Spaarboekje brengt minder op dan ooit
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Spaarboekje brengt minder op dan ooit
--
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 12 augustus 2009, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Re: Spaarboekje brengt minder op dan ooit
Rente stond toen wel hoger dan nu, maar bij mijn weten was er toen geen sprake van een negatieve inflatie, dit speelt natuurlijk ook een rol.Vaganzza schreef: [url=http://www.tijd.be/nieuws/economie-fina ... 64-600.art]Spaarboekje brengt minder op dan ooit[url]
De rente op de klassieke spaarboekjes staat op het laagste peil sinds mensenheugenis, geven verschillende Belgische banken toe.
'In de periode 2003-2005, toen de rente ook erg laag stond, brachten spaarboekjes bij Fortis nog 1,75 tot 2 procent op', zegt Hilde Junius, woordvoerster van BNP Paribas Fortis. Gisteren halveerde de grootbank haar getrouwheidspremie van 0,50 tot 0,25 procent. De basisrente blijft op 1 procent. Voorlopig hebben de banken koudwatervrees om onder de basisrente van de Europese Centrale Bank te duiken. De ECB verlaagde haar rentetarief wegens de crisis in één jaar van 4,25 naar 1 procent.
Het volledige artikel lezen? Klik op de titel.
Wanneer er binnenkort terug sprake is van inflatie, dan kunnen we echt gaan vergelijken tussen deze periode en die tussen 2003-2005.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het establishment (vroeger heette dat de bourgoisie) heeft nog altijd de macht over de gewone man en zo zal het altijd wel blijven denk ik ; deze met het geld willen ons, werkmensen, niks gunnen.
Met vakjargon willen ze ons doen geloven dat ze het beste met ons voor hebben.
Ach ik zal wel werken voor mijn geld.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Ik denk dat de wereld ondertussen wel serieus veranderd is. Men kan de wereld niet meer indelen in het establishment oftewel de bourgeousie enerzijds en de werkmens anderzijds.Lukske schreef: Het establishment (vroeger heette dat de bourgoisie) heeft nog altijd de macht over de gewone man en zo zal het altijd wel blijven denk ik ; deze met het geld willen ons, werkmensen, niks gunnen.
Als het U als 'werkmens' een troost mag zijn: De haute-de-finance hebben zware klappen gekregen en veel centen verloren.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Beste, toen u een jaar geleden tot 6% kreeg op uw rekening, was u slechter af dan nu. Toen (ergens in juni-juli 2008) was er sprake van inflatie van rond de 6%.Lukske schreef: Het establishment (vroeger heette dat de bourgoisie) heeft nog altijd de macht over de gewone man en zo zal het altijd wel blijven denk ik ; deze met het geld willen ons, werkmensen, niks gunnen.
Nu heb Je 1% tot 3% rente en is er negatieve inflatie. Moraal van het verhaal, nu hou je meer over... Hoe raar dat gevoelsmatig ook mag klinken..
Dat establishment heeft daar geen fluit mee te maken...
Klopt, in reëel geld zijn we nu "fors" aan het winnen. Maar het is zoals altijd: het gross van de mensen denkt enkel nominaal!Misterv schreef: Nu heb Je 1% tot 3% rente en is er negatieve inflatie. Moraal van het verhaal, nu hou je meer over... Hoe raar dat gevoelsmatig ook mag klinken..
Natuurlijk zijn de echte inflatiecijfers wel iets anders.Vaganzza schreef:Klopt, in reëel geld zijn we nu "fors" aan het winnen. Maar het is zoals altijd: het gross van de mensen denkt enkel nominaal!Misterv schreef: Nu heb Je 1% tot 3% rente en is er negatieve inflatie. Moraal van het verhaal, nu hou je meer over... Hoe raar dat gevoelsmatig ook mag klinken..
Als ik de prijzen in de winkel vergelijk van dagdagelijkse verbruiksgoederen zijn de meeste daarvan echt niet gedaald, zelfs gestegen en sommige zelfs fors.
De enige reden dat we nu met een negatieve inflatie zitten is omdat de olie 50% lager staat dan vorig jaar. Maar aan de pomp merk je daar ook al niet al te veel meer van.
Als lpg- rijder is het verschil met de piek van vorig jaar al zeer klein geworden.
Conclusie: we worden langs alle kanten gepakt. Onze lonen stijgen niet omdat er ( zogezegd ) geen inflatie is, door de crisis mogen de lonen ook al amper stijgen en als we dan nog wat spaarcentjes hebben brengen die ook al niets meer op.
Ik zou toch ook wel eens willen weten wat er goedkoper geworden is. TV's en GPS toestellen, inderdaad...
Voeding: nog niets van gemerkt; de hoge prijzen voor graanproducten heeft men gewoon behouden, ook al is de graa(i/n)prijs gedaald. Ook rijst is nog niets goedkoper geworden ten opzichte van de recordprijs van vorig jaar.
Woningprijzen: is enkel van belang voor zij die nog geen eigendom gekocht hebben, de rest moet toch niet minder betalen voor hun hypothecaire lening omdat de woningprijzen dalen?
