Roularta obligatie
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Roularta obligatie
Het geld gaat niet van de rekening vóór 10 oktober, dus van aanzuiveren is niet echt sprake.
Het is wel zo dat als u vóór 10 oktober het bedrag benodigd voor de aankoop van de obligatie op uw rekening overschrijft (nieuwe storting), dit het bedrag is dat zal aangesproken worden om de aankoop te bekosten en de al aanwezige sommen gewoon blijven staan waardoor de getrouwheidspremie daarop gewoon blijft doorlopen. Bij de afrekening van de obligatie zal het systeem immers altijd in eerste instantie de sommen aanspreken waarop de getrouwheidspremie het minst ver gevorderd is, uw nieuwe storting dus (tenzij u net voor 10 oktober een ander bedrag heeft waarop de getrouwheidspremie net vervalt).
Het is wel zo dat als u vóór 10 oktober het bedrag benodigd voor de aankoop van de obligatie op uw rekening overschrijft (nieuwe storting), dit het bedrag is dat zal aangesproken worden om de aankoop te bekosten en de al aanwezige sommen gewoon blijven staan waardoor de getrouwheidspremie daarop gewoon blijft doorlopen. Bij de afrekening van de obligatie zal het systeem immers altijd in eerste instantie de sommen aanspreken waarop de getrouwheidspremie het minst ver gevorderd is, uw nieuwe storting dus (tenzij u net voor 10 oktober een ander bedrag heeft waarop de getrouwheidspremie net vervalt).
Volgens mij wel. Getrouwheidspremie is voor gelden die één jaar "onaangeroerd" staan. In dit geval gaat er een deel weg en komt er een ander deel in de plaats. Dit is volgens FIFO "first in first out" met andere woorden een stuk weg van uw eerdere kapitaal. Dus niet meer onaangeroerd en een ander nieuw stuk dat er opnieuw een jaar moet staan. Dat denk ik toch, spreek me tegen als ik mis ben.
Ik denk dat bij afname de bank het principe " last in first out " toepast!
We spreken u dus tegen ;-).jupi schreef:Volgens mij wel. Getrouwheidspremie is voor gelden die één jaar "onaangeroerd" staan. In dit geval gaat er een deel weg en komt er een ander deel in de plaats. Dit is volgens FIFO "first in first out" met andere woorden een stuk weg van uw eerdere kapitaal. Dus niet meer onaangeroerd en een ander nieuw stuk dat er opnieuw een jaar moet staan. Dat denk ik toch, spreek me tegen als ik mis ben.
Het is LIFO.
Last In First Out.
Er wordt dus steeds terug genomen van boven op het stapeltje.
Is voor een bepaald bedrag het jaar voorbij dan wordt het vanonder uit het stapeltje genomen en terug van boven opgelegd.
Oké, bedankt voor deze rechtzetting. Waarbij wordt FIFO dan gebruikt? En wat betekent dit dan concreet voor dit geval want daar ben ik nog niet mee mee. Verliest deze persoon zijn getrouwheidspremie of niet?
misschien een nieuw topic beginnen?
to FIFO or to LIFO ?
to FIFO or to LIFO ?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het FIFO-principe kan worden toegepast voor bankproducten waar een bepaalde waarde aan wordt toegekend, zoals effecten, en heeft vooral met boekhouding en fiscaliteit te maken. De wettelijke regels daarrond ken ik niet meteen van buiten en ik weet ook niet meteen welk principes in welke situatie worden gebruikt.jupi schreef:Oké, bedankt voor deze rechtzetting. Waarbij wordt FIFO dan gebruikt? En wat betekent dit dan concreet voor dit geval want daar ben ik nog niet mee mee. Verliest deze persoon zijn getrouwheidspremie of niet?
Bv.: U koopt op 01/01 één aandeel X aan 10 EUR per stuk. U koopt daarna op 01/07 nog één zelfde aandeel X maar deze keer aan 15 EUR per stuk. Op 01/01 van het volgende jaar verkoopt u dan weer één aandeel X aan 20 EUR. De vraag is dan welk effect zich nog in uw portefeuille bevindt en hoeveel winst u heeft geboekt bij de verkoop: volgens het LIFO principe heeft u het laatst bijgekochte aandeel verkocht aan een winst van 5 EUR. Volgens het FIFO principe heeft u het eerst aangekochte aandeel verkocht aan een winst van 10 EUR. Bij de toepassing van een meerwaardebelasting kan dat bijvoorbeeld een rol spelen.
Zoals JurgenC79 het beschrijft klopt het eigenlijk (LIFO, maar eerdere stortingen worden bij elke 'verjaardag' als een nieuwe storting beschouwd), maar officieel wordt eigenlijk noch LIFO noch FIFO op een rekening toegepast. Er wordt het principe toegepast waarbij 'het bedrag waarop de premie het minst ver gevorderd is, eerst wordt aangesproken bij afhaling'.
In deze situatie concreet:
Als udi vóór 10 oktober het bedrag dat nodig is voor de betaling van de obligatie op zijn/haar rekening bijschrijft, dan zal op 10 oktober de afrekening gebeuren waarbij het benodigde bedrag van de rekening wordt afgehaald en waarbij het systeem automatisch de storting met de minst ver gevorderde premie zal aanspreken. Normaalgezien zal dat het door udi pas bijgeschreven bedrag zijn. Daardoor gaan er hoogstens enkele dagen getrouwheidspremie verloren (de periode tussen de datum waarop het geld op de rekening werd bijgeschreven en de datum waarop de afrekening gebeurt).
Als udi vóór 10 oktober niets doet, maar pas nà de afrekening van de obligatie zijn/haar rekening aanzuivert, dan zullen de eerder gestorte bedragen op de rekening, waarop al getrouwheidspremies aan het lopen zijn, worden aangesproken en gaat hierop de opgebouwde getrouwheidspremie verloren. Het aanzuiveren van de rekening nadien, zal niet leiden tot het 'herstellen' van de eerder verloren premies.