Spaarrekening beu
TIP
Re: Spaarrekening beu
Er zijn een aantal stabiele en 'bijna-stabiele' beleggingen die je kan overwegen als je de beurs te riskant vindt:
- Coöperatieve aandelen: de waarde van je aandeel is vast en kan niet stijgen of dalen. In de meeste jaren krijg je een mooi dividend, enkel tijdens crisisjaren wordt vaak niets uitgekeerd. Alleszins stukken beter dan een spaarrekening en relatief veilig. De bekendste coöperatieven beleggen in hernieuwbare energie (vooral windturbines) en in de Belgische banken (o.a. Cera). Bij die laatste groep krijg je vaak nog wat kortingen en gratis concerttickets enzo.
- Obligaties, hetzij via een fonds of rechtstreeks. Aan de huidige rentes zijn ze niet zo interessant (toch de veilige niet), maar misschien iets voor de toekomst.
- Investeren in dingen als LED-verlichting, isolatie en zonnepanelen voor je woning, allemaal met een fors hoger rendement dan een spaarboek (als je dat nog niet zou hebben).
- Langetermijnsparen (al is dat voor de TS misschien niet zo interessant).
- Coöperatieve aandelen: de waarde van je aandeel is vast en kan niet stijgen of dalen. In de meeste jaren krijg je een mooi dividend, enkel tijdens crisisjaren wordt vaak niets uitgekeerd. Alleszins stukken beter dan een spaarrekening en relatief veilig. De bekendste coöperatieven beleggen in hernieuwbare energie (vooral windturbines) en in de Belgische banken (o.a. Cera). Bij die laatste groep krijg je vaak nog wat kortingen en gratis concerttickets enzo.
- Obligaties, hetzij via een fonds of rechtstreeks. Aan de huidige rentes zijn ze niet zo interessant (toch de veilige niet), maar misschien iets voor de toekomst.
- Investeren in dingen als LED-verlichting, isolatie en zonnepanelen voor je woning, allemaal met een fors hoger rendement dan een spaarboek (als je dat nog niet zou hebben).
- Langetermijnsparen (al is dat voor de TS misschien niet zo interessant).
Net wat mijn kantoorhouder zaliger tegen me zei. Hij noemde ze wel deelbewijzen. Met aandelen maak je soms meer winst, maar je kan ook alles verliezen. Zou hij dan toch gelijk gehad hebben?
Laatst gewijzigd door Nakal op 10 januari 2018, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanuit mijn eigen beleggerservaring nog enkele tips:
- Gespreid instappen in de tijd.
- Spreiden in assets. (cash, aandelen,.. alles wat je kan bedenken zolang het geen groot deel is van wat je hebt)
- geduld hebben.
- enkel nadenken over kopen wanneer 'de bloedrode beurzen' op radio&tv omgeroepen worden (niet gemakkelijk, moet ik zelf nog oefenen)
- aandacht hebben voor kosten: aankoop/verkoop/beheers/taksen.
- niet luisteren naar voorspellers, als ze al eens gelijk hebben is het puur toeval.
- Gemiddeld 4% per jaar opbrengst is al mooi (inflatie is gemiddeld 2%)
- Gespreid instappen in de tijd.
- Spreiden in assets. (cash, aandelen,.. alles wat je kan bedenken zolang het geen groot deel is van wat je hebt)
- geduld hebben.
- enkel nadenken over kopen wanneer 'de bloedrode beurzen' op radio&tv omgeroepen worden (niet gemakkelijk, moet ik zelf nog oefenen)
- aandacht hebben voor kosten: aankoop/verkoop/beheers/taksen.
- niet luisteren naar voorspellers, als ze al eens gelijk hebben is het puur toeval.
- Gemiddeld 4% per jaar opbrengst is al mooi (inflatie is gemiddeld 2%)
Hoeveel risico wil je nemen? Rendement en risico hangen aan elkaar vast.
