Rendement aandelenportefeuille licht opdrijven?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Rendement aandelenportefeuille licht opdrijven?
Ik heb de voorbije jaren enkele manieren zien opduiken om het rendement van een aandelenportefeuille licht op te drijven:
- puts schrijven. Je kiest een effect uit dat je zowiezo wil bezitten en schrijft een licht out of the money put. Je incasseert de premie. Daarna hangt het af van de prijsevolutie van het aandeel:
- Ofwel zakt het substantieel. Dan koop je verplicht je effect aan een lagere prijs dan degene waaraan je het bij het schrijven al wou kopen.
- Ofwel herhaal je de cirkel. Je pikt opnieuw de premie op. Het risico ligt hem erin dat je bij een zware crash te veel betaalt voor een effect dat zwaar onderuit is gegaan.
- uitlenen aan shorters (o.a. Interactive Brokers betaalt je daarvoor)
- aankopen met lichte margin. Dit kan je toepassen bij lage rentestanden op aandelen met een hoog dividendrendement. De bodem van de corona-correctie in april 2020 was een goed moment. Zolang je netto divdendrendement je margin-rentevoet overstijgt betaalt dit zichzelf terug.
Zie ik nog andere manieren om het rendement van mijn portefeuille licht op te krikken over het hoofd?
- puts schrijven. Je kiest een effect uit dat je zowiezo wil bezitten en schrijft een licht out of the money put. Je incasseert de premie. Daarna hangt het af van de prijsevolutie van het aandeel:
- Ofwel zakt het substantieel. Dan koop je verplicht je effect aan een lagere prijs dan degene waaraan je het bij het schrijven al wou kopen.
- Ofwel herhaal je de cirkel. Je pikt opnieuw de premie op. Het risico ligt hem erin dat je bij een zware crash te veel betaalt voor een effect dat zwaar onderuit is gegaan.
- uitlenen aan shorters (o.a. Interactive Brokers betaalt je daarvoor)
- aankopen met lichte margin. Dit kan je toepassen bij lage rentestanden op aandelen met een hoog dividendrendement. De bodem van de corona-correctie in april 2020 was een goed moment. Zolang je netto divdendrendement je margin-rentevoet overstijgt betaalt dit zichzelf terug.
Zie ik nog andere manieren om het rendement van mijn portefeuille licht op te krikken over het hoofd?
Re: Rendement aandelenportefeuille licht opdrijven?
Is het nog de moeite om puts te schrijven naargelang het risico ?
Wil je nog wat verdienen moet je al dichtbij de koers schrijven.
Dacht vorige week nog om een put te schrijven op Alibaba, koers stond 256.
Dag later stond de koers plots 222.
Wil je nog wat verdienen moet je al dichtbij de koers schrijven.
Dacht vorige week nog om een put te schrijven op Alibaba, koers stond 256.
Dag later stond de koers plots 222.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gedekte calls schrijven. Beurzen kunnen plots hevig crashen, onder andere daardoor zijn geschreven puts risicovoller dan geschreven calls. Gedekte calls zijn ook gedekt door concrete aandelen, naakte geschreven puts zijn gedekt door cash geld. En meestal stijgen de beursindexen aan een trager tempo dan dat ze plots compleet van dag tot dag onderuitgaan. En op de lange termijn stijgen beurzen altijd. Het tempo is gemiddeld 2 dagen omhoog en dan 1 omlaag.fropskottel schreef: ↑27 december 2020, 13:56 Zie ik nog andere manieren om het rendement van mijn portefeuille licht op te krikken over het hoofd?
Voor zowel geschreven puts als calls wordt aangeraden posities te openen met een Delta 30 en 30 tot 45DTE. De kans dat de opties OTM expireren en men daardoor de premie binnen heeft is dan 70%. Ik had begrepen dat men daardoor zijn rendement met zo'n 2% per jaar kan opkrikken, maar onlangs is hier door forumlid Picaro een link geplaatst die dat lijkt te ontkrachten. https://spintwig.com/spy-wheel-45-dte-c ... -backtest/
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 27 december 2020, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank voor de tips!
