Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Een steekproef, vandaag:pukkie007 schreef: ↑4 maart 2025, 19:23 1 op de 4 wagens die BMW België als tweedehands aanbiedt, is elektrisch. Bijna al deze wagens zijn voor de particuliere markt, maar de vraag is bijlange zo groot niet. Een elektrische 5-reeks kost nieuw 100k, na 1 jaar en 15k kilometer probeert men deze aan 60k te verkopen. Allemaal pokkenduur natuurlijk. Om toch nog iets te kunnen verkopen, halen dealers massaal benzine en hybride wagens bij hun Duitse collega's. Massaproductie is allergisch aan wetswijzigingen en verschillen van land tot land.
- 771 elektrische wagens
- 1985 ICE wagens
In deze proef is het aanbod dus zelfs iets MEER dan 1 op 4.
De goedkoopste i5 (elektrische 5 serie) kost momenteel 52.000 EUR, is een jaar oud, maar heeft al 70.000 km op de teller. Een i4 (zeg maar de elektrische 3 serie) begint "al" vanaf 40.000 EUR.
Bron: het internet.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 23 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Waar kijk je? België? Europa?JustSpike schreef: ↑10 juni 2025, 14:52Een steekproef, vandaag:pukkie007 schreef: ↑4 maart 2025, 19:23 1 op de 4 wagens die BMW België als tweedehands aanbiedt, is elektrisch. Bijna al deze wagens zijn voor de particuliere markt, maar de vraag is bijlange zo groot niet. Een elektrische 5-reeks kost nieuw 100k, na 1 jaar en 15k kilometer probeert men deze aan 60k te verkopen. Allemaal pokkenduur natuurlijk. Om toch nog iets te kunnen verkopen, halen dealers massaal benzine en hybride wagens bij hun Duitse collega's. Massaproductie is allergisch aan wetswijzigingen en verschillen van land tot land.
- 771 elektrische wagens
- 1985 ICE wagens
In deze proef is het aanbod dus zelfs iets MEER dan 1 op 4.
De goedkoopste i5 (elektrische 5 serie) kost momenteel 52.000 EUR, is een jaar oud, maar heeft al 70.000 km op de teller. Een i4 (zeg maar de elektrische 3 serie) begint "al" vanaf 40.000 EUR.
De fiscaliteit, de 2e hands waarde is niet overal gelijk.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik kijk in Belgie, net zoals de post waarop ik reageerde.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Bmw beschouwt zichzelf onterecht als premium en is dus veel te duur in vergelijking met andere merken.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 23 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ben een BMW rijder. Ik weet niet hoe BMW zichzelf ziet. Ik betaal met plezier de gevraagde prijs. Mijn huidige kostte 105.000, 2 jaar geleden. Met plezier gegeven.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 878
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
In vergelijking met Dacia misschien wel

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat is een mening; toen Alfa Romeo geen opvolger bracht voor de 159SW voor een BMW 3 Touring gekozen met veel opties, man, wat een fijn sturende auto maar idd niet goedkoop. Wel zeer zuinig tenzij je loos gaat op en af de Mont-Ventoux haha. Op 5 jaar 150K km mee gereden, probleemloze auto.
EVS zijn naar mijn mening simpelweg veel en veel te zwaar om speels te sturen, ik heb 2 roadsters als hobby auto's en ben gaan testrijden met de MG Cyberster, wat een gigantische teleurstelling was dat. Geen EV hier.
Re: Rijden met EV vs ICE
Hier komt ook geen EV binnen. Na mijn Alfa 159 die ik aan mijn dochter heb gegeven en die trouwens volgend jaar de gezegende leeftijd van 20 jaar zal bereiken heb ik een 320 cabrio gekocht. Zalige wagen.
Ik heb ook nog 2 BMW motorfietsen staan.
Mijn zoon heeft van zijn werk een Volvo EV. Ik vind er niets aan. Zielloos ding.
Ik heb ook nog 2 BMW motorfietsen staan.
Mijn zoon heeft van zijn werk een Volvo EV. Ik vind er niets aan. Zielloos ding.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ben nog steeds gek op mijn Dacia Spring. Ik kan mij niet voor stellen om ooit nog met een stinker fossiele vloeistoffen te gaan tanken aan een brandstofstation.Geen enkel motorvoertuig heeft trouwens een ziel.
Re: Rijden met EV vs ICE
China’s $10 Sodium-Ion Battery May Reshape U.S. EV Industry and Supply Chains.
Zelfs al kosten die batterijen uiteindelijk 3 maal meer ($30 / kWh) dan nog is dit een goede ontwikkeling.
Zelfs al kosten die batterijen uiteindelijk 3 maal meer ($30 / kWh) dan nog is dit een goede ontwikkeling.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Eventueel eens kijken naar een Mazda MX5. Met een gewicht van rond de 1000 kg (zowat DE HELFT van een goeie EV) en toch alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, een heerlijke manuele bak etc is dit een droom om mee te rijden. En hij kost ook maar de helft van een goeie EV.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Een BMW is een machine. De aandrijflijn van een 3-serie is een kunstwerk.Kwakkie schreef: ↑10 juni 2025, 22:25 Hier komt ook geen EV binnen. Na mijn Alfa 159 die ik aan mijn dochter heb gegeven en die trouwens volgend jaar de gezegende leeftijd van 20 jaar zal bereiken heb ik een 320 cabrio gekocht. Zalige wagen.
Ik heb ook nog 2 BMW motorfietsen staan.
Mijn zoon heeft van zijn werk een Volvo EV. Ik vind er niets aan. Zielloos ding.
Een EV is een apparaat. Het is wel positief dat veel EVs achterwielaandrijving hebben, een bijna verloren gegane glorie. Maar voor de rest, inderdaad: zielloze apparaten. Een oplaadbare batterij met wielen. Goed om mee in de file te staan, of voor boodschappen.
Ik verwacht dan ook veel van de Neue Klasse Dreier. Hopelijk de eerste echte rijders-EV.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Een manuele versnellingsbak ? Bestaat dat nog ?
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Natuurlijk. Een aantal merken blijven de handbak aanbieden en verder perfectioneren voor echte rijdersauto's. Porsche heeft nog steeds een heerlijke 7-bak in de aanbieding. Kijk en geniet: https://www.youtube.com/watch?v=ODvQBHynuoc
Toyota heeft trouwens een patent op een EV met manuele versnellingsbak. Het gaat dan uiteraard om een versnellingspook, een ontkoppelingdspedaal etc die enkel softwarematig een handbak simuleren door de motor te doen blokkeren, de koppelcurve aan te passen, geluid te produceren etc.
Men moet nu eenmaal iets doen om de mateloze saaiheid van moderne auto's en hun comfort tegen te gaan.
Ik lees dat mensen die te jong zijn om ooit CDs gekocht te hebben muziek op vinyl kopen. Muziek op vinyl heeft namelijk iets dat een spotify stream nooit kan bieden, ook al is het technisch superieur.