Roerende voorheffing en 2 spaarrekeningen bij 1 bank....????
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Roerende voorheffing en 2 spaarrekeningen bij 1 bank....????
Bij rabo-bank heb ik een spaarrekening op mijn naam EN een spaarrekening op naam van mezelf en mijn echtgenote.
Op mijn spaarrekening merk ik dat ik per 31/12 op het maximum (1660 euro?) kom qua intresten, zonder roerende voorheffing. Op de spaarrekening van mezelf en mijn echtgenote samen nog niet.
Vraag ik nu of de bank ZELF het initiatief neemt om die intresten "samen" te smijten en mij toch roerende voorheffing aan te rekenen???
Dank voor jullie antwoorden.
Op mijn spaarrekening merk ik dat ik per 31/12 op het maximum (1660 euro?) kom qua intresten, zonder roerende voorheffing. Op de spaarrekening van mezelf en mijn echtgenote samen nog niet.
Vraag ik nu of de bank ZELF het initiatief neemt om die intresten "samen" te smijten en mij toch roerende voorheffing aan te rekenen???
Dank voor jullie antwoorden.
Re: Roerende voorheffing en 2 spaarrekeningen bij 1 bank....????
De bank zal dat niet doen (zij willen hun klanten niet wegjagen, hé) en als u niet heiliger dan de paus wilt zijn, doet u dat ook niet (wat is overigens anders het nut van meerdere rekeningen te hebben?). Zolang men vanuit de overheid niet begint te raken aan het bankgeheim, wordt dit ook getolereerd door de belastingsdiensten. Profiteer er dus nog wat van zolang men hier niets aan doet! :-)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar in een ander topic hier ergens op het forum getuigt wel iemand dat ie hiervoor al in aanraking gekomen is met meneer de fiscus...Kurt schreef: De bank zal dat niet doen (zij willen hun klanten niet wegjagen, hé) en als u niet heiliger dan de paus wilt zijn, doet u dat ook niet (wat is overigens anders het nut van meerdere rekeningen te hebben?). Zolang men vanuit de overheid niet begint te raken aan het bankgeheim, wordt dit ook getolereerd door de belastingsdiensten. Profiteer er dus nog wat van zolang men hier niets aan doet! :-)
Ik dacht net dat de banken verplicht zijn om dat spontaan aan te geven. Zoniet kunnen ze zelf in de problemen komen. Niet?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Het nut van verschillende spaarrekeningen:Kurt schreef: De bank zal dat niet doen (zij willen hun klanten niet wegjagen, hé) en als u niet heiliger dan de paus wilt zijn, doet u dat ook niet (wat is overigens anders het nut van meerdere rekeningen te hebben?). Zolang men vanuit de overheid niet begint te raken aan het bankgeheim, wordt dit ook getolereerd door de belastingsdiensten. Profiteer er dus nog wat van zolang men hier niets aan doet! :-)
Ik heb verschillende spaarrekeningen en niet met de reden om de RV te vermijden maar wel met de reden om niet zonder spaarcenten te zitten. Stel je maar eens voor dat je alle spaarcenten op Kaupthing hebt staan, de gevolgen kennen we ondertussen al. Dus spaarcenten netjes spreiden. Volgens mij is het beter om vb 3 spaarrekeningen bij 3 verschillende banken te hebben met elk 12500€ dan 1 spaarrekening met 37500€
Laatst gewijzigd door FilipC op 8 december 2008, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste banken staan geen 2 rekeningen meer toe OP DEZELFDE naam. Dit wil zeggen in geval van een koppel : 3 rekeningen , waarvan 1 gezamelijke rekening.
De banken mogen de gegevens niet spontaan aan de fiscus doorgeven.
Enkel in geval je
- een bezwaarschrift indient
- als loontrekkende je beroepskosten aftrekt
- je zelfstandige bent ( toegang tot de beroepsrekening )
kan de fiscus de gegevens ONDER STRIKTE voorwaarden van je rekeningen opvragen.
Ik heb wel de indruk dat ze daar af en toe gretig gebruik van maken.
De banken mogen de gegevens niet spontaan aan de fiscus doorgeven.
Enkel in geval je
- een bezwaarschrift indient
- als loontrekkende je beroepskosten aftrekt
- je zelfstandige bent ( toegang tot de beroepsrekening )
kan de fiscus de gegevens ONDER STRIKTE voorwaarden van je rekeningen opvragen.
Ik heb wel de indruk dat ze daar af en toe gretig gebruik van maken.
Ik ben er trouwens nog altijd van overtuigd dat grote bedragen niet (lang) thuis horen op een spaarrekening. Is het nu aan 6,25%, 4,25% of 1,25%, daar zijn spaarrekeningen niet voor gemaakt.
Die 15% voorheffing is nu ook de wereld niet... even eenvoudig rekenen:
Spaargeld: € 100 000
Intrest : 4,25%
Alleenstaande
=> Totale intrest: 4250
=> 15% op het stuk boven de 1660: 2590 * 0,15 = 388.50
=> netto intrest over: € 3861.5
=> netto rendement: 3,86%
Voor koppels => netto rendement: 4,11%...
OK, je verliest 388,50 (of 139,50) euro maar moet je daarvoor een boete riskeren?
Wie een beetje naar het bord gekeken heeft enkele maanden terug geniet nu van rendementen van 5,50 à 6,00% bruto, (= 4,67 à 5,10% netto) voor enkele jaren en zonder (beurs-)risico.
Die 15% voorheffing is nu ook de wereld niet... even eenvoudig rekenen:
Spaargeld: € 100 000
Intrest : 4,25%
Alleenstaande
=> Totale intrest: 4250
=> 15% op het stuk boven de 1660: 2590 * 0,15 = 388.50
=> netto intrest over: € 3861.5
=> netto rendement: 3,86%
Voor koppels => netto rendement: 4,11%...
OK, je verliest 388,50 (of 139,50) euro maar moet je daarvoor een boete riskeren?
Wie een beetje naar het bord gekeken heeft enkele maanden terug geniet nu van rendementen van 5,50 à 6,00% bruto, (= 4,67 à 5,10% netto) voor enkele jaren en zonder (beurs-)risico.