Rijden op aardgas (CNG)
-
- Full Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
31/10 Overgangsmaatregelen:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... teit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De adviesraden gaan zich ook bemoeien...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... teit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... teit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De adviesraden gaan zich ook bemoeien...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... teit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ah dan toch.
Ik denk dat we inderdaad situaties zoals in NL gaan zien. Enorme stormloop op plug-in hybrides.
Daar is men al aan het terugkeren van zwaar bevoordelen van plug in hybrides met THEORETISCH lage co2.
Denk maar aan de Metsubsidie PHEV.
Ik denk dat we inderdaad situaties zoals in NL gaan zien. Enorme stormloop op plug-in hybrides.
Daar is men al aan het terugkeren van zwaar bevoordelen van plug in hybrides met THEORETISCH lage co2.
Denk maar aan de Metsubsidie PHEV.
-
- Full Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Niet geheel representatief maar "Voor hetzelfde Geld" heeft een test gedaan met CNG,hybride wagen en elektrische wagen.
Zie hier voor de resultaten en het filmpje:
http://www.aardgasrijder.be/blog/voor-h ... ne-wagens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hier voor de resultaten en het filmpje:
http://www.aardgasrijder.be/blog/voor-h ... ne-wagens/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Jaja mooie TV maar waardeloze Kostprijs berekening. Verschillende modellen/merken vergelijken met verschillende aandrijvingen.
Soit.
Wat ik me afvraag: veel CNG's hebben dus ook een gewone tank (diesel?). Hier dus hetzelfde verhaal als een Plug in: je kan een "groene" wagen hebben op papier maar er evengoed enkel op diesel mee rijden...
Soit.
Wat ik me afvraag: veel CNG's hebben dus ook een gewone tank (diesel?). Hier dus hetzelfde verhaal als een Plug in: je kan een "groene" wagen hebben op papier maar er evengoed enkel op diesel mee rijden...
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Diesel zou ik nooit tanken in mijn cng/benzine wagen
Waarom zou ik trouwens op benzine rijden ? 5 kg/100 km x 0.86 euro of 7 liter / 100 km x1.30 euro. Maak zelf de rekening . 


-
- Full Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Een CNG-wagen heeft een benzinetank, geen dieseltank.
Je zou in feite dom zijn om dan op benzine gaan te rijden, dit kost een stuk meer dan rijden op CNG.
Ik rij alvast consequent op CNG, benzine is om tussenstukjes te overbruggen als ik toch zonder CNG zou vallen en niet in de buurt van een tankstation ben.
Verbruik CNG: 4 Kg / 100 km = 4.04 € per 100 km (H-gas), de berekening van Brembos is met L-gas.
Verbruik Benzine: min. 6l / 100 km = 1.23 € / l = 7.38 €/ 100 km
Lijkt me toch duidelijk dat een aardgasrijder niet zal kiezen voor benzine, aangezien dit bijna de helft duurder is. Die 6l / 100 km is minimaal berekend, ik vermoed zelfs dat het iets hoger is in mijn geval met de skoda octavia combi
Sommige voertuigen op CNG hebben een noodtank van slechts 10 liter benzine.
Mijn Skoda heeft 50 liter om af te vullen, maar daar zit steeds maar 1/4 in voor noodgevallen
Je zou in feite dom zijn om dan op benzine gaan te rijden, dit kost een stuk meer dan rijden op CNG.
Ik rij alvast consequent op CNG, benzine is om tussenstukjes te overbruggen als ik toch zonder CNG zou vallen en niet in de buurt van een tankstation ben.
Verbruik CNG: 4 Kg / 100 km = 4.04 € per 100 km (H-gas), de berekening van Brembos is met L-gas.
Verbruik Benzine: min. 6l / 100 km = 1.23 € / l = 7.38 €/ 100 km
Lijkt me toch duidelijk dat een aardgasrijder niet zal kiezen voor benzine, aangezien dit bijna de helft duurder is. Die 6l / 100 km is minimaal berekend, ik vermoed zelfs dat het iets hoger is in mijn geval met de skoda octavia combi
Sommige voertuigen op CNG hebben een noodtank van slechts 10 liter benzine.
Mijn Skoda heeft 50 liter om af te vullen, maar daar zit steeds maar 1/4 in voor noodgevallen
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik heb gisteren ook voor hetzelfde geld gezien en ik vond het ook maar een weinigzeggende reportage & kosten-berekening. Ik zou liever een vergelijking gezien hebben met km-prijs voor 10, 20 en 30.000 km (met vb afschrijving op 10j).
