renatfix 6,5
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: renatfix 6,5
@ronnie
Ik betreur het dat onze overheden en onze media niet duidelijker communiceren.
Dexia moet al zijn verplichtingen nakomen. Dus ook naar particulieren en andere schuldeisers. Ook verplichtingen op papier gezet voor deze datum. Indien ze hiervoor geld nodig heeft kan ze lenen met staatswaarborg.
Voor banken is het een dagelijkse praktijk om te lenen om leningen af te lossen.
Hier is de gezamelijke persmededeling van de Franse, Belgische en Luxemburgs regering:
Bovendien hebben de landen van Europa 2 biljoen EUR paraat om de banken draaiende te houden:
bron: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... _begroting
Ik werk niet bij BKCP of gelijk welk andere bank. Ik heb een paar weken terug de prospectus van de RentaFix helemaal doorplozen. Het is begrijpbaar dat je schrik krijgt bij het lezen van deze prospectus.
Als er een credit event zou komen bij Dexia of een andere grootbank betekent dit dat België een credit event kent. Dit wil zeggen Ijslandse toestanden.
Begin nu alstublief niet te hamsteren !
Dexia moet al zijn verplichtingen nakomen. Dus ook naar particulieren en andere schuldeisers. Ook verplichtingen op papier gezet voor deze datum. Indien ze hiervoor geld nodig heeft kan ze lenen met staatswaarborg.
Voor banken is het een dagelijkse praktijk om te lenen om leningen af te lossen.
Hier is de gezamelijke persmededeling van de Franse, Belgische en Luxemburgs regering:
bron: http://www.premier.be/nl/nieuws/gemeens ... over-dexia9/10/2008
Na de herkapitalisering van de Dexiagroep op dinsdag 30 september 2008 en de aanstelling gisteren van een nieuwe leiding, zijn vertegenwoordigers van de Franse, Belgische en Luxemburgse regeringen bijeengekomen om kennis te nemen van een verslag over de toestand van de Dexiagroep.
Om de activiteit van de groep te ondersteunen en zijn ontwikkeling mogelijk te maken zijn de drie regeringen samen de verbintenis aangegaan om vanaf vandaag en tot 31 oktober 2009 hun waarborg te verlenen aan alle nieuwe obligaties onderschreven door institutionele beleggers, nieuwe interbancaire deposito's en nieuwe institutionele beleggingen met een looptijd van hoogstens drie jaar ten gunste van Dexia N.V, Dexia Banque Internationale Luxembourg, Dexia Bank België en Dexia Crédit Local de France.
Deze waarborg zal kunnen verlengd worden voor een jaar. Voor de waarborg zal een vergoeding moeten betaald worden die overeenstemt met het voordeel dat de betrokken entiteiten van de Dexiagroep erdoor verwerven.
Deze waarborg geven de zekerheid dat Dexia voldoende liquiditeiten zal hebben om zijn verbintenissen tegenover de klanten na te komen.
Zo wordt de activiteit van de hele groep, inbegrepen zijn filiaal FSA, geconsolideerd.
De Belgische, Franse en Luxemburgse overheden zullen deze waarborg gezamenlijk verzekeren. Dit waarborgstelsel zal met onmiddellijke inwerkingtreding tot stand gebracht worden met toepassing van de in ieder land geldende parlementaire procedures. De regeringen zullen bij hun respectievelijke parlementen een wetsontwerp in die zin indienen.
Bovendien hebben de landen van Europa 2 biljoen EUR paraat om de banken draaiende te houden:
bron: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... _begroting
Ik werk niet bij BKCP of gelijk welk andere bank. Ik heb een paar weken terug de prospectus van de RentaFix helemaal doorplozen. Het is begrijpbaar dat je schrik krijgt bij het lezen van deze prospectus.
Als er een credit event zou komen bij Dexia of een andere grootbank betekent dit dat België een credit event kent. Dit wil zeggen Ijslandse toestanden.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ik vind dat hier zeer duidelijk gecommuniceerd wordt, zoals ik eerder zie:Stier schreef: @ronnie
...
9/10/2008
...
Om de activiteit van de groep te ondersteunen en zijn ontwikkeling mogelijk te maken zijn de drie regeringen samen de verbintenis aangegaan om [glow=red,2,300]vanaf vandaag en tot 31 oktober 2009[/glow] hun waarborg te verlenen aan alle nieuwe obligaties onderschreven door [glow=red,2,300]institutionele beleggers, nieuwe interbancaire deposito's en nieuwe institutionele beleggingen [/glow] met een looptijd van hoogstens drie jaar ten gunste van Dexia N.V, Dexia Banque Internationale Luxembourg, Dexia Bank België en Dexia Crédit Local de France.
...
