Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Een grote rompslomp ? De navigatie leidt je feilloos naar de laadstations. Elke 350 km een sanitaire/eet/tankstop van 20 minuten is toch niet onoverkomelijk ?
- VincentVega
- Hero Member

Met jouw Dacia Spring? Dan moet je zowat om de 200 km heropladen (als je dat al haalt) en ook het laden duurt wat langer 
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Nog steeds mijn originele verhaal dat ik hierboven nog maar eens herhaald heb:VincentVega schreef: ↑1 januari 2026, 13:48Je verandert steeds weer je verhaal: eerst ging je 350 km doen van thuis uit (weliswaar na opladen voor 400 km) voor je eerste etappe, nu spreek je van 400 km. Ook duikt er nu halfweg een etappe van 350 km op (die je oorspronkelijk ook niet vermeldde want je sprak enkel van bijladen voor 250 km. Je verandert je data zodat je net 1250 km zou kunnen afleggen met “slechts” 3 oplaadbeurten onderweg.Qwan schreef: ↑1 januari 2026, 12:49 Met een nieuwe EV zou ik 's morgens vroeg op reis vertrekken met een volle batterij, pakweg 400 km. Na 350 km stoppen om bij te laden, de benen efkes strekken, me haasten om naast een espressootje kopen ook nog naar het toilet te kunnen gaan, want 12 minuten later ben ik klaar om nog eens 250 km te rijden. Na 600 km tijd voor de lunch, die ik halfweg moet onderbreken om mijn auto uit te pluggen. In de namiddag nog eens een stop en tegen 's avonds ben ik 1250 km verder, in Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië. Totale laadtijd minder dan een uur, aan ieder voor zichzelf om in te schatten hoeveel tijdverlies dat dan is.
Ik wens je in 2026 een goede AI om je te helpen lezen en snappen wat er geschreven staat.
400 (thuis) + 250 + 350 + 250 = 1250![]()
![]()
![]()
- starten met 400 km in de batterij en 350 rijden, totaal = 350 km
- 250 opladen in 12 minuten, dus 300 in de batterij, 250 rijden, totaal = 600 km
- lunch van een uur, ruim tijd genoeg om 350 bij te laden, dus 400 in batterij, 350 rijden, totaal = 950 km
- 250 opladen in 12 minuten, dus 300 in de batterij, 300 rijden, totaal = 1250 km
Dat was moeilijk, hé? 1250 km afgelegd met 2 laadstops van 12 minuten en ene van minimum 30 minuten.
Nu ja, het is hier toch praten tegen dovemansoren, dus zal ik het hier maar bij laten. Veel plezier met je verdere antwoorden.
- VincentVega
- Hero Member

Man toch, vitten op details terwijl je zelf onvoldoende info geeft
Waar ergens in je originele bericht stond de tussenstop van 30 min met laadbeurt voor 350 km? Nergens …
Het verschil is trouwens 3 of 4 laadbeurten onderweg. Dat doet er op zich weinig toe, het gaat om de inhoud van de boodschap, dacht ik: een lager rijbereik en langer tanken/opladen met een EV. Punt gedaan.
Voor sommigen maakt dat niet uit, voor mij wel …
PS: maak van die 1250 km bijvoorbeeld 1350 km en je zit sowieso aan 4 laadbeurten …
Het verschil is trouwens 3 of 4 laadbeurten onderweg. Dat doet er op zich weinig toe, het gaat om de inhoud van de boodschap, dacht ik: een lager rijbereik en langer tanken/opladen met een EV. Punt gedaan.
Voor sommigen maakt dat niet uit, voor mij wel …
PS: maak van die 1250 km bijvoorbeeld 1350 km en je zit sowieso aan 4 laadbeurten …
Sommige mensen weigeren nu eenmaal de toekomst te omarmen en blijven liever rond rijden in een lawaaierige inefficiente bromtor..
Een nieuwe benzinewagen rijdt toch ook geen 800 tot 1000 km vandaag de dag. Denk dat je in praktijk eerder max aan 600 km geraakt. Diesel is een ander verhaal. Maar ik verschiet ervan hoeveel mensen blijkbaar 1000 km ECHT nodig hebben om in 1x te rijden, zelfs zonder tussenstops 
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
skivakantie +/- 950 km
Ik moet 5 keer stoppen om te laden!
Ik vind dat toch op zijn minst 1 a 2 keer te veel.
EV werd verkocht met een range van 450 km.
Met een batterij range van 10% - 90% raak ik 200 km ver op deze skivakantietrips.
Heen en terug 10 keer laden.
Zomervakantie kan mogelijks/hopelijk minder zijn, gaan we dit jaar ondervinden.
Ik moet 5 keer stoppen om te laden!
