Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Het beste komt uit China:
Best EV Ever? Zeekr 001: 1100 kW Charging, 800km range, 1000 HP, $40K Price
Ondertussen in Europa & VS....
Cheapest EV Ever? $11k Electric Car Is Coming to the UNITED STATES
Ondertussen in Europa & VS....
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
De prijs van het basismodel, zonder opties is 55.000 EUR. Dat gaat dan uiteraard niet over het model met 1000 pk uit het filmpje.Spaarplan schreef: ↑12 december 2025, 13:31 Het beste komt uit China:
De Citroen Ami, waarvan deze Fiat een kopie is kost dan weer een heel stuk minder dan aangegeven in jouw filmpje, 8000 eur.Spaarplan schreef: ↑12 december 2025, 13:31 Ondertussen in Europa & VS....
Een redelijk kromme vergelijking dus. 55K vs 8K. Meer dan 6x duurder.
En de Europese fabrikanten moeten het natuurlijk wel stellen zonder illegale staatssteun, en moeten hun arbeiders wel een menswaardig loon uitbetalen.
Die Chinese auto's zijn prima voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Interessant op korte termijn, maar over een jaar of 20 zullen onze kinderen zich afvragen waarom we die dingen ooit hebben toegelaten.
Waar kan je hem kopen voor 55000 euro in Europa?MeneerParmentier schreef: ↑12 december 2025, 13:46De prijs van het basismodel, zonder opties is 55.000 EUR.Spaarplan schreef: ↑12 december 2025, 13:31 Het beste komt uit China:
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Nergens denk ik. Het goedkoopste dat ik gevonden heb in Europa is 60k.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Hier: https://shop.zeekr.eu/nl-nl/configuration/?linkCode=1
Dat is natuurlijk niet dezelfde uitvoering als in het filmpje.
Dat is natuurlijk niet dezelfde uitvoering als in het filmpje.
Ik rijd aan 3,5 euro/100 km (13 kwh x 0,27). Een Dacia op benzine verbruikt meer dan 2,5 l benzine per 100 km.
MeneerParmentier schreef: ↑12 december 2025, 13:46De prijs van het basismodel, zonder opties is 55.000 EUR. Dat gaat dan uiteraard niet over het model met 1000 pk uit het filmpje.Spaarplan schreef: ↑12 december 2025, 13:31 Het beste komt uit China:
De Citroen Ami, waarvan deze Fiat een kopie is kost dan weer een heel stuk minder dan aangegeven in jouw filmpje, 8000 eur.Spaarplan schreef: ↑12 december 2025, 13:31 Ondertussen in Europa & VS....
En de Europese fabrikanten moeten het natuurlijk wel stellen zonder illegale staatssteun, en moeten hun arbeiders wel een menswaardig loon uitbetalen.
Die Chinese auto's zijn prima voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Interessant op korte termijn, maar over een jaar of 20 zullen onze kinderen zich afvragen waarom we die dingen ooit hebben toegelaten.
Welnee, over 20 jaar is er geen Europa meer en wonen ze in de Chinese provincie Euloja.
Alles heeft een inruilwaarde.
Wat telt is aankoopwaarde - minus inruil = hoeveel verlies men heeft.
Een Dacia is in dat opzicht altijd een goede deal.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member

… of voor naieve linkse “woke” progressievelingen die om een voor mij onverklaarbare reden een of andere blind adoratie hebben voor links-dictatoriale landen zoals China.MeneerParmentier schreef: ↑12 december 2025, 13:46De prijs van het basismodel, zonder opties is 55.000 EUR. Dat gaat dan uiteraard niet over het model met 1000 pk uit het filmpje.Spaarplan schreef: ↑12 december 2025, 13:31 Het beste komt uit China:
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
De Dacia verliest minder aan waarde , in euro uitgedrukt , dan een vergelijkbare Mercedes of Fiat.
- VincentVega
- Hero Member

Wat geen waarde heeft, kan ook geen waarde verliezen 
M'n Renault garagehouder heeft amper tweedehands Dacia's te koop...
M'n buurman heeft electrische Volvo(salariswagen) maar geeft eerlijk toe,
moest ik hem zelf financieren kocht ik ook Dacia...
- VincentVega
- Hero Member

Inderdaad, je bevestigt zojuist mijn stelling
Restwaarde interesseert mij eigenlijk niet. Ik koop een auto om op te rijden. Ik heb 3 auto's. Eentje van 2006, 2008 en 2009. Ik blijf ermee rijden tot ze finaal de geest geven of de kosten de baten overschrijden.
Dat hangt er maar vanaf.
Ik verkocht vorig jaar mijn Mercedes cabrio can 2002 en kreeg er nog 5000 euro voor. Gekocht voor 30.000 euro. Dat is een afschrijving van 1.087 euro p.j.
Trouwens ook goed voor het millieu, voor mij zijn indie periode maar delf stoffen voor 1 auto gebruikt. Dat zullen er bij jou wel voor 3 auto's geweest zijn.
Mijn Jaguar cabrio is van 1992 en hij is nog steeds als nieuw. Zijn prijs stijgt alleen maar de laatste jaren.
Beide uiteraard voorzien van katalysator en toegelaten in de lage emissie zones.
PS is er een Mercedes of Fiat die vergelijkbaar is met jouw Dacia???