Brandstoffen: dankzij het clicquetsysteem is de benzineprijs weer bijna zo hoog als toen de olie meer dan 100$ per barrel kostte, terwijl de prijs nu maar rond de 70$ bedraagt.
Blijft dus de vraag: wat is er goedkoper geworden? Binnen mijn bestedingspatroon niets. En dus is de huidige rente voor mij veel te laag.
Bovendien mogen we ons aan serieuze belastingverhogingen verwachten. Die zitten dan wel niet in de index, maar kraken wel de koopkracht.
Voeding: nog niets van gemerkt; de hoge prijzen voor graanproducten heeft men gewoon behouden, ook al is de graa(i/n)prijs gedaald. Ook rijst is nog niets goedkoper geworden ten opzichte van de recordprijs van vorig jaar.
Woningprijzen: is enkel van belang voor zij die nog geen eigendom gekocht hebben, de rest moet toch niet minder betalen voor hun hypothecaire lening omdat de woningprijzen dalen?
Brandstoffen: dankzij het clicquetsysteem is de benzineprijs weer bijna zo hoog als toen de olie meer dan 100$ per barrel kostte, terwijl de prijs nu maar rond de 70$ bedraagt.
Blijft dus de vraag: wat is er goedkoper geworden? Binnen mijn bestedingspatroon niets. En dus is de huidige rente voor mij veel te laag.
Bovendien mogen we ons aan serieuze belastingverhogingen verwachten. Die zitten dan wel niet in de index, maar kraken wel de koopkracht.
Laatst gewijzigd door Jay op 12 augustus 2009, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Volledig mee eens, de belastingsverhogingen die we binnenkort gaan mogen verwachten zullen de kers op de taart van de huidige miserie zijn.Jay schreef: Ik zou toch ook wel eens willen weten wat er goedkoper geworden is. TV's en GPS toestellen, inderdaad...
Ik denk dat we op dit moment totaal nog niet zo slecht zitten als binnen 1 of 2 jaar. Inflatie zal sterk omhoog gaan, rente gaan niet met evenveel omhoog, en we zitten nog altijd met een geldverslindende overheid die alleen maar meer en meer geld gaat opeisen. Ik vrees voor verhogingen van taksen, RV, (vermogens)belastingen, etc
Zou goed zijn voor mijn leningfrank schreef: Inflatie zal sterk omhoog gaan, rente gaan niet met evenveel omhoog

-
- Newbie
- Contacteer:
Ik begrijp niet waarom diezelfde banken blijkbaar in het buitenlande wel meer rente kunnen betalen. Voorbeeld : Rabobank Nl : 2.5% + 0.5%
Is dit omdat er soewieso in Belgie gewoon te veel gespaard wordt ?
Is dit omdat er soewieso in Belgie gewoon te veel gespaard wordt ?

rsoverijse schreef: Ik begrijp niet waarom diezelfde banken blijkbaar in het buitenlande wel meer rente kunnen betalen. Voorbeeld : Rabobank Nl : 2.5% + 0.5%
Is dit omdat er soewieso in Belgie gewoon te veel gespaard wordt ?![]()
Eigenlijk komt Rabobank.Be gewoon goedkoop kapitaal ophalen in België...
Alles is in België duurder dan in het buitenland. Rente op spaar- en andere rekeningen is dan ook steevast lager.
Waarom? Het ligt gewoon aan de Belg zelf. Het overgrote deel van de mensen blijven de voorwaarden van de grootbanken, Telenet, Belgacom, Electrabel, enz. pikken. Er is concurrentie op de markt, maar de Belg is te lui (of te dom?) of een andere leverancier te nemen. Liever klagen en zagen.
Nederlanders zijn zo niet. Daarom dat in Nederland alles goedkoper is (op huizen na, maar dat is omdat in Nederland de traditie is dat men huurt en niet koopt zoals hier).
Waarom? Het ligt gewoon aan de Belg zelf. Het overgrote deel van de mensen blijven de voorwaarden van de grootbanken, Telenet, Belgacom, Electrabel, enz. pikken. Er is concurrentie op de markt, maar de Belg is te lui (of te dom?) of een andere leverancier te nemen. Liever klagen en zagen.
Nederlanders zijn zo niet. Daarom dat in Nederland alles goedkoper is (op huizen na, maar dat is omdat in Nederland de traditie is dat men huurt en niet koopt zoals hier).
Zij zijn echt niet de enige hoor.Campzie schreef:rsoverijse schreef: Ik begrijp niet waarom diezelfde banken blijkbaar in het buitenlande wel meer rente kunnen betalen. Voorbeeld : Rabobank Nl : 2.5% + 0.5%
Is dit omdat er soewieso in Belgie gewoon te veel gespaard wordt ?![]()
Eigenlijk komt Rabobank.Be gewoon goedkoop kapitaal ophalen in België...
Maar inderdaad, eigenlijk is er maar één woord voor deze discriminatie: SCHANDALIG !