Ik vind dat toch op zijn minst 1 a 2 keer te veel.
EV werd verkocht met een range van 450 km.
Met een batterij range van 10% - 90% raak ik 200 km ver op deze skivakantietrips.
Heen en terug 10 keer laden.
Zomervakantie kan mogelijks/hopelijk minder zijn, gaan we dit jaar ondervinden.
Ouch, da's erg, 160 km gemiddeld maar. Heb je er een reden voor? Hoge SUV, heel hoge snelheid op de autobahn, dakkoffer, geen warmtepomp (VW ID3/4), ...?
- VincentVega
- Hero Member

Nu trek je het op flessen en ga je van het ene uiterste naar het andere uitersteVaganzza schreef: ↑2 januari 2026, 10:21 Een nieuwe benzinewagen rijdt toch ook geen 800 tot 1000 km vandaag de dag. Denk dat je in praktijk eerder max aan 600 km geraakt. Diesel is een ander verhaal. Maar ik verschiet ervan hoeveel mensen blijkbaar 1000 km ECHT nodig hebben om in 1x te rijden, zelfs zonder tussenstops![]()
Er is een groot verschil tussen "gedwongen tussenstops" en vrijwillige tussenstops. Om de 250 km (dat is 2 uur rijden) een "gedwongen tussenstop" maken van minstens 15 min. (om dan een halfvolle batterij te hebben die je nog eens 250 km verder brengt) is voor mij niet OK. Voor jou misschien wel. Het zij zo ...
Dat zei ik vroeger ook, maar heb geleerd dat om de 300 à 350 km (praktijk wat ik rij van 80% naar 10%) een 15 à 20 min stoppen echt wel goed doet. 250 km is idd te weinig, maar daar kies je voor door bepaalde merken te kiezen (ik hoor het vaak van de Duitse EV's).
Feit is wel dat benzinewagens ook de 1000 km grens verre van halen. Verbruik zit altijd hoger daar dan bij diesel. Toen ik de vergelijking maakte 2,5 jaar geleden kwam ik op een 600km range uit voor benzine. Als particulier is het vandaag de dag wel de keuze uit benzine of EV. Een diesel wordt belastingsgewijs enorm afgestraft.
Feit is wel dat benzinewagens ook de 1000 km grens verre van halen. Verbruik zit altijd hoger daar dan bij diesel. Toen ik de vergelijking maakte 2,5 jaar geleden kwam ik op een 600km range uit voor benzine. Als particulier is het vandaag de dag wel de keuze uit benzine of EV. Een diesel wordt belastingsgewijs enorm afgestraft.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Voor die paar keer per jaar dat je meer dan 300km aan een stuk moet rijden, is het niet zo een probleem om onderweg eens aan een laadpaal te gaan staan. Wat vooral van belang is waar je gewoonlijk kunt laden, prima voor wie dat op zijn oprit kan, de stroomprijs zal voorlopig nog wel iets goedkoper zijn dan benzine. Wie echter niet thuis kan laden maar telkens ergens een publieke laadpaal moet zoeken, na het laden moet afkoppelen en een andere parkeerplaats kan gaan zoeken is het een heel ander verhaal. Kost niet allen fors meer maar het brengt een hoop gezeul met zich mee.
- VincentVega
- Hero Member

Klopt, zoals eerder al gezegd: ik rijd nog met mijn ICE omdat hij nog niet aan vervanging toe is. Als ik over pakweg 5 jaar een nieuwe auto moet kopen, dan zal het vermoedelijk een EV worden (ik heb er nu trouwens al eentje … voor mijn vrouw). Tegen dan zal het rijbereik een stuk hoger liggen en de oplaadtijden een stuk lagerVaganzza schreef: ↑2 januari 2026, 12:40 Dat zei ik vroeger ook, maar heb geleerd dat om de 300 à 350 km (praktijk wat ik rij van 80% naar 10%) een 15 à 20 min stoppen echt wel goed doet. 250 km is idd te weinig, maar daar kies je voor door bepaalde merken te kiezen (ik hoor het vaak van de Duitse EV's).
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Inderdaad. De huidige EVs zijn eigenlijk eerste generatie producten. Duur, weinig keuze, lelijk, en vaak ondermaats afgewerkt en ZEKER geen reden om een ICE-auto voor weg te doen (mocht je dat wel doen, dan rijdt die gewoon verder in een warm land - dus wat schiet het op?).
Binnen een jaar of 10 zul je veel meer keuze hebben (bvb breaks, of compactere wagens), zal de laadinfrastructuur beter op punt staan, zullen de auto's modernere technologie hebben met kortere laadtijden, grotere autonomie etc. Ik vind het niet nodig om beta-tester te zijn voor deze technologie.
