RV vrijstelling voor niet-resident
-
radixconvertor
- Full Member

- Contacteer:
RV vrijstelling voor niet-resident
Als niet-resident wordt er van van mijn Belgische aandelen door de bank RV ingehouden.
Heb ik net zoals inwoners recht op een vrijstelling van RV (tot 240€)?
Heb ik net zoals inwoners recht op een vrijstelling van RV (tot 240€)?
Re: RV vrijstelling voor niet-resident
Als je niet-resident in Belgie bent betaal je geen (inkomsten)belastingen in Belgie en kan je ook niets terugtrekken van de Belgische bealstingen.
Je zal belastingen betalen in het land waar je leeft; zowel op inkomsten als op je beleggingen. Je zal het belastingsverdrag tussen Belgie en dat land moeten nakijken. In een slecht geval zal je ook in dat land dividendbelasting moeten betalen en misschien ook meerwaardetaks. Het kan ook zijn dat er in het verdrag maatregelen staan om de dubbele dividendbelasting te vermijden/verminderen.
Zorg ervoor dat je voor je verhuist goed begrijpt hoe je nieuwe residentie beleggingen zal belasten. Het kan nodig zijn om je beleggingen in Belgie te verkopen voordat je verhuist.
Je zal belastingen betalen in het land waar je leeft; zowel op inkomsten als op je beleggingen. Je zal het belastingsverdrag tussen Belgie en dat land moeten nakijken. In een slecht geval zal je ook in dat land dividendbelasting moeten betalen en misschien ook meerwaardetaks. Het kan ook zijn dat er in het verdrag maatregelen staan om de dubbele dividendbelasting te vermijden/verminderen.
Zorg ervoor dat je voor je verhuist goed begrijpt hoe je nieuwe residentie beleggingen zal belasten. Het kan nodig zijn om je beleggingen in Belgie te verkopen voordat je verhuist.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit is héééééél kort door de bocht. Wat met de BNI?
Misschien kan de topic-starter wat meer info geven i.v.m. zijn situatie?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
De weten rond residentie/(fiscaal) domicilie zijn niet eenvoudig en verschillen van land tot land.
Het is inderdaad mogelijk dat een persoon in het buitenland woont en nog (inkomsten)belastingen betaalt in Belgie. Uit de vraagstelling ga ik ervan uit dat de TS in het buitenland woont, daar zijn residentie heeft en daar ook fiscaal gedomilieerd is volgens de wetten van Belgie en van dat land.
Het is inderdaad mogelijk dat een persoon in het buitenland woont en nog (inkomsten)belastingen betaalt in Belgie. Uit de vraagstelling ga ik ervan uit dat de TS in het buitenland woont, daar zijn residentie heeft en daar ook fiscaal gedomilieerd is volgens de wetten van Belgie en van dat land.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Nochtans heel simpel. Als TS op Belgisch grondgebied een inkomen genereert, is dat inkomen in principe in België belastbaar. Los van het feit of hij (en de rest van de wereld) al dan niet fiscaal als rijksinwoner geklasseerd wordt.
Als TS, om op zijn vraag te antwoorden, in België een inkomen heeft en een aangifte BNI doet, kan hij gebruik maken van de vrijstelling op dividenden want hij mag niet gediscrimineerd worden.
Als TS, om op zijn vraag te antwoorden, in België een inkomen heeft en een aangifte BNI doet, kan hij gebruik maken van de vrijstelling op dividenden want hij mag niet gediscrimineerd worden.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
radixconvertor
- Full Member

- Contacteer:
Beleggers wereldwijd betalen veelal Belgische RV op Belgische dividenden; gelijkaardig aan Belgische beleggers die buitenlandse RV betalen op buitenlandse dividenden.radixconvertor schreef: ↑1 maart 2020, 13:23Vanaf dit jaar geen inkomen meer in Belgie, met uitzondering van Belgische dividenden waarop RV is ingehouden door Belgische bank.
Het hangt af van het land waar je belasting betaald, en het belastingsvedrag van dat land met Belgie, of je deze RV in rekening kan brengen met je belastingen in dat land.
Best om informatie in te winnen over de belastingen van het land waar je nu belastingen betaald.
Eventueel kan je posten op het internationale luik van het Boglehead forum; er zijn heel reeks leden die diepe ervaring hebben met beleggen in een internationale contextr.
Dat is niet correct: dividenden mag je fiscaal niet vergelijken met een inkomen. TS kan de RV niet terugtrekken, maar mogelijk wel verminderen onder toepassing van een dubbelbelastingverdrag. Dat hangt af van zijn nieuwe woonstaat en de exacte bepalingen van het verdrag.GreenDean schreef: ↑1 maart 2020, 10:19 Nochtans heel simpel. Als TS op Belgisch grondgebied een inkomen genereert, is dat inkomen in principe in België belastbaar. Los van het feit of hij (en de rest van de wereld) al dan niet fiscaal als rijksinwoner geklasseerd wordt.
Jawadde, nu heb ik alles meegemaakt, gezien en gehoord!
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Fiscaal he, die worden anders belast.