- de dexia staatsgarantie is enkel voor institutionelen
- enkel voor beleggingen in de toekomst
Ik zeg ook helemaal niet dat een rentafix een slecht product is, maar de dag van vandaag worden risicos cash betaald, en 6.5% op een kredietrisico van Dexia is niet genoeg, vergeleken met het rendement van bvb perpetuals op Dexia, KBC, ING, Deutsche.
Het verkopen van de rentafix is geen enkel probleem volgens BKCP.
Laat ons dus het volgende afspreken: eens je je rentafixkes hebt, vraag aan BKCP hoeveelze je geven voor je rentafixkes als je ze verkoopt en laat het hier weten ...
@ronnie
Een perpetual is geen eenvoudig product. Het is zeker niet voor beginners of mensen die op zoek zijn naar een veilige belegging.
8% voor een perpetual is wat er op dit moment in de markt rondgaat. Als je een obligatie, achtergesteld certificaat of zoals als deze rentafix weet die meer dan 6.5% biedt, laat het me weten.
Een perpetual kan je enkel verkopen op de secundaire markt. Als de uitgever van de perpetual er genoeg van heeft ( tegen betere voorwaarden kapitaal kan vinden) kan hij de perpetual doen aflopen. Een perpetual heeft geen einddatum.
De interest op een perpetual is altijd hoger dan op een obligatie.
De KBC perpetual uitgifte heeft reeds zijn topic:
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... .0&lang=nl
en
Een goede samenvatting komt van robokat:
Een perpetual is geen eenvoudig product. Het is zeker niet voor beginners of mensen die op zoek zijn naar een veilige belegging.
8% voor een perpetual is wat er op dit moment in de markt rondgaat. Als je een obligatie, achtergesteld certificaat of zoals als deze rentafix weet die meer dan 6.5% biedt, laat het me weten.
Een perpetual kan je enkel verkopen op de secundaire markt. Als de uitgever van de perpetual er genoeg van heeft ( tegen betere voorwaarden kapitaal kan vinden) kan hij de perpetual doen aflopen. Een perpetual heeft geen einddatum.
De interest op een perpetual is altijd hoger dan op een obligatie.
De KBC perpetual uitgifte heeft reeds zijn topic:
en
Een goede samenvatting komt van robokat:
Na wat rondsnuffelen, blijkt de kapitaalswaarde van dergelijke producten pijlsnel te dalen als de marktrente stijgt. Dit blijkt indien je naar vroegere edities van perpetuals kijkt.
Mensen die gelijkaardige producten kochten in 2004, kijken nu aan tegen een vermindering van hun kapitaalswaarde met 30% tot 40%.
Blijkbaar zou een stijging van de marktrente met 1% een daling van je kapitaalswaarde tot 11% teweeg kunnen brengen !
Ook het vertrouwen van de markt in de bank die een perpetual uitgeeft, heeft blijkbaar een sterke invloed op de waarde.
Gezien er wellicht nog rentestijgingen aankomen en het vertrouwen in de banken nog kan dalen, lijkt het eerder aanwezen te wachten en het product binnen enige tijd goedkoper op de secundaire markt te kopen ? Of wat denken jullie ?
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Juist! Hetzelfde geldt voor mijn part voor een Rentafix op Dexia: Geen waarborgfonds, kredietevenement, ...Stier schreef: @ronnie
Een perpetual is zeker niet voor beginners of mensen die op zoek zijn naar een veilige belegging.
Neen, als een bank vandaag een perpetual wenst uit te geven zal ze hoger moeten gaan dan 8%, vandaar dat de perpetuals van banken momenteel onder de 80% noteren op de beurs.Stier schreef: 8% voor een perpetual is wat er op dit moment in de markt rondgaat.
Zoals ik hiervoor vroeg, eens je je rentafixkes hebt vraag aan BKCP hoeveel ze ervoor geven, in de prospectus staat dat BNP voor een merkt zorgt. Je zal zien dat tweedehandse rentafixkes meer opbrengen dan 6.5%, alleen zal je ze enkel beneden pari kunnen verkopen en zal je ze nergens kunnen kopen.Stier schreef: Als je een obligatie, achtergesteld certificaat of zoals als deze rentafix weet die meer dan 6.5% biedt, laat het me weten.
Bovendien, een perpetual is een obligatie.
Juist, net als aandelen op de beurs dus.Stier schreef: Een perpetual kan je enkel verkopen op de secundaire markt.
Een Rentafix kan je enkel verkopen aan BNP.
Dit klopt! Als je nu een perpetual KBC koopt aan 700 EUR (70%) heeft KBC vanaf 2013 het recht (op een vaste datum eenmaal per jaar) deze terug te kopen aan 1000 EUR (plus natuurlijk de 80 EUR intrest van dat jaar).Stier schreef: Als de uitgever van de perpetual er genoeg van heeft ( tegen betere voorwaarden kapitaal kan vinden) kan hij de perpetual doen aflopen. Een perpetual heeft geen einddatum.
