Sparen kinderen: voorstel grootbank versus IWDA
TIP
Re: Sparen kinderen: voorstel grootbank versus IWDA
Eigenlijk niet. Wat je bekeken hebt, is telkens het rendement van de afgelopen jaren tot vandaag, maar dat kan vertekend worden door slechte recente prestaties. Als je het rendement van elk kalenderjaar bekijkt, deed het fonds het beter dan de index in 2015, 2017, 2019 en 2020, op een manier dat het de mindere prestaties in 2016 en 2018 meer dan compenseert. Recenter doet het fonds het echter slechter, maar op basis van deze tijdsreeks kun je niet concluderen dat het fonds op langere termijn onderpresteert.B7H4long schreef: ↑24 augustus 2022, 22:11Op de morningstar pagina kan je zien dat dit fonds in elke periode van de 5 laatste jaren slechter deed dan het gemiddelde.nickname schreef: ↑23 augustus 2022, 12:30 nog een alternatief lijkt me ook Fidelity worldfund, zonder instapkosten en transactiekosten. []
https://www.morningstar.be/be/funds/sna ... F0GBR04D1Y

Mijns inziens is veel belangrijker dan waarin je investeert, de manier waarop je dat doet. Dakfondsen van banken vermijden, niet telkens in- en uitstappen, brede fondsen kiezen in plaats van sectorfondsen en (verkeerde) losse aandelen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Los van welke ETF(s), want daar zijn hieral ontzaglijk veel pagina's over geschreven... ;-)
Ik vermoed dat de meesten onder "sparen voor de kinderen" eerder een opbouw van kapitaal over de jaren verstaan, ipv. een éénmalige inleg van een groot bedrag. 20 jaar is lang. Misschien kan je het bekijken als "beleggen voor jezelf" en over 20 jaar kan je nog altijd zien wat (hoeveel/wanneer) je eventueel aan kind(eren) schenkt.
Weet ook dat je best het kapitaal onder eigen naam houdt en niet op naam van kind(eren). Anders krijg je mogelijks te maken met bescherming van kinderen, waarbij je als ouder niet zomaar eender wat met het geld van je kind(eren) mag doen en je mogelijks naar de rechtbank mag stappen als je iets wil doen.
Eénmalig "inleggen" en 20 jaar niet naar omkijken lijkt mij geen goed idee.
Je kan wellicht best een asset allocatie bepalen (die kan wijzigen over de tijd, rekening houdend met de horizon die steeds dichter bij komt) en balanceren.
Edit: nog een mogelijke optie zijn formules ala saxowealthcare-saxo-bank-of-keyprivate- ... te#p556070
Inderdaad de laatste jaren deed het fonds het niet zo goed. De lange termijn resultaten teren vooral op de prestaties van 2015 als je het fonds niet reeds meer dan 7 jaren niet dan heb je waarschijnlijk benedengemiddelde resultaten.pmu schreef: ↑29 augustus 2022, 20:09 Eigenlijk niet. Wat je bekeken hebt, is telkens het rendement van de afgelopen jaren tot vandaag, maar dat kan vertekend worden door slechte recente prestaties. Als je het rendement van elk kalenderjaar bekijkt, deed het fonds het beter dan de index in 2015, 2017, 2019 en 2020, op een manier dat het de mindere prestaties in 2016 en 2018 meer dan compenseert. Recenter doet het fonds het echter slechter, maar op basis van deze tijdsreeks kun je niet concluderen dat het fonds op langere termijn onderpresteert.
![]()
Als dusdanig is dit een goed voorbeeld van wat er dikwijls opgezet wordt.
Elk jaar starten de fondshuizen intern een groot aantal fondsen. Na een aantal jaren bieden zij de beste aan voor hun goede klanten. De anderen worden gestopt. Na nog een aantal jaar worden de beste daarvan eindelijk aangeboden aan hun retailklanten. De anderen worden weer gestopt. Doordat het fonds nu veel groter is hebben de beheerders het veel moeilijker om hun strategie aan te houden, vroeger konden ze met kleinere bedragen hun af slagen, nu zijn de bedragen veel groter en de oportuniteiten dus veel schaarser.
Typisch verslagen zo'n 15% van de fondsen hun index na 10 jaar. De andere fondsen doen het slechter dan gemiddeld. Het is niet mogelijk om de goed presterende fondsen op voorhand te selecteren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe heb jij KBC overtuigd dat je hierin kon beleggen? Ik zou het willen aankaarten bij hen maar vrees dat ik een heel droog antwoord zal krijgen dat dit enkel voor institutionele beleggers is zoals de naam aangeeft en niet mogelijk is voor particulieren. Als men echt niet wil kan ik "dreigen" om zelf IWDA te kopen en dan verdienen ze er al helemaal niks meer aan natuurlijk.druDal schreef: ↑22 augustus 2022, 14:51 Ik zelf ben voor mijn zoon een simpel beleggingsplan gestart bij KBC met hun eigen huisindexfonds (waar ze geen actieve reclame rond maken). Dat noemt Plato Institutional Index Fund - World Classic Shares Cap (ISIN BE6295950685:EUR).
Het is duurder dan IShares en consoorten maar het is wel Belgisch met een simpele rekening in België.
Ik weet dat argument speelt voor veel mensen niet, maar als we hier nog wat bedrijvigheid recht willen houden zullen we wat meer chauvinistischer keuzes moeten beginnen maken.
De TER is iets van een 0.68% maar dat is behoorlijk minder duur dan al die actieve fondsen die minstens 1% duurder zijn.