Van alle opties zie ik eigenlijk alleen volledig elektrisch een toekomst hebben op lange termijn, hybride is enkel een tussen-oplossing en (vooral) marketing-stunt. CNG gaat denk ik hetzelfde eindigen als LPG. Ok, daar ging het nu niet per se over, maar welke oplossing dan wel het voordeligst is hangt vooral af van je persoonlijke situatie en auto-gebruik.
Van alle opties zie ik eigenlijk alleen volledig elektrisch een toekomst hebben op lange termijn, hybride is enkel een tussen-oplossing en (vooral) marketing-stunt. CNG gaat denk ik hetzelfde eindigen als LPG. Ok, daar ging het nu niet per se over, maar welke oplossing dan wel het voordeligst is hangt vooral af van je persoonlijke situatie en auto-gebruik.
-
- Full Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Volledig mee eens, ik zie de CNG/benzine ook als tussenoplossing. Volledig elektrisch rijden lijkt me momenteel niet haalbaar wegens de kostprijs van de wagens, het rijbereik en de huidige electriciteitsprijzen als je thuis wil opladen.
Gezien de promotie momenteel zal CNG binnen enkele jaren zeer zeker duurder worden, zo kennen we vadertje staat wel.
Het was goedgeprobeerd door het programma, maar helaas veel te kort door de bocht.
Gezien de promotie momenteel zal CNG binnen enkele jaren zeer zeker duurder worden, zo kennen we vadertje staat wel.
Het was goedgeprobeerd door het programma, maar helaas veel te kort door de bocht.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Volledig elektrisch is nog steeds 'n verhaal met veel vraagtekens.
- Wat gaat de restwaarde van uw wagen zijn, de technologie is nog in volle opgang. Wie koopt 'n tweedehands elektrische wagen met oude technologie en steeds verder dalende actieradius.
- Levensduur batterijen.(?)
- Wat gaat de overheid doen met de verwerking van de oude batterijen?
(milieutaks zoals een gewone autobatterij x factor ?)
- wat met de elektriciteitsvoorziening in de toekomst als men richting 100% groene energie wil gaan (zoals Duitsland), tekorten ...?
- ...
Als je bovendien nog bekijkt dat bvb. een Tesla Model S om de 30.000 km toch aan nieuwe banden toe is en het bovendien nog dure banden zijn (2108 kg leeggewicht/hoge maximumsnelheid/formaat van banden) ook nog eens een kost is van 1.850€/set van 4. Dan vraag je je af waar het verschil zit qua fijn stof met 'n TDI.
- Wat gaat de restwaarde van uw wagen zijn, de technologie is nog in volle opgang. Wie koopt 'n tweedehands elektrische wagen met oude technologie en steeds verder dalende actieradius.
- Levensduur batterijen.(?)
- Wat gaat de overheid doen met de verwerking van de oude batterijen?
(milieutaks zoals een gewone autobatterij x factor ?)
- wat met de elektriciteitsvoorziening in de toekomst als men richting 100% groene energie wil gaan (zoals Duitsland), tekorten ...?
- ...
Als je bovendien nog bekijkt dat bvb. een Tesla Model S om de 30.000 km toch aan nieuwe banden toe is en het bovendien nog dure banden zijn (2108 kg leeggewicht/hoge maximumsnelheid/formaat van banden) ook nog eens een kost is van 1.850€/set van 4. Dan vraag je je af waar het verschil zit qua fijn stof met 'n TDI.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het grote probleem blijft de Belgische onvoorspelbare overheid met zijn "geldhonger". De "auto" is en blijft in Belgie de ideale melkkoe ,of we nu elektrisch of met gas rijden !
De ganse Co2 flauwe kul is een godsgeschenk geweest om ons nogmaals te kunnen pluimen !
De ganse Co2 flauwe kul is een godsgeschenk geweest om ons nogmaals te kunnen pluimen !
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Dat er vraagtekens zijn is logisch, die zijn er ook voor fossiele brandstoffen.
Als je de Model S gaat vergelijken, doe het dan met zijn concurrenten, zoals 7-serie, S-klasse en A8. Wat is bij hen de restwaarde van na 5 jaar, wat kost daar een nieuw setje banden? Zoek voor de grap eens op hoeveel een tweedehands Tesla Roadster kost, je zou er van verschieten hoeveel die nog waard zijn.
(Dat van die banden hangt trouwens volledig af van de rijstijl van de chauffeur, als je steeds het grote koppel benut, gaan de banden idd sneller slijten, met een sportieve rijstijl gaan banden nou eenmaal minder lang mee.)
