Ssangyong Grand Tivoli
Ssangyong Grand Tivoli
Ik rijd met een Citroën Berlingo van 5 jaar oud (Citroën Berlingo 1.2 pure tech multispace).
Vorig jaar begonnen de problemen. Op 69000 km bleek de distributieriem te rafelen. Ze hebben hem toen onder garantie vervangen. Ik bleek blijkbaar niet de enige te zijn die dit probleem had
We zijn nog geen jaar later en ik word geconfronteerd met een sterk gestegen olieverbruik. De garagist zegt dat het verband houdt met het distributieriem probleem van vorig jaar.
Vanuit de hoofdzetel van Citroën is men nu akkoord om de wagen opnieuw onder garantie te herstellen. Er moet echter een volledig nieuw motorblok geplaatst worden. Het enige wat niet onder de garantie valt zijn de werkuren + de vloeistoffen.
Eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen meer in het merk en eigenlijk al helemaal niet meer in Franse merken.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Ssangyong Grand Tivoli. Is een wagen van Zuid-Koreaanse oorsprong. Ze geven 5 jaar totaal garantie. Het is een heel goed uitgeruste wagen. Zelfs de basisversie is al behoorlijk uitgerust.
Zelf zou ik gaan voor het hoogste uitrustingsniveau (Saphhire) met een automatische versnelling. Voor ongeveer €29.000 heb ik een heel complete wagen.
Zijn er hier mensen die met dergelijke wagen rijden? Wat zijn uw bevindingen? Ik hoor graag de voor- en nadelen.
Om u een idee te geven van de uitrusting van dit model, maak ik hier een oplijsting:
STANDAARD BASISUITRUSTING
Dodehoekdetectie (BSD)
Detectie kruisend verkeer bij achteruitrijden (RCTA)
LED koplampen
Digitaal instrumentenpaneel met navigatie kaartfunctie
VOLLEDIGE UITRUSTING
Frontale Airbags
Knieairbag bestuurder
Zijdelingse airbags vooraan
Gordijnairbags
ISOFIX bevestigingspunten achteraan
Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)
Automatisch noodremsysteem (AEBS)
Waarschuwingssysteem tegen frontale aanrijding (FCW)
Waarschuwing voor veilige afstand (SDA)
Waarschuwing bij vertrek voorligger (FVSA)
Anti-koprolbeveiliging (ARP)
Actieve rijstrookassistentie (LKAS)
Rijstrookdetectie (LDWS)
Verkeersbordendetectie (TSR)
Wegrijhulp op helling (HSA)
Automatische dalingscontrole (HDC)
Vermoeidheidsdetectie (DAA)
Dodehoekdetectie (BSD)
Assistentie bij verandering rijstrook (LCA)
Detectie kruisend verkeer bij achteruitrijden (RCTA)
LED dagrijlichten (DRL)
18" aluminium velgen "diamond cut" (215/50 banden)
Bandenherstelkit
LED koplampen
LED mistlichten vooraan
Donker getinte ruiten achteraan
Dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht
Dakrails
Deurgrepen in koetswerkkleur
Buitenspiegels in koetswerkkleur met LED richtingaanwijzers
Verchroomde deurgrepen
Instaptreden in geborsteld aluminium
Centrale armsteun met geïntegreerd opbergvak
In de hoogte verstelbare koffervloer
Zetelbekleding in TPU leder
Verwarmde zetels vooraan
Neerklapbare achterbank met 60:40 verdeling
start-stop systeem (ISG)
In de hoogte verstelbaar stuurwiel
Lederen multifunctioneel stuurwiel
Verwarmd stuurwiel
Lederen versnellingspook
Cruise control
Elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan
Elektrisch bediende- en verwarmde buitenspiegels
Licht- en regensensor
Digitaal instrumentenpaneel met navigatie kaartfunctie
6 luidsprekers
touch screen
Koffer afdekrol
Bestuurderszetel in de hoogte verstelbaar
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Openen en starten zonder sleutel
Automatische dual-zone airconditioning
9,2" touch screen met Navi, radio DAB+ en MP3
Car connectivity met Apple Carplay en Google Android Auto
Achteruitrijcamera
Parkeersensoren vooraan en achteraan
Vorig jaar begonnen de problemen. Op 69000 km bleek de distributieriem te rafelen. Ze hebben hem toen onder garantie vervangen. Ik bleek blijkbaar niet de enige te zijn die dit probleem had
We zijn nog geen jaar later en ik word geconfronteerd met een sterk gestegen olieverbruik. De garagist zegt dat het verband houdt met het distributieriem probleem van vorig jaar.