Kan je daar een voorbeeld van geven ?MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 14:30 Voor zowel geschreven puts als calls wordt aangeraden posities te openen met een Delta 30 en 30 tot 45DTE.
Stel dat een Alibaba aan 255 noteert, aan welke koers zou je dan de geschreven put plaatsen ?
Een beetje zoeken achter aandelen die serieus op en neer wippen geven op zich meer extra rendement dan de buy and hold posite op zich.
Premies op tesla, nio, ... zitten aan 1 à 2% per week.
Nvidia, unibail, meerdere procenten per maand.
Als je ze sowieso wil, is er geen risico aan een putje schrijven. Gaan ze onder de strike kan je blijven zitten en zien of ze toegewezen worden, of je rolt wat verder door voor extra centen.
Let wel, je blijft het aandelenrisico op zich lopen.
Premies op tesla, nio, ... zitten aan 1 à 2% per week.
Nvidia, unibail, meerdere procenten per maand.
Als je ze sowieso wil, is er geen risico aan een putje schrijven. Gaan ze onder de strike kan je blijven zitten en zien of ze toegewezen worden, of je rolt wat verder door voor extra centen.
Let wel, je blijft het aandelenrisico op zich lopen.
Dat kan ik niet nagaan. We zijn nu buiten de handelsuren en Alibaba noteert aan 221.95 USD.
Bij een koers van vrijdag aan dus 221.95 hebben de opties met expiratie 29 januari strike @ 210 Delta -0,335. Die met strike @ 205 op dezelfde expiratie hebben Delta -0.284. Tussen die 2 mogelijkheden zou ik kunnen kiezen.
Ik gebruik ~30% margin bij veilige dividend aandelen via Interactive Brokers (kostprijs 1% per jaar). Dat is qua risico verwaarloosbaar maar krikt wel rendement een beetje op. Zijn ook aandelen die ik héél lang zal bijhouden.
En inderdaad, Roo, de binnenkomende dividenden fietsen als het ware het geleend bedrag dicht. Maar dan moet je inderdaad al goed selecteren welke aandelen voldoende stabiel zijn om deze strategie op toe te passen, ik doe het vooral bij preferente aandelen die 'moeten' uitbetalen.
De laatste aandelen die ik een aantal maanden geleden ingekocht heb waren Proximus en Telenet (bijna 50-50, iets meer Telenet dan Proximus). Gelet de marktsituatie in België (zo goed als een oligopolie) lijkt me dat persoonlijk wel OK te zitten op lange termijn.
En idd, dividenden rijden openstaande schuld snel dicht. Daarnaast stort ik ook bij in portfolio wanneer ik extra cash heb. Omgekeerd gebruik ik die margin faciliteit ook wel eens om grote kosten tijdelijk te overbruggen -- is een makkelijke kredietfaciliteit zonder echt veel kosten.
Denk dat ik de komende maand(en) ook wat vastgoedgroepen zal inslaan.
En idd, dividenden rijden openstaande schuld snel dicht. Daarnaast stort ik ook bij in portfolio wanneer ik extra cash heb. Omgekeerd gebruik ik die margin faciliteit ook wel eens om grote kosten tijdelijk te overbruggen -- is een makkelijke kredietfaciliteit zonder echt veel kosten.
Denk dat ik de komende maand(en) ook wat vastgoedgroepen zal inslaan.
Dat er zoveel mensen hier met geleend geld zitten te beleggen baart me wel een beetje zorgen. Meestal wordt dit weinig gedaan, behalve als de beurs richting toppen evolueert... Dividendaandelen kunnen altijd plots stoppen met dividenden uit te betalen of de rente zou plots sterk kunnen stijgen, en dan stijgen de intrestkosten uiteraard snel. Dit opdrijven van het rendement brengt dus best wel wat risico met zich mee, wat (in mijn ogen) vaak onderschat wordt.
Er is natuurlijk ook een verschil tussen huis- tuin- en keukenbeleggers en mensen die er iets vaker (understatement) mee bezig zijn, Picaro.
"Dividendaandelen kunnen altijd plots stoppen met dividenden uit te betalen"
Klopt, vandaar mijn voorkeur voor preferente aandelen, en een gematigde leverage. Ik kan gemakkelijk 75% van een investering lenen, maar dat doe ik dus niet.
