Rijden met EV vs ICE
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 957
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb daar ook geen probleem mee. Integendeel zelfs, we moeten dringend af van onze verslaving en onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.Gudrun schreef: ↑Vandaag 08:27Ik denk dat "we" op de EVs slaat. Een foto erbij met elektrische wagens. Maar laten we eerlijk zijn: in een land met heel veel firmawagens en een verplichting om elektrisch te rijden, is het marktaandeel van elektrische auto's klein. De transitie naar elektrisch rijden gebeurt traag. Maar ze gebeurt wel.VincentVega schreef: ↑Vandaag 07:41 “We”, is dat een bekentenis dat je voor China werkt, beste China lover?![]()
Tesla heeft recent een goedkopere versie van de Model 3 op de markt gebracht voor 36.990 euro, om maar te illustreren dat elektrische auto's goedkoper worden.
Maar niet bruusk maar op een manier die verantwoord is en dat is een geleidelijke overgang. Zonder onze auto-industrie in de problemen te brengen, zonder onszelf veel zwaardere eisen op te leggen dan andere landen, zoals de VS en China. En pas als ons elektriciteitsnet er ook op voorzien is en het aankan.
Daarin verschillen Spaarplan en ik van visie: hij is nogal dogmatisch ingesteld en is voor een radicale, bruuske overgang ongeacht de gevolgen en zonder dat we er klaar voor zijn (zie ook de sluiting van kerncentrales tegen 2025 ), terwijl ik voor een meer pragmatische en realistische overgang ben.
Ter info, ik heb zelf een EV (waar vooral mijn partner mee rijdt) en ook al jarenlang een zonnepaneleninstallatie.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
China is-blijft de wereldwijde motor van hernieuwbare energieVincentVega schreef: ↑Vandaag 07:41 “We”, is dat een bekentenis dat je voor China werkt, beste China lover?![]()
![]()
LOL
![]()
![]()
Eventjes een reality check (zoals je ook nodig had met de sluiting van kerncentrales door Tinne)![]()
EU schrapt verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, zegt invloedrijke EVP-fractieleider Manfred Weber
De Europese Commissie gaat het verbod vanaf 2035 op wagens met een brandstofmotor schrappen. Dat stelt Manfred Weber, de invloedrijke fractieleider van de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement, in een interview. Als dat gebeurt, dan halen hij en de auto-industrie in zijn thuisland Duitsland hun slag thuis.
Welk lot wacht het Europese verbod op brandstofmotoren in nieuwe wagens vanaf 2035? Eigenlijk had de Europese Commissie daar deze week klaarheid over moeten scheppen, na maanden van intensief lobbywerk van de autoindustrie tegen het verbod.
In de agenda van de Commissie stond het afgelopen woensdag met rood omcirkeld. Dan zou de Commissie een nieuw voorstel doen. Die aankondiging werd op het laatste moment een week uitgesteld, naar volgende dinsdag.
Manfred Weber, de fractieleider van de EVP, zegt nu in de Duitse tabloid Bild al te weten wat dinsdag aangekondigd zal worden. Het verbod wordt geschrapt, zegt hij. Autoconstructeurs zullen de CO2-uitstoot van hun vloot tegen 2035 moeten terugdringen met 90 procent in plaats van 100 procent.
"Er komt ook geen 100 procent-doelstelling vanaf 2040", zegt hij. "Dat betekent dat het technologieverbod op verbrandingsmotoren van tafel is. Alle motoren die momenteel in Duitsland gemaakt worden, kunnen daardoor nog steeds geproduceerd en verkocht worden."
Al moet dat met een korrel zout genomen worden. Een 90 procent-doelstelling zou inhouden dat slechts een fractie van de verkochte wagens nog een benzine- of dieselmotor mag hebben.
Volgens Weber is dat niettemin een belangrijk signaal "voor de hele autoindustrie, dat tienduizenden industriële jobs veilig stelt".
Eindelijk een beetje realisme. Net zoals de sluiting van kerncentrales tegen 2025 niet haalbaar was, was de Europese doelstelling inzake EV’s er eentje die onrealistisch was. Het kan niet de bedoeling zijn om onder het mom van “goed voor het milieu” je eigen industrie kapot te maken, zeker niet als ook nog eens het elektriciteitsnetwerk niet klaar is om al die EV’s van elektriciteit te voorzien.
Welk ander continent of land had zo’n doelstelling? Zelfs China had niet zo’n doelstelling (maar het bejubelde ” groene China” neemt wel meer milieuonvriendelijke maatregelen, zoals de bouw van kolencentrales, en legt de lat inzake CO2 vrij laag in vergelijking met Europa).
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 957
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Klopt … maar China is ook wereldleider op vlak van CO2-uitstoot en het bouwen van kolencentralesGg70 schreef: ↑Vandaag 11:56China is-blijft de wereldwijde motor van hernieuwbare energieVincentVega schreef: ↑Vandaag 07:41 “We”, is dat een bekentenis dat je voor China werkt, beste China lover?![]()
![]()
LOL
![]()
![]()
Eventjes een reality check (zoals je ook nodig had met de sluiting van kerncentrales door Tinne)![]()
EU schrapt verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, zegt invloedrijke EVP-fractieleider Manfred Weber
De Europese Commissie gaat het verbod vanaf 2035 op wagens met een brandstofmotor schrappen. Dat stelt Manfred Weber, de invloedrijke fractieleider van de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement, in een interview. Als dat gebeurt, dan halen hij en de auto-industrie in zijn thuisland Duitsland hun slag thuis.