Het is nog een beetje koffiedik kijken hoe de batterij-technogie net evolueert, maar achteruit gaan zal het niet. Toekomstige batterijen gaan een hogere energie-dichtheid hebben, goedkoper zijn, beter te recycleren, etc.
Elektriciteitsvoorziening in België is nu al een ramp, nog nooit is er zoveel ingevoerd moeten worden. Dit kan wel op meerdere manieren opgelost worden, maar dit is eerder politieke discussie dan een technologie-discussie.
Dat gezegd zijnde vind ik het zelf nog te vroeg om een elektrische wagen aan te kopen, ik wacht nog wel een jaartje of 5-10. Ik verwacht wel dat de elektrische wagen tegen 2030 al goed ingeburgerd zal zijn, en dat we hybrides voorgoed achter ons hebben gelaten.
Als je de Model S gaat vergelijken, doe het dan met zijn concurrenten, zoals 7-serie, S-klasse en A8. Wat is bij hen de restwaarde van na 5 jaar, wat kost daar een nieuw setje banden? Zoek voor de grap eens op hoeveel een tweedehands Tesla Roadster kost, je zou er van verschieten hoeveel die nog waard zijn.
(Dat van die banden hangt trouwens volledig af van de rijstijl van de chauffeur, als je steeds het grote koppel benut, gaan de banden idd sneller slijten, met een sportieve rijstijl gaan banden nou eenmaal minder lang mee.)
Het is nog een beetje koffiedik kijken hoe de batterij-technogie net evolueert, maar achteruit gaan zal het niet. Toekomstige batterijen gaan een hogere energie-dichtheid hebben, goedkoper zijn, beter te recycleren, etc.
Elektriciteitsvoorziening in België is nu al een ramp, nog nooit is er zoveel ingevoerd moeten worden. Dit kan wel op meerdere manieren opgelost worden, maar dit is eerder politieke discussie dan een technologie-discussie.
Dat gezegd zijnde vind ik het zelf nog te vroeg om een elektrische wagen aan te kopen, ik wacht nog wel een jaartje of 5-10. Ik verwacht wel dat de elektrische wagen tegen 2030 al goed ingeburgerd zal zijn, en dat we hybrides voorgoed achter ons hebben gelaten.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Reken ook dat die CNG-oplaadtanks ook steeds schaarser worden, ik las onlangs nog dat die stilletjes aan verdwijnen. CNG is dus eigenlijk ook geen optie meer! Want wat ben je met een wagen als je niet kan tanken? Hou er ook rekening mee dat niet alle fabrikanten CNG-wagens aanbieden en de markt is vrij beperkt in die modellen.
Diesel wordt ook langzaam aan duurder, over 3 jaar zou die amper verschil optekenen aan de pomp dan benzine. Je moet weten dat je al minstens 20.000km/jaar moet rijden wil je 'winst' halen uit een dieselwagen. Het gros van de bevolking haalt dat niet eens en zou beter opteren voor een benzine wagen. Maar men ziet de prijs voor een liter benzine en kiest uiteindelijk toch maar voor het gigantisch meer vervuilende dieselexemplaar.
Dus wat schiet er over?
- Elektrisch: Alhoewel Jan met de pet dagelijks naar Saint-Tropez wil rijden (actieradius gemiddeld 400km.) komt hij al niet toe en vallen elektrische auto's al af. Alhoewel er veel meer rekening moet gehouden worden met de kostprijs/slijtage van de batterij en wat de overheid op termijn aan belastingen zal vragen voor het 'tanken van elektriciteit' en de recyclage van oude batterijen.
- Hybride: Hybrides zijn momenteel het interessantst, maar over 15 jaar zullen we dat volgens mij niet meer kennen. Nu een hybride wagen kopen lijkt me dan ook de beste keuze te zijn, zowel nieuw als tweedehands.
- Benzine: Ja, het is duur tanken. En de (r)overheid zal ongetwijfeld met hun cliquet-systeem de prijs nog laten stijgen naar prijzen van €1,50-€2 per liter.
(Diesel is ten dode opgeschreven volgens mij).
Diesel wordt ook langzaam aan duurder, over 3 jaar zou die amper verschil optekenen aan de pomp dan benzine. Je moet weten dat je al minstens 20.000km/jaar moet rijden wil je 'winst' halen uit een dieselwagen. Het gros van de bevolking haalt dat niet eens en zou beter opteren voor een benzine wagen. Maar men ziet de prijs voor een liter benzine en kiest uiteindelijk toch maar voor het gigantisch meer vervuilende dieselexemplaar.
Dus wat schiet er over?