"of de rente zou plots sterk kunnen stijgen"
Dit gaat ook niet overnight gebeuren, en als je ziet dat rentes beginnen stijgen bouw je je posities uiteraard af. Het betreft doorgaans zeer liquide aandelen hé.
"Dividendaandelen kunnen altijd plots stoppen met dividenden uit te betalen"
Klopt, vandaar mijn voorkeur voor preferente aandelen, en een gematigde leverage. Ik kan gemakkelijk 75% van een investering lenen, maar dat doe ik dus niet.
"of de rente zou plots sterk kunnen stijgen"
Dit gaat ook niet overnight gebeuren, en als je ziet dat rentes beginnen stijgen bouw je je posities uiteraard af. Het betreft doorgaans zeer liquide aandelen hé.
Voor niks gaat de zon op. Het alternatief is een spaarboekje. Zelfs aan 2 ipv. 1% zou het nog interessant zijn om te lenen.
Daarnaast geloof ik niet dat de rente de komende 10 jaar zwaar zal stijgen (overheid kan het gewoonweg niet betalen, dus ze blijven laag).
Aandelen kunnen inderdaad dividend stopzetten. Dat is het risico. Daarnaast doet het er m.i. ook niet veel toe als het geleende bedrag pakweg makkelijk af te lossen is binnen dit en 12-24 maanden indien nodig.
Andere kant van de medaille is dat je dividend ontvangt + deel koersstijging. Dat komt bij mij althans vaak uit op 10%+ zonder veel moeite en beperkt risico.
Lenen wanneer je weet dat je de put kan vullen is helemaal anders dan lenen met geld dat je niet hebt. Ik doe het al jaren.
Daarnaast geloof ik niet dat de rente de komende 10 jaar zwaar zal stijgen (overheid kan het gewoonweg niet betalen, dus ze blijven laag).
Aandelen kunnen inderdaad dividend stopzetten. Dat is het risico. Daarnaast doet het er m.i. ook niet veel toe als het geleende bedrag pakweg makkelijk af te lossen is binnen dit en 12-24 maanden indien nodig.
Andere kant van de medaille is dat je dividend ontvangt + deel koersstijging. Dat komt bij mij althans vaak uit op 10%+ zonder veel moeite en beperkt risico.
Lenen wanneer je weet dat je de put kan vullen is helemaal anders dan lenen met geld dat je niet hebt. Ik doe het al jaren.
Oh ik zie zeker een verschil, maar vergeet niet dat er ook geregeld hedge funds overkop zijn gegaan in het verleden door hun leverage. Ik snap dat het lijkt alsof alles goed gaat met wat leverage zolang je aandelen liquide zijn. Maar wat als dit plots eens niet zo is? Tijdens een crash gebeurt het al eens dat alles enorm snel keldert en de liquiditeit voor een bepaalde tijd uit de markt verdwijnt. Wat als je dan margin calls krijgt?
Zou je als je met leverage wil werken niet beter met leaps (calls) gaan werken, om zo margin calls te vermijden en ook leverage te kunnen toepassen op langere termijn? Ik snap dat je het dividend hier niet ontvangt, maar dat zit uiteraard in de prijs verrekend... (Ben wel benieuwd waarom je zo graag leverage in die vorm wil gebruiken en niet met bv. futures of leaps (risico spreiden qua idiosyncratisch risico))
Zou je als je met leverage wil werken niet beter met leaps (calls) gaan werken, om zo margin calls te vermijden en ook leverage te kunnen toepassen op langere termijn? Ik snap dat je het dividend hier niet ontvangt, maar dat zit uiteraard in de prijs verrekend... (Ben wel benieuwd waarom je zo graag leverage in die vorm wil gebruiken en niet met bv. futures of leaps (risico spreiden qua idiosyncratisch risico))
Beetje een scheve vergelijking, aangezien je ook gewoon voor 100% in aandelen zou kunnen zitten en niet voor 110% of meer? Dan had je ook geen spaarboekje voor je geld, maar nam je toch geen extra risico?