Vanuit de hoofdzetel van Citroën is men nu akkoord om de wagen opnieuw onder garantie te herstellen. Er moet echter een volledig nieuw motorblok geplaatst worden. Het enige wat niet onder de garantie valt zijn de werkuren + de vloeistoffen.
Eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen meer in het merk en eigenlijk al helemaal niet meer in Franse merken.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Ssangyong Grand Tivoli. Is een wagen van Zuid-Koreaanse oorsprong. Ze geven 5 jaar totaal garantie. Het is een heel goed uitgeruste wagen. Zelfs de basisversie is al behoorlijk uitgerust.
Zelf zou ik gaan voor het hoogste uitrustingsniveau (Saphhire) met een automatische versnelling. Voor ongeveer €29.000 heb ik een heel complete wagen.
Zijn er hier mensen die met dergelijke wagen rijden? Wat zijn uw bevindingen? Ik hoor graag de voor- en nadelen.
Om u een idee te geven van de uitrusting van dit model, maak ik hier een oplijsting:
STANDAARD BASISUITRUSTING
Dodehoekdetectie (BSD)
Detectie kruisend verkeer bij achteruitrijden (RCTA)
LED koplampen
Digitaal instrumentenpaneel met navigatie kaartfunctie
VOLLEDIGE UITRUSTING
Frontale Airbags
Knieairbag bestuurder
Zijdelingse airbags vooraan
Gordijnairbags
ISOFIX bevestigingspunten achteraan
Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)
Automatisch noodremsysteem (AEBS)
Waarschuwingssysteem tegen frontale aanrijding (FCW)
Waarschuwing voor veilige afstand (SDA)
Waarschuwing bij vertrek voorligger (FVSA)
Anti-koprolbeveiliging (ARP)
Actieve rijstrookassistentie (LKAS)
Rijstrookdetectie (LDWS)
Verkeersbordendetectie (TSR)
Wegrijhulp op helling (HSA)
Automatische dalingscontrole (HDC)
Vermoeidheidsdetectie (DAA)
Dodehoekdetectie (BSD)
Assistentie bij verandering rijstrook (LCA)
Detectie kruisend verkeer bij achteruitrijden (RCTA)
LED dagrijlichten (DRL)
18" aluminium velgen "diamond cut" (215/50 banden)
Bandenherstelkit
LED koplampen
LED mistlichten vooraan
Donker getinte ruiten achteraan
Dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht
Dakrails
Deurgrepen in koetswerkkleur
Buitenspiegels in koetswerkkleur met LED richtingaanwijzers
Verchroomde deurgrepen
Instaptreden in geborsteld aluminium
Centrale armsteun met geïntegreerd opbergvak
In de hoogte verstelbare koffervloer
Zetelbekleding in TPU leder
Verwarmde zetels vooraan
Neerklapbare achterbank met 60:40 verdeling
start-stop systeem (ISG)
In de hoogte verstelbaar stuurwiel
Lederen multifunctioneel stuurwiel
Verwarmd stuurwiel
Lederen versnellingspook
Cruise control
Elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan
Elektrisch bediende- en verwarmde buitenspiegels
Licht- en regensensor
Digitaal instrumentenpaneel met navigatie kaartfunctie
6 luidsprekers
touch screen
Koffer afdekrol
Bestuurderszetel in de hoogte verstelbaar
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Openen en starten zonder sleutel
Automatische dual-zone airconditioning
9,2" touch screen met Navi, radio DAB+ en MP3
Car connectivity met Apple Carplay en Google Android Auto
Achteruitrijcamera
Parkeersensoren vooraan en achteraan
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Er zijn genoeg youtube video's of geschreven review te vinden over deze wagen - of ssangyong in het algemeen.
Waar je eerder daar zou moeten kijken:
-is er wel een verdeler in je buurt? Ga daar eens mee praten ook, bekijk & rij zelf de wagen om je oordeel te vellen.
-Sangyoung is reeds lange tijd financieel onstabiel. De laatste overname, door edison motors, sprong af begin 2022. Eender welke garantie is bij een faling helaas onbestaande
Succes met de zoektocht! Ik heb trouwens exact hetzelfde probleem gehad met mijn peugeot partner teepee (rafelende riem - jaar later extreem olieverbruik). Intussen een renault grand scenic rijder geworden.
Waar je eerder daar zou moeten kijken:
-is er wel een verdeler in je buurt? Ga daar eens mee praten ook, bekijk & rij zelf de wagen om je oordeel te vellen.
