Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Vertellen wat aan de vorige Doblo allemaal mis was kan heel lang gaan duren, het laatste was dat hij niet meer op CNG kon rijden vanwege een kapotte printplaat die 800 euro koste.Buiten garantie omdat ze mij vergaten de verlengde garantie formule van 1000€ voor te stellen.haelewyn schreef:KACE : Kan je eens vertellen wat er met de vorige DOBLO dan allemaal mis geweest is ? En wat is nu precies het technisch euvel dat er voor zorgt dat je niet kan tanken ?
.......
Wagen was géén 3 jaar oud en ik kreeg bij opel amper 5000€ in overname op een Combo CNG (wat net dezelfde wagen is maar 2000€ duurder!).
Wat het nu is, weet ik niet en hier in Frankrijk ook niemand. De CNG tank is leeg en ik krijg er niets bij.
Bij een station in Luxemburg kreeg ik er enkel 2.5 € gas in en toen sloeg de pomp af (dit terwijl de tank bijna leeg was) het bijgeroepen personeel heeft alles gedaan om mij te helpen en hebben de pomp afgesloten voor verder gebruik; in het gedacht dat het de pomp was die defect was.
In Metz was de pomp effectief defect, een Duitser voor mij had ook niet kunnen tanken!
Ik dacht op dat ogenblik aan een algemeen defect van de pompen....
Maar bij de volgende pomp heb ik een Nederlander geholpen, die niet wist dat de knop ingedrukt moest gehouden worden tijdens het tanken. Toen ik aan de beurt was kreeg ik niets... zowel aan pomp 1 als 2. Alle mogelijkheden geprobeerd; contact aan/ af, kaarten, enz...
Er zit niks anders op dan zo met de wagen naar huis te rijden en om de 200 km te gaan tanken; ik zal dan maar één dag vroeger vertrekken.

