staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Je zou moeten weten hoeveel een verkoop netto opbrengt. Is dat meer dan wat je nog aan interest zou krijgen in de komende drie jaar? Hou er rekening mee dat als je in een termijnbelegging herbelegt, dat aan een veel lagere interest zal zijn met een hogere roerende voorheffing (25% in plaats van 15%). Wees op je hoede als een bank haar eigen producten aanbeveelt.
Sluit mij volledig aan bij Yaris: Als een bank aanraadt om uw Staatsbon te verkopen en de opbrengst te herbeleggen in een van haar eigen producten, dan kan je er donder op zeggen dat de grootste winst voor de bank is.
Het is een staatsbon van 24000 euro met 4% rente en 15%RV die loopt tot november 2016.
(Verkoop simulatie door Argenta bij een koers van 108,25 rond 8 september 2014)
Ik vraag mij af of mijn redenering klopt:
Stel ik verkoop hem niet:
dan krijg ik nog 3 jaar een coupon uitbetaald van 816 euro:
3*816 + initiele 24000 euro = 26448 euro die ik eind 2016 zal hebben.
Stel ik verkoop hem wel:
Verkoop brengt volgens Argenta dan 26531 euro op.
Conclusie: ik verkoop dus beter want dan heb ik zelf zonder herbelegging al meer dan dat ik hem bijhoud tot eind 2016.
Als ik onmiddelijk verkoop kan ik dat geld natuurlijk ook onmiddelijk herbeleggen en dan wordt de winst pas echt interessanter.
Ik zou niet herbeleggen in Argenta Life Plan omdat Argenta dit aanraad, maar omdat ik zoals elke goede
spaargidser mijn huiswerk heb gemaakt. Na aftrek van kosten en taksen, heb ik met Argenta Life Plan
gemiddeld ongeveer 1% gegarandeerd interest per jaar. Er zijn nog gelijkaardige tak-21 beleggingen maar die heb ik al...dus kwestie
van spreiding telt ook mee.
En dat de bank hier beter van wordt dat is correct: er zijn immers instapkosten en beheerskosten te verdienen aan
deze tak 21 herbelegging. Maar ik wordt er zelf toch ook beter van of niet ? Ik denk dat het een win-win situatie is voor
mij en voor de bank. Tenzij iemand mij kan zeggen waarom mijn redenering niet klopt.
Gezien de staatswaarborg voor tak21 lijkt me dat het argument van zekerheid ook niet van belang om de staatsbon te behouden.
Reacties welkom.
(Verkoop simulatie door Argenta bij een koers van 108,25 rond 8 september 2014)
Ik vraag mij af of mijn redenering klopt:
Stel ik verkoop hem niet:
dan krijg ik nog 3 jaar een coupon uitbetaald van 816 euro:
3*816 + initiele 24000 euro = 26448 euro die ik eind 2016 zal hebben.
Stel ik verkoop hem wel:
Verkoop brengt volgens Argenta dan 26531 euro op.
Conclusie: ik verkoop dus beter want dan heb ik zelf zonder herbelegging al meer dan dat ik hem bijhoud tot eind 2016.
Als ik onmiddelijk verkoop kan ik dat geld natuurlijk ook onmiddelijk herbeleggen en dan wordt de winst pas echt interessanter.
Ik zou niet herbeleggen in Argenta Life Plan omdat Argenta dit aanraad, maar omdat ik zoals elke goede
spaargidser mijn huiswerk heb gemaakt. Na aftrek van kosten en taksen, heb ik met Argenta Life Plan
gemiddeld ongeveer 1% gegarandeerd interest per jaar. Er zijn nog gelijkaardige tak-21 beleggingen maar die heb ik al...dus kwestie
van spreiding telt ook mee.
En dat de bank hier beter van wordt dat is correct: er zijn immers instapkosten en beheerskosten te verdienen aan
deze tak 21 herbelegging. Maar ik wordt er zelf toch ook beter van of niet ? Ik denk dat het een win-win situatie is voor
mij en voor de bank. Tenzij iemand mij kan zeggen waarom mijn redenering niet klopt.
Gezien de staatswaarborg voor tak21 lijkt me dat het argument van zekerheid ook niet van belang om de staatsbon te behouden.
Reacties welkom.
Wat je schrijft klopt. Alleen kan je de vraag stellen of je het geld minstens 8 jaar wil beleggen aan 1% intrest. Je kan het dan net zo goed op een spaarboekje zetten met "hoge" getrouwheids premie, dat brengt even weinig op. Over een paar jaar zijn er misschien betere risicoloze beleggingen en heb je het geld meteen beschikbaar.
zijn er kosten mee gemoeid met de verkoop van de staatsbon?
Ja, beurstaks 0.09% en transactiekosten, afhankelijk van de bank.
Inderdaad: 53 euro makelaarsloon en 23,95 euro beurstaks.
En over enkele maanden brengt het geld op een spaarboekje misschien nog maar 0,2 % op
en dan heb ik mogelijks mijn kans gemist om op 1% netto gegarandeerd in te stappen.
Ik ga eerder uit van een daling en dit voor jaren...
Bovendien maak ik kans op een winstdeelname bij tak21 en dat heb ik niet op een spaarboekje...
En als de interesten toch stijgen en de economie trekt aan...dan zullen de winstdeelnames ook wel stijgen...
En over enkele maanden brengt het geld op een spaarboekje misschien nog maar 0,2 % op
en dan heb ik mogelijks mijn kans gemist om op 1% netto gegarandeerd in te stappen.
Ik ga eerder uit van een daling en dit voor jaren...
Bovendien maak ik kans op een winstdeelname bij tak21 en dat heb ik niet op een spaarboekje...
En als de interesten toch stijgen en de economie trekt aan...dan zullen de winstdeelnames ook wel stijgen...
Gezien het geringe verschil in opbrengst tussen verkopen en houden maakt het allemaal niet veel uit. De vraag die je je stelt is eigenlijk: is het nu het goede moment om mijn geld voor lange tijd vast te zetten of niet?