Schietpartij Texas
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Schietpartij Texas
Op een forum kan dat ook n.m.i., de forumleden moeten er gewoon voor kiezen om dat te doen.
Los daarvan vind ik "je standpunten afzwakken" weinig te maken te hebben met "begrip voor elkaar opbrengen".
Het is niet omdat je begrip hebt voor de mening van een ander dat je daarom je eigen standpunt moet afzwakken n.m.i.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Maar waar ligt het probleem wel?CarpeNoctem schreef: ↑29 mei 2022, 22:02 Het probleem in de VS ligt echt niet bij de vrijheid van de burgers.
Je bent een kei in het weerleggen van argumenten van anderen maar je.blijft in gebreke als het er op aan komt om zelf de vinger op de wonde te leggen. Zeg jij eens hoe ze in de USA die schietpartijen op scholen kunnen voorkomen?
Laatst gewijzigd door VincentVega op 29 mei 2022, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is er eigenlijk een probleem in de VS en wat is "het probleem" dan eigenlijk ?CarpeNoctem schreef: ↑29 mei 2022, 22:02 Het probleem in de VS ligt echt niet bij de vrijheid van de burgers.
Niks toch?EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 22:19Wat wil je hiermee aantonen eigenlijk ?
Dat in die andere landen evenveel moorden gepleegd worden, maar dan met andere wapens ?

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is simpel: vuurwapens zijn gevaarlijk en niet noodzakelijk. Punt.
Als je een vuurwapen in huis haalt, is de kans dat dit wapen iemand van je gezin zal doden, velen malen hoger dan dat het ooit een crimineel zal doden. Bij iedereen kunnen de stoppen doorslaan, en dan zijn er beter geen vuurwapens in de buurt.
Hoe meer vuurwapens in omloop, hoe meer doden hierdoor. Ook bijvoorbeeld in Zwitserland vallen er veel meer doden door vuurwapens dan bij ons, simpelweg omdat er veel meer vuurwapens zijn.
Het gelijkstellen van vrije wapendracht aan 'vrijheid', is zodanig kort door de bocht dat het nergens meer op slaat. De ene zijn vrijheid is de andere zijn onvrijheid. Als iedereen zich bewapent in mijn omgeving, dan wordt ik de facto verplicht om mij ook te bewapenen. Onvrijheid dus. Als mijn buur een automatisch wapen in huis haalt, voelt hij zich misschien veiliger, maar ik voel me net onveiliger. Onvrijheid dus. We zijn steeds gedoemd tot een middenweg ...
Elke wet of regel is een 'aanslag op je vrijheid', maar ik ben blij dat er een regel is die zegt dat we rechts van de baan moeten rijden. Ook al ontneemt die mij vrijheid om links te rijden.
Persoonlijk ben ik ook blij dat er wetten zijn die verbieden dat je met wapens mag rondlopen op straat. Je mag het daar mee oneens zijn, maar dat heeft niets met een dictatuur te maken. Het staat je hier tot nader orden nog steeds volledig vrij te ijveren voor soepelere wapenwetgeving.
Er is trouwens maar één manier om totale vrijheid te verkrijgen: dat is door zelf een dictator te worden.
Als je een vuurwapen in huis haalt, is de kans dat dit wapen iemand van je gezin zal doden, velen malen hoger dan dat het ooit een crimineel zal doden. Bij iedereen kunnen de stoppen doorslaan, en dan zijn er beter geen vuurwapens in de buurt.
Hoe meer vuurwapens in omloop, hoe meer doden hierdoor. Ook bijvoorbeeld in Zwitserland vallen er veel meer doden door vuurwapens dan bij ons, simpelweg omdat er veel meer vuurwapens zijn.
Het gelijkstellen van vrije wapendracht aan 'vrijheid', is zodanig kort door de bocht dat het nergens meer op slaat. De ene zijn vrijheid is de andere zijn onvrijheid. Als iedereen zich bewapent in mijn omgeving, dan wordt ik de facto verplicht om mij ook te bewapenen. Onvrijheid dus. Als mijn buur een automatisch wapen in huis haalt, voelt hij zich misschien veiliger, maar ik voel me net onveiliger. Onvrijheid dus. We zijn steeds gedoemd tot een middenweg ...
Elke wet of regel is een 'aanslag op je vrijheid', maar ik ben blij dat er een regel is die zegt dat we rechts van de baan moeten rijden. Ook al ontneemt die mij vrijheid om links te rijden.
Persoonlijk ben ik ook blij dat er wetten zijn die verbieden dat je met wapens mag rondlopen op straat. Je mag het daar mee oneens zijn, maar dat heeft niets met een dictatuur te maken. Het staat je hier tot nader orden nog steeds volledig vrij te ijveren voor soepelere wapenwetgeving.
Er is trouwens maar één manier om totale vrijheid te verkrijgen: dat is door zelf een dictator te worden.
Je bent een 'onbewoond eiland' vergeten en variaties op dat thema.
Dat was ik, vermoedelijk. Ze halen ons door elkaar..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Was het maar zo simpel

Stel je voor dat we alles wat "gevaarlijk en niet noodzakelijk" is, zouden verbannen.
Bv.: fietsen zijn gevaarlijk en niet noodzakelijk
Niet dat ik ambities heb of mij heb geïnformeerd over de consequenties van "dictator zijn", maar ik betwijfel toch dat een dergelijke toestand je "totale vrijheid" zou verschaffen, vermoedelijk eerder integendeel.
Komaan zeg, de tekst bovenaan spreekt toch voor zichzelf?!EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 22:50Tja ... triestig dat er zo lichtzinnig wordt omgegaan met een n.m.i. toch relatief ernstig topic.