|<
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Heb je geen tijd om ginder bij een grotere garage van Fiat of Opel binnen te gaan en er eens te laten naar kijken ?
Als je adressen nodig hebt kan je daarvoor terecht bij de invoerder van je auto in Brussel, maar je kan me ook altijd een privé bericht sturen om een lijstje met dealers / garages te ontvangen (laat weten in welke omgeving).
Achja .. Internet is er ook nog he.
Als je adressen nodig hebt kan je daarvoor terecht bij de invoerder van je auto in Brussel, maar je kan me ook altijd een privé bericht sturen om een lijstje met dealers / garages te ontvangen (laat weten in welke omgeving).
Achja .. Internet is er ook nog he.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Alle garages uit de buurt geprobeerd (die gehomologeerd zouden zijn!!). Maar dat soort problemen zien ze liever niet afkomen (te weinig kennis!!).
Onze vakantie dan maar afgebroken en terug naar het noorden (met 20 l benzine per tankbeurt!!!).
Aangekomen op vrijdag voormiddag contact opgenomen met mijn garage, maar daar zouden ze de wagen pas woensdag kunnen aannemen.
Mijn verlof dagen liggen vast en ik dacht echt wel dat ik met een nieuwe wagen met een gerust gemoed kon vertrekken....
Zaterdag dan toch nog maar eens persoonlijk naar de garage geweest, maar daar was natuurlijk géén verantwoordelijke.
Mijn verhaal nog eens gedaan (aan de verkopers) en gevraagd om te trachten om de afspraak te vervroegen, zodat we misschien toch nog even op verlof zouden kunnen.
Ook op zaterdag nog eens naar het 0800 (in Belgie!!) nummer gebeld, na veel omzwerven een verantwoordelijke aan de telefoon gekregen. De man stelde zich netjes voor en ik vroeg of hij het dossier kende. Hij zegt ja en vraagt mij waar de lpg installatie geplaatst is geweest..........!!?? Het gaat hier om een originele CNG wagen door fiat geproduceerd.........Ik kreeg van hem het 0800 nummer van de klantendienst....
Dat kon ik pas op maandag bellen, EN DAT HAD IK OOK AL!!!!
Vandaag (maandag!)bericht gekregen van mijn garage (waar de wagen ook gekocht werd), dat ik een vervang Doblo diesel kreeg, maar een camionette versie.
Ik heb het aangenomen, maar om daar onze vakantie met verder te zetten, zie ik niet zitten! De zetel gaat niet ver genoeg achteruit door de afsluiting van cabine en cargo!
Ik heb gewrichtsproblemen en heb wel echt een cruise controle nodig om mijn voet niet constant op de gaspedaal te moeten houden en die staat er niet op.
Geen trekhaak om de fietsen op te zetten, geen rails om een bagage drager te monteren, en mijn oude middelgrote hond achteraan in die afgesloten ruimte zetten zie ik ook niet gebeuren.
Terwijl de klantendienst vanmorgen zei dat de garage een evenwaardig voertuig moest geven en indien ze dit niet hadden het van Brussel moeten laten komen....
We blijven dan maar thuis en hopen dat het CNG probleem snel opgelost kan worden.
De wagen staat nu al twee dagen eerder in de garage hopelijk helpt dit....
En alvast bedankt voor de aangeboden hulp!
Smartphone deed uitstekend zijn werk om files te vermijden en tankstations te vinden.
We kwamen onderweg van een fiat garage ook te weten dat er een app bestaat voor alle fiat voertuigen (springend van vreugde smilye!), alleen staat onze type voertuig daar dan weer niet in........
Die Franse garagist, sprak dan ook van een schoolvoorbeeld van "une histoire Belge!!"
Onze vakantie dan maar afgebroken en terug naar het noorden (met 20 l benzine per tankbeurt!!!).
Aangekomen op vrijdag voormiddag contact opgenomen met mijn garage, maar daar zouden ze de wagen pas woensdag kunnen aannemen.
Mijn verlof dagen liggen vast en ik dacht echt wel dat ik met een nieuwe wagen met een gerust gemoed kon vertrekken....
Zaterdag dan toch nog maar eens persoonlijk naar de garage geweest, maar daar was natuurlijk géén verantwoordelijke.
Mijn verhaal nog eens gedaan (aan de verkopers) en gevraagd om te trachten om de afspraak te vervroegen, zodat we misschien toch nog even op verlof zouden kunnen.
Ook op zaterdag nog eens naar het 0800 (in Belgie!!) nummer gebeld, na veel omzwerven een verantwoordelijke aan de telefoon gekregen. De man stelde zich netjes voor en ik vroeg of hij het dossier kende. Hij zegt ja en vraagt mij waar de lpg installatie geplaatst is geweest..........!!?? Het gaat hier om een originele CNG wagen door fiat geproduceerd.........Ik kreeg van hem het 0800 nummer van de klantendienst....
Dat kon ik pas op maandag bellen, EN DAT HAD IK OOK AL!!!!
Vandaag (maandag!)bericht gekregen van mijn garage (waar de wagen ook gekocht werd), dat ik een vervang Doblo diesel kreeg, maar een camionette versie.
Ik heb het aangenomen, maar om daar onze vakantie met verder te zetten, zie ik niet zitten! De zetel gaat niet ver genoeg achteruit door de afsluiting van cabine en cargo!
Ik heb gewrichtsproblemen en heb wel echt een cruise controle nodig om mijn voet niet constant op de gaspedaal te moeten houden en die staat er niet op.
Geen trekhaak om de fietsen op te zetten, geen rails om een bagage drager te monteren, en mijn oude middelgrote hond achteraan in die afgesloten ruimte zetten zie ik ook niet gebeuren.
Terwijl de klantendienst vanmorgen zei dat de garage een evenwaardig voertuig moest geven en indien ze dit niet hadden het van Brussel moeten laten komen....
We blijven dan maar thuis en hopen dat het CNG probleem snel opgelost kan worden.
De wagen staat nu al twee dagen eerder in de garage hopelijk helpt dit....
En alvast bedankt voor de aangeboden hulp!

Smartphone deed uitstekend zijn werk om files te vermijden en tankstations te vinden.
We kwamen onderweg van een fiat garage ook te weten dat er een app bestaat voor alle fiat voertuigen (springend van vreugde smilye!), alleen staat onze type voertuig daar dan weer niet in........