Dit klopt (denk ik)! Zo brengt de perpetual bij aankoop op de beurs van Fortis nu zo'n 14% bruto op en deze van KBC 11%.Stier schreef: De interest op een perpetual is altijd hoger dan op een obligatie.
Hiervoor zijn meerdere redenen, o.a.:
- Het wantrouwen in de uitgevers (KBC, Fortis)
- Het risico dat de rente stijgt
In dit laatste geval zit je bij bovenstaande perpetuals eeuwig vast aan het rendement van 11% (KBC) of 14% (Fortis).
Zoals je ziet habben we ongeveer dezelfde mening wat betreft perpetuals, wat betreft Rentafix niet.
Het verkopen van de rentafix is geen enkel probleem volgens BKCP.
Laat ons dus het volgende afspreken: eens je je rentafixkes hebt, vraag aan BKCP hoeveel ze je geven voor je rentafixkes als je ze verkoopt en laat het hier weten ...
@ronnie.
Hoe kom je in hemelsnaam aan je berekening van 11% en 14% ? Je kan enkel een jaarlijks rendement hebben als je een product hebt met een vervaldag. Bij een perpetual heb je altijd de mogelijkheid dat er nooit een vervaldag zal komen. Bijgevolg kan je er ook nooit een percentage van jaarlijks rendement opplakken.
Op dit moment kunnen de banken geen perpetuals uitgegeven. Dit is ook de reden waarom banken op dit moment bij de overheid aankloppen voor kapitaal.
Het klopt inderdaad volledig dat een spaarboekje, termijnrekening, gewone obligatie of achtergesteld certificaat veiliger is dan een RentaFix op Dexia. Het blijft een veilige belegging voor mensen die op zoek naar een hogere rendement.
Ik heb nooit beweerd dat BKCP zou beweerd hebben dat het verkopen van een RentaFix geen enkel probleem is. Het is een belegging met een vaste termijn. Als je dat niet wil moet je een spaarboekje nemen.
Hoe kom je in hemelsnaam aan je berekening van 11% en 14% ? Je kan enkel een jaarlijks rendement hebben als je een product hebt met een vervaldag. Bij een perpetual heb je altijd de mogelijkheid dat er nooit een vervaldag zal komen. Bijgevolg kan je er ook nooit een percentage van jaarlijks rendement opplakken.
Op dit moment kunnen de banken geen perpetuals uitgegeven. Dit is ook de reden waarom banken op dit moment bij de overheid aankloppen voor kapitaal.
Het klopt inderdaad volledig dat een spaarboekje, termijnrekening, gewone obligatie of achtergesteld certificaat veiliger is dan een RentaFix op Dexia. Het blijft een veilige belegging voor mensen die op zoek naar een hogere rendement.
Ik heb nooit beweerd dat BKCP zou beweerd hebben dat het verkopen van een RentaFix geen enkel probleem is. Het is een belegging met een vaste termijn. Als je dat niet wil moet je een spaarboekje nemen.
Berekening 14% - Fortis perpetual:Stier schreef: @ronnie.
Hoe kom je in hemelsnaam aan je berekening van 11% en 14% ? Je kan enkel een jaarlijks rendement hebben als je een product hebt met een vervaldag.
- Nominale waarde: 1000 EUR
- Koers EURONEXT 56% * 1000 = 560 EUR
- Jaarlijks dividend 8% * 1000 = 80 EUR
- 80 EUR dividend op een investering van 560 EUR = 14%
Berekening 11% - KBC perpetual:
- Nominale waarde: 1000 EUR
- Koers EURONEXT 68.2% * 1000 = 682 EUR
- Jaarlijks dividend 8% * 1000 = 80 EUR
- 80 EUR dividend op een investering van 682 EUR = 11.7%
- > Inderdaad er is geen einddatum vastgesteld, maar dit belet niet dat er jaarlijks een dividend uitbetaald wordt.
KBC kan vanaf 2013 besluiten dit product terug te kopen aan 100%, wat dan een bonus betekend van 46% op 5 jaar.
Fortis kan vanaf 2013 besluiten dit product terug te kopen aan 100%, wat dan een bonus betekend van 78% op 5 jaar.
Bartd schreef: Mij vertelden ze ook eerst dat annuleren niet mogelijk is maar na aandringen kon het dan plots wel maar ze gingen dan wel een annulatiekost van 5% aanrekenen.
Er is ondertussen een nieuwe rentafix 6%-10% voor 6 jaar.bruce666 schreef: 5 % betalen?
