speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
uglyduck schreef:Eentje van gisteren: Drie beleggers op tien willen naar buitenland vluchten
Beoogde inkomsten dreigen fors lager uit te vallen door gedragswijziging. Als veel beleggers naar het buitenland trekken dreigt ook een financiële aderlating voor wat betreft de beurstaks.
Bakelants waarschuwt dat niemand voordeel haalt uit de speculatietaks, ook de overheid niet. ‘Dat is een gedrocht. Er zijn geen winnaars, enkel verliezers. De regering, de bedrijven, de beleggers, de beurs, iedereen verliest. Politici, luister naar wat er leeft bij de mensen. Het is geen schande om bij te sturen.’
Totdat ze beseffen dat die extra gecontroleerd worden, en bovendien nog een fiscale automatische gegevensuitwisseling
Theoretische overpeinzing: stel je bent in 2016 bij DeGiro en je verkoopt aandelen van een bedrijf waarvan je zowel een pakket minder én meer dan 6 maanden in portefeuille hebt. Vermits er geen automatische afhouding is voor de Peeterstaks zal je een eventuele speculatieve meerwaarde (gerealiseerd op minder dan 6 maanden dus) hoogst waarschijnlijk zelf moeten aangeven bij de personenbelasting. Maar laten we even nagaan hoe dat in zijn werk gaat.
In België zou de situatie alleszinds "eenvoudig" zijn … Je broker is immers verplicht LIFO toe te passen en dus verkoopt die automatisch je pakket dat minder dan 6 maanden in portefeuille is. In Nederland echter, kiest je broker juist niks, en kan je volgens mij evengoed argumenteren dat je het pakket dat al meer dan 6 maanden in portefeuille is hebt verkocht, met als gevolg dat er geen Peeterstaks verschuldigd dus is, en dat je ook geen speculatieve meerwaarde hebt aan te geven bij de personenbelasting.
Ik denk dat het juist dergelijke hiaten zijn in de redenering van de regering die ervoor gaan zorgen dat dit dossier m.b.t. LIFO binnen de kortste keren op het bureau bij de Raad van State gaat liggen wegens schending van het gelijksheidsbeginsel.
In België zou de situatie alleszinds "eenvoudig" zijn … Je broker is immers verplicht LIFO toe te passen en dus verkoopt die automatisch je pakket dat minder dan 6 maanden in portefeuille is. In Nederland echter, kiest je broker juist niks, en kan je volgens mij evengoed argumenteren dat je het pakket dat al meer dan 6 maanden in portefeuille is hebt verkocht, met als gevolg dat er geen Peeterstaks verschuldigd dus is, en dat je ook geen speculatieve meerwaarde hebt aan te geven bij de personenbelasting.
Ik denk dat het juist dergelijke hiaten zijn in de redenering van de regering die ervoor gaan zorgen dat dit dossier m.b.t. LIFO binnen de kortste keren op het bureau bij de Raad van State gaat liggen wegens schending van het gelijksheidsbeginsel.
Het klopt wel dat de Giro, niks gaat inhouden - of zelfs niet gaat melden dat je binnen de 6 maande verkocht hebt.
Het enige wat ze melden aan de fiscus zijn de dividenden.
Wat echter NIET zo is, dat je ZELF mag gaan interpreteren. lifo = lifo, of het nu in belgie of in nederland is.
Of het rechtvaardig is , is niet aan de orde.
Wie weet gaan ze ooit eens die wetgeving door een rechterlijke uitspraak naar het containerpark moeten voeren, of voeren ze het zelf af wegens niet werkbaar, of omdat het geen ballen opbrengt maar alleen maar stemmen en geld kost.
Het enige wat ze melden aan de fiscus zijn de dividenden.
Wat echter NIET zo is, dat je ZELF mag gaan interpreteren. lifo = lifo, of het nu in belgie of in nederland is.
Of het rechtvaardig is , is niet aan de orde.
Wie weet gaan ze ooit eens die wetgeving door een rechterlijke uitspraak naar het containerpark moeten voeren, of voeren ze het zelf af wegens niet werkbaar, of omdat het geen ballen opbrengt maar alleen maar stemmen en geld kost.
Voorlopig koffiedik kijken, maar ik vermoed niet dat dit een vergezocht discussiepunt zal zijn, integendeel. Ik ben overigens niet overtuigd dat dit als "interpretatie" beschouwd moet worden. Je moet de dingen apart zien, enerzijds de aanleiding, zijnde de verkoop, en anderzijds het mogelijk gevolg, zijnde de speculatietaks (rechtstreeks geïnd, of zelf aan te geven). Speculatietaks zal een gevolg zijn van aandelen binnen de 6 maanden verkocht te hebben. De Belgische Staat kan mijn inziens enkel in België zaken verplichten aan individuen en brokers (zoals LIFO toepassen), dus als jij in het buitenland aandelen verkoopt die langer dan 6 maanden in je portefeuille zaten (mogelijk naast aandelen van dezelfde titel die minder dan 6 maanden in je portefeuille zitten), dan is er ook geen gevolg nodig, zijnde het rapporteren van een meerwaarde op minder dan 6 maanden in je personenbelasting. Want de vraag is eigenlijk: kan de Belgische staat jou verplichten om LIFO in het buitenland zelf toe te passen zodat je altijd de meest recente aandelen verkoopt? Volgens mij kan dat hoegenaamd niet.
