Sociaal verhuurkantoor - doen of niet doen?
Re: Sociaal verhuurkantoor - doen of niet doen?
verhuren aan sociale gevallen......ge kunt er donder op zeggen dat uw appartement één rotzooi wordt.
ze moeten natuurlijk ergens wonen maar liefst ver weg van mij en mijn eigendom.....
ze moeten natuurlijk ergens wonen maar liefst ver weg van mij en mijn eigendom.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
ik wist niet dat je kon onderhandelen met het svk over de verhuurprijs. De prijzen die ik kreeg lagen ongeveer 20% onder de marktprijzen maar mocht dit verhogen tot -10% wordt het alvast interessanter
-
- Full Member
- Contacteer:
Nog een voordeel van een sociaal verhuurkantoor. Je bent zeker van je huur, zeker in deze coronatijden.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +500%
Wel zeker van je huurgeld,(er staan er genoeg te wachten) maar ni zeker WIE je erin krijgt, die duwen gelijk wie in je kot, en de gebakken peren mag jij later oplossen of betalen...koenvhaver schreef: ↑15 april 2020, 19:51 Nog een voordeel van een sociaal verhuurkantoor. Je bent zeker van je huur, zeker in deze coronatijden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hey,
Mag ik vragen met welke project ontwikkelaar en welk svk ?
Mag ik vragen met welke project ontwikkelaar en welk svk ?
Tabasco schreef: ↑4 april 2020, 10:50 In 2017 hebben wij een appartementsgebouw van 6 kleine éénkamerappartementen gebouwd voor verhuur via het svk.
Het volledige gebouw is voor 15 jaar aan het svk verhuurd, daardoor konden we bouwen aan 12% btw, een besparing van vele tienduizenden euro.
Wij hebben een contract met het svk. Op de private huurmarkt werd de huur indertijd op ongeveer 525 euro per appartement per maand geschat.
Na onderhandeling betaalt het svk 460 euro per appartement, dit is een dikke 10% minder.
Op 15 jaar komt dit neer op 65.000 euro minder inkomsten, wat ongeveer overeenkomt met het btw-bedrag dat wij minder betaald hebben.
Maar:
-wij hebben nooit leegstand en geen wanbetaler
-svk neemt alle administratie op zich
-svk regelt de brandverzekering voor zijn huurders
-svk staat in voor onderhoud en herstellingen ten laste van de huurder
-we betalen een lager basisbedrag van de onroerende voorheffing, 1.6% in plaats van 2.4%, zo betalen we ook minder opcentiemen aan de provincie en de gemeente
-er is een plaatsbeschrijving opgemaakt door een onafhankelijk bureau
-het onderhoud van gangen en gemeenschappelijke delen wordt door het svk gedaan
-het onderhoud ten laste van de eigenaar, wordt door de eigenaar geregeld, ofwel doet hij het zelf ofwel laat hij het uitvoeren door wie hij wil
-na 15 jaar doen we met het gebouw wat we willen, verkopen of verder verhuren of aan het svk of op de private markt
Uiteraard zijn er ook mindere kanten en nadelen:
-de huur ligt voor 15 jaar vast, hij is wel geïndexeerd
-je hebt geen inspraak in hoe en aan wie het svk verhuurt
-je hangt voor 15 jaar vast aan een bindend contract
Wij vinden na drie jaar alvast dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Wat voor ons ook belangrijk is: je helpt er mensen mee die het moeilijk hebben.
Slechte ervaring hier. Zelfs als huurder en SVK erkennen dat er schade is gemaakt door de huurder komt het SVK niet over de brug met betalen van rekening. Jaren achter gezeten en nooit betaald gekregen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste,
Ik had op notepad heel mijn verhaal gedaan maar ik ga het hier toch kort houden.
Zelf ben ik huurder van een sociale woning (sinds 2013).
Ik verzorg het goed en onderhoud het als een goede huisvader. Probleem is dat ik een soort kluizenaar ben, ik kom buiten als het echt moet. (boodschappen e.d.)
Je wilt weten wat voor "volk" ze hier proppen?
- mensen met torenhoge schulden die er nooit van af geraken (collectieve schuldenregeling)
- crapuul (vandalisme, ruiten kapot slaan, sluikstorters!!)
- dealers
- kluizenaars (waaronder ik)
- bewoners die hun appartement onderverhuren(!!)
- gegarandeerd nachtlawaai ..
- Je hebt er ook goeie (die werken overdag of volgen school e.d.)
Nu moet ik er bij zeggen dat sinds de coronacrisis het een stuk rustiger geworden is maar het stort (een bende zakken vol restafval ligt hier te rotten in de zon) blijft liggen.