-Sangyoung is reeds lange tijd financieel onstabiel. De laatste overname, door edison motors, sprong af begin 2022. Eender welke garantie is bij een faling helaas onbestaande
Succes met de zoektocht! Ik heb trouwens exact hetzelfde probleem gehad met mijn peugeot partner teepee (rafelende riem - jaar later extreem olieverbruik). Intussen een renault grand scenic rijder geworden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Ssangyong heeft de reputatie van hoge verbruiken, en lage restwaarde. De vorige modellen zoals de Rexton hadden ook een hoge inschrijvings- en jaarlijkse taks, heb je al een gesimuleerd hoe dit zit voor dit model?
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Ik vermoed dat jullie beiden een motor hebben / hadden waar de riem in de motorolie ronddraait.
De problemen dateren al van jaren geleden en in de basis was het volgens mijn geheugen zo dat vooral de kwaliteit van de riem niet goed was. Dat is zonder twijfel onderzocht en verbeterd.
""""Oorzaak hoog olieverbruik
De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren.""""""
Bron : https://techservicecenter.nl/
Dat laatste is een klassiek probleem bij direct ingespoten benzinemotoren met turbo en lage cilinderinhoud / groot vermogen.
Fijn dat ze je nog een nieuwe motor willen geven maar jammer dat je daar zelf ook moet financieel aan bijdragen.
Als buitenstaander zou ik er op vertrouwen dat er wel degelijk iets verbeterd is aan een nieuwe motor tov de originele motor die in je auto zat. Ik zou dat zeker zwaar overwegen.
Als de volgende motor tien jaar meegaat kan je niet goedkoper rijden ...
Ssangyong : ik vrees dat je van de klaveren naar de biezen loopt.
Dat is mijn eerlijke mening.
Het dealernet en de invoerder van Ssangyong werken niet op hetzelfde niveau als de grote merken. De motoren werden vroeger van de stempel "systeem Mercedes" voorzien maar werden totaal niet gemaakt door Mercedes en de kwaliteit was een pak minder.
Ik heb zelf met een Renault problemen gehad die vergelijkbaar waren met die van jouw citroen ervaring. Wat ik absoluut zeker weet is dat ik enkel nog een auto wil waar ook in België heel wat geld, mensen en kennis achter staat en liefst ook de wil om een klant tevreden te houden. Dat gekoppeld aan mijn eigen inbreng : ieder onderhoud laten uitvoeren in een merkgarage dat door de fabrikant wordt opgelegd. Bij Renault ging ik zelfs vaker omdat ik niet geloof in tweejaarlijkse oliebeurten of op 30.000 km.
Mijn raad is : verwacht van Ssangyong nooit de hoogste kwaliteit voor een lagere prijs. Die is er gewoon niet. Geef liever wat meer geld uit en koop een auto waarmee je kansen op succes beter zijn.
Ik zou mijn hand in het vuur steken voor een Renault bij 'mijn' dealer met in optie vijf jaar garantie of voor een Toyota (tot tien jaar garantie).
Veel geluk met je beslissing.
Hier kan je reviews van gebruikers lezen en je een beeld vormen over wat eigenaars over hun auto denken.
https://www.autoweek.nl/reviews/ssangyo ... g=oplopend
De problemen dateren al van jaren geleden en in de basis was het volgens mijn geheugen zo dat vooral de kwaliteit van de riem niet goed was. Dat is zonder twijfel onderzocht en verbeterd.
""""Oorzaak hoog olieverbruik
De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren.""""""
Bron : https://techservicecenter.nl/
Dat laatste is een klassiek probleem bij direct ingespoten benzinemotoren met turbo en lage cilinderinhoud / groot vermogen.
Fijn dat ze je nog een nieuwe motor willen geven maar jammer dat je daar zelf ook moet financieel aan bijdragen.
Als buitenstaander zou ik er op vertrouwen dat er wel degelijk iets verbeterd is aan een nieuwe motor tov de originele motor die in je auto zat. Ik zou dat zeker zwaar overwegen.
Als de volgende motor tien jaar meegaat kan je niet goedkoper rijden ...
Ssangyong : ik vrees dat je van de klaveren naar de biezen loopt.
Dat is mijn eerlijke mening.
Het dealernet en de invoerder van Ssangyong werken niet op hetzelfde niveau als de grote merken. De motoren werden vroeger van de stempel "systeem Mercedes" voorzien maar werden totaal niet gemaakt door Mercedes en de kwaliteit was een pak minder.
