spaarrekening baby
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
frederik
spaarrekening baby
Onze baby is 6 maanden oud, en maandelijks storten we een bedragje (50 euro) op zijn spaarrekening. Het is de bedoeling dit te doen tot zijn 21e. Dat zou dan 12600 euro gestort zijn. Het is echter een gewone spaarrekening met slechts momenteel 1,75 % rente... . Hebben jullie een alternatief dat beter rendeert maar dat toch veilig is? Het moet alvast met zekerheid méér opbrengen dan die 1,75 % Geen risicovolle beleggingen aub
MVG
MVG
Re: spaarrekening baby
Het probleem met babyspaarrekeningen is dat zij na bv. 2 jaar slechts de rente van een klassieke spaarrekeningen opbrengen. Een alternatief is ofwel een online spaarrekening op uw eigen naam aanhouden (en op zijn 21ste overschrijven naar een rekening van je kind) ofwel bv. bij Rabobank een Gift Account openen. Die laatste brengt op dit ogenblik 2,60% op jaarbasis op.
Een overzicht van de kinderspaarrekeningen (gesorteerd op totale rente) kan je hier vinden.
Een overzicht van de kinderspaarrekeningen (gesorteerd op totale rente) kan je hier vinden.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Yvan
Met een beleggingshorizon van >20 jaar, lijkt een spaarrekening mij weinig zinvol... Momenteel is het werkelijk rendement ervan zero, nougabollen, nothing, nada... en dat zal niet gauw veranderen.
Gegeven dat "zonder risico" niet bestaat, is het misschien nuttig om toch voor een deel van de centen uit te kijken naar beleggingen met meer potentieel, die dan -inderdaad- enig risico met zich meebrengen.
Als u eens grasduint in het forum vindt u heel wat suggesties terzake. Nogal populair in mijn kringetje zijn ook de hier wel vaker vernoemde fondsen met goede reputatie zoals Carmignac Patrimoine, deelbewijzen van CV's in de sfeer van alternatieve energie zoals Ecopower, Groenkracht, Beauvent enzovoort, beleggingsformules zoals Keytrade Fund Savings Plan.
Ik hou zelf momenteel vrijwel geen cash aan voor dochterlief (4 jaar), alles wordt vrijwel onmiddelijk geïnvesteerd, voornamelijk maar niet uitsluitend in bovengenoemde. Vermits het dus telkens gaat om kleinere bedragen werk ik voor de fondsen met Rabobank.be. Ik mik op een jaarrendement van alles bij elkaar genomen zo'n 5% en dat lukt aardig.
Gegeven dat "zonder risico" niet bestaat, is het misschien nuttig om toch voor een deel van de centen uit te kijken naar beleggingen met meer potentieel, die dan -inderdaad- enig risico met zich meebrengen.
Als u eens grasduint in het forum vindt u heel wat suggesties terzake. Nogal populair in mijn kringetje zijn ook de hier wel vaker vernoemde fondsen met goede reputatie zoals Carmignac Patrimoine, deelbewijzen van CV's in de sfeer van alternatieve energie zoals Ecopower, Groenkracht, Beauvent enzovoort, beleggingsformules zoals Keytrade Fund Savings Plan.
Ik hou zelf momenteel vrijwel geen cash aan voor dochterlief (4 jaar), alles wordt vrijwel onmiddelijk geïnvesteerd, voornamelijk maar niet uitsluitend in bovengenoemde. Vermits het dus telkens gaat om kleinere bedragen werk ik voor de fondsen met Rabobank.be. Ik mik op een jaarrendement van alles bij elkaar genomen zo'n 5% en dat lukt aardig.
@Kirederf
Ik zou toch overwegen om voor dergelijke periode de stortingen in een aandelenfonds te doen (zowiezo indexfonds voor de lage kosten en breed gespreid bijv eurostoxx 50).
Door maandelijks aan te kopen ga je je risico serieus beperken en zelfs wanneer de beurs nogmaals een dip maakt heeft dit weinig effect doordat je de volgende maand gewoon aan een lagere koers koopt. (op 20 jaar tijd omvat je zeker 1 economische cyclus en zal de beurs int algemeen wel stijgen)
Je hoeft tevens ook niet wakker te liggen van koersschommelingen want je hebt dat geld 20 jaar niet nodig.
Zelfs in een pessimistisch scenario ga je een beter rendement halen dan met een spaarboekje. In een optimistisch scenario zal je kind des te blijer zijn.
