Sioen
TIP
Re: Sioen
Met werkkapitaal hou ik geen rekening want dat is onvoorspelbaar, dus ik ga dat er niet uitfilteren. In 2016 zat het voor 9,1 mio tegen.
Gemiddelde fcf-marge voorbije 6 jaar is 9,3%. Omzet voor 2018 wellicht rond de €511 mio en kan in de toekomst nog enorm opgekrikt worden met overnames (en ze lijken tegenwoordig in overname-modus te zitten). Positief is ook dat de financiële crisis in 2008/2009 niet gepaard ging met een daling van de fcf's. Ze hebben hun financiën dus heel goed onder controle.
Ik gebruik een multiple van 18 of 21 omdat het gros van de bedrijven minstens aan zo'n multiple noteert en omdat ik dat ook faire multiples vind (maar 21 is wel het maximum voor mij). Sioen is een van de uitzonderingen, maar ik ga er vanuit dat er ooit een tijd komt waarin ook zij aan 21x zullen noteren. Dat is mijn persoonlijk uitgangspunt natuurlijk.
Gemiddelde fcf-marge voorbije 6 jaar is 9,3%. Omzet voor 2018 wellicht rond de €511 mio en kan in de toekomst nog enorm opgekrikt worden met overnames (en ze lijken tegenwoordig in overname-modus te zitten). Positief is ook dat de financiële crisis in 2008/2009 niet gepaard ging met een daling van de fcf's. Ze hebben hun financiën dus heel goed onder controle.
Ik gebruik een multiple van 18 of 21 omdat het gros van de bedrijven minstens aan zo'n multiple noteert en omdat ik dat ook faire multiples vind (maar 21 is wel het maximum voor mij). Sioen is een van de uitzonderingen, maar ik ga er vanuit dat er ooit een tijd komt waarin ook zij aan 21x zullen noteren. Dat is mijn persoonlijk uitgangspunt natuurlijk.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 18 juli 2018, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Ik zou al blij zijn met 40M FCF
Grondstoffenkosten ook gestegen H1 2018.
Omzet zal wel goed zijn (misschien wat geholpen door lagere euro), maar ik denk niet dat ze de FCF marge zo hoog gaan kunnen houden. Na overnames volgt misschien ook wel wat capex in die bedrijven.
Grondstoffenkosten ook gestegen H1 2018.
Omzet zal wel goed zijn (misschien wat geholpen door lagere euro), maar ik denk niet dat ze de FCF marge zo hoog gaan kunnen houden. Na overnames volgt misschien ook wel wat capex in die bedrijven.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Hogere capex kan idd een probleem zijn. Investeringsbudget zou maar liefst €35 miljoen bedragen voor dit jaar. Analisten gaan uit van een capex van €30 mio voor dit jaar en een fcf van amper €16 mio. Fcf volgend jaar €42 mio en €48 mio in 2020 (althans volgens Factset). Ik hoop op een stevige terugval van de koers na de halfjaarresultaten.
@Poldermol
Ik bekijk de operationele kasstromen meestal over meerdere jaren. Het is niet omdat er wat gespeeld kan worden met werkkapitaal dat men het moet weglaten hé. Werkkapitaalveranderingen maken inherent deel uit van een business. Die veranderingen kunnen groot zijn, dus als je wil weten hoeveel cash er in een bepaald jaar beschikbaar is voor dividenden, terugbetaling schulden, inkoop eigen aandelen, overnames, etc. dan moét je die veranderingen eerlijkheidshalve in rekening brengen.
Als je alles gaat weglaten uit de operationele kasstroom wat kan gemanipuleerd worden in de bedrijfsvoering dan hou je niks over want alles is manipulatie en kan van jaar tot jaar verschillen (de manier hoe men de verkoop organiseert of stimuleert, of hoe men grondstoffen inkoopt, of hoe men kosten probeert te besparen, de marketing,... noem maar op). Werkkapitaalveranderingen weglaten is dus uzelf een rad voor de ogen draaien. De beste manier om de operationele kasstromen te beoordelen is ze te bekijken over meerdere jaren (al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen).
Ik heb me wat fors uitgedrukt maar dat is wat ik daar persoonlijk over denk (en we hoeven het ook niet eens te zijn). Sans rancune uiteraard
@Poldermol
Ik bekijk de operationele kasstromen meestal over meerdere jaren. Het is niet omdat er wat gespeeld kan worden met werkkapitaal dat men het moet weglaten hé. Werkkapitaalveranderingen maken inherent deel uit van een business. Die veranderingen kunnen groot zijn, dus als je wil weten hoeveel cash er in een bepaald jaar beschikbaar is voor dividenden, terugbetaling schulden, inkoop eigen aandelen, overnames, etc. dan moét je die veranderingen eerlijkheidshalve in rekening brengen.
