Roerende voorheffing op verlopen rente obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Roerende voorheffing op verlopen rente obligaties
Ik lees hier op dit forum reeds meermaals dat het voordeliger is obligaties te kopen kort na de uitbetaling van de coupon, vanwege de roerend voorheffing op de coupon.
Mijn ervaring is dat dit neutraal is, aangezien ik als vergoeding voor het gedeelte lopende rente telkens het bedrag zonder RV betaald heb.
Een voorbeeld, op 24/03 kocht ik een obligatie banimmo, 5.15% 10/06 aan 101.01%, totale prijs betaald 1049.34.
Van dit bedrag is 1010.1 + 0.07% beurstaks = 1010.8 bestemd voor de obligate, blijft 38.54 EUR over voor de verlopen intrest.
Volgens het transactieoverzicht was de verlopen rente op dat moment 45.29 EUR, na afhouding RV is dit 38.50 EUR.
Volgens mij eigen berekening is de verlopen rente 45.35 EUR (5.15% * 317/360), na afhouding RV is dit 38.54 EUR.
Conclusie: ik betaal de RV slechts 1 maal bij effectieve betaling van het coupon, er is dus geen verlies door RV of men nu net voor of net echter coupondatum koopt.
Of heeft iemand een concreet voorbeeld dat anders gelopen is?
Mijn ervaring is dat dit neutraal is, aangezien ik als vergoeding voor het gedeelte lopende rente telkens het bedrag zonder RV betaald heb.
Een voorbeeld, op 24/03 kocht ik een obligatie banimmo, 5.15% 10/06 aan 101.01%, totale prijs betaald 1049.34.
Van dit bedrag is 1010.1 + 0.07% beurstaks = 1010.8 bestemd voor de obligate, blijft 38.54 EUR over voor de verlopen intrest.
Volgens het transactieoverzicht was de verlopen rente op dat moment 45.29 EUR, na afhouding RV is dit 38.50 EUR.
Volgens mij eigen berekening is de verlopen rente 45.35 EUR (5.15% * 317/360), na afhouding RV is dit 38.54 EUR.
Conclusie: ik betaal de RV slechts 1 maal bij effectieve betaling van het coupon, er is dus geen verlies door RV of men nu net voor of net echter coupondatum koopt.
Of heeft iemand een concreet voorbeeld dat anders gelopen is?
Re: Roerende voorheffing op verlopen rente obligaties
ronnie, het klopt wat je zegt voor Belgische obligaties (de verkoper krijgt dit bedrag dan ook doorgestort).
Voor buitenlandse obligaties is dit niet het geval, want de (buitenlandse) verkoper verwacht natuurlijk wel de volledige verlopen rente (want RV kent men bvb. in Nederland niet).
Voor buitenlandse obligaties is dit niet het geval, want de (buitenlandse) verkoper verwacht natuurlijk wel de volledige verlopen rente (want RV kent men bvb. in Nederland niet).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Duidelijk! En logisch eigenlijk.robokat schreef:ronnie, het klopt wat je zegt voor Belgische obligaties (de verkoper krijgt dit bedrag dan ook doorgestort).
Wat is het criterium om over buitenlandse obligaties te spreken? Buitenlands bedrijf of buitenlands beurs (Niet Brussel).
Ik weet dat niet zeker, ik denk dat je in de prospectus moet kijken wat het land is waar de obligatie "gedomicilieerd" is (bij gebrek aan beter woord).
Zaterdag 28-05-11 stond op blz. 84 van de Gazet van Antwerpen:
"Ik heb een lopende obligatie gekocht die al 345 dagen liep. Ik heb daarvan de intrest en de roerende voorheffing moeten betalen.Nu krijg ik de intrestcoupon uitgekeerd en moet ik de voorheffing op de hele som betalen. Kan ik de eerste voorheffing terugtrekken?"
Antwoord van GVA:
"Wie een obligatie koopt die al even loopt, moet niet alleen voor de obligatie zelf betalen, maar ook voor de intrest van het aantal dagen dat de obligatie sinds de start of sinds de vorige couponvervaldag al heeft uitgestaan. Dat laatste noemen we de verlopen intrest. In uw geval kwam dat overeen met 345 dagen intrest.
Wie een buitenlandse obligatie koopt, moet die intrest voor de verlopen dagen bruto betalen aan verkoper.
