Staatsbon of OLO ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon of OLO ?
OLOs kan je dat via DB of Rabo kopen, of moet je eerder via Binck bank?
Bij mij staan die van 5 jaar ook aan 103,5% ;Rolle schreef:Op mijn beleggersrekening bij Rabobank staat de koers van de laatste staatsbons aan 103,5%. Wil dat zeggen dat bij een eventuele verkoop van deze bons er reeds een winst is van 3,5% of is dit gewoon een fictieve winst.
maar die van 3 jaar staan aan 99,69%.
Betekent dat dan dat wie nu zou willen verkopen, winst zou maken met de ene en verlies met de andere ?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Regel één in beleggen.
- Steek je geld in zaken die je volledig begrijpt.
- Steek je geld in zaken die je volledig begrijpt.
Argenta gaat ook.Jhn schreef:OLOs kan je dat via DB of Rabo kopen, of moet je eerder via Binck bank?
Dit betekent dat de rente deze van 5 jaar gedaald zijn, NU t.o.v. begin decemberNefertari schreef: Bij mij staan die van 5 jaar ook aan 103,5% ;
maar die van 3 jaar staan aan 99,69%.
Betekent dat dan dat wie nu zou willen verkopen, winst zou maken met de ene en verlies met de andere ?
en de rente op 3 jaar zeer lichtjes gestegen is.
Het is geen fictieve winst of verlies : verkoop je vandaag dat heb je 3,5% REËLE winst (voor deze van 5 jaar) (VOOR kosten).
Beste groeten.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
De reden waarom deze rente gedaald is heb ik eerder al aangehaald in 'n andere draad. Iets van tijdelijke aard vrees ik.HJG6500 schreef:Dit betekent dat de rente deze van 5 jaar gedaald zijn, NU t.o.v. begin december
en de rente op 3 jaar zeer lichtjes gestegen is.
Ik denk dat de mensen die in de laatste staatsbon hebben belegd, dat gedaan hebben met de bedoeling hem tot de vervaldag bij te houden en jaarlijks de coupon te innen. Als ze erop uit waren om snel winst te maken door een verkoop hadden ze wel OLO's gekocht. Of de rente ondertussen stijgt of daalt en of dat tijdelijk is of niet maakt voor de staatsbonbezitters niet veel uit.
Volledig mee akkoordSpruitekop schreef:Regel één in beleggen. - Steek je geld in zaken die je volledig begrijpt.
Alleen : toen ik 10-tallen jaren geleden voor het eerst staatsbons kocht, waren die nog in papier. Daar ik die altijd bijhield in een bankkluisje tot op de vervaldag, viel er niets te begrijpen : je kreeg op de eindvervaldag gewoon je kapitaal terug en streek jaarlijks de intresten op, na aftrek van de RV.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik staatsbons op een online-effectenrekening staan heb. En daar ik ook nu niet van plan ben om die vóór de vervaldag te verkopen, is het dan ook een verrassing voor mij dat er koersverschillen en verliezen&winsten te zien zijn op die effectenrekening.
Mag ik mij daarover verwonderen ? Dit forum dient toch o.a. om vragen te stellen over financiële zaken
Als iedereen hier alles al weet, kunnen we aan de webmaster vragen om ermee te stoppen.
Helemaal gelijk, Nefertari. Ik had gisteren op de post van Spruitekop willen reageren met:
"Regel twee: als je iets niet weet, vraag het dan op een forum, daar zijn vriendelijke mensen die je graag antwoord geven."
"Regel twee: als je iets niet weet, vraag het dan op een forum, daar zijn vriendelijke mensen die je graag antwoord geven."
Heb/Had zowel staatsbons en OLO's als perpetuals, steepeners en vastrentende obligaties in portefeuille. (altijd minimum lot size aankoop en NOOIT > 1000 stuks) Hebben/Hadden allen een notering op een secundaire markt.
Mijn "algemene" verkoopstrategie voor dez soorten obligaties:
als ze <5% jrlks nettorente uitkeren en <10% jrlks nettorendement halen, verkopen indien koers op secundaire markt >5% boven mijn aankoopkoers ...
als ze >5% jrlks nettorente uitkeren of >10% jrlks nettorendement halen, verkopen indien koers op secundaire markt >10% boven mijn aankoopkoers.
Tuurlijk volg/volgde ik zulke effecten nog wel op kwestie van "balancering" (in mijn "open office database") :
rekening houden met "call" tijdstip, "substitute" aankoop, obligaties in vreemde munt, direkt beschikbare cash
en EVENTUEEL kredietnemingen (woonlening, autokrediet, verplichte verzekeringen, ...)
of EVENTUEEL andere "effecten" (aandelen, ETF's, fondsen, pensioensparen, langetermijnsparen, TAK21verzekeringen, spaarrekening ... Vastrentende obligaties zou je eventueel kunnen behouden tot final "call" datum (100% teruggave indien bedrijf/staat niet failliet gaat)
Waarom geen ZERO COUPON obligatie nemen ?
.... tegen een koers percentage van <100% aankopen en op final "call" datum aan 100% terug cashen .... (indien bedrijf niet failliet) ...
Tja als je 30 jaar bent en gezond, dan kun je hier moeilijk tijd voor vrij maken (carriere, huisje-tuintje-kinderen, .. vechtscheiding, ...) Als je 65+ bent ... blijft gezondheid de belangrijkste item in een mensenleven en heb je graag direkt beschikbare cash om gezond te blijven genieten van het leven ...