- Elektrisch: Alhoewel Jan met de pet dagelijks naar Saint-Tropez wil rijden (actieradius gemiddeld 400km.) komt hij al niet toe en vallen elektrische auto's al af. Alhoewel er veel meer rekening moet gehouden worden met de kostprijs/slijtage van de batterij en wat de overheid op termijn aan belastingen zal vragen voor het 'tanken van elektriciteit' en de recyclage van oude batterijen.
- Hybride: Hybrides zijn momenteel het interessantst, maar over 15 jaar zullen we dat volgens mij niet meer kennen. Nu een hybride wagen kopen lijkt me dan ook de beste keuze te zijn, zowel nieuw als tweedehands.
- Benzine: Ja, het is duur tanken. En de (r)overheid zal ongetwijfeld met hun cliquet-systeem de prijs nog laten stijgen naar prijzen van €1,50-€2 per liter.
(Diesel is ten dode opgeschreven volgens mij).
Re: Rijden op aardgas (CNG)
CNG kan je net als elektrisch van thuis uit tanken/laden. Al heb je wel iets meer infrastructuur nodig voor het eerste.
edit: en zoals hieronder geschreven is DATS al langer de kaart van CNG aan het trekken, en met de nieuwe bijkomende belastingsvoordelen gaat men dit zeker niet verminderen.
Restwaarde Tesla wagens hebben weinig te maken met de batterijlevensduur, omdat deze vervangen (kunnen) worden.
De actieradius verkleint naarmate batterijen meer en meer gebruikt worden maar dat is eigenlijk zeer beperkt, ze hebben hier onlangs officiële testen over vrijgegeven en ik dacht dat je nog 85% capaciteit had na 200.000 km.
Kans is groot dat de tweedehands markt extra leven in geblazen zal worden door batterij upgrades te voorzien.
Afgezien van banden en batterijen heb je eigenlijk geen slijtage onderdelen wat net een voordeel is tov klassieke wagens met tandwielen, riemen, olie, alternatoren...
edit: en zoals hieronder geschreven is DATS al langer de kaart van CNG aan het trekken, en met de nieuwe bijkomende belastingsvoordelen gaat men dit zeker niet verminderen.
Restwaarde Tesla wagens hebben weinig te maken met de batterijlevensduur, omdat deze vervangen (kunnen) worden.
De actieradius verkleint naarmate batterijen meer en meer gebruikt worden maar dat is eigenlijk zeer beperkt, ze hebben hier onlangs officiële testen over vrijgegeven en ik dacht dat je nog 85% capaciteit had na 200.000 km.
Kans is groot dat de tweedehands markt extra leven in geblazen zal worden door batterij upgrades te voorzien.
Afgezien van banden en batterijen heb je eigenlijk geen slijtage onderdelen wat net een voordeel is tov klassieke wagens met tandwielen, riemen, olie, alternatoren...
Laatst gewijzigd door reteiP op 5 november 2015, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Full Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Kevva, waar haal je die info dat de CNG-oplaadpunten zouden verdwijnen??? Of bedoel je de thuisvulinstallaties? Die zijn extreem duur als particulier...
Ik lees net dat er meer en meer CNG-pompen komen in België, DATS heeft er zijn schouders al ondergezet en enkele andere partners zijn ook bezig met de bouw van deze tankstations.
Indien je meer info hebt, graag delen :-)
Ik lees net dat er meer en meer CNG-pompen komen in België, DATS heeft er zijn schouders al ondergezet en enkele andere partners zijn ook bezig met de bouw van deze tankstations.
Indien je meer info hebt, graag delen :-)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Zou Kevva het niet hebben over LPG ? De pompen daarvoor verminderen zienbaar in aantal de laatste jaren.
CNG is pas in opmars ... inderdaad.
In andere delen van de wereld is LPG sterk in opmars. Dat is op zich een goede zaak.
Als ik me niet vergis is LPG een restprodukt van raffinage van benzine en eigenlijk zou het dus moeten kompleet gebruikt worden.
Voor mensen die denken dat diesel in één auto wordt gecombineerd met CNG : de reden dat dat NIET het geval is, is omdat in een verbrandingsmotor diesel wordt ontstoken door compressie (samendrukking). CNG en LPG passen bij een benzinemotor omdat deze 3 brandstoffen 'ontploffen' door ontsteking, cq een bougie die vonken afgeeft.
Ik voel in mijn hart iets voor CNG. Maar : ik vertrouw de internationale markten niet. Ik ben niet zeker dat gas tegen over X jaren niet het dubbele zal kosten. Ik vertrouw net als velen hier onze staat niet.. Ze gaan al te makkelijk hierop nieuwe belastingen kunnen heffen.
