Skagen fondsen en Ethna Aktiv Fonds
TIP
Re: Skagen fondsen en Ethna Aktiv Fonds
Al Fonds schreef:Robokat heeft hier ooit eens een schema gepost over het tijdstip waarop iemand instapt die op het goede moment wacht.
Bleek altijd net voor de top te zijn....
Als je ziet dat mijn startersselectie van 01/07/2012 op een halve maand meer dan 2 % meerwaarde haalt...
en daardoor scoor ik ook goed met de fondsen (uit uw vele selecties)!
mij hoor je niet klagen ... ik kan het zelf niet beter.

landethk schreef: Voor aandelenfondsen kijk ik ook nog een tijdje de kat uit de boom. Voorlopig een aantal obligatiefondsen en een paar mixfondsen (ook grotendeels obligaties momenteel), en de rest op de spaarboek om cash te hebben wanneer nodig... Alleen weten we niet hoelang we het daar gaan moeten laten staan...
dan zit ik goed

heb weinig aandeelfondsen, die ik heb zitten ver buiten europa en zijn klein in het totale aandeel.
bedankt voor de verduidelijking
Hoe meer je dit forum volgt, hoe minder zeker je bent of je de juiste beslissingen hebt genomen. Voor iedere mogelijke belegging is er wel een "ja maar ...".
Eigenlijk zijn de niet-geïnformeerde beleggers er nog het best aan toe. Die steken ergens hun geld in en slapen gerust, zich niet bewust van de risico's die ze lopen.
Eigenlijk zijn de niet-geïnformeerde beleggers er nog het best aan toe. Die steken ergens hun geld in en slapen gerust, zich niet bewust van de risico's die ze lopen.
Voila, en als het misgaat komen ze met veel overtuigen "wir haben es nicht gewusst" roepen. 

