Spaarrek of Termijnrek
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
Timothy
Spaarrek of Termijnrek
Hallo,
Even een vraagje om te checken wat jullie hiervan vinden. Er is zopas geld vrijgekomen van Kaupthing: 18000 euro.
Nu ben ik ook klant bij andere banken o.a. Credite Europe.
Ik vraag me af of ik best dit geld op een termijn rek van 1 jaar zet, of op een spaarrek bij credit europ die max 3 + 1,5 gaat opbrengen.
Ik denk dat een termijnrek beter zou zijn aangezien ik dit jaar geen getrouwheidspremie kan krijgen aangezien het al februari is. Dus ik verlies X aantal maanden rente. Dus de credit europe spaarrek kan me enkel 3% opbrengen.
Als ik hun termijn rek neem van 1 jaar brengt dit me nette 4,25 op.
Dus ik veronderstel dat het meest gunstig voor me is dat ik een termijn rek neem. Klopt deze redenering?
Even een vraagje om te checken wat jullie hiervan vinden. Er is zopas geld vrijgekomen van Kaupthing: 18000 euro.
Nu ben ik ook klant bij andere banken o.a. Credite Europe.
Ik vraag me af of ik best dit geld op een termijn rek van 1 jaar zet, of op een spaarrek bij credit europ die max 3 + 1,5 gaat opbrengen.
Ik denk dat een termijnrek beter zou zijn aangezien ik dit jaar geen getrouwheidspremie kan krijgen aangezien het al februari is. Dus ik verlies X aantal maanden rente. Dus de credit europe spaarrek kan me enkel 3% opbrengen.
Als ik hun termijn rek neem van 1 jaar brengt dit me nette 4,25 op.
Dus ik veronderstel dat het meest gunstig voor me is dat ik een termijn rek neem. Klopt deze redenering?
Re: Spaarrek of Termijnrek
Half en half. Je krijgt de 1.5% nog wel maar niet meer op 01/01/10, maar een jaar later op 01/01/11 of je moet de rekening vroeger afsluiten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met de termijnrekening ben je zeker van 4,25% netto gedurende 1 jaar. De spaarrekening kan 3 + 1,5 = 4,5 opleveren, maar de verwachtingen zijn dat de intrestpercentages op spaarrekeningen de komende weken/maanden gaan dalen (rente ECB daalt; nieuwe spaarregeling die op 01/04/2009 invoege gaat).
volgens mij is dit de juiste samenvatting,pool schreef: Met de termijnrekening ben je zeker van 4,25% netto gedurende 1 jaar. De spaarrekening kan 3 + 1,5 = 4,5 opleveren, maar de verwachtingen zijn dat de intrestpercentages op spaarrekeningen de komende weken/maanden gaan dalen (rente ECB daalt; nieuwe spaarregeling die op 01/04/2009 invoege gaat).
met een termijn weet je wat je krijgt, met de spaar kan het enkel minder worden
indien geld niet nodig op termijn zetten is dus beste optie
-
Timothy
Klopt, maar bij de spaar rek is er wel 0,25% meer te verdienen...kingsfan schreef:volgens mij is dit de juiste samenvatting,pool schreef: Met de termijnrekening ben je zeker van 4,25% netto gedurende 1 jaar. De spaarrekening kan 3 + 1,5 = 4,5 opleveren, maar de verwachtingen zijn dat de intrestpercentages op spaarrekeningen de komende weken/maanden gaan dalen (rente ECB daalt; nieuwe spaarregeling die op 01/04/2009 invoege gaat).
met een termijn weet je wat je krijgt, met de spaar kan het enkel minder worden
indien geld niet nodig op termijn zetten is dus beste optie
-
Timothy
Maar wat krijg ik dan op 01/01/11 ? Getrouwheidspremie vanpeter schreef: Half en half. Je krijgt de 1.5% nog wel maar niet meer op 01/01/10, maar een jaar later op 01/01/11 of je moet de rekening vroeger afsluiten.
07/02/09 - 07/02/10
en
01/01/10 - 01/01/11
Of enkel: 07/02/09 - 07/02/10 ?
Als je bij Credit Europe on-line een termijnspaarrekening opent, kun je onmiddellijk zélf ingeven of je de rente wil uitgekeerd krijgen op de vervaldag of jaarlijks.
Dus als je bijvoorbeeld op 09/02/2009 een rekening opent voor 1 jaar, dan kun je de intrest uitbetaald krijgen op 09/02/2010.
Als je op 09/02/2009 een bedrag op een spaarrekening zet en laat staan voor 1 jaar, dan kun je het gedeelte van de getrouwheidspremie pas opstrijken op 01/01/2011.