Ikzelf ben 26 en heb tot nu toe mijn geld nog voor niets gebruikt...de meeste jongeren beginnen tegenwoordig wat later met bouwen/kinderen. Ik denk dat je kind dus waarschijnlijk de volgende 25 jaar niet aan dit geld zal komen en dat het dus risicoloos is van maandelijks in een fonds te beleggen.
Ik zou toch overwegen om voor dergelijke periode de stortingen in een aandelenfonds te doen (zowiezo indexfonds voor de lage kosten en breed gespreid bijv eurostoxx 50).
Door maandelijks aan te kopen ga je je risico serieus beperken en zelfs wanneer de beurs nogmaals een dip maakt heeft dit weinig effect doordat je de volgende maand gewoon aan een lagere koers koopt. (op 20 jaar tijd omvat je zeker 1 economische cyclus en zal de beurs int algemeen wel stijgen)
Je hoeft tevens ook niet wakker te liggen van koersschommelingen want je hebt dat geld 20 jaar niet nodig.
Zelfs in een pessimistisch scenario ga je een beter rendement halen dan met een spaarboekje. In een optimistisch scenario zal je kind des te blijer zijn.
Ikzelf ben 26 en heb tot nu toe mijn geld nog voor niets gebruikt...de meeste jongeren beginnen tegenwoordig wat later met bouwen/kinderen. Ik denk dat je kind dus waarschijnlijk de volgende 25 jaar niet aan dit geld zal komen en dat het dus risicoloos is van maandelijks in een fonds te beleggen.
Het is een absolute zekerheid dat het geen zekerheid is dat beurs beter gaat presteren dan een spaarboekje. Op lange termijn zal de beurs altijd stijgen en zal de economie en de beschaving altijd cycli kennen. Maar op lange termijn zijn we ook allemaal dood. Het is trouwens een quasi zekerheid dat op lange termijn de beurs niet blijft bestaan en aandelen waardeloos worden. De Romeinse beschaving is ook gevolgd door de 'dark ages'.flex schreef:@Kirederf
Ofwel ben je iemand die kiest voor zorgeloos beleggen. Dan kan je best op zoek gaan naar spaarboekjes met een hoge rente. Op termijn ziet het er op dit moment naar uit dat spaarboekjes met hoge getrouwheidspremie de beste oplossing zijn. Als je voldoende bij elkaar hebt kan je kasbons, termijnrekeningen overwegen. Als aanvulling hierop kan je later veilige levensverzekeringsproducten bekijken om niet alle eieren in dezelfde mand te hebben. Momenteel noemen ze deze TAK 21 producten.
Ofwel ben je iemand die de beurs meermaals per week volgt. In dat geval kan je inderdaad opteren om in beursproducten, obligaties en edelmetalen te beleggen. Je kan hier uiteraard ook voor kiezen door gewoon de raad van je bank te volgen zonder zelf deze producten zelf te kennen. In dat geval moet je wreed chance hebben. De kans zit er dan dik in dat de bank als enige de zekerheid dat ze als bank er het meeste op gaat verdienen.
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Als je echt op zoek bent naar een spaarboekje voor kinderen met hoog rendement ben je het beste af met
obk. Het enigste nadeel is dat je als je pech hebt een tijd moet rijden om een kantoor te vinden
http://www.obk.be/spaarrekeningen-tarieven" onclick="window.open(this.href);return false;
obk. Het enigste nadeel is dat je als je pech hebt een tijd moet rijden om een kantoor te vinden
http://www.obk.be/spaarrekeningen-tarieven" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Woz
Ik spaar ook 50€/maand voor de kleine.
25€/maand op een gift account die loopt tot 2030 en 25€ maand in een FSP; vooral in fondsen gericht op groeilanden.
Eventuele cadeaus worden ook gesplitst in 2 en erbij gestort.
We zien wel wat het oplevert binnen 20j.
25€/maand op een gift account die loopt tot 2030 en 25€ maand in een FSP; vooral in fondsen gericht op groeilanden.
Eventuele cadeaus worden ook gesplitst in 2 en erbij gestort.
We zien wel wat het oplevert binnen 20j.
Zolang jullie als ouders maar beseffen dat je -wettelijk gezien- aan geld op naam van je minderjarige kinderen, niet meer aan kunt.
Zodra kindlief 18 jaar is, kan hij/zij het naar believen gaan opdoen.
Als je geluk hebt, doet je kind dat niet.
Maar er zijn al genoeg voorbeelden geweest van jongeren die zich laten meeslepen door "verkeerde" vrienden, of een partner die op zijn/haar geld uit is.