Als je alles gaat weglaten uit de operationele kasstroom wat kan gemanipuleerd worden in de bedrijfsvoering dan hou je niks over want alles is manipulatie en kan van jaar tot jaar verschillen (de manier hoe men de verkoop organiseert of stimuleert, of hoe men grondstoffen inkoopt, of hoe men kosten probeert te besparen, de marketing,... noem maar op). Werkkapitaalveranderingen weglaten is dus uzelf een rad voor de ogen draaien. De beste manier om de operationele kasstromen te beoordelen is ze te bekijken over meerdere jaren (al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen).
Ik heb me wat fors uitgedrukt maar dat is wat ik daar persoonlijk over denk (en we hoeven het ook niet eens te zijn). Sans rancune uiteraard
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
leuk dat jullie Sioen van wat dichter bekijken, kan nooit kwaad om dit west-vlaams toppertje wat air time te geven 
Zit ik al jaren in. Natuurlijk, als je geen grote meevallers in het werkkapitaal eruit filtert en ook nog eens uitgaat van de lagere investeringen uit het verleden gaat je faire waarde erg hoog liggen. Mijn eigen nattevingerprognoses: €31m FCF dit jaar, voornamelijk door een veel hogere capex, en €42m volgend jaar. Verder dan een €33-€35 per aandeel ga ik op dit moment niet, al lijkt het me waarschijnlijk dat die faire waarde verder zal stijgen in de komende jaren.
Wat capex betreft, ze zijn een tweede fabriek voor naaldvilt aan het bouwen in Italië (t.w.v. €25m). Ook capaciteitsverhoging in hun garenspinnerij in Moeskroen (€10m). Uitstekend management.
Wat capex betreft, ze zijn een tweede fabriek voor naaldvilt aan het bouwen in Italië (t.w.v. €25m). Ook capaciteitsverhoging in hun garenspinnerij in Moeskroen (€10m). Uitstekend management.
Me too!
Sioen is een goude oude in mijn port en een van mijn beste presteerders
.
Jaarlijks een pakketje bijkopen op een goed moment en bijhouden.
Mevrouw Sioen is top!
Sioen is een goude oude in mijn port en een van mijn beste presteerders
Jaarlijks een pakketje bijkopen op een goed moment en bijhouden.
Mevrouw Sioen is top!
Vrijdag pakket gekocht. Net als Bekaert niet aan de beoogde prijs, was het wachten moe.
welkom aan boord gpv1 
+7% vandaag

Cijfers H1:
omzet +8,9% waarvan +0,4% organisch
wpa +39%
vrije kasstroom: negatieve €7,9 mio tov positieve €18 mio vorig jaar, vanwege voorraden en hogere capex (capex zou dit jaar abnormaal hoog zijn, dus dat is geen verrassing)
Geen idee wat de koers morgen gaat doen.
https://investors.sioen.com/content/5-f ... 018_en.pdf
omzet +8,9% waarvan +0,4% organisch
wpa +39%
vrije kasstroom: negatieve €7,9 mio tov positieve €18 mio vorig jaar, vanwege voorraden en hogere capex (capex zou dit jaar abnormaal hoog zijn, dus dat is geen verrassing)
Geen idee wat de koers morgen gaat doen.
https://investors.sioen.com/content/5-f ... 018_en.pdf
bron: BoleroSioen gaf maandag tijdens een analistenvergadering meer tekst en uitleg bij de halfjaarcijfers en KBC Securities verlaagt daarop het koersdoel van 32 naar 29 euro, nog goed voor zo’n 13,5% opwaarts potentieel. Het advies blijft onveranderd op “kopen”. In een reactie op de resultaten, die onder meer een onverwachte daling lieten zien van de coatingdivisie, verlaagde KBC Securities de winstverwachting per aandeel voor dit jaar met 6%, te wijten aan de combinatie van de lagere brutomarge, hogere personeelskosten, iets hogere belastingen en een lagere omzet. Voor 2019 en later werden de EBITDA en WPA-verwachtingen met respectievelijk 4% en 5% verlaagd.
Ook de insiders vinden het aandeel koopwaardig aan de huidige koersen:
Kaderlid VERVAECKE BART
Koopt 450 stuks @ 24,05 (€10.822,50)
Kaderlid VERVAECKE BART
Koopt 450 stuks @ 24,05 (€10.822,50)
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Sioen staat al een hele tijd op mijn watchlist, maar ik vind het nog net iets te duur. Ik heb graag een hoger dividend en dat kan ik bij Sioen enkel krijgen door goedkoper aan te kopen. Ik wacht op 23 EUR.