Allee vooruit.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik neem aan dat je met "de tekst bovenaan" dit bedoelt:
"An international comparison of gun-related killings as a % of all homocides"
Waarom zou dat "voor zichzelf spreken" ?
Voor mij is dat gewoon een statistiek (correct of niet maakt zelfs weinig uit, laat staan dat het duidelijk zou zijn wat er exact weergegeven wordt) zonder enige context.
Dit is dus gewoon nog erger ...

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dank u.VincentVega schreef: ↑29 mei 2022, 22:29Je bent een kei in het weerleggen van argumenten van anderen
Maar dat is net mijn hele punt. Degene hier die kortzichtig pleiten om de burger zijn vrijheid te ontnemen zien enkel de vergelijking 'meer doden door vuurwapens → meer wapens in de VS' terwijl er vele voorbeelden te maken zijn van landen met strenge wapenwetten die het slechter doen dan landen met vrijere wetten. Ik wil maar zeggen dat er veel meer factoren verantwoordelijk zijn voor die gewelddadige cultuur. Ik heb hier geen reactie gezien toen ik vermeldde dat in de top 20 wel 17 Amerikaanse landen stonden:VincentVega schreef: ↑29 mei 2022, 22:29 maar je.blijft in gebreke als het er op aan komt om zelf de vinger op de wonde te leggen.

En in de VS zelf zijn sommige steden waar wel strenge(re) wapenwetten gelden koploper wat het aantal doden betreft:

Je kan dan wel discussiëren over de kip en het ei maar dan nog...
Ik geef grif toe dat ik er ook geen oplossing voor heb. Maar één ding gaat zeker niet helpen, en dat is wat er nu andermaal gebeurt: deze zeer tragische gebeurtenis 24/7 uitmelken in de media. De komende dagen worden de slachtoffers begraven en daar zal je weer politici (met Kamala op kop) zien die uit deze gebeurtenis politieke munt proberen te slaan.VincentVega schreef: ↑29 mei 2022, 22:29 Zeg jij eens hoe ze in de USA die schietpartijen op scholen kunnen voorkomen?
Hoe meer media-aandacht voor deze tragedies, hoe meer kans op copycats. Er lopen verknipte figuren genoeg rond op zoek naar hun 5 minutes of fame.

Zie ook het Columbine effect
The shooting has had an effect on school safety, policing tactics, prevention methods, and inspired numerous copycat crimes, with many killers taking their inspiration from, Eric Harris and Dylan Klebold, by describing the two perpetrators as being martyrs or heroes.
Wat mij betreft kunnen jouw voorgestelde maatregelen perfect, maar dit gaat deze drama's echt niet voorkomen. Een gedetermineerde gek gaat altijd een manier vinden om aan wapens te raken.Gebruikersnaam2 schreef: ↑29 mei 2022, 20:22 Als CarpeNoctem of Achterdeur nu eens zouden zeggen : ik ben voor de wapenwet in Amerika omwille van dit of dat maar er zou toch iets moeten gebeuren om dergelijke shootings te voorkomen door bv. meer backgroundchecks, enige tijd tussen aankoop en levering, enzovoorts dan zou er nog enige vorm van discussie mogelijk zijn maar nee, vrije wapens zijn heilig,
Kijk, ik zal hier op het forum zowat de grootste Americanofiel zijn, maar dat neemt niet weg dat die school shootings toch wel een smet op hun blazoen zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 22:35Is er eigenlijk een probleem in de VS en wat is "het probleem" dan eigenlijk ?CarpeNoctem schreef: ↑29 mei 2022, 22:02 Het probleem in de VS ligt echt niet bij de vrijheid van de burgers.
Toch ene die wakker isEarthNvstr1 schreef: ↑30 mei 2022, 00:43![]()
Misschien eens over nadenken of dat wel of niet de bedoeling was...

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Misschien heb ik me niet zo duidelijk uitgedrukt: als je iets (heel) gevaarlijks wil toelaten, dan moeten daar heel goede redenen (noodzakelijkheid) voor zijn. Mijns inziens zijn er zelden dergelijke redenen voor vuurwapens.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 23:23 Was het maar zo simpel![]()
Stel je voor dat we alles wat "gevaarlijk en niet noodzakelijk" is, zouden verbannen.
Bv.: fietsen zijn gevaarlijk en niet noodzakelijk
Fietsen zijn in zekere zin wél noodzakelijk, in die zin dat het verbieden van fietsen best wel een grote negatieve impact zou hebben op de maatschappij. Fietsen zijn inderdaad ook gevaarlijk, en hoewel de potentiële impact ervan in het niets vervalt t.o.v. een automatisch oorlogswapen, is het gebruik van een fiets wel degelijk streng gereglementeerd: ik moet allerlei veiligheidssystemen op mijn fiets voorzien en ik mag niet zomaar rijden waar ik wil. Men heeft mij de vrijheid ontnomen om op de E40 te fietsen!
Dat heb je goed begrepen: totale vrijheid bestaat niet. Als je wil samenleven, zal je vrijheden moeten opgeven.EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2022, 23:23Niet dat ik ambities heb of mij heb geïnformeerd over de consequenties van "dictator zijn", maar ik betwijfel toch dat een dergelijke toestand je "totale vrijheid" zou verschaffen, vermoedelijk eerder integendeel.