Rechttrekken scheefgegroeide beleggingsportefeuile
TIP
Re: Rechttrekken scheefgegroeide beleggingsportefeuile
Normaal koop ik per schijven van circa €2000 à €2500 bij Euronext beurzen.
Kost Bolero + taxen = €16
Dat geeft dan 0,8 à 0,64% kosten.
Jullie vergeten hier gemakkelijk de beurstaksen.
Kost Bolero + taxen = €16
Dat geeft dan 0,8 à 0,64% kosten.
Jullie vergeten hier gemakkelijk de beurstaksen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hier tot dusver vanaf 2400 € met uitzondering van twijfelaars (Balta in mijn geval) waar ik 1000 € als min neem.
Concreet kan ik de topic -starter alleen maar de raad geven om eerst eens een jaartje virtueel te gaan beleggen maar dan wel beheren alsof het zijn eigen spaargeld is aangevuld met paar ideeën:
- Max 25 000 euro
- Max 12 aandelen, enkel noterend op Europese beurzen (= iets makkelijker info te vergaren, zeker als starter met duidelijk gebrek aan basis)
- Minstens 5 sectoren
- Min 2 000 euro per aankoop
- zorgen dat er na 4 maand nog minstens 7500 euro cash beschikbaar is
- bij voorkeur niets verkopen binnen de 6 maand na aankoop
- beter en gericht informeren/lezen
- na 6 maand en na 1 jaar eens evalueren hoe dit is bevallen en wat de resultaten zijn
I.v.m. de huidige portefeuille - god ja, gewoon laten staan en eventueel eens gaan kijken of er eentje tussenzit die de moeite loont om bij te kopen, verkopen is niet echt realistisch. Er zitten wat deftige dividendbetalers tussen - met wat geluk kan je daar eens bescheiden mee gaan eten
Concreet kan ik de topic -starter alleen maar de raad geven om eerst eens een jaartje virtueel te gaan beleggen maar dan wel beheren alsof het zijn eigen spaargeld is aangevuld met paar ideeën:
- Max 25 000 euro
- Max 12 aandelen, enkel noterend op Europese beurzen (= iets makkelijker info te vergaren, zeker als starter met duidelijk gebrek aan basis)
- Minstens 5 sectoren
- Min 2 000 euro per aankoop
- zorgen dat er na 4 maand nog minstens 7500 euro cash beschikbaar is
- bij voorkeur niets verkopen binnen de 6 maand na aankoop
- beter en gericht informeren/lezen
- na 6 maand en na 1 jaar eens evalueren hoe dit is bevallen en wat de resultaten zijn
I.v.m. de huidige portefeuille - god ja, gewoon laten staan en eventueel eens gaan kijken of er eentje tussenzit die de moeite loont om bij te kopen, verkopen is niet echt realistisch. Er zitten wat deftige dividendbetalers tussen - met wat geluk kan je daar eens bescheiden mee gaan eten

Beurstaksen zijn percentages dus 10 x 500 of 1 x 5.000 euro beleggen maakt niets uit.
Probeer telkens zo dicht mogelijk tegen de max limiet van het tarief te gaan.
Bij sommige beurzen is dit 2500€, bij andere is dit 5000€.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch wel want als je een "scheefgegroeide beleggingsportefeuille wil rechttrekken", zonder transacties kom je er niet.
Los van het rechttrekken van een scheefgegroeide portefeuille of niet: bij vaste transactiekosten moet je rekening houden met de hoegrootheid van je order zodat deze procentueel niet te zwaar doorwegen, maar een 0,35% beurstaks weegt toch exact even zwaar door op 10x 1.000,- EUR of 1x 10.000,- EUR beleggen (met name telkens in totaal 35,- EUR)?
Ja qua grootte van belegging telt het exact even hard door.
Maar het helpt niet in het vlot verhandelen van effecten voor particulieren.
Maar het helpt niet in het vlot verhandelen van effecten voor particulieren.
Wat bedoel je daarmee? "Het helpt niet in het vlot verhandelen van effecten voor particulieren"?
Als je lage brokerkosten hebt en je bent actief bij 2 verschillende brokers, zou je een positie kunnen liquideren bij broker A en ze opbouwen bij broker B ipv overdrachtformulieren etcet...
Maar door de dubbele beurstaks wordt het helemaal te gek.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zou alles waarvan je er 1 hebt behouden. Eventueel fondsen, bpost's en benfimmo's verkopen als je er niet meer in gelooft, zelf volg ik deze aandelen niet echt.
Ja, maar als uw aankoopkost 24€ is heb je in het eerste gevan wel 250€ kosten betaald.VincentGT schreef: ↑16 mei 2018, 16:20 Los van het rechttrekken van een scheefgegroeide portefeuille of niet: bij vaste transactiekosten moet je rekening houden met de hoegrootheid van je order zodat deze procentueel niet te zwaar doorwegen, maar een 0,35% beurstaks weegt toch exact even zwaar door op 10x 1.000,- EUR of 1x 10.000,- EUR beleggen (met name telkens in totaal 35,- EUR)?