Sparen voor kinderen
TIP
Re: Sparen voor kinderen
Ik heb nu een jaar een Keyplan, elke maand zelfde bedrag gestort. -1.25%
Nog 4 jaar te gaan. Dan sluit ik het af. Niet zo boeiend als af en toe aandelen kopen.

Nog 4 jaar te gaan. Dan sluit ik het af. Niet zo boeiend als af en toe aandelen kopen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben serieus zo'n keyplan aan het overwegen voor de kinderen, maar wat me wat tegenhoudt, is het 'gedoe' met de belastingen. Ik ken helemaal niets van beleggen en heb ook geen zin (noch tijd) om me daarin te verdiepen, dus ook niet om elk jaar te beginnen uitzoeken wat en hoe ik dat moet aangeven bij tax on web. Ik ga er van uit dat je niet jaarlijks automatisch een mooi overzicht krijgt van wat je moet invullen op je aangifte? Anders kiezen we misschien nog best voor een gewone spaarrekening bij MeDirect bijvoorbeeld, maar dan is er weer de beperking dat er maar één spaarrekening per persoon kan gemaakt worden (we houden het liefst op onze eigen naam, zodat we zelf de controle behouden).. zoveel vragen 

Hoezo belastingen? Die worden betaald bij aan- en verkoop tenzij het zo een fonds naar Luxemburgs recht is ofzoiets a la carmignac, een SICAV geloof ik.
Alleen als je Gemeenschappelijke Beleggingsfondsen selecteert, en in het geval van Keyplan zijn dat alleen de fondsen van Carmignac en Ethna, moet je iets aangeven in je belastingen.
Voor alle andere fondsen is dat niet nodig.
Als het voor je kinderen is, zou ik gaan voor aandelenfondsen. De termijn is heel lang, en dan maakt een ev. crash niet zoveel uit. Onder Keyplan, Key-plan en key plan kan je via de zoekbalk terugvinden welke fondsen heel goed zijn.
Zelf zou ik nu niet met een startbedrag beginnen, maar bv. het maandelijks bedrag dan iets verhogen, waardoor je dat over een langere termijn spreidt.
'k Heb zelf een Keyplan lopen, en ben hier heel tevreden over.
Als het voor je kinderen is, zou ik gaan voor aandelenfondsen. De termijn is heel lang, en dan maakt een ev. crash niet zoveel uit. Onder Keyplan, Key-plan en key plan kan je via de zoekbalk terugvinden welke fondsen heel goed zijn.
Zelf zou ik nu niet met een startbedrag beginnen, maar bv. het maandelijks bedrag dan iets verhogen, waardoor je dat over een langere termijn spreidt.
'k Heb zelf een Keyplan lopen, en ben hier heel tevreden over.
Ik heb in mijn keyplan: Carmignac Portfolio Commodties A.(grondstoffen).
LU164455502
Moet ik daar iets van aangeven ?
Eventueel wil ik het vervangen door iets anders.
LU164455502
Moet ik daar iets van aangeven ?
Eventueel wil ik het vervangen door iets anders.
Dat fonds zie ik momenteel niet in de lijst staan, maar hun calculator is nog niet up-to-date voor de komende aangifte (2018).
Meer info is hier te vinden : https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... gaangifte/
Meer info is hier te vinden : https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... gaangifte/
-
- Full Member
- Contacteer:
Tak 21 of Tak23 of combinatie afsluiten met (klein) kinderen als begunstigde. Tot 12500 euro per (klein)kind zonder successie of kosten voor alle partijen mits looptijd min 8j + 1 dag
Bedankt voor de link.annetje schreef: ↑27 februari 2019, 14:22 Dat fonds zie ik momenteel niet in de lijst staan, maar hun calculator is nog niet up-to-date voor de komende aangifte (2018).
De fondsen van Carmignac die moeten aangegeven worden in Belgié beginnen allemaal met: FRxxxxxxxxx
Het fonds dat ik heb begint met: LU 164455502
Ik ga toch eens verder uitzoeken.
op deze link wat moest berekend worden voor de aangifte van de voorgaande jaren.nestor3 schreef: ↑27 februari 2019, 15:10Bedankt voor de link.annetje schreef: ↑27 februari 2019, 14:22 Dat fonds zie ik momenteel niet in de lijst staan, maar hun calculator is nog niet up-to-date voor de komende aangifte (2018).
De fondsen van Carmignac die moeten aangegeven worden in Belgié beginnen allemaal met: FRxxxxxxxxx
Het fonds dat ik heb begint met: LU 164455502
Ik ga toch eens verder uitzoeken.
https://www.carmignac.be/nl/fiscale-simulator#
Estate Guru believer.
Als je klikt op: kies uw fondsen, zie je de fondsen die in aanmerking komen voor aangifte.
Ze beginnen allemaal met FRxxxxxxxxxx.
Het Carmignac fonds dat ik heb staat er niet bij.LU164455502
Ze beginnen allemaal met FRxxxxxxxxxx.