Die Franse garagist, sprak dan ook van een schoolvoorbeeld van "une histoire Belge!!"
Re: Rijden op aardgas (CNG)
http://www.drivesystems.be/cng-als-motorbrandstof
Ik zou bij deze persoon gaan. De enige die erkend is in België om aan CNG te werken. Onlangs was er terugroepactie van Opel (tankvuldop) en was ook bij deze garage.
Na enkele jaren moeten de tanks gecontroleerd worden, en dit is ook hier. Dus ik denk dat je niet beter bent dan daar!
Drive Systems
Leeuwerikweg 8
3300 Tienen
Hopelijk wordt het probleem gedecteerd.
Ik zou bij deze persoon gaan. De enige die erkend is in België om aan CNG te werken. Onlangs was er terugroepactie van Opel (tankvuldop) en was ook bij deze garage.
Na enkele jaren moeten de tanks gecontroleerd worden, en dit is ook hier. Dus ik denk dat je niet beter bent dan daar!
Drive Systems
Leeuwerikweg 8
3300 Tienen
Hopelijk wordt het probleem gedecteerd.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Bedankt voor uw reactie en het adres.
Maar zolang de wagen in garantie is kan je er best, zelf, door niemand anders aan laten werken. Maar ik kan dit adres ook wel aan mijn garage doorgeven! :-) De vorige wagen was bij oplevering slecht uitgelijnd en daar zijn ze ook met naar een bandencentrale geweest....!
Maar zolang de wagen in garantie is kan je er best, zelf, door niemand anders aan laten werken. Maar ik kan dit adres ook wel aan mijn garage doorgeven! :-) De vorige wagen was bij oplevering slecht uitgelijnd en daar zijn ze ook met naar een bandencentrale geweest....!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Hey satsurfer,
heb net met de garage gebeld en kreeg te horen dat mijn wagen bij een "specialist" staat, en dat er idd een klep moet vervangen worden....
Vermoedelijk zal het hier om jou man in Tienen gaan.

heb net met de garage gebeld en kreeg te horen dat mijn wagen bij een "specialist" staat, en dat er idd een klep moet vervangen worden....
Vermoedelijk zal het hier om jou man in Tienen gaan.

Re: Rijden op aardgas (CNG)
[emoji1] dan hopelijk komt het in orde.
Maar is mijn bedenking nr ALLE merken toe. Ze verkopen CNG 'fabriek-af', maar geen enkele kan er aan werken als er iets misgaat. Gewoon hun onderhoudsintervallen respecteren, maar bij problemen...hohoho...
Een lpg-installateur die ik ooit 3 jr. Geleden belde was hier kwaad om. (Terecht).Ze hebben geen vergunning om hier aan te werken en ook juiste materiaal niet.
En spijtig dat er maar 1 garage in België deze tanks mag controleren [emoji26] (hopelijk komen er nog, want voor mij andere kant vh land)
Maar is mijn bedenking nr ALLE merken toe. Ze verkopen CNG 'fabriek-af', maar geen enkele kan er aan werken als er iets misgaat. Gewoon hun onderhoudsintervallen respecteren, maar bij problemen...hohoho...
Een lpg-installateur die ik ooit 3 jr. Geleden belde was hier kwaad om. (Terecht).Ze hebben geen vergunning om hier aan te werken en ook juiste materiaal niet.
En spijtig dat er maar 1 garage in België deze tanks mag controleren [emoji26] (hopelijk komen er nog, want voor mij andere kant vh land)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Gisteren; vrijdagavond terug gekregen. Met een volle CNG tank, en nieuwe vloermatjes!satsurfer schreef:[emoji1] dan hopelijk komt het in orde.
.............
Toch een volle werkweek moeten missen.
Blijkbaar zijn er nog....!?.......
En spijtig dat er maar 1 garage in België deze tanks mag controleren [emoji26] (hopelijk komen er nog, want voor mij andere kant vh land)
Volgens mijn garage is de wagen in Olen, in reparatie, geweest....
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Foutje!!
Ik dacht dat de vloermatjes een geste van de garage was...., maar neen; ik kreeg de rekening in de bus!
EN, de wagen staat terug in de garage met hetzelfde probleem.
Fiat gaat nu de reparatie opvolgen......
We hadden gehoopt op toch nog een zorgeloze vakantie in Normandie en Bretagne, maar in Wevelgem kregen we er weeral eens géén gas meer in.
Dan maar verder met een benzine tank van 20l., maar dat gaat snel vervelen...verlof weeral eens afgebroken en terug naar huis.
Ik dacht dat de vloermatjes een geste van de garage was...., maar neen; ik kreeg de rekening in de bus!
EN, de wagen staat terug in de garage met hetzelfde probleem.
Fiat gaat nu de reparatie opvolgen......