Zo een plan kan al van 25 EUR of 50 EUR.
Je kan er dus ook eentje maken voor de Emerging Markets.
Ieder zijn goesting natuurlijk. Niks is ideaal maar persoonlijk vond ik dat niet slecht en vooral dat het kan met zo een kleine bedragen.
Hoeft geen probleem te zijn bij een breed gespreide ETF.Timoootjex schreef: ↑29 augustus 2022, 14:37 77 euro valt mee. Is wel niet de bedoeling om alles in 1 mand te gooien denk ik dan.
Hoeft niet slecht te zijn. Misschien een paar quotes van John Bogle zaliger:EarthNvstr1 schreef: ↑29 augustus 2022, 20:11 Eénmalig "inleggen" en 20 jaar niet naar omkijken lijkt mij geen goed idee.
“One of my favorite rules is ‘Don’t peek.’ Don’t let all the noise drown out your common sense and your wisdom. Just try not to pay that much attention, because it will have no effect whatsoever, categorically, on your lifetime investment returns.”
"Don't do something, just stand there!"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dollar duur ? Zou niet eerder Euro "goedkoop" zijn ? (als je al van duur/goedkoop kan spreken).
Nu goed, komt op hetzelfde neer als je enkel naar USD/EUR kijkt.

Het huidige niveau kan nog jaren aanhouden of EUR kan zelfs nog verder verzwakken.
Hoe meer schulden, hoe sterker de munt ? Logisch ?
Estate Guru believer.
[/quote]
Hoe heb jij KBC overtuigd dat je hierin kon beleggen? Ik zou het willen aankaarten bij hen maar vrees dat ik een heel droog antwoord zal krijgen dat dit enkel voor institutionele beleggers is zoals de naam aangeeft en niet mogelijk is voor particulieren. Als men echt niet wil kan ik "dreigen" om zelf IWDA te kopen en dan verdienen ze er al helemaal niks meer aan natuurlijk.
[/quote]
@Mysticwizard
Ik heb absoluut niet moeten dreigen. Al moet ik wel zeggen dat ik een rekening heb bij zuster CBC eerder dan bij KBC.
Al denk ik niet dat dat een groot verschil maakt.
Alles via telefoon afgehandeld. Iemand heeft me gebeld en alle (admin) stappen doorlopen.
Ik gaf duidelijk aan in welk "fonds" (met vermelding ISIN) ik wou beleggen en die heeft dat eenvoudig in orde gebracht met ook de permanente opdracht, die ik in mijn app kan wijzigen.
Weet je, er bestaan 3 verschillende share classes. Eentje Institutional, eentje Discretionairy (waarschijnlijk voor hun portfeuillebeheer) en eentje dus dat Classic heet voor particulieren. Haal dat gewoon aan. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedere KBC medewerker van dat fonds al heeft gehoord. Maar dreigen heb ik niet moeten doen.
Hoe heb jij KBC overtuigd dat je hierin kon beleggen? Ik zou het willen aankaarten bij hen maar vrees dat ik een heel droog antwoord zal krijgen dat dit enkel voor institutionele beleggers is zoals de naam aangeeft en niet mogelijk is voor particulieren. Als men echt niet wil kan ik "dreigen" om zelf IWDA te kopen en dan verdienen ze er al helemaal niks meer aan natuurlijk.
[/quote]
@Mysticwizard
Ik heb absoluut niet moeten dreigen. Al moet ik wel zeggen dat ik een rekening heb bij zuster CBC eerder dan bij KBC.
Al denk ik niet dat dat een groot verschil maakt.
Alles via telefoon afgehandeld. Iemand heeft me gebeld en alle (admin) stappen doorlopen.
Ik gaf duidelijk aan in welk "fonds" (met vermelding ISIN) ik wou beleggen en die heeft dat eenvoudig in orde gebracht met ook de permanente opdracht, die ik in mijn app kan wijzigen.
Weet je, er bestaan 3 verschillende share classes. Eentje Institutional, eentje Discretionairy (waarschijnlijk voor hun portfeuillebeheer) en eentje dus dat Classic heet voor particulieren. Haal dat gewoon aan. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedere KBC medewerker van dat fonds al heeft gehoord. Maar dreigen heb ik niet moeten doen.
Vraagje voor alle forum leden hier:
Klopt het dat als je in een ACC (accumulerende) ETF investeert dat je dan niet wakker moet liggen van belastingen of zaken aan te geven aan de fiscus terwijl dat bij een DIS (distributie) fonds wel zo kan zijn?
Ik begin mij meer en meer af te vragen waarom ik eigenlijk fondsen bij Argenta heb lopen aan 1% instap en 1,8% beheerskosten terwijl ik dezelfde of hogere rendementen met een gespreide ETF op lange termijn kan halen. Mis ik hier iets???
Klopt het dat als je in een ACC (accumulerende) ETF investeert dat je dan niet wakker moet liggen van belastingen of zaken aan te geven aan de fiscus terwijl dat bij een DIS (distributie) fonds wel zo kan zijn?
Ik begin mij meer en meer af te vragen waarom ik eigenlijk fondsen bij Argenta heb lopen aan 1% instap en 1,8% beheerskosten terwijl ik dezelfde of hogere rendementen met een gespreide ETF op lange termijn kan halen. Mis ik hier iets???
Je mist niets.LW123 schreef: ↑1 september 2022, 14:51 Vraagje voor alle forum leden hier:
Maar ook bij een DIS fonds moet je waarschijnlijk niets aangeven omdat je broker de roerende voorheffing zelf afhoudt.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Dat wordt hier toch al jaren gezegd?