Er is een auto die op perslucht rijdt (zie op internet MDI Luxemburg) en daar geloof ik redelijk in.
Alhoewel ze er al vele jaren over praten wordt er toch maar niets in produktie genomen. De autootjes worden erg licht gehouden en zien er belachelijk uit. Maar ik zou me er zo één kopen voor de korte afstanden en een oudere auto houden om 1 keer per maand verder te rijden of meer te laden. OF : als ik met de tijd nog minder zou rijden : er af en toe één huren.
Daarom geloof ik ook in een combinatie van aankoop van een energiezuinig voertuig waarbij de beperkingen worden geminimaliseerd door bijkomend een 'normale' auto een aantal keer per jaar ter beschikking te stellen of verhuren.
Ik dacht dat Renault of Nissan daar al iets mee gedaan hadden (?)
Over de VRT reportage : Ik vind wel dat er drie vergelijkbare auto's werden ingezet. Een Auris, VW Golf en een elektrische Nissan. Allemaal ongeveer hetzelfde formaat.
Wat me dan wel stoort is .... Denken ze bij VRT nou echt dat we niet kunnen rekenen ? Er wordt gepocht op de Renault ZOE met aankoopprijs 21.000 euro voor een elektrische auto. Maar behalve heel snel in het Frans komt de prijs voor het huren van de batterij niet meer ter sprake. En dat is vanaf 69 euro. Tel dat alvast bij je brandstofrekening.. dus ook bij het verbruik in de test later (als je een ZOE koopt). Dat is een beetje van 'bedriegt den boer'. Ook bij de Leaf moet je trouwens de batterij huren.
Voor 20.000 km per jaar betaal je 109 euro per jaar voor de huur van de batterij. Niet de hele reportage gezien .. Werd dit meegerekend bij de Nissan Leaf ? Zo te zien niet ..
CNG is pas in opmars ... inderdaad.
In andere delen van de wereld is LPG sterk in opmars. Dat is op zich een goede zaak.
Als ik me niet vergis is LPG een restprodukt van raffinage van benzine en eigenlijk zou het dus moeten kompleet gebruikt worden.
Voor mensen die denken dat diesel in één auto wordt gecombineerd met CNG : de reden dat dat NIET het geval is, is omdat in een verbrandingsmotor diesel wordt ontstoken door compressie (samendrukking). CNG en LPG passen bij een benzinemotor omdat deze 3 brandstoffen 'ontploffen' door ontsteking, cq een bougie die vonken afgeeft.
Ik voel in mijn hart iets voor CNG. Maar : ik vertrouw de internationale markten niet. Ik ben niet zeker dat gas tegen over X jaren niet het dubbele zal kosten. Ik vertrouw net als velen hier onze staat niet.. Ze gaan al te makkelijk hierop nieuwe belastingen kunnen heffen.
Er is een auto die op perslucht rijdt (zie op internet MDI Luxemburg) en daar geloof ik redelijk in.
Alhoewel ze er al vele jaren over praten wordt er toch maar niets in produktie genomen. De autootjes worden erg licht gehouden en zien er belachelijk uit. Maar ik zou me er zo één kopen voor de korte afstanden en een oudere auto houden om 1 keer per maand verder te rijden of meer te laden. OF : als ik met de tijd nog minder zou rijden : er af en toe één huren.
Daarom geloof ik ook in een combinatie van aankoop van een energiezuinig voertuig waarbij de beperkingen worden geminimaliseerd door bijkomend een 'normale' auto een aantal keer per jaar ter beschikking te stellen of verhuren.
Ik dacht dat Renault of Nissan daar al iets mee gedaan hadden (?)
Over de VRT reportage : Ik vind wel dat er drie vergelijkbare auto's werden ingezet. Een Auris, VW Golf en een elektrische Nissan. Allemaal ongeveer hetzelfde formaat.
Wat me dan wel stoort is .... Denken ze bij VRT nou echt dat we niet kunnen rekenen ? Er wordt gepocht op de Renault ZOE met aankoopprijs 21.000 euro voor een elektrische auto. Maar behalve heel snel in het Frans komt de prijs voor het huren van de batterij niet meer ter sprake. En dat is vanaf 69 euro. Tel dat alvast bij je brandstofrekening.. dus ook bij het verbruik in de test later (als je een ZOE koopt). Dat is een beetje van 'bedriegt den boer'. Ook bij de Leaf moet je trouwens de batterij huren.
Voor 20.000 km per jaar betaal je 109 euro per jaar voor de huur van de batterij. Niet de hele reportage gezien .. Werd dit meegerekend bij de Nissan Leaf ? Zo te zien niet ..