Snelheid bij overboeken naar andere bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Snelheid bij overboeken naar andere bank
In Belgie zijn de meeste bankklanten al heel tevreden als hun interbancaire overschrijving 's anderendaags terechtkomt. In sommige buitenlanden kan het van de ene op de andere minuut. Waarom moeten wij als klant hiermee akkoord gaan?
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Snelheid bij overboeken naar andere bank
In ons land zijn er ook banken waar dat onmiddellijk gaat.vlo schreef:In Belgie zijn de meeste bankklanten al heel tevreden als hun interbancaire overschrijving 's anderendaags terechtkomt. In sommige buitenlanden kan het van de ene op de andere minuut...
Die zijn op dit forum gemakkelijk terug te vinden als je wat verder gaat zoeken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@ Nefertari
Dat zijn interne overschrijvingen die jij bedoelt. Als ik mij niet vergis zijn er in NL banken die overschrijvingen tussen 2 verschillende banken op enkele minuten verwerken, wat technisch gezien in BE ook zou moeten kunnen.
Dat zijn interne overschrijvingen die jij bedoelt. Als ik mij niet vergis zijn er in NL banken die overschrijvingen tussen 2 verschillende banken op enkele minuten verwerken, wat technisch gezien in BE ook zou moeten kunnen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Renteshopper
- Jr. Member
- Contacteer:
Save our Centen schreef: Zijn de verhalen van meederen valutadagen, onterechte verhalen?
post ze op dit forum of in de valutadatum enquete
de resultaten van de enquete kan je hier bekijken
Omdat dat nu eenmaal is hoe het systeem werkt. Zolang je binnen dezelfde bank blijft, kan alles onmiddelijk gebeuren (bv eigen spaarrekening naar eigen zichtrekening). Sommige kleinere banken zijn ook aangesloten bij het betalingssysteem van een grotere bank, zo kan je dan van die kleinere bank naar de grotere bank of omgekeerd overschrijven en dan telt dat ook als een 'interne' overschrijving.
Maar het belangrijkste punt is dat betalingen tussen verschillende banken nu eenmaal technisch nogal moeilijk zijn. Bekijk het een beetje als de Post. Bank 1 zegt 'Ik heb hier een pakket met 2389 uitgaande betalingen naar 20 verschillende banken, das nogal veel werk om dat zelf allemaal te sorteren'. Zij geven gewoon al die betalingen aan het bankenbetaalsysteem, wie komt daar dan tussen, EURTarget2? UCV? geen idee
, die sorteren alles en zeggen '543 betalingen van Bank 1 naar Bank 2, 698 naar Bank 3, etcetera'. Daarna bieden ze dat aan aan die banken, die om de zoveel tijd hun brievenbus nakijken en dan zeggen 'Ah kijk hier, een stapeltje betalingen van Bank 1 en een ander van Bank 5, ik zal die eens aan mijn klanten geven'.
De Post kan er ook niet voor zorgen dat jouw brieven van zodra jij ze in de brievenbus steekt aankomen bij de bestemmeling. Daarom is er wettelijk afgesproken dat betalingen tussen banken valutair maximaal 1 dag meer mogen hebben dan de dag waarop het (valutair) vertrokken is bij de bank van oorsprong.
Volgens mij is het gewoon te moeilijk voor banken (want dan zouden eigenlijk alle banken moeten meedoen) om constant hun verzend- en ontvangstkanalen van die betalingsopdrachten te hebben openstaan. Zo heb je ook geen moment rust om na te kijken of er niet ergens iets foutloopt he.
Maar dus, don't worry, als je merkt dat er valutair 2 dagen steken tussen het verzenden en ontvangen van een overschrijving, contacteer dan even de betrokken banken. Een van de twee heeft dan iets foutgedaan en moet je valutair een dagje extra geven
Maar het belangrijkste punt is dat betalingen tussen verschillende banken nu eenmaal technisch nogal moeilijk zijn. Bekijk het een beetje als de Post. Bank 1 zegt 'Ik heb hier een pakket met 2389 uitgaande betalingen naar 20 verschillende banken, das nogal veel werk om dat zelf allemaal te sorteren'. Zij geven gewoon al die betalingen aan het bankenbetaalsysteem, wie komt daar dan tussen, EURTarget2? UCV? geen idee

De Post kan er ook niet voor zorgen dat jouw brieven van zodra jij ze in de brievenbus steekt aankomen bij de bestemmeling. Daarom is er wettelijk afgesproken dat betalingen tussen banken valutair maximaal 1 dag meer mogen hebben dan de dag waarop het (valutair) vertrokken is bij de bank van oorsprong.
Volgens mij is het gewoon te moeilijk voor banken (want dan zouden eigenlijk alle banken moeten meedoen) om constant hun verzend- en ontvangstkanalen van die betalingsopdrachten te hebben openstaan. Zo heb je ook geen moment rust om na te kijken of er niet ergens iets foutloopt he.
Maar dus, don't worry, als je merkt dat er valutair 2 dagen steken tussen het verzenden en ontvangen van een overschrijving, contacteer dan even de betrokken banken. Een van de twee heeft dan iets foutgedaan en moet je valutair een dagje extra geven