Als de koper nadien de coupon voor het volledige jaar int, zal hij de intrest voor het volledige jaar krijgen.Maar hij zal op de hele coupon roerende voorheffing moeten betalen.
Dat houdt in dat hij TWEE keer roerende voorheffing betaalt: eenmaal inbegrepenin de vergoeding voor de verlopen dagen,de tweede maal bij de uitbetaling van de hele coupon.
Een vlotte manier om deze dubbel belasting te recuperen is er niet. U kan alleen overwegen om bij uw belastingaangifte een bezwaarschrift in te dienen, maar of dat succes gaat hebben is absoluut niet zeker.
Een aankoop van een buitenlandse obligatiedie al een hele poos loopt, kan dus erg nadelig zijn voor de belegger.
Op belgische bobligaties ligt dat anders. Hier moet de verkoper de reeds verlopen periode de netto-intrest vergoeden. Dus na aftrek van de overeenkomstige roerende voorheffing. Op die manier wordt een dubbele belasting op de coupondatum vermeden".
Mijn conclusie: verkoop buitenlandse obligatie juist voor de coupondatum en betaal geen enkele roerende voorheffing.
Waar een obligatie "gedomicileerd" is kan men zien aan de 'nummerplaat' van de obligatie bv 'LU-123456789'
Koop ze de dag na coupononthechting terug.
"Ik heb een lopende obligatie gekocht die al 345 dagen liep. Ik heb daarvan de intrest en de roerende voorheffing moeten betalen.Nu krijg ik de intrestcoupon uitgekeerd en moet ik de voorheffing op de hele som betalen. Kan ik de eerste voorheffing terugtrekken?"
Antwoord van GVA:
"Wie een obligatie koopt die al even loopt, moet niet alleen voor de obligatie zelf betalen, maar ook voor de intrest van het aantal dagen dat de obligatie sinds de start of sinds de vorige couponvervaldag al heeft uitgestaan. Dat laatste noemen we de verlopen intrest. In uw geval kwam dat overeen met 345 dagen intrest.
Wie een buitenlandse obligatie koopt, moet die intrest voor de verlopen dagen bruto betalen aan verkoper.
Als de koper nadien de coupon voor het volledige jaar int, zal hij de intrest voor het volledige jaar krijgen.Maar hij zal op de hele coupon roerende voorheffing moeten betalen.
Dat houdt in dat hij TWEE keer roerende voorheffing betaalt: eenmaal inbegrepenin de vergoeding voor de verlopen dagen,de tweede maal bij de uitbetaling van de hele coupon.
Een vlotte manier om deze dubbel belasting te recuperen is er niet. U kan alleen overwegen om bij uw belastingaangifte een bezwaarschrift in te dienen, maar of dat succes gaat hebben is absoluut niet zeker.
Een aankoop van een buitenlandse obligatiedie al een hele poos loopt, kan dus erg nadelig zijn voor de belegger.
Op belgische bobligaties ligt dat anders. Hier moet de verkoper de reeds verlopen periode de netto-intrest vergoeden. Dus na aftrek van de overeenkomstige roerende voorheffing. Op die manier wordt een dubbele belasting op de coupondatum vermeden".
Mijn conclusie: verkoop buitenlandse obligatie juist voor de coupondatum en betaal geen enkele roerende voorheffing.
Waar een obligatie "gedomicileerd" is kan men zien aan de 'nummerplaat' van de obligatie bv 'LU-123456789'
meeste obligaties zijn europese XS is dat dan ook "buitenland" ?paul schreef: Waar een obligatie "gedomicileerd" is kan men zien aan de 'nummerplaat' van de obligatie bv 'LU-123456789'
Enkel indien je transactiekosten veel lager zijn dan wat je daar mee bespaart.paul schreef: Mijn conclusie: verkoop buitenlandse obligatie juist voor de coupondatum en betaal geen enkele roerende voorheffing.
Mispak je niet aan die ISIN codes, bvb. de Belgische uitgifte van de KBC 8% perp heeft een code XS, terwijl de buitenlandse variant net met BE begint en niet in Belgie mocht verkocht worden. De code geeft nooit zekerheid, enkel prospectus geeft zekerheid over het domicillie.
Er wordt geen twee keer RV betaald.