Zonder reclame te willen maken, schijnt de Rabobank Gift Account (voorlopig ?) hierop de enige uitzondering te zijn.
Ook in Test-Aankoop werd bevestigd dat dit een veiliger oplossing is voor geld dat je opzij wil zetten voor kinderen/kleinkinderen : je kunt later bijvoorbeeld nog altijd de begunstigde of de einddatum wijzigen, en intussen blijft het jouw geld.
Waar wachten de andere banken eigenlijk op om ook met zulke rekeningen te beginnen, zodat er wat gezonde concurrentie kan meespelen
Zodra kindlief 18 jaar is, kan hij/zij het naar believen gaan opdoen.
Als je geluk hebt, doet je kind dat niet.
Maar er zijn al genoeg voorbeelden geweest van jongeren die zich laten meeslepen door "verkeerde" vrienden, of een partner die op zijn/haar geld uit is.
Zonder reclame te willen maken, schijnt de Rabobank Gift Account (voorlopig ?) hierop de enige uitzondering te zijn.
Ook in Test-Aankoop werd bevestigd dat dit een veiliger oplossing is voor geld dat je opzij wil zetten voor kinderen/kleinkinderen : je kunt later bijvoorbeeld nog altijd de begunstigde of de einddatum wijzigen, en intussen blijft het jouw geld.
Waar wachten de andere banken eigenlijk op om ook met zulke rekeningen te beginnen, zodat er wat gezonde concurrentie kan meespelen
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Je kan ook altijd vlak voor de leeftijd van 18, het geld van de rekening halen en het op een termijnrekening zetten (op naam van je kind). De drempel om een termijnrekening vervroegd op te vragen is hoger dan het afhalen op een rekening.
Dat kan ook een "zekerheid" zijn dat je kind plots op 1 jaar tijd al het spaargeld er niet doordraait.
Verder vind ik sparen op een spaarrekening voor een kind helemaal geen slecht idee. Het gaat hem meer over een appeltje voor de dorst dan echt om zwaar rendement te gaan nastreven (en dito risico).
Fortis was ook een goed renderend aandeel (alternatief voor spaarboekje en obligatie) en we zien wat er gebeurd is. En er zijn er meer die geld verliezen op de beurs dan winnen.
Dat kan ook een "zekerheid" zijn dat je kind plots op 1 jaar tijd al het spaargeld er niet doordraait.
Verder vind ik sparen op een spaarrekening voor een kind helemaal geen slecht idee. Het gaat hem meer over een appeltje voor de dorst dan echt om zwaar rendement te gaan nastreven (en dito risico).
Fortis was ook een goed renderend aandeel (alternatief voor spaarboekje en obligatie) en we zien wat er gebeurd is. En er zijn er meer die geld verliezen op de beurs dan winnen.
Hangt van bank tot bank af. Sommige banken zijn vrij soepel tot zelfs laks als het gaat om geldafhalingen door ouders op rekening van een minderjarig kind. Dus best eens navragen vooraleer je een rekening opent.Louise schreef:Zolang jullie als ouders maar beseffen dat je -wettelijk gezien- aan geld op naam van je minderjarige kinderen, niet meer aan kunt.
Klopt dat sommige banken daar "soepel" in zijn.
Daarom schreef ik ook "wettelijk gezien" in vette letters. Deze banken zijn namelijk in overtreding.
Alleen bij uitzondering, na verzoek aan de vrederechter, kun je toelating krijgen om een bepaald bedrag op te vragen van een rekening die op naam van een minderjarige staat. Je zult daarvoor dan ook moeten kunnen bewijzen dat het geld voor het welzijn van je kind bestemd is (voorbeeld voor studies).
Mijn man had een aantal jaren geleden tussenkomst van de vrederechter nodig (mits voorlegging van de nodige bewijsstukken), toen hij een bedrag van 10.000 BEF (=250 euro) wou ophalen om een mutualiteits-vakantie-aan-zee-voor-kinderen te betalen.
Deze vakantie voor zijn zoontje (de mama leefde niet meer), was voor ons een noodoplossing omdat wij beiden gingen werken, en de opvangende grootmoeder moest opgenomen worden in een ziekenhuis.
(Ter info : het ging hier over spaargeld dat de vader zélf voor zijn zoontje gespaard had nà de dood van diens moeder, en had dus niets te maken met de erfenis.)