Ik heb zelf met een Renault problemen gehad die vergelijkbaar waren met die van jouw citroen ervaring. Wat ik absoluut zeker weet is dat ik enkel nog een auto wil waar ook in België heel wat geld, mensen en kennis achter staat en liefst ook de wil om een klant tevreden te houden. Dat gekoppeld aan mijn eigen inbreng : ieder onderhoud laten uitvoeren in een merkgarage dat door de fabrikant wordt opgelegd. Bij Renault ging ik zelfs vaker omdat ik niet geloof in tweejaarlijkse oliebeurten of op 30.000 km.
Mijn raad is : verwacht van Ssangyong nooit de hoogste kwaliteit voor een lagere prijs. Die is er gewoon niet. Geef liever wat meer geld uit en koop een auto waarmee je kansen op succes beter zijn.
Ik zou mijn hand in het vuur steken voor een Renault bij 'mijn' dealer met in optie vijf jaar garantie of voor een Toyota (tot tien jaar garantie).
Veel geluk met je beslissing.
Hier kan je reviews van gebruikers lezen en je een beeld vormen over wat eigenaars over hun auto denken.
https://www.autoweek.nl/reviews/ssangyo ... g=oplopend
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Ssangyong is rommel. Hoog verbruik, hoge taksen en je raakt je auto aan de straatstenen niet meer kwijt. Wil je echt 29000 euro betalen voor zo iets? Als je toch in de budgetmerken wil blijven zou ik dan eerder kijken naar Dacia. Ik ken wel wat mensen die er eentje hebben en die zijn daar echt wel tevreden mee. Ofwel op de tweedehandsmarkt? Voor 29000 euro moet het toch mogelijk zijn om een jong voertuig van een beter merk te vinden.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Voor dat geld koopt je al een leuke tweedehands elektrische auto die nooit zo'n problemen zal hebben.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Beter laat dan nooit tot die conclusie komen voor die prijs.Kittekat schreef: ↑20 augustus 2022, 19:10
Ik heb mijn oog laten vallen op een Ssangyong Grand Tivoli. Is een wagen van Zuid-Koreaanse oorsprong. Ze geven 5 jaar totaal garantie. Het is een heel goed uitgeruste wagen. Zelfs de basisversie is al behoorlijk uitgerust.
Zelf zou ik gaan voor het hoogste uitrustingsniveau (Saphhire) met een automatische versnelling. Voor ongeveer €29.000 heb ik een heel complete wagen.
Sommigen beginnen over rest waarde.
Ware al erg dat een car van 60.000 of 70.000 € minder waard zou zijn.
Ze vergeten daarbij wel hun start investering en bij vervanging de nieuwe investering.
Rij al vele jaren probleemloos rond met niet hippe (voor de show) europese merken.
Als men gewoon is van dit van dat, heer ze weten niet beter.
Een car van 30.000 € die een liter meer verbruikt flauw argument.
Voor 40.000 € kan men vele litertjes kopen.
Estate Guru believer.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Zo een reusachtige bak. En dan maar klagen dat het leven zo duur is.


Re: Ssangyong Grand Tivoli
De design afdeling is naar het schijnt in Noord Korea gevestigd.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Afgunst?
Of dat met leven zo duur is.
De ene investeert in een Bmw.
Een ander in een Aziatisch product. (met een sleurhut op stap, kan het wel eens de betere keuze zijn)
Dat was de vraag topic opener.
Estate Guru believer.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
29.000 euro voor een schimmig merk dat al tig keer failliet gegaan is of overgenomen werd vind jij een goeie deal?
Ik heb nog nooit 29.000 euro voor een auto betaald, nochtans heb ik al meerdere grote BMW's en Audi's gehad. Ik koop altijd jonge tweedehandsen in Duitsland.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Allee we leren weeral bij Jonge tweedehandse premium merken kosten geen geld.TikTak schreef: ↑26 augustus 2022, 07:41
29.000 euro voor een schimmig merk dat al tig keer failliet gegaan is of overgenomen werd vind jij een goeie deal?
Ik heb nog nooit 29.000 euro voor een auto betaald, nochtans heb ik al meerdere grote BMW's en Audi's gehad. Ik koop altijd jonge tweedehandsen in Duitsland.
2014 noem ik geen jong 2 hands.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... rel&vc=Car
Estate Guru believer.
Re: Ssangyong Grand Tivoli
Heeft dat merk een (treffelijk) dealernetwerk in W-Europa?