Welk lot wacht het Europese verbod op brandstofmotoren in nieuwe wagens vanaf 2035? Eigenlijk had de Europese Commissie daar deze week klaarheid over moeten scheppen, na maanden van intensief lobbywerk van de autoindustrie tegen het verbod.
In de agenda van de Commissie stond het afgelopen woensdag met rood omcirkeld. Dan zou de Commissie een nieuw voorstel doen. Die aankondiging werd op het laatste moment een week uitgesteld, naar volgende dinsdag.
Manfred Weber, de fractieleider van de EVP, zegt nu in de Duitse tabloid Bild al te weten wat dinsdag aangekondigd zal worden. Het verbod wordt geschrapt, zegt hij. Autoconstructeurs zullen de CO2-uitstoot van hun vloot tegen 2035 moeten terugdringen met 90 procent in plaats van 100 procent.
"Er komt ook geen 100 procent-doelstelling vanaf 2040", zegt hij. "Dat betekent dat het technologieverbod op verbrandingsmotoren van tafel is. Alle motoren die momenteel in Duitsland gemaakt worden, kunnen daardoor nog steeds geproduceerd en verkocht worden."
Al moet dat met een korrel zout genomen worden. Een 90 procent-doelstelling zou inhouden dat slechts een fractie van de verkochte wagens nog een benzine- of dieselmotor mag hebben.
Volgens Weber is dat niettemin een belangrijk signaal "voor de hele autoindustrie, dat tienduizenden industriële jobs veilig stelt".
Eindelijk een beetje realisme. Net zoals de sluiting van kerncentrales tegen 2025 niet haalbaar was, was de Europese doelstelling inzake EV’s er eentje die onrealistisch was. Het kan niet de bedoeling zijn om onder het mom van “goed voor het milieu” je eigen industrie kapot te maken, zeker niet als ook nog eens het elektriciteitsnetwerk niet klaar is om al die EV’s van elektriciteit te voorzien.
Welk ander continent of land had zo’n doelstelling? Zelfs China had niet zo’n doelstelling (maar het bejubelde ” groene China” neemt wel meer milieuonvriendelijke maatregelen, zoals de bouw van kolencentrales, en legt de lat inzake CO2 vrij laag in vergelijking met Europa).![]()
Je lijdt aan dezelfde ziekte als Spaarplan: selectieve blindheid (om dogmatische redenen)
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Global coal exports post rare decline in 2025 on China cuts
"China's rapid rollout of clean energy supplies - including record deployment of solar and wind power and rising generation from nuclear reactors - is expected to continue shrinking coal's share of the domestic power generation mix."
China Likely To Have Lower GHG Emissions Than USA By 2035
Graag gedaan.
"China's rapid rollout of clean energy supplies - including record deployment of solar and wind power and rising generation from nuclear reactors - is expected to continue shrinking coal's share of the domestic power generation mix."
China Likely To Have Lower GHG Emissions Than USA By 2035
Graag gedaan.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ford retreats from EVs, takes $19.5 billion charge as Trump policies grip industry
"De schuld van de Chinezen"...

"De schuld van de Chinezen"...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Rijden met EV vs ICE
Nogmaals "de schuld van de Chinezen".
.
Europese Commissie keert haar kar: ook na 2035 zal je in Europa nog een wagen met verbrandingsmotor kunnen kopen
.
Europese Commissie keert haar kar: ook na 2035 zal je in Europa nog een wagen met verbrandingsmotor kunnen kopen
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Rijden met EV vs ICE
Eindelijk is die idiotie van groene / linkse dogmatici genre Frans Timmermans van de baan. Maar het komt jaaaaren te laat.
Hopelijk niet té laat voor mijn lievelingsmerk Porsche, al durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur steken. Van de 911 alleen kunnen ze onmogelijk overleven en letterlijk niemand zit te wachten op de 718 EV / Macan EV (Audi Q6). De Taycan (+/- Audi Q8) is een drama qua afschrijving.
Vraag maar eens aan Lotus of hahaha Maserati of nog beter Jaguar hoe "goed" het uitpakt met EVs in dat segment.
Voor stadsauto's etc is een EV prima uiteraard.
Hopelijk niet té laat voor mijn lievelingsmerk Porsche, al durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur steken. Van de 911 alleen kunnen ze onmogelijk overleven en letterlijk niemand zit te wachten op de 718 EV / Macan EV (Audi Q6). De Taycan (+/- Audi Q8) is een drama qua afschrijving.
Vraag maar eens aan Lotus of hahaha Maserati of nog beter Jaguar hoe "goed" het uitpakt met EVs in dat segment.
Voor stadsauto's etc is een EV prima uiteraard.
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor een stadsauto is een EV inderdaad interessant maar veel te duur. Wie koopt er nu een auto van 40k om rond de kerktoren te rijden.
Nu, de prijs van occasie EV's zal nu waarschijnlijk nog wat meer kelderen doordat het verbod op ICE wagens van de baan is. Wie dus een tweede auto nodig heeft om naar de bakker te tuffen (pardon, te zoemen) kan binnenkort misschien zaakjes doen.
Nu, de prijs van occasie EV's zal nu waarschijnlijk nog wat meer kelderen doordat het verbod op ICE wagens van de baan is. Wie dus een tweede auto nodig heeft om naar de bakker te tuffen (pardon, te zoemen) kan binnenkort misschien zaakjes doen.
