S&P500 vs Nasdaq in 2008
TIP
S&P500 vs Nasdaq in 2008
Vaak wordt gezegd dat de Nasdaq riskanter is dan de S&P500, maar wisten jullie dat de Nasdaq tijdens de crisis van 2008 beter deed dan de S&P500. Als je kijkt vanaf begin 2007 was de maxium drawdown in euro van de S&P500 -48% terwijl dat bij de Nasdaq (QQQ) maar -38% was. Het dieptepunt was dus maart 2009. En nadien steeg de Nasdaq zoals bekend ook meer en vlugger. In de die Nasdaq zitten 57% tech maar ook 20% retail en zo'n 15% defensieve sectoren ie. farma en basic consumer. Maar zelfs de pure tech sector (groene lijn) deed beter dan de S&P500. De MSCI World zat overigens nog iets onder de S&P500.

Laatst gewijzigd door omega6 op 3 oktober 2018, 17:52, 3 keer totaal gewijzigd.
-
MarcellaVdb
- Newbie

Re: S&P500 vs Nasdaq in 2008
zoals ik reeds eerder schreef : creeer een etf-portefeuille met minimale en gratis inzet (Degiro) en gebruik die als virtuele portefeuille om de markt op te volgen. Het voordeel is dat je tenminste nog enkele centjes dividdend krijgt, bij een virtuele portefeuille niéts!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat je daar de verkeerde definitie van Maximum Drawdown hanteert; voor Maximum Drawdown moet je van de top beginnen, dus van Nov 2007 tot Feb 2009 voor QQQ, en vanaf Juini 2007 voor de SP500.omega6 schreef: ↑3 oktober 2018, 17:35 Vaak wordt gezegd dat de Nasdaq riskanter is dan de S&P500, maar wisten jullie dat de Nasdaq tijdens de crisis van 2008 beter deed dan de S&P500. Als je kijkt vanaf begin 2007 was de maxium drawdown in euro van de S&P500 -48% terwijl dat bij de Nasdaq (QQQ) maar -38% was. Het dieptepunt was dus maart 2009. En nadien steeg de Nasdaq zoals bekend ook meer en vlugger. [...]. De MSCI World zat overigens nog iets onder de S&P500.
In Euro verloor QQQ bijna 45% en de SP500 bijna 50%, de MSCI world drawdown was 52%. (bekeken op M* grafieken)
Maar natuurlijk is het echte verhaal dat QQQ nog steeds in de drawdown zat van de dotcom crash waar het meer dan 80% verloor en in 2007 nog altijd met een verlies van meer dan 50% stond, en dan verloor het daarvan nog eens 50% in de Subprime crisis.
Hier heb je de resultaten in USD volgens portfoliovisualiser
Code: Selecteer alles
Stress Period Start End QQQ SP500
Subprime Crisis Nov 2007 Mar 2009 -49.74% -50.97%
Dotcom Crash Mar 2000 Oct 2002 -81.08% -44.82%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk dat bij velen toch het idee bestond dat dingen als tech en nasdaq tijdens de bankencris tot 60% verloren of toch in ieder geval meer dan de S&P500. Max drawdown kan over gelijk welke periode maar ook als men jouw beginpunt neemt B7 doet de Nasdaq in ieder geval niet slechter dan de S&P500 of wereld. 2000 was inderdaad een totaal ander verhaal maar de huidige giants in de Nasdaq als Apple, Amazon etc hebben toch een gezondere balans dan de dotcom bedrijfjes van toen. Daarom dat het zo belangrijk is van de economische fundamentals van bedrijven en macro te begrijpen. Gewoon backtesting zonder context zou ik nooit iemand aanraden.
Nasdag is 40% google, apple, amazon en facebook. Toch iets te geconcentreerd voor mij. S&P500 vind ik dan beter.
Misschien dat amazon en google inderdaad de wereld gaan overnemen maar helemaal zeker ben ik toch niet dus liever wat meer spreiden.
Misschien dat amazon en google inderdaad de wereld gaan overnemen maar helemaal zeker ben ik toch niet dus liever wat meer spreiden.
-
pietpiraat
bedankt voor het interessante weetje .
als de crisis van 2008 zich herhaalt weten we wat te doen.
misschien eens opzoeken welke aandelen in de jaren 30 best standhielden ?
gelukkig dat we door door onze macro inzichten weten dat we pas na de mid terms mogen kopen !
als de crisis van 2008 zich herhaalt weten we wat te doen.
misschien eens opzoeken welke aandelen in de jaren 30 best standhielden ?
gelukkig dat we door door onze macro inzichten weten dat we pas na de mid terms mogen kopen !
Ik zie ook weinig relevantie in de vergelijking..
2008 was een bankencrisis nogal logisch dat de nasdaq minder daalt want geen enkele bank in de index.
Dot.com crisis net omgekeerd maar om de één of andere reden lijkt mij dat ook logisch
Dot.com crisis net omgekeerd maar om de één of andere reden lijkt mij dat ook logisch
Portefeuille: IWDA, cash
In 2008 zijn niet alleen de banken zwaar onderuit gegaan. Toen vlug duidelijk werd dat banken geen geld meer wilden lenen aan bedrijven ging alles de dieperik in.