrukken. Nu die printers zijn niet duur, de cassete's wel. Ze gebruiken de logica van de spelconsoles, die zijn niet duur maar de spelletjes wel. Dus heel slecht nieuws voor de printerproducent als iemand anders met cassete's voor zijn toestel komt. Oplossing een deel van de printer in de cassete's steken zodat ze moeilijker na te maken zijn. Er zijn misschien uitzonderingen maar heb nu gevonden dat de plaatselijke bibliotheek toelaat bij hun af te drukken voor weinig geld in elk geval goedkoper dan 1/5 van een cassete.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 4 januari 2022, 13:17

Net als topicstarter heb ik geen printer thuis noch toegang tot een printer op het werk. Wanneer ik via mail een document toegestuurd krijg dat ik moet ondertekenen en terugsturen moet ik dan volgende stappen uitvoeren:
  1. het document naar een print center doormailen
  2. het daar na afdruk gaan ondertekenen
  3. terug laten inscannen
  4. de scan naar mijn mailadres laten opsturen
Ik ben dat een beetje beu. Er is ook een kwestie van privacy. Heeft iemand ervaring met het digitaal ondertekenen van documenten? Software bestemd voor de gewone burger en erkend door de overheid?

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 4 januari 2022, 13:21

Misschien ben je hier iets mee : https://eid.belgium.be/nl/faq/hoe-onder ... er-dc#7261

Lelleken
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Lelleken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lelleken » 4 januari 2022, 13:27

Gebruik een pdf programma waar je dingen kunt mee wijzigen en plak een handtekening (JPG of dergelijke) in je document.

Ook al gedaan : in het eerstegenoemde programma met een 'pen' in de software wat gekrabbeld onderaan en doorsturen. Ze hebben het aanvaard. ;D

RGiskard
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer RGiskard
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door RGiskard » 4 januari 2022, 13:54

Lelleken schreef: ↑4 januari 2022, 13:27 Gebruik een pdf programma waar je dingen kunt mee wijzigen en plak een handtekening (JPG of dergelijke) in je document.

Ook al gedaan : in het eerstegenoemde programma met een 'pen' in de software wat gekrabbeld onderaan en doorsturen. Ze hebben het aanvaard. ;D
Tekenen en tekenen is twee.

De manier via eID wordt vaker aanvaardt dan de manier via 'prentje van je handtekening'.
Bij KeyTrade moesten ze van een afbeelding van mijn handtekening alvast niets weten.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024

edward
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer edward
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door edward » 4 januari 2022, 14:01

ik gebruik de SigS functie van de FutureTrust portal: https://pilots.futuretrust.eu/sigs, samen met mijn identiteitskaartlezer, om een electronische handtekening te plaatsen in een pdf.

Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zwiertje » 4 januari 2022, 14:13

Je kan pdf's digitaal tekenen met de (gratis) adobe Acrobat Reader software, een kaartlezer (20€) en je e-id.
Niet super gebruiksvriendelijk, maar het werkt.

Nog altijd veel mensen denken trouwens dat digitaal tekenen hetzelfde is als een afbeelding van je analoge handtekening in een document plaatsen. Voor alle duidelijkheid: dat heeft er niets mee te maken.
Een digitale handtekening kan je enkel controleren bij een document in zijn elektronische vorm. Een afgedrukte versie heeft geen enkele juridische waarde. Hetzelfde document terug inscannen geeft resulteert in een niet getekend document.

Denfi
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Denfi
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Denfi » 4 januari 2022, 14:41

Yaris schreef: ↑4 januari 2022, 13:17 Net als topicstarter heb ik geen printer thuis noch toegang tot een printer op het werk. Wanneer ik via mail een document toegestuurd krijg dat ik moet ondertekenen en terugsturen moet ik dan volgende stappen uitvoeren:
  1. het document naar een print center doormailen
  2. het daar na afdruk gaan ondertekenen
  3. terug laten inscannen
  4. de scan naar mijn mailadres laten opsturen
Ik ben dat een beetje beu. Er is ook een kwestie van privacy. Heeft iemand ervaring met het digitaal ondertekenen van documenten? Software bestemd voor de gewone burger en erkend door de overheid?
Waarom doormailen? Kan je het niet op USB zetten? Dan hebben ze toch al minder de kans op je document grondig te bekijken.

Nooit gedacht om een printer te kopen? Canon TS 5351 kost nog geen 50 euro.Als je niet dagelijks afprint vallen de kosten voor inkt per jaar ook nog goed mee hoor.

edward
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer edward
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door edward » 4 januari 2022, 15:38

Zwiertje schreef: ↑4 januari 2022, 14:13 Je kan pdf's digitaal tekenen met de (gratis) adobe Acrobat Reader software, een kaartlezer (20€) en je e-id.
Niet super gebruiksvriendelijk, maar het werkt.
Je moet vandaag toch even zoeken naar een gratis versie die digitaal kan ondertekenen want je komt steeds terecht op de DC versie die betalend is.
Acrobat Reader XI is een oude versie (2017) die wel gratis is en waarmee digitaal kan ondertekend worden.

Lelleken
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Lelleken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lelleken » 4 januari 2022, 15:55

RGiskard schreef: ↑4 januari 2022, 13:54 De manier via eID wordt vaker aanvaardt dan de manier via 'prentje van je handtekening'.
Bij KeyTrade moesten ze van een afbeelding van mijn handtekening alvast niets weten.
Als ze het verschil niet zien en ook niet zien dat ik er een handtekening heb ingeplakt, dan maakt het niet uit.
Uiteraard ga ik dan niet vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat ik dat zo doe.

Bij een bank is er meer kans dat ze eens vergelijken met je handtekening op je identiteitskaart. Daar zal je wel minder kans hebben dat dat trucje werkt :)

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 4 januari 2022, 16:15

Als je digitaal ondertekent met je ID-kaart, staat daar geen afbeelding van je handtekening, maar je naam en andere gegevens. Zo weten ze zeker dat het van jou komt.
Een afbeeldingske kan iedereen plakken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

33 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy