speculatietaks op aandelen
TIP
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Re: speculatietaks op aandelen
Als de QED op mij bedoeld was: dit doet niet terzake aangezien een eigen vennootschap niks maar dan ook niks met derivaten te maken heeft (tenzij afdekken met opties, maar dat is een andere kwestie)Belca2 schreef:Speculatietaks doodt derivatenmarkten
Q.E.D.
@argov:waarom zou dat op u bedoeld zijn?
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Ik dacht dat ge dat artikel aanhaalde als bewijs van onmogelijkheid voor mijn gedachtegang. QED in de zin van Quod erat demonstrandum 
@argov: absoluut niet. uw gedachtengang is de moeite waard om verder te exploreren. de hamvraag wordt dan natuurlijk: wordt een burgerlijk maatschap als een bedrijf aanzien? ik heb er helaas geen antwoord op. vermoedelijk voer voor een vechtpartij tussen advocaten en de fiscus.
QED: omdat het artikel vaststelt wat iedereen (met gezond verstand) voorspeld had.
QED: omdat het artikel vaststelt wat iedereen (met gezond verstand) voorspeld had.
cdf's : divers inkomen is ook 33% aanslag
Bij cdf's zal waarschijnlijk op een andere manier een aanslag op je gepleegd worden, die ook 33 % is
( art 90 wib )
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 91#p407291" onclick="window.open(this.href);return false;
( art 90 wib )
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 91#p407291" onclick="window.open(this.href);return false;
Peeterske wil er nog een Tobintax bovenop.
En Van Overtveldt wil de vennootschapsbelasting van 33,99 % naar 20 % brengen: http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 4-3136.art" onclick="window.open(this.href);return false;. Het lijkt het einddoel van de N-VA dat je als particulier binnenkort de ganse bedroting financiert en het bedrijfsleven niet meer tussenkomt.
Wat de speculatietaks betreft, heb ik mijzelf overigens al blokgezet voor één van mijn aandelenposities. Door de forse daling begin januari heb ik voor één van mijn aandelen enkele keren bijgekocht aan dumping-prijzen, omdat de daling geen enkel verband houdt met de intrinsieke waarde van het bedrijf in kwestie. Eind van de voorbije week herstelde dat aandeel zich volledig tot de koers van rond de jaarwisseling. Als ik die pakketjes na ± 2,5 weken nu terug van de hand zou willen doen, maak ik $ 8.279,64 winst. D.w.z. in theorie $ 2.732,28 speculatietaks op te betalen (en maar $ 5.464,56 voor mezelf). Verkopen ga ik nu uiteraard niet doen, ik zal braafjes de termijn van 6 maanden afwachten.
Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat andere spelers de markt mogen manipuleren, je aandeel de dieperik in mogen shorten, maar als jij als verstandige belegger dan aan -20 % en -30 % "durft" bijkopen omdat je je huiswerk gedaan hebt, en je niet van streek laat brengen, wordt je afgestraft omdat jij zogezegd "speculeert". Dit is mijn inziens gewoon het verlagen van je aankoopgemiddelde van een aandeel waarin je al een positie hebt, en impliciet dus al een engagement op lange termijn. Mocht het nu nog FIFO zijn zou ik er ergens nog begrip voor kunnen opbrengen (afgezien van het tarief), maar die LIFO is gewoon je reinste bull-shit. CfD's dan maar zeker?
Wat de speculatietaks betreft, heb ik mijzelf overigens al blokgezet voor één van mijn aandelenposities. Door de forse daling begin januari heb ik voor één van mijn aandelen enkele keren bijgekocht aan dumping-prijzen, omdat de daling geen enkel verband houdt met de intrinsieke waarde van het bedrijf in kwestie. Eind van de voorbije week herstelde dat aandeel zich volledig tot de koers van rond de jaarwisseling. Als ik die pakketjes na ± 2,5 weken nu terug van de hand zou willen doen, maak ik $ 8.279,64 winst. D.w.z. in theorie $ 2.732,28 speculatietaks op te betalen (en maar $ 5.464,56 voor mezelf). Verkopen ga ik nu uiteraard niet doen, ik zal braafjes de termijn van 6 maanden afwachten.
Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat andere spelers de markt mogen manipuleren, je aandeel de dieperik in mogen shorten, maar als jij als verstandige belegger dan aan -20 % en -30 % "durft" bijkopen omdat je je huiswerk gedaan hebt, en je niet van streek laat brengen, wordt je afgestraft omdat jij zogezegd "speculeert". Dit is mijn inziens gewoon het verlagen van je aankoopgemiddelde van een aandeel waarin je al een positie hebt, en impliciet dus al een engagement op lange termijn. Mocht het nu nog FIFO zijn zou ik er ergens nog begrip voor kunnen opbrengen (afgezien van het tarief), maar die LIFO is gewoon je reinste bull-shit. CfD's dan maar zeker?
met cdf's gaan ze je ook 33% laten betalen
( wel op basis van een ander art. ( art90 wib met name )
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 15&t=69529" onclick="window.open(this.href);return false;
De regering komt nog eens extra 800 miljoen te korten, en plots daarop wIl van overhetveldt, de belasting op de bedrijven naar 20% verlagen. Toch genieen die daar zitten.
We zullen maar niet zeggen wie dat gaat betalen zeker ?
( wel op basis van een ander art. ( art90 wib met name )
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 15&t=69529" onclick="window.open(this.href);return false;
De regering komt nog eens extra 800 miljoen te korten, en plots daarop wIl van overhetveldt, de belasting op de bedrijven naar 20% verlagen. Toch genieen die daar zitten.
We zullen maar niet zeggen wie dat gaat betalen zeker ?
@ Duckje: Makkelijk op te lossen door met verschillende rekeningen te werken.
verschillende rekeningen geeft meer mogelijkheden, maar toch kan je op die manier er niet altijd aan ontsnappen.
Heb ook ergens gelezen dat ingeval van transfert van aandelen, men gewoon op het volledige bedrag dat je verkoopt 33% aanrekent dan ben je helemaal gezien
en moet je het verschil via je belastingbrief trachten te recuperen. Daar gaat volk naar komen kijken.
Heb ook ergens gelezen dat ingeval van transfert van aandelen, men gewoon op het volledige bedrag dat je verkoopt 33% aanrekent dan ben je helemaal gezien
en moet je het verschil via je belastingbrief trachten te recuperen. Daar gaat volk naar komen kijken.
Zou het voldoende zijn om bij dezelfde brooker een tweede of derde portefeuille aan te maken?paljas schreef:@ Duckje: Makkelijk op te lossen door met verschillende rekeningen te werken.
Gelukkig is daar nog KP om ons particulieren tegen dergelijk onheil te behoedenuglyduck schreef:En Van Overtveldt wil de vennootschapsbelasting van 33,99 % naar 20 % brengen: ...
Op naam van een andere natuurlijke persoon bv. je partner, kinderen...vortex schreef:Zou het voldoende zijn om bij dezelfde brooker een tweede of derde portefeuille aan te maken?paljas schreef:@ Duckje: Makkelijk op te lossen door met verschillende rekeningen te werken.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Je maakt hier een - weliswaar veel voorkomende- denkfout. Het is niet omdat je de belastingen laat zakken dat je inkomsten zakken. De kans is zelfs groot dat ze stijgen.paul schreef:De regering komt nog eens extra 800 miljoen te korten, en plots daarop wIl van overhetveldt, de belasting op de bedrijven naar 20% verlagen. Toch genieen die daar zitten.
Laffercurve

Jaloezie is mij vreemd, dus ik juich een belastingverlaging toe, voor eender wie.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik weet het wel , maar de belastingverminderg voor de bedrijven kan m.i. moeilijk voor 100 % gerupereerd worden, en wie gaat dat feestje voor de ondernemers dan betalen ?? Jan Met de Pet zal het wel betalen.