Iets dergelijks dacht ik ook bij het lezen van de laatste berichtjes in deze draad. Een tijdje terug kon je in berichtjes lezen dat beleggen in fondsen in obligaties niet je-dat was, want de rente stond al zo laag en kon eigenlijk nauwelijks nog verder zakken, en als de rente terug zou stijgen dan zouden de koersen van de obligatiefondsen de dieperik ingaan. Nu zijn het blijkbaar de fondsen in aandelen die 'ne slag' gaan krijgen.Yaris schreef:Hoe meer je dit forum volgt, hoe minder zeker je bent of je de juiste beslissingen hebt genomen. Voor iedere mogelijke belegging is er wel een "ja maar ...".
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Is dat niet typisch dat je de grootste winsten haalt op 'n korte periode nét voor de top?Al Fonds schreef:Robokat heeft hier ooit eens een schema gepost over het tijdstip waarop iemand instapt die op het goede moment wacht.
Bleek altijd net voor de top te zijn....
Als je ziet dat mijn startersselectie van 01/07/2012 op een halve maand meer dan 2 % meerwaarde haalt...
Als ge uw slaap moet laten voor uw beleggingen moet je d'er mee stoppen en met de knikkers gaan spelen.Yaris schreef:Eigenlijk zijn de niet-geïnformeerde beleggers er nog het best aan toe. Die steken ergens hun geld in en slapen gerust, zich niet bewust van de risico's die ze lopen.
Mag ik jullie toch wel een beetje geruststellen: Je moet al die doomdenkers ( maar ook de superoptimisten ) niet geloven. Er is niemand maar dan ookniemand die weet wat er gaat komen. Geloof dus niemand die zegt dat je alles nog even op een spaarboekje moet laten staan maar ook niemand die zegt dat je nu bijvoorbeeld alles in Zuid-Asie ( ik zeg maar wat ) moet beleggen of dat je zeker obligaties moet mijden.
Ze weten het gewoon niet en hebben enkel een buikgevoel. En iemand waarvan ze zeggen dat die crisis ABC voorspelde = 100 % toeval.
Iemand die het zou weten, die zou al lang binnen zijn en ergens zitten of liggen te genieten...
Bovendien als de juiste keuze zou bestaan, dan was de beurs al lang moeten stoppen want dan was al het geld samengevloeid naar dat ene aandeel en waren de anderen moeten stoppen.
Probeer dus een selectie te maken met fondsen waarvan er meer dan de helft ( daarvoor maak ik elk kwartaal nieuwe selecties ) positief zullen starten en maak dan regelmatig ( ik doe dat 2 x per maand ) een uurtje vrij om je portefeuille te beheren. Dat beheer is minstens even belangrijk als de selectie. Beheren kan je wel 100 % perfect als je wil.
Beleggen is een werkwoord ! ( vergelijk het met houden van: dat stopt ook niet bij de selectie maar je moet er iets meer tijd aan besteden dan 2 maal een uurtje per maand ).
Kan je allemaal lezen op onze blog waarvan ik de url niet ga vermelden of onze webmaster blokkeert mijn account weer.
Ze weten het gewoon niet en hebben enkel een buikgevoel. En iemand waarvan ze zeggen dat die crisis ABC voorspelde = 100 % toeval.
Iemand die het zou weten, die zou al lang binnen zijn en ergens zitten of liggen te genieten...
Bovendien als de juiste keuze zou bestaan, dan was de beurs al lang moeten stoppen want dan was al het geld samengevloeid naar dat ene aandeel en waren de anderen moeten stoppen.
Probeer dus een selectie te maken met fondsen waarvan er meer dan de helft ( daarvoor maak ik elk kwartaal nieuwe selecties ) positief zullen starten en maak dan regelmatig ( ik doe dat 2 x per maand ) een uurtje vrij om je portefeuille te beheren. Dat beheer is minstens even belangrijk als de selectie. Beheren kan je wel 100 % perfect als je wil.
Beleggen is een werkwoord ! ( vergelijk het met houden van: dat stopt ook niet bij de selectie maar je moet er iets meer tijd aan besteden dan 2 maal een uurtje per maand ).
Kan je allemaal lezen op onze blog waarvan ik de url niet ga vermelden of onze webmaster blokkeert mijn account weer.
Klopt wat je zegt, Al Fonds. Geen enkele belegging heeft alleen maar goede vooruitzichten en geen enkele belegging is absoluut te mijden. Daarom is spreiden aangewezen. Daalt het een dan stijgt het ander misschien.
Ik vind dat je ook moet durven verkopen als het goed gaat. Ik weet wel dat sommigen hier zoals Alfonds, propageren dat je fondsen best aankoopt voor de lange termijn en op zich is dat waar, maar de tijden zijn nu eenmaal onzeker en je winst al eens verzilveren en dan terug instappen na een serieuze dip, vind ik toch ook een strategie die te bekijken valt. Als ik bvb zie, dat voor sommige fondsen die ik een paar maanden geleden aankocht nu al 6 % winst maak, dan denk ik soms, waarom ze nu niet verkopen vooraleer ze weer naar beneden tuimelen de komende maanden en ze dan aan lagere koers weer terug aankopen?. Want van dat laatste is iedereen overtuigd, naar beneden gaan zullen ze, wanneer is nog de vraag en hoeveel ook.
Ja, met die gedachte zit ik ook ... alleen ik ga misschien 'mijn kas opvreten' als zou blijken dat ik te vroeg verkocht heb en de koers van het fonds nog verder blijft stijgen.
Een voorbeeldje uit mijn portefeuille: LU0260870661 gekocht 4 juni, nu (bruto) 10,38 % hoger genoteerd. Bij verkoop (helaas meerwaardetaks) zou er netto nog zo'n 7,48% van overblijven, wat op jaarbasis een ferme 55,72% betekent!
Een voorbeeldje uit mijn portefeuille: LU0260870661 gekocht 4 juni, nu (bruto) 10,38 % hoger genoteerd. Bij verkoop (helaas meerwaardetaks) zou er netto nog zo'n 7,48% van overblijven, wat op jaarbasis een ferme 55,72% betekent!
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Herbalanceren van de fondsen onderling in de portfolio kan ook een manier zijn zijn om winst te nemen en eventueel veilig te stellen.
Ik volg je gedachte, maar:
* je verkoopt diegene die ferm gestegen zijn (en dus goed presteren). De anderen hou je bij? Dus je portefeuille bevat dan enkel nog de minder presterende en de dalers?
* waar ga je je vrijgekomen kapitaal in beleggen?
* wat als er geen noemenswaardige daling komt? Wanneer stap je terug in?
* je verkoopt diegene die ferm gestegen zijn (en dus goed presteren). De anderen hou je bij? Dus je portefeuille bevat dan enkel nog de minder presterende en de dalers?
* waar ga je je vrijgekomen kapitaal in beleggen?
* wat als er geen noemenswaardige daling komt? Wanneer stap je terug in?
Het hoeven niet persé alle goed presterende fondsen te zijn, die je nu en dan eens verkoopt omdat het resultaat echt goed is ...
Ik ga er van uit dat als de obligatiefondsen het goed doen, dan doen de aandelenfondsen het niet zo goed (of omgekeerd). Opportuniteiten zullen er altijd wel zijn (tenzij het hele systeem om zeep zou zijn).
Ik ga er van uit dat als de obligatiefondsen het goed doen, dan doen de aandelenfondsen het niet zo goed (of omgekeerd). Opportuniteiten zullen er altijd wel zijn (tenzij het hele systeem om zeep zou zijn).
Het hangt inderdaad af van het fonds en de sector waarin belegd is . Om een voorbeeld te geven: ik kocht in dec 2010 Treadneedle Eur Small Caps, Europa dus. Het fonds deed het uitstekend in de eerste maanden, maar viel dan sterk terug in 2011 tot zo'n 8 % verlies. Vandaag is het flink hersteld en maak ik bijna 9% winst. Gezien de problemen in Europa niet gaan afnemen , integendeel, overweeg ik hier om winst te nemen. Maar het is een uitstekend fonds en zeker de moeite om later bij herstel terug op in te stappen. Het vrijgekomen geld kan inderdaad in een ander fonds gestoken worden of wachten tot het najaar en zien hoe de markt evolueert.
Bij het samenstellen van m'n portefeuille, en het zoeken naar geschikte fondsen o.a. via het bekijken van de koersevoluties, is naast de serieuze koersdip van juli-augustus 2008, ook het dipje van begin 2011 (en een ander, kleiner, in maart van dit jaar) me opgevallen. Dat lijkt dus eender gebonden aan algemene tendens en niet specifiek aan het fonds of aan de sector.