En als je dan toch een "soepele" bank gevonden hebt :
wie van de 2 ouders zal het geld van het kind kunnen/mogen afhalen indien de ouders intussen bijvoorbeeld uit mekaar zijn en ze het niet eens zijn over de verdere opvoeding van hun kind
Daarom schreef ik ook "wettelijk gezien" in vette letters. Deze banken zijn namelijk in overtreding.
Alleen bij uitzondering, na verzoek aan de vrederechter, kun je toelating krijgen om een bepaald bedrag op te vragen van een rekening die op naam van een minderjarige staat. Je zult daarvoor dan ook moeten kunnen bewijzen dat het geld voor het welzijn van je kind bestemd is (voorbeeld voor studies).
Mijn man had een aantal jaren geleden tussenkomst van de vrederechter nodig (mits voorlegging van de nodige bewijsstukken), toen hij een bedrag van 10.000 BEF (=250 euro) wou ophalen om een mutualiteits-vakantie-aan-zee-voor-kinderen te betalen.
Deze vakantie voor zijn zoontje (de mama leefde niet meer), was voor ons een noodoplossing omdat wij beiden gingen werken, en de opvangende grootmoeder moest opgenomen worden in een ziekenhuis.
(Ter info : het ging hier over spaargeld dat de vader zélf voor zijn zoontje gespaard had nà de dood van diens moeder, en had dus niets te maken met de erfenis.)
En als je dan toch een "soepele" bank gevonden hebt :
wie van de 2 ouders zal het geld van het kind kunnen/mogen afhalen indien de ouders intussen bijvoorbeeld uit mekaar zijn en ze het niet eens zijn over de verdere opvoeding van hun kind
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Als beide ouders gekend zijn bij de bank als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, kunnen ze elk afzonderlijk het geld afhalen.Louise schreef:En als je dan toch een "soepele" bank gevonden hebt :
Helaas, het is zo.
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Je kan best op eigen naam sparen. Dan beslis je zelf wanneer je het geld geeft. Je hebt ook zo veel meer vrijheid in het beheer ervan. Je kan makkelijk een som geld overbrengen van instelling x naar instelling y wanneer daar wat meer te rapen valt.frederik schreef:Onze baby is 6 maanden oud, en maandelijks storten we een bedragje (50 euro) op zijn spaarrekening. Het is de bedoeling dit te doen tot zijn 21e. Dat zou dan 12600 euro gestort zijn. Het is echter een gewone spaarrekening met slechts momenteel 1,75 % rente... . Hebben jullie een alternatief dat beter rendeert maar dat toch veilig is? Het moet alvast met zekerheid méér opbrengen dan die 1,75 % Geen risicovolle beleggingen aub
MVG
Je kan ook nog een spaarverzekering overwegen. Dit is een veilige belegging en doorgaans wat rendabeler dan een spaarrekening (op lange termijn).
-
Yvan
In mijn ervaring wordt de soep zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend en overigens is de rechtsleer verdeeld over de kwestie. Zo zijn er ook rechters die van oordeel zijn dat de gift die spaargeld uitmaakt pas definitief wordt bij de meerderjarigheid van het ontvangende kind. Aan de juristen onder ons om wat precedenten op te snorren, er zijn er.Zolang jullie als ouders maar beseffen dat je -wettelijk gezien- aan geld op naam van je minderjarige kinderen, niet meer aan kunt.
Ik hoor in mijn omgeving ook sporadisch van die verhalen van mensen die door de bankier terecht gewezen worden m.b.t. het beheer van de centen van de kinderen. Ik heb een serieus probleem met dat soort volkomen misplaatst gevoel van autoriteit/superioriteit: het lijkt me niet meer van deze tijd en als er al één beroepsgroep is, die op dat vlak dringend in een beschaamde stilte zou mogen vervallen zijn het wel de bankiers.
Wat er ook van moge wezen: ik heb in dat verband nog nooit een noemenswaardig probleem gehad, ook niet om geld van de kleine over te schrijven naar mijn rekening. Er zijn genoeg banken en elke bank hanteert zijn interne regels terzake, wat overigens soms tot vreemde/grappige situaties en wat complicaties leidt.
Niets belet om even een ommetje via een andere bank te doen om daar de verrichtingen te doen die elders moeilijk liggen... Dan mis je wel een paar rentedagen, maar voor sparen op de lange termijn lijkt me dat weinig significant.
-
Yvan
Zonet toevallig tegengekomen op Juridisch Forum:
" ‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272). ".
Zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 15&t=19129
" ‘Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272). ".
Zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 15&t=19129