Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Hm, het is niet afgeschaft, is afgezwakt. Ipv 100% is het nu 90%, en dan nog onder specifieke voorwaarden. Welke halve gare gaat er in 2035 nog een benzinewagen kopen? Tankstations zullen heus niet open blijven voor die paar idioten. Dat wordt met jerry-cans en brandstoftanks in de tuin knoeien.
Laatst gewijzigd door JustSpike op 17 december 2025, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Bron: het internet.
- VincentVega
- Hero Member

Kleine EV’s? Goed voor mijn vrouw om boodschappen te doen …JustSpike schreef: ↑Vandaag 10:08Maar er zullen meer (vooral kleine) betaalbare EVs op de markt komen. Renault lanceert een elektrische Twingo, VW heeft een prototype van de elektrische Polo voorsgesteld, een heel nieuwe auto, van de grond als EV gebouwd met innovatieve technieken, zoals nieuwe motoren en voorwielaandrijving om kosten te sparen.Trivium schreef: ↑Gisteren 21:25 Voor een stadsauto is een EV inderdaad interessant maar veel te duur. Wie koopt er nu een auto van 40k om rond de kerktoren te rijden.
Nu, de prijs van occasie EV's zal nu waarschijnlijk nog wat meer kelderen doordat het verbod op ICE wagens van de baan is. Wie dus een tweede auto nodig heeft om naar de bakker te tuffen (pardon, te zoemen) kan binnenkort misschien zaakjes doen.
Op lange termijn wordt een EV goedkoper dan een vergeljikbare ICE auto.
Op zeer lange termijn gaan we allemaal dood.
Serieus nu, de nieuwste uitvinding voor EV’s is de EREV (extended range EV). Deze heeft een zeer lichte benzinemotor die niet de aandrijflijn bedient maar enkel zorgt voor het heropladen van de batterij tijdens het rijden. Voordelen: een veel hoger rijbereik (vandaar extended range) en een veel kleinere batterij nodig.
VW zou een van de voorlopers zijn inzake EREV.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
- VincentVega
- Hero Member