De basispremie van de spaarrekening wordt uitbetaald op 01/01/2010 voor het aantal maanden dat het geld er reeds opstond in 2009.
Dus als je bijvoorbeeld op 09/02/2009 een rekening opent voor 1 jaar, dan kun je de intrest uitbetaald krijgen op 09/02/2010.
Als je op 09/02/2009 een bedrag op een spaarrekening zet en laat staan voor 1 jaar, dan kun je het gedeelte van de getrouwheidspremie pas opstrijken op 01/01/2011.
De basispremie van de spaarrekening wordt uitbetaald op 01/01/2010 voor het aantal maanden dat het geld er reeds opstond in 2009.
Op 23-12-08 heeft Rabobank.be in hun "vraag het aan ........" het volgende geantwoord :louise schreef: Als je bij Credit Europe on-line een termijnspaarrekening opent, kun je onmiddellijk zélf ingeven of je de rente wil uitgekeerd krijgen op de vervaldag of jaarlijks.
"Het is niet (meer) mogelijk om te kiezen voor een termijnrekening van langer dan één jaar die automatisch hernieuwbaar is met kapitalisatie van de intresten.
Dit komt omdat de intresten verplicht jaarlijks dienen te worden uitbetaald. Het basisbedrag van het contract kan immers gedurende de looptijd niet meer worden aangepast.
Voor contracten met een looptijd tot 1 jaar is het nog wel mogelijk om te kiezen voor automatische hernieuwing met of zonder kapitalisatie van de intresten. Op het ogenblik dat het contract afloopt wordt het dan automatisch verlengd voor dezelfde looptijd. Bij kapitalisatie worden de intresten bij het kapitaal gevoegd zodat deze ook intresten beginnen op te brengen.
Het is dus inderdaad zo dat, door voor kapitalisatie te kiezen, de uitbetaalde intresten op hun beurt intresten beginnen op te leveren op het termijncontract.
Het is echter níet zo dat het kapitaliseren van de intresten een voordeel oplevert wat de inhouding van RV betreft. De RV wordt steeds aangerekend bij uitbetaling of kapitalisatie van de intresten."
Blijkbaaar spreken beide banken elkaar mogelijk tegen : de rente op een termijn van langer dan1 jaar zou niet meer kapitaliseerbaar zijn ??
Laatst gewijzigd door paul op 7 februari 2009, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Timothy,
Andere mogelijkheden zijn :
met termijnrekeningen kun je ook spelen in de zin van :
Een termijnrekening op 9 maand nemen, zodat je de intrest (iets minder) nog vóór het einde van dit jaar kunt opstrijken, en nadien kun je dan eventueel je geld het volgende jaar een volledig kalenderjaar laten staan op een gewone spaarrekening.
Of een termijn van 2 jaar brengt bij CE op dit ogenblik het meeste op.
Als je je geld denkt zolang te kunnen missen, kun je dan kiezen om de intrest telkens op de vervaldag uitgekeerd te krijgen.
Andere mogelijkheden zijn :
met termijnrekeningen kun je ook spelen in de zin van :
Een termijnrekening op 9 maand nemen, zodat je de intrest (iets minder) nog vóór het einde van dit jaar kunt opstrijken, en nadien kun je dan eventueel je geld het volgende jaar een volledig kalenderjaar laten staan op een gewone spaarrekening.
Of een termijn van 2 jaar brengt bij CE op dit ogenblik het meeste op.
Als je je geld denkt zolang te kunnen missen, kun je dan kiezen om de intrest telkens op de vervaldag uitgekeerd te krijgen.
@Paul,
Bij mijn uitleg over termijnsparen bij credit europe gaat het hier niet over automatische verlenging van de termijn, of over kapitalisatie van de intresten.
Maar wél over het feit dat je bij CE de datum van uitbetaling van je intresten zélf on-line kunt ingeven voor termijnsparen : dit is op de vervaldatum of jaarlijks.
Behalve dát, kun je uiteraard ook nog kiezen voor wél of niet kapitaliseerbare intrest.
(Over termijnsparen bij rabobank kan ik niet oordelen, gezien ik zélf koos voor de hoogste rente en dit is momenteel termijnsparen bij CE.)
Bij mijn uitleg over termijnsparen bij credit europe gaat het hier niet over automatische verlenging van de termijn, of over kapitalisatie van de intresten.
Maar wél over het feit dat je bij CE de datum van uitbetaling van je intresten zélf on-line kunt ingeven voor termijnsparen : dit is op de vervaldatum of jaarlijks.
Behalve dát, kun je uiteraard ook nog kiezen voor wél of niet kapitaliseerbare intrest.
(Over termijnsparen bij rabobank kan ik niet oordelen, gezien ik zélf koos voor de hoogste rente en dit is momenteel termijnsparen bij CE.)