Op het SVK moet je niet rekenen die zijn het gezaag zo beu als koude pap.
Hier worden ook noodwoningen van het OCMW verhuurd. Ik moet er niet veel bij zeggen zeker?
Pas op, de meeste mensen zijn beleefd maar die enkelingen die verpesten het voor de andere.
Mocht u heel mijn verhaal willen horen dat zal ik het hier plaatsen.
Mvg
een sociaal geval
Ik had op notepad heel mijn verhaal gedaan maar ik ga het hier toch kort houden.
Zelf ben ik huurder van een sociale woning (sinds 2013).
Ik verzorg het goed en onderhoud het als een goede huisvader. Probleem is dat ik een soort kluizenaar ben, ik kom buiten als het echt moet. (boodschappen e.d.)
Je wilt weten wat voor "volk" ze hier proppen?
- mensen met torenhoge schulden die er nooit van af geraken (collectieve schuldenregeling)
- crapuul (vandalisme, ruiten kapot slaan, sluikstorters!!)
- dealers
- kluizenaars (waaronder ik)
- bewoners die hun appartement onderverhuren(!!)
- gegarandeerd nachtlawaai ..
- Je hebt er ook goeie (die werken overdag of volgen school e.d.)
Nu moet ik er bij zeggen dat sinds de coronacrisis het een stuk rustiger geworden is maar het stort (een bende zakken vol restafval ligt hier te rotten in de zon) blijft liggen.
Op het SVK moet je niet rekenen die zijn het gezaag zo beu als koude pap.
Hier worden ook noodwoningen van het OCMW verhuurd. Ik moet er niet veel bij zeggen zeker?
Pas op, de meeste mensen zijn beleefd maar die enkelingen die verpesten het voor de andere.
Mocht u heel mijn verhaal willen horen dat zal ik het hier plaatsen.
Mvg
een sociaal geval
De stad , plaats waar is eigenlijk de factor van via sociaal verhuur kantoor of niet.
Estate Guru believer.
Als je al die problemen niet wil, kun je ook opteren om te investeren in GVV,s. Geen gezever en jaarlijks je dividend.
Zeer zeker Ludo, maar je kunt toch veel beter spreiden.
-
- Jr. Member
staar je niet blind op gvv's, in tijden van noodweer, ondergaan ze dezelfde volatiliteit als andere aandelen
Ik heb het verhuuurd aan het svk voor 9 jaar lang
De muren eerst moeten uitwassen en dan alles opnieuw moeten verven.
Het vynil vol sigaretten peuken, moet ik vervangen op eigen kosten
De deurklinken en stopkontakten alles op een hoopje achtergelaten door het svk
Parlofoon kapot, ...
Alles vuil, smerig en vettig, gewoon onverhuurbaar terug gekregen
En het svk spreekt constant, dat is allemaal afgeschreven na 9jaar dat moet je zelf bekostigen.
De keuken was compleet afgebroken, daar hebben zij mij beloofd dezelfde kwaliteit keuken nieuw te plaatsen
Uiteindelijk hebben ze 25 euro kastjes geplaatst om ervanaf te zijn.
De huurders gedurende de 9 jaar waren ex gevangenen, altijd zat, gedrogeert, regelmatig de politie die er kwam enz....
De muren eerst moeten uitwassen en dan alles opnieuw moeten verven.
Het vynil vol sigaretten peuken, moet ik vervangen op eigen kosten
De deurklinken en stopkontakten alles op een hoopje achtergelaten door het svk
Parlofoon kapot, ...
Alles vuil, smerig en vettig, gewoon onverhuurbaar terug gekregen
En het svk spreekt constant, dat is allemaal afgeschreven na 9jaar dat moet je zelf bekostigen.
De keuken was compleet afgebroken, daar hebben zij mij beloofd dezelfde kwaliteit keuken nieuw te plaatsen
Uiteindelijk hebben ze 25 euro kastjes geplaatst om ervanaf te zijn.
De huurders gedurende de 9 jaar waren ex gevangenen, altijd zat, gedrogeert, regelmatig de politie die er kwam enz....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het ene sociaal geval is het andere niet.
Als ik in de omgeving van mijn woning afval opmerk, dan ruim ik dat op. Een "stort" ben ik er (gelukkig) wel nog niet tegengekomen

Eventueel eens bespreken met de goedmenende buren om samen het stort op te ruimen ?
(afval trekt afval aan...)
Tot welke huurprijs kan zo'n SVK gaan? Zoeken die ook gezinswoningen die normaalgezien 1000 euro kunnen opbrengen bv. en die zij dan voor 850 kunnen huren? Of is dat al te duur en dus te goede locatie van het pand?