-
- VIP member
- Contacteer:
Nulletjes en één'en niks zo makkelijk als dat
. Banken kunnen een hoop maar reken maar dat ze geïnteresseerd zijn om geld één dag vast te houden als het over geschreven word van de ene bank naar de andere.
Misschien een rare vergelijking maar kijk naar betalingen met bankkaart nog zo iets waar een wereld van verschil is.
De ene bank is "soms" direct zichtbaar en "soms" kan ik 2 dagen wachten voor de afschrijving zichtbaar is zelfs binnen België.
Mijn andere bank maakt het niet uit of ik een betaling doe in Turkije of Amerika de betaling is binnen minuten zichtbaar (boeking word later gedaan).

Misschien een rare vergelijking maar kijk naar betalingen met bankkaart nog zo iets waar een wereld van verschil is.
De ene bank is "soms" direct zichtbaar en "soms" kan ik 2 dagen wachten voor de afschrijving zichtbaar is zelfs binnen België.
Mijn andere bank maakt het niet uit of ik een betaling doe in Turkije of Amerika de betaling is binnen minuten zichtbaar (boeking word later gedaan).
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Je gaat hier elektronische verrichtingen van de bank gaan vergelijken met de klassieke post. Die vergelijking houdt geen enkele steek natuurlijk. Als jij een brief in de postbus steekt ligt die daar inderdaad te wachten tot die manueel wordt opgehaald en op bestemming wordt afgeleverd.Levine schreef:De Post kan er ook niet voor zorgen dat jouw brieven van zodra jij ze in de brievenbus steekt aankomen bij de bestemmeling.
Als je het al wil vergelijken, vergelijk het dan met email. En een email vertrekt toch ook direct van zodra hij wordt verzonden om meteen te worden geleverd bij bestemmeling (ok, soms met een vertraging van een paar minuten maar dan nog).
Volgens mij is het zeker en vast technisch mogelijk om overschrijvingen direct te behandelen mochten ze dat willen. Maar inderdaad, dat dagje intrest voor de bank zal wel het addertje zijn...
Ach, das hoe ik het ooit uitgelegd heb gekregen :-) volgens mij steekt het juist wel meer in elkaar zoals de klassieke post, je moet namelijk rekening houden dat we van een oud systeem van papieren overschrijvingen komen die je ook in een bus stak he. Maar inderdaad, als je geld een dagje langer kan vastgehouden worden... langs de andere kant ist even plezant om het een dag eerder te zien aankomen
Dus als iedereen in een keer omschakelt, hopa, even leuk!

Ik viel daarnet bijna van mijn stoel van verbazing.
Gisteren een overschrijving van Argenta ingevoerd met memodatum vandaag.
Daarnet mijn rekening bij Fortis gecheckt: het bedrag stond er al netjes geboekt met waarde vandaag en uittrekselklaar.
Loopt de Goede Sint nu al over de Vlaamse daken?
Gisteren een overschrijving van Argenta ingevoerd met memodatum vandaag.
Daarnet mijn rekening bij Fortis gecheckt: het bedrag stond er al netjes geboekt met waarde vandaag en uittrekselklaar.
Loopt de Goede Sint nu al over de Vlaamse daken?
Banken blijven mij verbazen!
Vanmorgen overschrijving gedaan van DHB naar Fortis bank: bij beide banken verrichtingen reeds geboekt en uittreksels geprint...
Straks heb ik geen stoelen meer over om er af te vallen
.
Vanmorgen overschrijving gedaan van DHB naar Fortis bank: bij beide banken verrichtingen reeds geboekt en uittreksels geprint...
Straks heb ik geen stoelen meer over om er af te vallen

Vlo,landethk schreef:Vandaag, om 00:30 uur 2 overschrijvingen gedaan van mijn Argenta-zichtrekening (tegenrekening Moneyou) naar 2 verschillende Moneyou-spaarrekeningen... Deze morgen, om 09:05 uur stonden beide overschrijvingen reeds geboekt op mijn spaarrekeningen bij Moneyou... Als dat niet snel is... Daarentegen: eergisteren, in de loop van de avond, eveneens een overschrijving ingegeven via internetbankieren van Belfius en hiervan momenteel (om 10:15 uur) nog steeds niets te zien van deze overschrijving op mijn Moneyou-spaarrekening...
Voor mij dus een dikke pluim voor zowel Moneyou als Argenta (daar waar men in het verleden nogal eens beweerde dat Argenta (zeer) traag was bij het uitvoeren van overschrijvingen vanaf hun rekeningen, moet ik dit momenteel toch ontkrachten; het is blijkbaar zelfs zeer snel geworden). Als ik van de overschrijving van Argenta > Moneyou bij beide banken de valutdatum bekijk (telkens 10/01/13) dan dien ik enkel te conluderen dat ik zelfs helemaal niets aan intrest verlies...
Inderdaad, zoals hierboven vermeld en geplaatst in een ander topic enkele weken geleden, is Argenta inderdaad veel sneller geworden met de uitvoering van zijn overschrijvingen...