Sparen voor kinderen
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Sparen voor kinderen
Amai, een jaar later ben ik er nog eens ingedoken. Vorig jaar, toen ik hier wat vragen stelde, is het er niet van gekomen. Ik heb nu even een selectie gemaakt van de fondsen op de keytrade site, en heb me dan vooral op morningstar gebaseerd qua rendement en risico. Ik kom uit op volgend lijstje (het idee is sparen voor kinderen, 50-100 euro per maand, voor pakweg 10 jaar):
25% Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer
10% Aphilion Q² Equities A
25% Pictet Global Megatrend Selection P
10% Fidelity Funds Emerging Market Debt Fund A
30% Triodos Sicav I Triodos Impact Mixed Fund - Neutral R
Ik heb het gevoel dat ik niet al te risicovol gekozen heb, maar ook niet te braaf, maar misschien heb ik het totaal mis natuurlijk. Wat denken de kenners?
25% Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer
10% Aphilion Q² Equities A
25% Pictet Global Megatrend Selection P
10% Fidelity Funds Emerging Market Debt Fund A
30% Triodos Sicav I Triodos Impact Mixed Fund - Neutral R
Ik heb het gevoel dat ik niet al te risicovol gekozen heb, maar ook niet te braaf, maar misschien heb ik het totaal mis natuurlijk. Wat denken de kenners?
Ik ben begin dit jaar gestart en mijn samenstelling wijkt niet veel af van de samenstelling die jij gemaakt hebt.
Alles ging goed tot Corona de kop op stak (ging vlotjes naar + 6-7%) . Sindsdien sta ik momenteel aan -8%
Gelukkig heb ik een lange beleggingshorizon en maak ik e rmij niet teveel zorgen over.
Alles ging goed tot Corona de kop op stak (ging vlotjes naar + 6-7%) . Sindsdien sta ik momenteel aan -8%

Gelukkig heb ik een lange beleggingshorizon en maak ik e rmij niet teveel zorgen over.
-
- Newbie
- Contacteer:
Goed om te horen dat die samenstelling dan eerst toch vlot ging :-) Hopelijk gaat het snel weer de goeie richting uit! En misschien is het dan voor mij nu echt wel een goed moment om in te stappen...
Als je gedurende tien jaar één keer per maand aankoopt moet je niet op het beste moment wachten.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik bedoelde eerder: misschien is het nu een goed moment om een deel van hun spaarboekje als startbedrag te gebruiken ipv hun huidig spaarboekje zoveel mogelijk te spreiden over de maanden die komen...
Is het dan allemaal zo hard gezakt ?
Mijn keyplan staat momenteel nog altijd maar op het niveau van een paar maanden geleden. Voor mij niet de moment om met een startbedrag van nul te beginnen. Maar het zijn uw centen...
Ik heb mijn Keyplan nu ook terug geactiveerd, en ga momenteel nog maar met kleine bedragen kopen.
Als het verder daalt, ga ik nog bijstortingen doen.
Mijn keyplan staat momenteel nog altijd maar op het niveau van een paar maanden geleden. Voor mij niet de moment om met een startbedrag van nul te beginnen. Maar het zijn uw centen...
Ik heb mijn Keyplan nu ook terug geactiveerd, en ga momenteel nog maar met kleine bedragen kopen.
Als het verder daalt, ga ik nog bijstortingen doen.
De 4 fondsen die ik gekozen heb staan toch allemaal negatief.
Aphilion Q² Equities -9,39%
Pictet Global Megatr... -8,65%
Robeco Capital Growt... -4,95%
Vector Navigator C1 -10,14%
Voor mij niet echt een probleem. Ga deze maand gewoon terug bijkopen. Ze gaan wel terug naar boven gaan.
Aphilion Q² Equities -9,39%
Pictet Global Megatr... -8,65%
Robeco Capital Growt... -4,95%
Vector Navigator C1 -10,14%
Voor mij niet echt een probleem. Ga deze maand gewoon terug bijkopen. Ze gaan wel terug naar boven gaan.
Aan te raden boek van Wilfried Voorspoels (VFB) : "Beleggen voor (je) kinderen" 

-
- Newbie
- Contacteer:
De bedoeling van zo'n keyplan is net om er niet te veel tijd te moeten insteken dacht ik. Eerst een paar boeken lezen gaat me dus wat te ver.
Ik zoek naar een manier om dat geld toch iets meer te laten opbrengen dan op een gewone spaarrekening. Wat ik me dan vooral afvroeg is hoe risicovol "mijn" samenstelling is ten opzichte van de standaard keyplan-samenstellingen zoals "evenwichtig" of "gedurfd". Voor zover zoiets natuurlijk in te schatten en/of te voorspellen is...
Ik zoek naar een manier om dat geld toch iets meer te laten opbrengen dan op een gewone spaarrekening. Wat ik me dan vooral afvroeg is hoe risicovol "mijn" samenstelling is ten opzichte van de standaard keyplan-samenstellingen zoals "evenwichtig" of "gedurfd". Voor zover zoiets natuurlijk in te schatten en/of te voorspellen is...
Boeken moet je er inderdaad niet voor lezen. Gewoon je fondsen kiezen (met een beetje hulp van mijnportefeuille eventueel) en dan zorgen dat er maandelijks genoeg geld op staat om de transacties te laten doorgaan.
Vergelijk ook met de stand op het moment dat je dit startte. Waarschijnlijk staan de fondsen nog hoger. "Cash aan de zijlijn brengt niets op".bmaster001 schreef: ↑3 maart 2020, 06:51 Ik bedoelde eerder: misschien is het nu een goed moment om een deel van hun spaarboekje als startbedrag te gebruiken ipv hun huidig spaarboekje zoveel mogelijk te spreiden over de maanden die komen...
Door vandaag te kopen koop je aan de stand van ~6 maand geleden. Je moet je dus niet slecht voelen voor je "uitstelgedrag".
Natuurlijk weet niemand of de fondsen de volgende maanden hoger of lager zullen noteren
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.