Regeling met vriendin
Re: Regeling met vriendin
Het is voor beide een persoonlijke verrijking.
Zij betaald minder huur als ze alleen zou huren, en U betaald minder aan de lening.
1/ Laat ze de helft betalen van de huur die ze vroeger betaalde alsof jij bij haar zou intrekken,, of
2/ Laat je huis op huurwaarde schatten, en betaal ieder de helft rekening houdende met elkaars inkomen.. Wie het meeste verdiend , betaal het meeste.
Zij betaald minder huur als ze alleen zou huren, en U betaald minder aan de lening.
1/ Laat ze de helft betalen van de huur die ze vroeger betaalde alsof jij bij haar zou intrekken,, of
2/ Laat je huis op huurwaarde schatten, en betaal ieder de helft rekening houdende met elkaars inkomen.. Wie het meeste verdiend , betaal het meeste.
Vaak geeft dit ook aan de partner die inwoont de mogelijkheid om zijn/haar eigen appartement te verhuren. In dit geval zou je kunnen overwegen de helft van het verhuurde goed als compensatie te nemen. Vaak is dit ook de 'kleinste' woning.ludo schreef: ↑24 januari 2023, 20:06 Het is voor beide een persoonlijke verrijking.
Helft van geschatte huurwaarde is theoretisch een oplossing, maar vaak dwing je dan je partner om de rest van zijn leven 'huurder' te zijn, terwijl deze misschien liever zelf wil investeren in een huis, maar dus 'gedwongen door omstandigheden' bijwoont. Dus dan zou ik eerder gaan voor een derde of kwart van de huurwaarde. Ook rekening houden met ieders inkomen en de taken die ze opnemen in het huishouden. Uiteindelijk werkt een relatie het best als beide partners gelijken zijn. Als één partij het wat beter doet is het niet slecht om de andere wat meer ruimte te geven. Uiteindelijk winnen beide partijen aan samenwonen.
Uiteindelijk maakt het niet uit, want iedere situatie is anders.
Vandaag trekken koppels veel gemakkelijker bij elkaar in dan vroeger. De slaagkansen op succes zijn dan na zo'n proefperiode ook een pak minder.
Het is daarom belangrijk goede afspraken te maken van in het begin en die verschillen nu eenmaal van geval tot geval. Wanneer dan na een bepaalde tijd die relatie, eventueel dan al aangevuld met een kroost, als standvastig kan beschouwd worden, kan je die afspraken nog aanpassen, afhankelijk van de draagkracht van elke partner.
Maar in het begin... maak het niet te gecompliceerd en deel enkel de kosten. Wat er daarna met de eventuele eigendom van één van de partners moet gebeuren kan je dan nog met deskundig advies van eventueel een notaris, aanpassen.
In het geval van de topicstarter hier begrijp ik, dat de vriendin haar aandeel van 350 euro beschouwd als een aandeel in de aflossing van zijn hypotheek en dat bij verkoop van de eigendom haar deel op zijn minst als een percentage van de waarde kan beschouwd worden. Maar dan moeten ze dat op papier vastleggen. Nogal omslachtig allemaal naar mijn mening!
Vandaag trekken koppels veel gemakkelijker bij elkaar in dan vroeger. De slaagkansen op succes zijn dan na zo'n proefperiode ook een pak minder.
Het is daarom belangrijk goede afspraken te maken van in het begin en die verschillen nu eenmaal van geval tot geval. Wanneer dan na een bepaalde tijd die relatie, eventueel dan al aangevuld met een kroost, als standvastig kan beschouwd worden, kan je die afspraken nog aanpassen, afhankelijk van de draagkracht van elke partner.
Maar in het begin... maak het niet te gecompliceerd en deel enkel de kosten. Wat er daarna met de eventuele eigendom van één van de partners moet gebeuren kan je dan nog met deskundig advies van eventueel een notaris, aanpassen.
