Rijbewijs halen
Rijbewijs halen
Beslist om toch maar voor een rijbewijs te gaan omdat ik merk dat het nodig is voor het bereiken van een hogere/betere jobfunctie...
Het praktijkexamen zal ik in Sint-Niklaas doen.
Nu zit ik wel met een paar vragen:
- Is er een groot verschil tussen de rijscholen (vab,lust,...)? Voor-en nadelen? Ik vind hier amper iets over.
- Bepaalde auto's die (beter) geschikte zijn als beginnerswagen?
- Welke zaken moet ik in orde maken voor het bezitten van een wagen?
- Alle tips zijn welkom
- Is er een groot verschil tussen de rijscholen (vab,lust,...)? Voor-en nadelen? Ik vind hier amper iets over.
- Alle tips zijn welkom
Re: Rijbewijs halen
Ga naar de dichtstbijzijnde zodat je niet met de fiets door guur weer moet rijden.- Is er een groot verschil tussen de rijscholen (vab,lust,...)? Voor-en nadelen? Ik vind hier amper iets over.
Tweedehandsauto's.- Bepaalde auto's die (beter) geschikte zijn als beginnerswagen?
Hangt ervan of je een nieuwe auto koopt of een tweedehands. Google op "aankoop auto formaliteiten" of vraag het aan je verzekeringsagent.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het zou niet mogen, maar er zijn verschillen naar moeilijkheidsgraad tussen examencentra. Omdat je examen doet in de omgeving van het examencentrum hangt het dus deels af waar dit ligt (Asse is bijvoorbeeld meestal "door het dorp", bij andere centra zit er soms een stuk snelweg bij, etc).
Een dieselwagen is voor veel mensen makkelijker om te leren rijden dan benzine. Een 2dehandswagen is inderdaad wel aan te raden als beginnende bestuurder.
Een dieselwagen is voor veel mensen makkelijker om te leren rijden dan benzine. Een 2dehandswagen is inderdaad wel aan te raden als beginnende bestuurder.
Als je een 2de hands wagen gaat kopen (wat ik ten zeerst aan zou raden vanwege de onzekerheid wat de overheid nu wel en niet wilt doet met wagens en omdat je beginner bent en een wagen nu eenmaal veel kost) kijk vooraf zeker naar wat video's over hoe je een 2de hands wagen moet nagaan voor gebreken.
https://www.youtube.com/results?search_ ... a+used+car
Wat uiteraard altijd beter is, is iemand met kennis ernaar laten kijken.
Wat je ook vragen als je een 2 de handswagen koopt is (op jouw kosten) vragen om een extra controle te laten uitvoeren op https://www.vab.be/nl/auto/diagnosecentrum
Deze controles zijn wat uitgebreider dan de strikt noodzakelijke controle bij een keuring voor verkoop.
Tips gelden vooral als je koopt van een particulier. Als je bij een garage koopt is het weliswaar nog steeds opletten maar daar krijg je tenminste de wettelijke 1 jaar garantie bij.
Als type wagen? Hangt af van budget.
Veel verschil in diesel of benzine zie ik persoonlijk niet meer. Daarentegen, moet je al beginnen oppassen als je een diesel gaat kopen want steden zitten deze massaal te bannen (kijk niet enkel naar België, ook in andere landen wordt diesel enorm geviseerd). Als je dus zekerheid wilt hebben dat je zulke steden binnen geraakt neem je best een benzine wagen (zelfs mijn 18 jaar oude benzine wagen mocht nog binnen op Brussel met hun striktste normen, diesel daarentegen is een ramp).
Boeit het je niet, dan kan je mogelijk wel een goede deal slagen, want dieselwagens worden gedumpt (en al zeker als ze een slechte ecoscore hebben).
https://www.youtube.com/results?search_ ... a+used+car
Wat uiteraard altijd beter is, is iemand met kennis ernaar laten kijken.
Wat je ook vragen als je een 2 de handswagen koopt is (op jouw kosten) vragen om een extra controle te laten uitvoeren op https://www.vab.be/nl/auto/diagnosecentrum
Deze controles zijn wat uitgebreider dan de strikt noodzakelijke controle bij een keuring voor verkoop.
Tips gelden vooral als je koopt van een particulier. Als je bij een garage koopt is het weliswaar nog steeds opletten maar daar krijg je tenminste de wettelijke 1 jaar garantie bij.
Als type wagen? Hangt af van budget.