Ik denk dat de idioot is, diegene die zomaar beweert dat we totaal geen benzine of diesel meer nodig hebben en zullen moeten sleuren met jerrycans. En hoe ga je die jerrycans vullen?JustSpike schreef: ↑Vandaag 10:22Hm, het is niet afgeschaft, is afgewakt. Ipv 100% is het nu 90%, en dan nog onder specifieke voorwaarden. Welke halve gare gaat er in 2035 nog een benzinewagen kopen? Tankstations zullen heus niet open blijven voor die paar idioten. Dat wordt met jerry-cans en brandstoftanks in de tuin knoeien.
Die brandstoffen hebben trouwens ook nog nader nut dan enkel voor vervoer. En inzake vervoer: wat dan met bijvoorbeeld de nieuwste ontwikkeling binnen de markt van EV’s, de EREV’s? Die hebben ook nog een kleine benzinemotor en dus benzine nodig.
Het aantal tankstations zal zeker drastisch dalen, maar verdwijnen
VW een van de voorlopers ? Dat zou ook de eerste keer zijn. Wie koopt er nu nog een verouderd Golfje voor 35K wanneer je voor hetzelfde geld een uitstekende EV bij de Chinees kan kopen ?
Je komt niet veel buiten? Er rijden nog andere vervoermiddelen rond dan autootjes. Bussen, vrachtwagens, motorhomes. Of gaan die ook allemaal klooien met jerrycans in de tuin?JustSpike schreef: ↑Vandaag 10:22
Hm, het is niet afgeschaft, is afgewakt. Ipv 100% is het nu 90%, en dan nog onder specifieke voorwaarden. Welke halve gare gaat er in 2035 nog een benzinewagen kopen? Tankstations zullen heus niet open blijven voor die paar idioten. Dat wordt met jerry-cans en brandstoftanks in de tuin knoeien.
EREV's lijken mij dan toch geen al te adembenemende uitvinding te zijn. Het komt er op neer in de koffer van de EV een Honda generator te plaatsen om de batterij op te laden. Doet me denken aan bouwwerven: daar staan ook dikwijls Honda's te draaien. De EREV: de bouwwerf op wielen. Wel handig verpakt door de fabrikanten. Je kan mensen toch veel wijsmaken feitelijk. Het zou me niet verbazen moesten ze EREV's dan zelfs gaan promoten om thuis je eigen stroom gaan op te wekken. Wel handig als het net uitvalt bvb. Wel voldoende jerrycans in reserve houden. Want ze zouden nog durven zeggen dat de EREV van zelf draait. De fabel van de energie die uit het niets ontstaat. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze die marketingtruuk gebruiken.VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:05Kleine EV’s? Goed voor mijn vrouw om boodschappen te doen …JustSpike schreef: ↑Vandaag 10:08
Maar er zullen meer (vooral kleine) betaalbare EVs op de markt komen. Renault lanceert een elektrische Twingo, VW heeft een prototype van de elektrische Polo voorsgesteld, een heel nieuwe auto, van de grond als EV gebouwd met innovatieve technieken, zoals nieuwe motoren en voorwielaandrijving om kosten te sparen.
Op lange termijn wordt een EV goedkoper dan een vergeljikbare ICE auto.![]()
Op zeer lange termijn gaan we allemaal dood.![]()
Serieus nu, de nieuwste uitvinding voor EV’s is de EREV (extended range EV). Deze heeft een zeer lichte benzinemotor die niet de aandrijflijn bedient maar enkel zorgt voor het heropladen van de batterij tijdens het rijden. Voordelen: een veel hoger rijbereik (vandaar extended range) en een veel kleinere batterij nodig.
Die van een merk is met een onuitspreekbare naam dat voor hetzelfde geld binnen 5 jaar niet meer bestaat. BYD zal wel blijven. Leapmotor onder Stellantis vleugels ook, maar de rest?
Europese en Japanse constructeurs gaan wel meer samenwerkingen aan of produceren er ook voor de Europese markt. Ook de duurdere merken : de hagelnieuwe BMW iX3 komt uit China. Ook Volvo, de Lotus Eletra / Emeya, de Mazda EZ6, maar evengoed de Dacia Spring etc etc
En precies of de brandstofauto's die nu verkocht worden na 2035 geen peut meer nodig zullen hebben, tankstations zullen er blijven. Zeker minder in aantal en de brandstof zal niet goedkoper worden.
Dus eigenlijk zoals de BMW i3 van... 10 jaar geleden ofzo?VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:05 Serieus nu, de nieuwste uitvinding voor EV’s is de EREV (extended range EV). Deze heeft een zeer lichte benzinemotor die niet de aandrijflijn bedient maar enkel zorgt voor het heropladen van de batterij tijdens het rijden. Voordelen: een veel hoger rijbereik (vandaar extended range) en een veel kleinere batterij nodig.
Diesel/mazout/kerosine zal zeker nodig zijn voor treinen, generatoren, vrachtwagens, landbouwvoertuigen etc. Niet voor privaat personenvervoer.VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:10 Ik denk dat de idioot is, diegene die zomaar beweert dat we totaal geen benzine of diesel meer nodig hebben en zullen moeten sleuren met jerrycans. En hoe ga je die jerrycans vullen?
Tankstations zullen sluiten, en je benzinetank zal te klein zijn dus je zult met jerrycans steeds verder moeten rijden. Range anxiety wordt op termijn iets voor de benzine-rijder.
We zullen zien binnen 10 jaar.JustSpike schreef: ↑Vandaag 12:16Diesel/mazout/kerosine zal zeker nodig zijn voor treinen, generatoren, vrachtwagens, landbouwvoertuigen etc. Niet voor privaat personenvervoer.VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:10 Ik denk dat de idioot is, diegene die zomaar beweert dat we totaal geen benzine of diesel meer nodig hebben en zullen moeten sleuren met jerrycans. En hoe ga je die jerrycans vullen?
Tankstations zullen sluiten, en je benzinetank zal te klein zijn dus je zult met jerrycans steeds verder moeten rijden. Range anxiety wordt op termijn iets voor de benzine-rijder.
10 jaar is weinig. Een benzinewagen die je koopt heeft de volgende 10 jaar nog benzine nodig.
Er gaat niets boven een EV. Erg handig en goedkoop dat bij tanken aan het stopcontact in je garage. Wanneer je niet veel kilometers rijdt heb je geen dure laadpaal of wallbox nodig.
Tegen dan ben ik al lang weg uit dit apenland. Nog een jaartje of drie en dan ben ik voorgoed pleite. Waar ik ga zie je amper EV's, niettegenstaande ze zon op overschot hebben.
En de benzine kost er maar 1.18 per liter.
Laatst gewijzigd door Trivium op 17 december 2025, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Oppassen, Wabco heeft al locs op batterij:JustSpike schreef: ↑Vandaag 12:16Diesel/mazout/kerosine zal zeker nodig zijn voor treinen, generatoren, vrachtwagens,landbouwvoertuigen etc. Niet voor privaat personenvervoer.VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:10 Ik denk dat de idioot is, diegene die zomaar beweert dat we totaal geen benzine of diesel meer nodig hebben en zullen moeten sleuren met jerrycans. En hoe ga je die jerrycans vullen?
https://www.wabteccorp.com/locomotive/a ... s/FLXdrive
- VincentVega
- Hero Member

Of in plaats van verschillende tankstations in elk boerengat zal er enkel nog eentje zijn per regio (hoe groot die regio is laat ik even buiten beschouwing). Er zullen sowieso een pak minder tankstations zijn en conform de economische wetmatigheden zal er nog eentje zijn zolang het economisch rendabel is.JustSpike schreef: ↑Vandaag 12:16Diesel/mazout/kerosine zal zeker nodig zijn voor treinen, generatoren, vrachtwagens, landbouwvoertuigen etc. Niet voor privaat personenvervoer.VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:10 Ik denk dat de idioot is, diegene die zomaar beweert dat we totaal geen benzine of diesel meer nodig hebben en zullen moeten sleuren met jerrycans. En hoe ga je die jerrycans vullen?
Goed dat je inziet dat er ook andere toepassingen zijn voor benzine en/of diesel.
Range anxiety is iets van en voor EV bezitters, vooral die van de eerste generatie.
Waarom zou ik met mijn ICE die een rijbereik heeft van bijna 1.000 km”range anxiety” moeten hebben? Denk je echt dat er geen tankstation zal zijn in de toekomst binnen een straal van pakweg 20 km rond mijn woonplaats? Of maak er gerust 50 km van …