Een spaarrekening houdt amper risico in. Als je daar 1% krijgt is dat goed.
Fondsen, als je defensief belegt vind ik toch wel dat je 3% á 4% mag vooropstellen.
Maar mocht je 4% rendement halen op aandelen dan is dat totaal niet in proportie met het risico.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een spaarrekening houdt amper risico in. Als je daar 1% krijgt is dat goed.
Fondsen, als je defensief belegt vind ik toch wel dat je 3% á 4% mag vooropstellen.
Maar mocht je 4% rendement halen op aandelen dan is dat totaal niet in proportie met het risico.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn ervaring ter zake is toch anders. 4.5% bruto (spijtig van die 30% RV maar dat kan het bedrijf niet verhelpen, zij betalen die 4.5% wel degelijk uit) zijn de laatst gangbare rentes. En vlot verhandelbaar indien je centen nodig hebt (op kortere termijn, binnen de 14 dagen, uw geld terug dan bij bv. een 1% MED rekening waar je al minstens 15 maanden moet wachten).dw schreef: ↑10 januari 2018, 22:22 Er zijn een aantal stabiele en 'bijna-stabiele' beleggingen die je kan overwegen als je de beurs te riskant vindt:
En veiliger en zekerder dan de beurs.
ps. voor het overige heb ik al je andere raadgevingen, sinds ik volledig uit de beurs ben gestapt, voor 100% toegepast.
Maar wat daarna? Heb begin dit jaar mijn (op de eigen woning na) vastgoed ook geliquideerd en dan krijg je wel een (luxe) probleem.
Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb er niet de tijd voor en evenmin de interesse om dat te leren, hoe men dat moet doen: beleggen. Ik wist niet dat men er dan zoveel tijd in moest steken. Mijn tijd is ook geld waard, natuurlijk. Dan laat ik het beter gewoon staan op die spaarrekeningen? Of mis ik iets?
Als je het geluk had dergelijke obligaties al te hebben toen de rentes nog hoger stonden, proficiat. Als je zoals de TS nu nog obligaties zou moeten kopen mag je al heel erg gelukkig zijn met een kwart van dat rendement.
Wat daarna? Tjah, als je geen risico's wilt nemen en bovenstaande allemaal al gedaan hebt zijn je opties beperkt natuurlijk. Rondkijken voor de meest voordelige spaarrekening, meer kan je niet doen.
Eventueel toch een heel klein beetje risico nemen en een paar GVVs of goede huisvaderaandelen (genre Unilever of Proctor and Gamble) aanschaffen.
Wat daarna? Tjah, als je geen risico's wilt nemen en bovenstaande allemaal al gedaan hebt zijn je opties beperkt natuurlijk. Rondkijken voor de meest voordelige spaarrekening, meer kan je niet doen.
Eventueel toch een heel klein beetje risico nemen en een paar GVVs of goede huisvaderaandelen (genre Unilever of Proctor and Gamble) aanschaffen.
15 jaar is een stevige termijn, dan kan je zeker wat risico's nemen.
Kijk ook naar al de rest van je vermogen:
- huis : superstabiel, en vermijdt dat je moet gaan huren
- pensioensparen bij werkgever: wordt zeer veilig belegd en brengt amper iets op
- zelf pensioensparen : doorgaans ook relatief veilige fondsen
Nu, je hoort me niet zeggen dat je alles ineens in biotech moet gaan stoppen, maar ik zou zeker wat fondsen en losse aandelen combineren.
Veel hangt er ook vanaf hoe slecht je slaapt als het eens 10-15% zakt.
Geld uitlenen aan je kinderen zou ik niet doen, omdat je kinderen met wat geluk en onderhandelen ook kunnen lenen aan 1.7% als je ze wat startkapitaal geeft. Zelfs beleggen met beperkt risico gaat daar op een langere termijn vlotjes over.
Kijk ook eens naar de Keyprivate formule, dan doet Keytrade het werk voor jou, en je bepaalt zelf hoe veel risico je kan en wil nemen. Met een termijn van 15jaar kan je wel wat aan.