We hadden gehoopt op toch nog een zorgeloze vakantie in Normandie en Bretagne, maar in Wevelgem kregen we er weeral eens géén gas meer in.
Dan maar verder met een benzine tank van 20l., maar dat gaat snel vervelen...verlof weeral eens afgebroken en terug naar huis.
-
- Full Member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Klinkt allemaal niet goed
Wat is eigenlijk het probleem exact?
Hoe oud is je wagen en hoeveel km?

Wat is eigenlijk het probleem exact?
Hoe oud is je wagen en hoeveel km?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
de mijne piept/fluit de laatste tijd na het tanken bij het gasgeven.....na een tijdje gaat dit weg....bizar....
volgens garage is het Lagedrukregelaar van het cng gedeelte....kost: 350 € (wagen heeft luttele 43.000 km.) wordt 3 in november. Hopelijk doet opel een geste met hardware gratis of zo....
volgens garage is het Lagedrukregelaar van het cng gedeelte....kost: 350 € (wagen heeft luttele 43.000 km.) wordt 3 in november. Hopelijk doet opel een geste met hardware gratis of zo....
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Wagen is 4 maanden oud met meer dan 10.000km ongeveer de helft kon ik op CNG rijden!Klinkt allemaal niet goed![]()
Wat is eigenlijk het probleem exact?
Hoe oud is je wagen en hoeveel km?
Wagen is van gisteren terug(weer een volledige week gemist!), ik wacht nog altijd op een woordje uitleg van Buga , van toen het de eerste keer mis ging....
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik heb dat voorgehad met de vorige Doblo, maar was nog in garantie toen, werd direct verholpen.satsurfer schreef:de mijne piept/fluit de laatste tijd na het tanken bij het gasgeven.....na een tijdje gaat dit weg....bizar....
volgens garage is het Lagedrukregelaar van het cng gedeelte....kost: 350 € (wagen heeft luttele 43.000 km.) wordt 3 in november. Hopelijk doet opel een geste met hardware gratis of zo....
Ik heb nu de 5 jaar garantie genomen bij de aankoop! ;-)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
99 € en centiemen teruggestort gekregen als vergoeding van buga voor de meerkost om op benzine te hebben moeten rijden...


-
- Full Member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik heb mijn wagen (skoda octavia combi) na enkele weken en ben alvast zeer tevreden over het verbruik.
Volgens de officiële documenten zou dit gemiddeld 5.3kg gas zijn per 100km, maar ik rij rond aan 4kg en zelfs minder.
Dit terwijl ik vooral stadsverkeer heb met veel optrekken en remmen. Langere afstanden zit ik rond 3kg op 100 km op boordcomputer en ook in reeël verbruik. Via spritmonitor is het gemiddeld verbruik van dit type wagen ook 4kg en dus stukken beter dan de testresultaten in het labo, ik begrijp er weinig van, maar ben wel tevreden hierover.
Er 3000 tankstations in Europa op dit moment (http://www.aardgasrijder.be/tankstations-cng-europa/" onclick="window.open(this.href);return false; )
een 30-tal in België, maar DATS24 is serieus aan het uitbreiden.
Het is een verademing, 420 km rijden voor 16-17 euro
(kennelijk mix ik m³ en kg door elkaar
, verbruik ligt momenteel iets boven het normverbruik van 3.5 kg/100km)
Volgens de officiële documenten zou dit gemiddeld 5.3kg gas zijn per 100km, maar ik rij rond aan 4kg en zelfs minder.
Dit terwijl ik vooral stadsverkeer heb met veel optrekken en remmen. Langere afstanden zit ik rond 3kg op 100 km op boordcomputer en ook in reeël verbruik. Via spritmonitor is het gemiddeld verbruik van dit type wagen ook 4kg en dus stukken beter dan de testresultaten in het labo, ik begrijp er weinig van, maar ben wel tevreden hierover.
Er 3000 tankstations in Europa op dit moment (http://www.aardgasrijder.be/tankstations-cng-europa/" onclick="window.open(this.href);return false; )
een 30-tal in België, maar DATS24 is serieus aan het uitbreiden.
Het is een verademing, 420 km rijden voor 16-17 euro

(kennelijk mix ik m³ en kg door elkaar

Laatst gewijzigd door funnyplace op 9 oktober 2015, 12:51, 3 keer totaal gewijzigd.