De adders, die het rendement drukken, zijn de volgende:
1 De koper schiet de bruto verlopen interesten voor, dus ook de RV.
2 De kosten (commissie, courtage, ... ) die de bank aanrekent om als tussenpersoon op te treden varieert van 0,5 (KBC, ING, Dexia, DB) over 0,75 (BNP) tot 1% (Dierckx) doorgaans. Deze kosten worden echter berekend op de koperskoers vermeerderd met de verlopen interest.
De beurstaks bedraagt 0,07%, te betalen op de koperskoers.
To do:
1 Tracht onder pari te kopen = minder kosten + minder RV in verhouding tot het netto rendement (kan misschien nog meer meespelen bij een eventuele verhoging van de RV)
2 Koop juist na de coupononthechting
3 Probeer de obligatie bij te houden tot op de vervaldag
Conclusie:
GVA heeft waarschijnlijk veel bankaandelen in portefeuille.
2 De kosten (commissie, courtage, ... ) die de bank aanrekent om als tussenpersoon op te treden varieert van 0,5 (KBC, ING, Dexia, DB) over 0,75 (BNP) tot 1% (Dierckx) doorgaans. Deze kosten worden echter berekend op de koperskoers vermeerderd met de verlopen interest.
To do:
1 Tracht onder pari te kopen = minder kosten + minder RV in verhouding tot het netto rendement (kan misschien nog meer meespelen bij een eventuele verhoging van de RV)
Conclusie:
Beste spaargidsers,
Bij welke banken kan je obligaties aankopen op de secundaire markt? En liefst ook enkel banken waarbij je geen kosten moet betalen?
Merci!
Bij welke banken kan je obligaties aankopen op de secundaire markt? En liefst ook enkel banken waarbij je geen kosten moet betalen?
Merci!
Géén kosten zal wel niet mogelijk zijn, weinig kosten wel. Ik ben zeer tevreden over Binckbankm0225749 schreef:Beste spaargidsers,
Merci!
JurgenG schreef:Géén kosten zal wel niet mogelijk zijn, weinig kosten wel. Ik ben zeer tevreden over Binckbankm0225749 schreef:Beste spaargidsers,
Merci!
Nee, ik bedoel eigenlijk geen kosten voor de effectenrekening. Dat er kosten verbonden zullen zijn bij de aankoop of verkoop, dat kan ik best geloven. Maar ik wil niks betalen voor de effectenrekening.
Dus met Binckbank kan je ook obligaties kopen op de secundaire markt?
Ja, secundaire markt is geen probleem en geen bewaarloon bij Binck. Er zullen ook nog wel andere banken (Keytrade??) zijn waar dit zo is maar ik heb maar met deze ervaring.m0225749 schreef:JurgenG schreef:
Géén kosten zal wel niet mogelijk zijn, weinig kosten wel. Ik ben zeer tevreden over Binckbank
Nee, ik bedoel eigenlijk geen kosten voor de effectenrekening. Dat er kosten verbonden zullen zijn bij de aankoop of verkoop, dat kan ik best geloven. Maar ik wil niks betalen voor de effectenrekening.
Dus met Binckbank kan je ook obligaties kopen op de secundaire markt?
Gazetten zijn inderdaad niet betrouwbaar op informatie, maar kan je bewijzen dat zij fout zijn.mite schreef:Er wordt geen twee keer RV betaald.
To do:
Conclusie:
Yep, dat kan; op de beurzen die zij aanbieden. Jammer genoeg zit die van Luxemburg daar niet bij en daar noteren nu net vaak de obligaties van belgische bedrijven.m0225749 schreef:Dus met Binckbank kan je ook obligaties kopen op de secundaire markt?
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
De beurs van luxemburg is een Mickey-Mouse markt, waar nauwelijks iets verhandeld wordt (ondanks het feit dat er inderdaad wel een hoop instrumenten genoteerd staan).kikashi schreef:Yep, dat kan; op de beurzen die zij aanbieden. Jammer genoeg zit die van Luxemburg daar niet bij en daar noteren nu net vaak de obligaties van belgische bedrijven.m0225749 schreef:Dus met Binckbank kan je ook obligaties kopen op de secundaire markt?
Laat je keuze dus zeker niet afhangen van het al dan niet toegang hebben tot de Luxemburgse markt.