Veel verschil in diesel of benzine zie ik persoonlijk niet meer. Daarentegen, moet je al beginnen oppassen als je een diesel gaat kopen want steden zitten deze massaal te bannen (kijk niet enkel naar België, ook in andere landen wordt diesel enorm geviseerd). Als je dus zekerheid wilt hebben dat je zulke steden binnen geraakt neem je best een benzine wagen (zelfs mijn 18 jaar oude benzine wagen mocht nog binnen op Brussel met hun striktste normen, diesel daarentegen is een ramp).
Boeit het je niet, dan kan je mogelijk wel een goede deal slagen, want dieselwagens worden gedumpt (en al zeker als ze een slechte ecoscore hebben).
ik heb nooit begrepen hoe dat het kan dat zowel de controle van voertuigen als het behalen van een rijbewijs in handen zijn van private firma's. Hier moeten grote belangen in het spel zijn. Je zal toevallig eigenaar zijn zijn van zo'n firma, win for life.
Alsof dat de politie wordt gerund door een private firma die plechtig beloofd eerlijk en transparant te zijn.....
Alsof dat de politie wordt gerund door een private firma die plechtig beloofd eerlijk en transparant te zijn.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
@Lukske: godzijdank organiseert, controleert en doet de overheid niet alles in onze maatschappij. Dan zouden we een communistische staat zijn.
-
neo
Ik heb destijds gebruik gemaakt van deze website: gratisrijbewijsonline-forum. Ik kan die enkel maar aanraden.
PS. Bij het lezen van allerlei posts is het belangrijk om de publicatiedata in het oog te houden. Door veranderingen in de regeling kan bepaalde info van X jaar terug niet meer actueel zijn.
PS. Bij het lezen van allerlei posts is het belangrijk om de publicatiedata in het oog te houden. Door veranderingen in de regeling kan bepaalde info van X jaar terug niet meer actueel zijn.
De overheid had beter ook de banken gecontroleerd een 20-tal jaren terug dan waren we in 2008 niet in die bankcrisis beland met Fortis en Dexia naar de vaantjes als gevolg. We dragen er nog altijd gevolgen van.
Alles waar het privaat de vrije hand heeft gaat samen met corruptie.
De overheid moet niet alles doen maar essentiële zaken zoals bvb examens afleggen voor een rijbewijs zou toch mogen gebeuren door beëdigde ambtenaren.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Het maakt dus niet uit welke rijschool ik neem? Allemaal hetzelfde? Ik heb hier 2-3 rijscholen in mijn dichte omgeving.
Bij VAB kun je het terugkommoment blijkbaar niet in Oost-Vlaanderen doen.
Een 2de hands was ik sowieso van plan, iemand raadde mij peugeot (208).Blijkbaar niet te hoge kosten voor verzekering en bij vervangen van onderdelen indien nodig.

Bij VAB kun je het terugkommoment blijkbaar niet in Oost-Vlaanderen doen.
Bedankt om mij hierop attent te maken, ik zal wel benzine nemen.SMGGM schreef: ↑20 oktober 2020, 09:00 Als type wagen? Hangt af van budget.
Een 2de hands was ik sowieso van plan, iemand raadde mij peugeot (208).Blijkbaar niet te hoge kosten voor verzekering en bij vervangen van onderdelen indien nodig.
Ik heb het boek, met de code (voor op die site) waardoor ik online kan oefenenneo schreef: ↑20 oktober 2020, 14:06 Ik heb destijds gebruik gemaakt van deze website: gratisrijbewijsonline-forum. Ik kan die enkel maar aanraden.
Autoverzekering. Sommige verzekeraars zullen de rest wel in handen nemen zoals uw auto inschrijven, plaatnummer vragen ..... Voor de reste kosten en alleen maar kosten : benzine maar ook jaarlijkse onderhoud, banden, olie, Technische Controle ......Denfi schreef: ↑19 oktober 2020, 17:33 Beslist om toch maar voor een rijbewijs te gaan omdat ik merk dat het nodig is voor het bereiken van een hogere/betere jobfunctie...
- Alle tips zijn welkom![]()
Op zich niets mis met een Peugeot. Het is niet een van de merken met de beste zekerheid maar ze zijn wel goedkoop in aankoop en het goedkoopst te laten maken (en niet zo complex waardoor een niet vakgarage er prima mee aan de slag kan).
Hou rekening dat goedkope wagens wel een tamelijk dure 120.000 km onderhoud hebben.