Zij hebben hun centen dan al wel
Daarin staat duidelijk bij de technische kenmerken:
Annulatiekosten: 5% tijdens de inschrijvingsperiode
Heb even in de vlucht de obligaties van ING bekeken die meer dan 6.5% opbrengen:Stier schreef: @ronnie
Als je een obligatie, achtergesteld certificaat of zoals als deze rentafix weet die meer dan 6.5% biedt, laat het me weten.
XS0147306301: 6.375% tot 2027 (!) kost nu 78.5% op euronext. Je betaald 7850 EUR en ontvangt jaarlijks 637.5 EUR bruto (8.1% bruto). In 2027 ontvang je 10000 EUR (extra meerwaarde van 27%).
NL0000122968: 6.5% tot 2010. Kost nu 97% op euronext. Je betaald 970 EUR en ontvangt jaarlijks 65 EUR bruto (6.7% bruto). In 2010 ontvang je 1000 EUR (extra meerwaarde van 3.1%).
@ronnie.
Dit zijn inderdaad interessante prijzen voor obligaties. Bij de lancering van de RentaFix waren deze waarschijnlijk nog niet zo intressant.
@BartVW
Waar kan je details online vinden over de nieuwe rentafix producten ?
Dit zijn inderdaad interessante prijzen voor obligaties. Bij de lancering van de RentaFix waren deze waarschijnlijk nog niet zo intressant.
@BartVW
Die stond 2 dagen geleden nog op eerste pagina van hun site maar is alweer verdwenen nu zie ik.Stier schreef: @ronnie.
@BartVW
Ik had het gelezen in hun krantje "Financial Street" die mijn ma thuisgestuurd gekregen had. Daarin staan ook de technische kenmerken. Je kan die ook online bekijken:
http://www.financialstreet.be/flash/fli ... 200810.pdf
Pagina 6 en 7
Het produkt Rentafix 6-10% is niet meer beschikbaar, jammer.
Iemand een idee hoeveel de rentafixen noteren op de secundaire markt?Bartd schreef: Dit is de mening van Budget-week:
... , terwijl de indicatieve waarde van de producten, die momenteel nog niet noteren, rond de 92% à 93% ligt.
...
Fannie Mae, Freddie Mac, ...Stier schreef: [
...
De enige credit events zijn tot hiertoe bij de IJslandse banken en Lehman Brothers. Corrigeer me gerust mocht ik verkeerd zijn.
Deze discussie is oud, maar toevallig hierop gevallen:
"For FNMA and FHLMC we closed our positions. A Credit Event was triggered for
both financial institutions, after they were placed under the conservator ship of the US
government."
Het gaat hier om Fanie Mae en Freddie Mac, beide min of meer genationaliseerd, zeker niet failliet
De les: nationalisering van Dexia = Credit Event (?) = Rentafix waardeloos
BRON: https://www.robeco.com/extranet/f4i/dow ... ?id=279081
Laatst gewijzigd door ronnie op 5 december 2008, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
belegger
mevrouw, heb eveneens mijn inschrijving geannuleerd voor uiterste inschrijvingsdatum 17/10 ll. bijgevolg werd zomaar eventjes 5 % kosten aangerekend en dit zonder mijn toestemming. Dit vond ik DIEFSTAL EN PURE AFZETTERIJ WANT NERGENS WORDT DIT BEPAALD; zowel noch in de technische fiche als de prospectus. Heb daarom de ombudsman een klacht gestuurd omtrent het probleem maar zonder gunstig gevolg. Bijgevolg heb ik mij schriftelijk gericht tot de bemiddelingsdienst voor banken, kredieten en beleggingen (brief dd. 25/11) en wacht nu op hun antwoord. Vriendelijke groeten, de misnoegde belegger
In een vorige rentafix die ik gezien heb stond in de technische fiche wel het volgend "Annulatiekosten: 5% tijdens de inschrijvingsperiode".belegger schreef: mevrouw, heb eveneens mijn inschrijving geannuleerd voor uiterste inschrijvingsdatum 17/10 ll. bijgevolg werd zomaar eventjes 5 % kosten aangerekend en dit zonder mijn toestemming. Dit vond ik DIEFSTAL EN PURE AFZETTERIJ WANT NERGENS WORDT DIT BEPAALD; zowel noch in de technische fiche als de prospectus. Heb daarom de ombudsman een klacht gestuurd omtrent het probleem maar zonder gunstig gevolg. Bijgevolg heb ik mij schriftelijk gericht tot de bemiddelingsdienst voor banken, kredieten en beleggingen (brief dd. 25/11) en wacht nu op hun antwoord. Vriendelijke groeten, de misnoegde belegger
Of het in die bewuste rentafix 6,5 stond weet ik niet, maar ik vermoed van wel, aangezien het wel in een andere staat.