Nu al zoveel gedoe rond deze kleinebeleggerstaks?
Na de volgende verkiezingen zal CD&V doorduwen voor een veralgemeende meerwaardebelasting op aandelen. Of een vermogenswinstbelasting.
Dàt zal pas geld kosten.
Na de volgende verkiezingen zal CD&V doorduwen voor een veralgemeende meerwaardebelasting op aandelen. Of een vermogenswinstbelasting.
Dàt zal pas geld kosten.
Gaat CD&V de kiesdrempel nog wel halen volgende verkiezingen? ;-)
Ah zo, dat wist ik niet. Maar ik vermoed dat door gegevensuitwisseling de Belgische fiscus gaat weten dat je een rekening in het buitenland hebt ? Als je dan niks aangeeft in je aangifte zal je misschien wel problemen krijgen.Poldermol schreef:Andere landen heffen die NIET aan de bron, maar als persoonsbelasting. Of in een tweede scenario is een meerwaardebelasting specifiek gericht op de in dat land gedomicilieerde natuurlijke personen.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Momenteel krijgt de fiscus de vastrentende inkomsten binnen, hetgeen wat meestal in België nog belast dient te worden. Dit maakt deel uit van het EU Savings Directive. Binnenkort gaat ook de CRS (Common Reporting Standard) van start, dit kan je zien als de OESO-versie van de FATCA, hieronder worden zo goed als alle gegevens uitgewisseld.
Mocht de fiscus in 2017 ontdekken dat je een enorme berg geld in het buitenland hebt staan waarvan je de oorsprong niet van kan verklaren heb je een probleem.
Zover ik weet is er geen uitwisseling tussen de Belgische banken en de Belgische fiscus over inwoners van België.
Correctie: enkel vastrentende waarden
Mocht de fiscus in 2017 ontdekken dat je een enorme berg geld in het buitenland hebt staan waarvan je de oorsprong niet van kan verklaren heb je een probleem.
Zover ik weet is er geen uitwisseling tussen de Belgische banken en de Belgische fiscus over inwoners van België.
Correctie: enkel vastrentende waarden
Laatst gewijzigd door Pompa op 25 oktober 2015, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt niet (volgens mij)
Momenteel worden enkel inkomsten uit obligaties, termijnrekeningen enz... doorgegeven.
Dividenden op aandelen komen daar in de toekomst bij, maar worden nu nog niet uitgewisseld.
Ken iemand (Belg op pensioen in een Zuid Europees land) die zijn beleggingen via Belgische bank bleef doen.
Gaf niets aan in land waar hij woonde, vorig jaar daar op de vingers getikt, ze hadden de info van zijn rente inkomsten in België doorgekregen .
Momenteel worden enkel inkomsten uit obligaties, termijnrekeningen enz... doorgegeven.
Dividenden op aandelen komen daar in de toekomst bij, maar worden nu nog niet uitgewisseld.
Ken iemand (Belg op pensioen in een Zuid Europees land) die zijn beleggingen via Belgische bank bleef doen.
Gaf niets aan in land waar hij woonde, vorig jaar daar op de vingers getikt, ze hadden de info van zijn rente inkomsten in België doorgekregen .
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Bedankt voor de correctie, het moet inderdaad gaan over vastrentende waarden gaan, zal mijn reactie aanpassen. Maar in de toekomst zal deze informatie ook uitgewisseld worden.zeezout schreef:Klopt niet (volgens mij)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
zeezout schreef:Klopt niet (volgens mij)
hangt ookwat van het land af
bv nederland en frankrijk zou al jaren alles worden doorgegeven
Luxemburg en co : zou vanaf 2015 de vastrendende inkomsten worden doorgegeven, vanaf 2016 de dividenden
het schijnt dat lux en co ZELF massal zwartspaarders aan het buitengooien zijn
Financieel expert in de clinch met woordvoerder van Minister van Geld ( bijna een platvloerse scheldpartij ) over de taxshit
Ze voeren enkel de minnen in maar niet de plussen
http://m.newsmonkey.be/article/58569" onclick="window.open(this.href);return false;
http://m.newsmonkey.be/article/58569" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel Maus is een SPA'er die al jaren probeert ergens te geraken op het politieke schaakbord, maar daar blijkbaar te licht bevonden werd.
Kan nu enkel nog vanop de schoolbanken wat roepen naar de karavaan die voorbij trekt.
Moet soms wel pijn doen....
Kan nu enkel nog vanop de schoolbanken wat roepen naar de karavaan die voorbij trekt.
Moet soms wel pijn doen....
Amai, pijnlijk voor Maus. Hij werd wel afgemaakt ivm de wetteksten. En dan maar snel zijn tweets verwijderen natuurlijk...paul schreef:Financieel expert in de clinch met woordvoerder van Minister van Geld ( bijna een platvloerse scheldpartij ) over de taxshit