Dat is zo een beetje het moment dat zeer dure dingen dienen vervangen te worden zoals distributieriem (duurdere wagens hebben een ketting die langer mee gaat) of koppeling (als de vorige eigenaar er minder zorg voor gedragen heeft of het auto-tje zwaar heeft laten afzien).
Als je rond die km koopt moet je zeker even vragen welke herstellingen het laatste zijn (al is het aanraden dit altijd te vragen).
Let ook op bij wie je koopt. Het best koopt je natuurlijk van iemand een wagen die er zeer veel zorg voor heeft gedragen. Het type wagen dat je koopt bepaald vaak ook hoe "erg" die wagen heeft afgezien.
Een VW Golf, Honda Civic,... zijn typisch wagens dat jonge mensen die pas hun rijbewijs hebben eens goed mee doorrijden en bijgevolg "op" rijden. Een Toyota Corolla is bijvoorbeeld minder dat type wagen.
Wij hebben in der tijd een Toyota Celica gekocht (en dat is ook zo'n type wagen die mogelijk al serieus afgezien heeft), maar de vorige eigenaar was een oudere vrouw die het gewoon een leuke wagen vond (en aan de carpass zag je dat die er per jaar maar 1.000 km mee gedaan heeft).
Hou rekening dat goedkope wagens wel een tamelijk dure 120.000 km onderhoud hebben.
Dat is zo een beetje het moment dat zeer dure dingen dienen vervangen te worden zoals distributieriem (duurdere wagens hebben een ketting die langer mee gaat) of koppeling (als de vorige eigenaar er minder zorg voor gedragen heeft of het auto-tje zwaar heeft laten afzien).
Als je rond die km koopt moet je zeker even vragen welke herstellingen het laatste zijn (al is het aanraden dit altijd te vragen).
Let ook op bij wie je koopt. Het best koopt je natuurlijk van iemand een wagen die er zeer veel zorg voor heeft gedragen. Het type wagen dat je koopt bepaald vaak ook hoe "erg" die wagen heeft afgezien.
Een VW Golf, Honda Civic,... zijn typisch wagens dat jonge mensen die pas hun rijbewijs hebben eens goed mee doorrijden en bijgevolg "op" rijden. Een Toyota Corolla is bijvoorbeeld minder dat type wagen.
Wij hebben in der tijd een Toyota Celica gekocht (en dat is ook zo'n type wagen die mogelijk al serieus afgezien heeft), maar de vorige eigenaar was een oudere vrouw die het gewoon een leuke wagen vond (en aan de carpass zag je dat die er per jaar maar 1.000 km mee gedaan heeft).
Of een Renault, een Clio bv. Zeer goeie motor. Vroeger wat opzij gezet door zwakke carrosserie (corrosie ....) maar nu tamelijk goed en kortingen die tot 30% kunnen gaan voor nieuwe auto's. 2dehands ook veel in de markt.
https://www.neuwagenkauf.com/processsea ... 2%5D%7D%7D
Ik zou een Skoda Scala op CNG aanraden. Wanneer je hem dit jaar nog kan inschrijven levenslang geen wegentaks of BIV te betalen , 5 jaar garantie en dat alles vanaf +/- 15.000 euro. Wel in Duitsland kopen want in Belgie betaal je ietsje meer (+/- 5.000 euro).
Ik zou een Skoda Scala op CNG aanraden. Wanneer je hem dit jaar nog kan inschrijven levenslang geen wegentaks of BIV te betalen , 5 jaar garantie en dat alles vanaf +/- 15.000 euro. Wel in Duitsland kopen want in Belgie betaal je ietsje meer (+/- 5.000 euro).
-
neo
Persoonlijk heb ik geen ervaring met dat boek. Het schijnt dat men daarvoor ietsje moet betalen en dat die code slechts enkele dagen geldig is. Maar als je dat boek en de code reeds hebt dan zou ik die blijven gebruiken.
Destijds maakte ik gebruik van het theorieboek van de serie "Op Weg naar Rijbewijs B". Dit enkel omdat ik dat gratis had gekregen. De taal is SUPER gemakkelijk. Of er geen betere alternatieven bestaan weet ik niet.
Nadat men de theorie had doorgenomen kan het handig zijn om wat voorbeeldexamens te maken. Daar bestaan er allerlei websites en apps voor maar ik herinner mij nog enkel de (gratis) KBC Drive app. Ik weet nog dat de vragen daar een pak moeilijker waren dan bij al de andere bronnen maar daardoor leek het theorie-examen gemakkelijker. Als je die dus kon mocht je bijna zeker zijn van het slagen.
Alvast veel succes