Het Carmignac fonds dat ik heb staat er niet bij.LU164455502
Ik spaar ook voor de kids maar dan via holdings ipv fondsen...
Ik vind zelf gekozen holdings aantrekkelijker dan pakweg een keyplan...
Ik vind zelf gekozen holdings aantrekkelijker dan pakweg een keyplan...
Ik begrijp dat holdings betere resultaten behalen, maar voor veel mensen is dat niet meteen een alternatief.
Met een keyplan kun je voor veel lagere bedragen inleggen. Een holding vraagt toch een grotere investering. Zeker als je niet al je eieren in 1 mand wil leggen.
Met een keyplan kun je voor veel lagere bedragen inleggen. Een holding vraagt toch een grotere investering. Zeker als je niet al je eieren in 1 mand wil leggen.
-
- Newbie
- Contacteer:
(sorry, ik ben absolute leek en heb nog veel lees/leer-werk)annetje schreef: ↑27 februari 2019, 10:50 Alleen als je Gemeenschappelijke Beleggingsfondsen selecteert, en in het geval van Keyplan zijn dat alleen de fondsen van Carmignac en Ethna, moet je iets aangeven in je belastingen.
Als het voor je kinderen is, zou ik gaan voor aandelenfondsen.
Dus eigenlijk moet ik in de lijst van 40 fondsen zoeken naar aandelen, die niet van Carmignac of Ethna zijn, en er dan zelf een aantal selecteren die me interessant lijken...? Moet ik dan met de kleine bedragen waar het in ons geval over gaat (pakweg 50 euro/maand/kind) veel rekening houden met de kosten zoals de beurstaks of roerende voorheffing? Want dat kan ik ook echt niet inschatten wat dat allemaal juist betekent :-)
In Keyplan kan je kiezen uit 40 fondsen : obligatiefondsen, mixfondsen (obligaties en aandelen), en aandelenfondsen.
Je hebt acc (accumulerend) of dis (uitkerend) fondsen. Deze laatste geven een dividend, waar je roerende voorheffing op betaald (nu 30%). Obligatiefondsen en mixfondsen zijn ook onderhevig aan de Reynderstaks (zie hier voor meer info : https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/).
De accumulerende fondsen herinvesteren de dividenden die ze ontvangen.
De meeste uitkerende fondsen die Keytrade in zijn Keyplan heeft opgenomen, geven een zeer laag tot geen dividend. Dit is een fiscaal trucje, dat in ons voordeel speelt. Uitzondering is het Europees fonds van JPM, geen idee of er nog zijn.
Beurstaks betaal je alleen bij de verkoop, behalve op dis-fondsen (dat is het fiscale trucje). Het is bij wet bepaald, en dus heeft het geen zin om er rekening mee te houden.
In je Keyplan neem je x-aantal fondsen op (ga via de zoekfunctie eens kijken bij keyplan, key-plan, key plan, e.d., dan kom je de beste fondsen zeker tegen). Ik heb bv. 7 fondsen in mijn Keyplan zitten.
Vervolgens moet je ook nog een percentage per fonds toekennen. Heb je bv. 5 fondsen, dan is dat bv. 20% per fonds (samen moet het 100% zijn).
Het bedrag dat elke maand geïnvesteerd wordt, bv. 50 euro, wordt verdeeld volgens de door jou opgegeven verdeling. Alles verloopt heel automatisch, je moet alleen zorgen dat het bedrag voor de 1e van de maand op je zichtrekening staat.
Je hebt acc (accumulerend) of dis (uitkerend) fondsen. Deze laatste geven een dividend, waar je roerende voorheffing op betaald (nu 30%). Obligatiefondsen en mixfondsen zijn ook onderhevig aan de Reynderstaks (zie hier voor meer info : https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... p-fondsen/).
De accumulerende fondsen herinvesteren de dividenden die ze ontvangen.
De meeste uitkerende fondsen die Keytrade in zijn Keyplan heeft opgenomen, geven een zeer laag tot geen dividend. Dit is een fiscaal trucje, dat in ons voordeel speelt. Uitzondering is het Europees fonds van JPM, geen idee of er nog zijn.
Beurstaks betaal je alleen bij de verkoop, behalve op dis-fondsen (dat is het fiscale trucje). Het is bij wet bepaald, en dus heeft het geen zin om er rekening mee te houden.
In je Keyplan neem je x-aantal fondsen op (ga via de zoekfunctie eens kijken bij keyplan, key-plan, key plan, e.d., dan kom je de beste fondsen zeker tegen). Ik heb bv. 7 fondsen in mijn Keyplan zitten.
Vervolgens moet je ook nog een percentage per fonds toekennen. Heb je bv. 5 fondsen, dan is dat bv. 20% per fonds (samen moet het 100% zijn).
Het bedrag dat elke maand geïnvesteerd wordt, bv. 50 euro, wordt verdeeld volgens de door jou opgegeven verdeling. Alles verloopt heel automatisch, je moet alleen zorgen dat het bedrag voor de 1e van de maand op je zichtrekening staat.