In het geval van de topicstarter hier begrijp ik, dat de vriendin haar aandeel van 350 euro beschouwd als een aandeel in de aflossing van zijn hypotheek en dat bij verkoop van de eigendom haar deel op zijn minst als een percentage van de waarde kan beschouwd worden. Maar dan moeten ze dat op papier vastleggen. Nogal omslachtig allemaal naar mijn mening!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dergelijke regeling lijkt mij zeker ok.bose schreef: ↑23 januari 2023, 13:13 Mijn vriendin komt deze maand bij me inwonen. Zij heeft 12 jaar een app gehuurd. Mijn huis heb ik 3 jaar geleden alleen gekocht.
Mijn gedacht was haar een lage maandelijkse last te laten betalen €350+ gemeenschappelijke kosten delen.
Kosten aan het huis evt herstellingen zijn voor mijn rekening.
De verhuurwaarde van jouw woning kunnen wij niet inschatten natuurlijk, dat moeten jullie maar bepalen.
Je kan eventueel ook de bijdragen volgens inkomen bepalen.
Daarnaast kan je ook beslissen om je levensgezel te helpen/ondersteunen met vermogensopbouw, zowel praktisch als financiëel, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Ze spaart dan eigenlijk gewoon bij jou. Verwacht ze ook gekapitaliseerde intrest ?
Als dat de bedoeling is, dan kan ze beter haar spaargeld zelf bijhouden, lijkt mij.
Wat je wel kan doen, is "minder huur" vragen om haar te helpen met het opbouwen van vermogen.
Als jullie samen verder willen in het leven, dan lijkt het mij handig dat jullie ook financiëel meer evenwaardig worden.
Het probleem lijkt mij (komt vaak voor hoor) dat partners een relatie starten met een onevenwichtig vermogen.
Wat de beste oplossing is in zo'n geval, moeten jullie zelf bepalen.
Maar ik zou denken dat als je een duurzame relatie met iemand wil opbouwen, dat je elkaar ook financiëel ondersteunt.
Dat vind ik geen obstakel. Ik vind belangrijker dat de partners intellectueel evenwaardig zijn. Ik heb eens een collega gehad die getrouwd was met haar jeugdliefde. Maar zij had een universitair diploma en hij was maar bouwvakker. Ik weet niet of dat er iets mee te maken had maar hun huwelijk heeft niet standgehouden.EarthNvstr1 schreef: ↑29 januari 2023, 13:33 Als jullie samen verder willen in het leven, dan lijkt het mij handig dat jullie ook financiëel meer evenwaardig worden.
Scholing maakt niet zo veel uit....Yaris schreef: ↑29 januari 2023, 15:11Dat vind ik geen obstakel. Ik vind belangrijker dat de partners intellectueel evenwaardig zijn. Ik heb eens een collega gehad die getrouwd was met haar jeugdliefde. Maar zij had een universitair diploma en hij was maar bouwvakker. Ik weet niet of dat er iets mee te maken had maar hun huwelijk heeft niet standgehouden.EarthNvstr1 schreef: ↑29 januari 2023, 13:33 Als jullie samen verder willen in het leven, dan lijkt het mij handig dat jullie ook financiëel meer evenwaardig worden.
Tenzij je met een achterlijke mongool samen bent. of de ene naast zijn schoenen loopt en meer belang hecht aan status.
Interesses veranderen ook voor elk door de jaren heen,
Hetgeen je vandaag samen leuk vindt is binnen jaar of 2 al niet meer interessant voor één van de partners.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Naast het financiële zijn er uiteraard nog andere belangrijke aspecten in een relatie, maar we zitten hier niet op Levensgids.Yaris schreef: ↑29 januari 2023, 15:11Dat vind ik geen obstakel. Ik vind belangrijker dat de partners intellectueel evenwaardig zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑29 januari 2023, 13:33 Als jullie samen verder willen in het leven, dan lijkt het mij handig dat jullie ook financiëel meer evenwaardig worden.
Merk ook op dat ik "meer evenwaardig worden" schreef, niet "evenwaardig zijn".