Kijk ook naar al de rest van je vermogen:
- huis : superstabiel, en vermijdt dat je moet gaan huren
- pensioensparen bij werkgever: wordt zeer veilig belegd en brengt amper iets op
- zelf pensioensparen : doorgaans ook relatief veilige fondsen
Nu, je hoort me niet zeggen dat je alles ineens in biotech moet gaan stoppen, maar ik zou zeker wat fondsen en losse aandelen combineren.
Veel hangt er ook vanaf hoe slecht je slaapt als het eens 10-15% zakt.
Geld uitlenen aan je kinderen zou ik niet doen, omdat je kinderen met wat geluk en onderhandelen ook kunnen lenen aan 1.7% als je ze wat startkapitaal geeft. Zelfs beleggen met beperkt risico gaat daar op een langere termijn vlotjes over.
Kijk ook eens naar de Keyprivate formule, dan doet Keytrade het werk voor jou, en je bepaalt zelf hoe veel risico je kan en wil nemen. Met een termijn van 15jaar kan je wel wat aan.
Nochtans heb ik die ongeveer een half jaar geleden ook gekocht
, en niet op de secundaire markt.

Irak (!) kan nieuwe uitgiftes plaatsen aan 6.75 %. Het fantastische maar chronisch verlieslatende Tesla moet maar 5.3% betalen. Aan het andere eind van het spectrum plaatst de Belgische staat staatsbons aan 0.5 % op 10 jaar. BASF moest maar 0.88% geven voor een obligatie op 10 jaar.
Met een nieuwe uitgifte met een return van 4.5 % zit je dichter bij junk-status dan bij een veilige obligaties. Ok, zelfs junk bonds hebben tegenwoordig een miniem risico op default. Dat kan echter snel veranderen bij een nieuwe crisis en dan spreken we imo niet meer over 'veilige' beleggingen.
Daar komt niet veel geluk bij kijken, alleen tijdig toehappen. De laatste aankoop aan dat rendement is geen 6 maand oud.
En als je voortijdig je centen wil is er zoveel vraag naar (zonder kosten) dat men zelfs een loterij moet organiseren tussen de gegadigden. Ook geen probleem dus.
En het betreft een solide Belgisch bedrijf met meer dan 4.000 werknemers met een goed gevuld orderboekje. Dat gaat zo maar niet van vandaag op morgen op de fles. Het zijn dan ook nog eens preferente obligaties. Dus het tegendeel van exotische buitenlandse toestanden waar je geen vat op hebt of junkbonds.
Trouwens iedereen kon daar op intekenen gezien de prospectus zelfs via spaargids.be kon opgevraagd worden.
Tja een deel eind vorig jaar online in ME12 gestort. Blijkbaar ergens overheen gekeken want is nog steeds niet in orde.Rondkijken voor de meest voordelige spaarrekening, meer kan je niet doen.
Lol de titel alleen al.
Gevaarlijke ingesteldheid. Beleg enkel wat je kunt missen. Probeer niet te lopen voor je kunt gaan.
Laat ondertussen de rest maar veilig op die saaie spaarrekening staan.
Gevaarlijke ingesteldheid. Beleg enkel wat je kunt missen. Probeer niet te lopen voor je kunt gaan.
Laat ondertussen de rest maar veilig op die saaie spaarrekening staan.
o.a. Ecopower.
Kleine verduidelijking: gezien ik, zoals TS, niet van plan ben om van mijn spaargeld te moeten leven (en al zeker niet met 2) moet (voor mij) de totaliteit van mijn spaargeld alleen inflatiebeveiligd zijn.
Kleine verduidelijking: gezien ik, zoals TS, niet van plan ben om van mijn spaargeld te moeten leven (en al zeker niet met 2) moet (voor mij) de totaliteit van mijn spaargeld alleen inflatiebeveiligd zijn.