In 2027 komt er bijvoorbeeld een elektrische BMW 3-serie op de weg. Die zal je in break-vorm kunnen kopen, en belooft behalve betaalbaar en voldoende ruim ook bijzonder goed te rijden (o.a. zelfde ondersteltechniek als iX3), een hoge autonomie, 800V techniek etc.
In datzelfde jaar, of een jaar later zal ook Audi met een concurrent komen, een elektrische Audi A4. Misschien tegen dan ook een nieuwe Tesla M3 of M2?
Dat biedt keuze en concurrentie. Vanaf dan wordt het interessant om eens naar een EV te kijken. Maar vandaag? Not so much. Rijden jullie maar in jullie Dacia Spring, Chinese auto's, en lompe SUVs tot de kinderziektes eruit zijn.
Binnen een jaar of 10 zul je veel meer keuze hebben (bvb breaks, of compactere wagens), zal de laadinfrastructuur beter op punt staan, zullen de auto's modernere technologie hebben met kortere laadtijden, grotere autonomie etc. Ik vind het niet nodig om beta-tester te zijn voor deze technologie.
In 2027 komt er bijvoorbeeld een elektrische BMW 3-serie op de weg. Die zal je in break-vorm kunnen kopen, en belooft behalve betaalbaar en voldoende ruim ook bijzonder goed te rijden (o.a. zelfde ondersteltechniek als iX3), een hoge autonomie, 800V techniek etc.
In datzelfde jaar, of een jaar later zal ook Audi met een concurrent komen, een elektrische Audi A4. Misschien tegen dan ook een nieuwe Tesla M3 of M2?
Dat biedt keuze en concurrentie. Vanaf dan wordt het interessant om eens naar een EV te kijken. Maar vandaag? Not so much. Rijden jullie maar in jullie Dacia Spring, Chinese auto's, en lompe SUVs tot de kinderziektes eruit zijn.
Het is dan wel raar dat in Noorwegen in 2025 95,9% van alle nieuwe wagens EV's zijn. In Noorwegen heeft men blijkbaar veel minder last van de problemen en hindernissen waar men in BE nog steeds meent mee te kampen te hebben.
Raar volk die Noren. Of is het eerder andersom: raar volk die Belgen ?
https://www.cnbc.com/2026/01/02/evs-nor ... nates.html
Raar volk die Noren. Of is het eerder andersom: raar volk die Belgen ?
https://www.cnbc.com/2026/01/02/evs-nor ... nates.html
EV's in Noorwegen zijn zo populair omdat de overheid ze zwaar promoot. Gratis op de ferry en mogelijkheid tot laden op de ferry, gratis parkeren, geen tol betalen, geen btw en belasting betalen, enz.
Aan de andere kant worden fossiele auto's er keihard belast.
Noorwegen heeft ook een enorm uitgebreid laadnetwerk.
Kortom, je kan er als consument bijna niet anders dan een EV kopen.
https://ekizenergie.com/noorwegen-leide ... KuL7kN4rW-
De prijzen om een EV op te laden in Noorwegen zijn ook veel goedkoper dan de benzineprijs aldaar en op sommige plaatsen kun je zelfs (een beperkte tijd) gratis laden.
Op de meeste plaatsen mag je ook maar 80 rijden wat natuurlijk goed is voor je actieradius. Er zijn amper autosnelwegen.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -noorwegen
En tot slot. Noorwegen haalt quasi al zijn electriciteit uit waterkracht terwijl ze hun olie en gas exporteren en daarmee schatrijk worden en dat geld gebruiken om groene energie te promoten. Dus, fossiel verkopen om zelf groen te worden
Aan de andere kant worden fossiele auto's er keihard belast.
Noorwegen heeft ook een enorm uitgebreid laadnetwerk.
Kortom, je kan er als consument bijna niet anders dan een EV kopen.
https://ekizenergie.com/noorwegen-leide ... KuL7kN4rW-
De prijzen om een EV op te laden in Noorwegen zijn ook veel goedkoper dan de benzineprijs aldaar en op sommige plaatsen kun je zelfs (een beperkte tijd) gratis laden.
Op de meeste plaatsen mag je ook maar 80 rijden wat natuurlijk goed is voor je actieradius. Er zijn amper autosnelwegen.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -noorwegen
En tot slot. Noorwegen haalt quasi al zijn electriciteit uit waterkracht terwijl ze hun olie en gas exporteren en daarmee schatrijk worden en dat geld gebruiken om groene energie te promoten. Dus, fossiel verkopen om zelf groen te worden
Laatst gewijzigd door Trivium op 2 januari 2026, 17:15, 6 keer totaal gewijzigd.