Mijn "algemene" verkoopstrategie voor dez soorten obligaties:
als ze <5% jrlks nettorente uitkeren en <10% jrlks nettorendement halen, verkopen indien koers op secundaire markt >5% boven mijn aankoopkoers ...
als ze >5% jrlks nettorente uitkeren of >10% jrlks nettorendement halen, verkopen indien koers op secundaire markt >10% boven mijn aankoopkoers.
Tuurlijk volg/volgde ik zulke effecten nog wel op kwestie van "balancering" (in mijn "open office database") :
rekening houden met "call" tijdstip, "substitute" aankoop, obligaties in vreemde munt, direkt beschikbare cash
en EVENTUEEL kredietnemingen (woonlening, autokrediet, verplichte verzekeringen, ...)
of EVENTUEEL andere "effecten" (aandelen, ETF's, fondsen, pensioensparen, langetermijnsparen, TAK21verzekeringen, spaarrekening ... Vastrentende obligaties zou je eventueel kunnen behouden tot final "call" datum (100% teruggave indien bedrijf/staat niet failliet gaat)
Waarom geen ZERO COUPON obligatie nemen ?
.... tegen een koers percentage van <100% aankopen en op final "call" datum aan 100% terug cashen .... (indien bedrijf niet failliet) ...
Tja als je 30 jaar bent en gezond, dan kun je hier moeilijk tijd voor vrij maken (carriere, huisje-tuintje-kinderen, .. vechtscheiding, ...) Als je 65+ bent ... blijft gezondheid de belangrijkste item in een mensenleven en heb je graag direkt beschikbare cash om gezond te blijven genieten van het leven ...
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Nefertari schreef:"Mag ik mij daarover verwonderen ? Dit forum dient toch o.a. om vragen te stellen over financiële zaken![]()
Als iedereen hier alles al weet, kunnen we aan de webmaster vragen om ermee te stoppen.
Dit forum is d'er inderdaad om vragen te stellen voor mensen die iets niet weten. Maar ik informeer mij wel VOORDAT ik ergens m'n centen in steek, niet nadien. Als ik jouw post las stond ik er wel van verbaasd dat je ergens in geinvesteerd had terwijl je blijkbaar niet wist of 'n beursnotering van 103% bij verkoop nu winst voor jou kon betekenen of verlies. De beursnotering, de intrest en de nominale waarde (onder pari/a pari/boven pari) zijn de 3 elementen die uw investering bepalen. Het lijkt mij dan ook normaal dat je weet dat die obligaties beursgenoteerd zijn en dat je in sommige gevallen -mits opvolging- 'n hogere winst kan halen, als je daar dan problemen mee hebt en ingetekend hebt, dan stel ik mij toch vragen.Yaris schreef:Helemaal gelijk, Nefertari. Ik had gisteren op de post van Spruitekop willen reageren met:
Mocht je de vraag nu gesteld hebben VOOR je intekende, dan had je mij helemaal niet gehoord, geloof me.
Ik had zo'n vreemd "kuddegevoel".
Het succes van spaargids is grotendeels te danken aan onwetendheid,slecht advies,problemen die onverwachts opduiken,enz.
Zelfs de "beste" economen ter wereld hebben of wilden de crisis die er sinds 2008 is niet kunnen voorspellen.
Waar moeten zij zich dan gaan informeren?
Wie wist er trouwens dat er OLO's bestonden tot voor enkele weken?
Zelfs de "beste" economen ter wereld hebben of wilden de crisis die er sinds 2008 is niet kunnen voorspellen.
Waar moeten zij zich dan gaan informeren?
Zoals ik al gezegd heb:
De vraag van Nefertari is heel normaal en begrijpelijk en dan reageren met "Koop niet wat je niet begrijpt" is onvriendelijk en naast de kwestie.
En zoals Nefertari ook al zei:Ik denk dat de mensen die in de laatste staatsbon hebben belegd, dat gedaan hebben met de bedoeling hem tot de vervaldag bij te houden en jaarlijks de coupon te innen.
Wat interesseert ons gewone mensen die een staatsbon kopen om hem tot aan de vervaldag bij te houden of er een beursnotering voor die staatsbon is? Als je de berichten op Spaargids leest krijg je soms de indruk dat je niet normaal bent als je niet dagelijks de waarde van je effecten zit op te volgen en de ene dag iets koopt en een paar dagen hetzelfde weer verkoopt. Dit forum heet nog altijd SPAARgids, voor mensen die willen sparen, niet BEURSgids. Een staatsbon kopen en jaarlijks de coupon innen tot aan het einde is een goede vorm van sparen.En daar ik ook nu niet van plan ben om die vóór de vervaldag te verkopen ...
De vraag van Nefertari is heel normaal en begrijpelijk en dan reageren met "Koop niet wat je niet begrijpt" is onvriendelijk en naast de kwestie.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als ik daarmee onvriendelijk overkwam wil ik mij daarvoor excuseren, maar het is toch niet logisch dat je intekent op 'n belegging met beursnotering die je niet volledig snapt en er de mogelijkheden niet van ziet ?
Het is alsof je 'n kip koopt om de keukenresten bij te gooien en je vooraf niet weet dat het beest ook lekkere eieren legt.
Het is alsof je 'n kip koopt om de keukenresten bij te gooien en je vooraf niet weet dat het beest ook lekkere eieren legt.
Dat is al eerder -zelfs in DIT topic- besproken, het onderwerp OLO's is er de voorbije jaren al verschillende malen aan bod gekomen... Je zal misschien nét op die momenten het forum niet bezocht hebben of het zal je toen waarschijnlijk niet interessant genoeg geweest zijn om te lezen.Davy V schreef:Waar moeten zij zich dan gaan informeren?