storting op spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
storting op spaarrekening
Ik wou graag mijn loon laten storten op mijn spaarreking, maar dat is een internationaal rekeningnummer.
Moet ik dan ook mijn bic code meegven aan mijn baas?
Moet ik dan ook mijn bic code meegven aan mijn baas?
Re: storting op spaarrekening
Best wel, maar twee bemerkingen:
1. Ben je een Belg die in België werkt? Vindt je baas dan goed dat je een buitenlands rekeningnummer opgeeft? Ik heb al gelezen van Belgen in het buitenland die hun loon verplicht moeten laten storten op een bankrekening van dat land, dus of jij zomaar een buitenlandse rekening kunt opgeven?
2. Spaarrekeningen dienen normaal niet om een loon op te storten. Daarvoor is een zichtrekening aangewezen.
1. Ben je een Belg die in België werkt? Vindt je baas dan goed dat je een buitenlands rekeningnummer opgeeft? Ik heb al gelezen van Belgen in het buitenland die hun loon verplicht moeten laten storten op een bankrekening van dat land, dus of jij zomaar een buitenlandse rekening kunt opgeven?
2. Spaarrekeningen dienen normaal niet om een loon op te storten. Daarvoor is een zichtrekening aangewezen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ik ben een student en ben aan het sparen en ik vind het handiger dat ze die storten op mijn spaarrekening;
ik heb zelf niet gekozen voor een internationaal rek.nummer. ik ben naar de bank gegaan en en wou een spaarrekening.
Ze gaven me een internationaal rek.nummer;
ik heb zelf niet gekozen voor een internationaal rek.nummer. ik ben naar de bank gegaan en en wou een spaarrekening.
Ze gaven me een internationaal rek.nummer;
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wat is d'er mis mee?Yaris schreef:2. Spaarrekeningen dienen normaal niet om een loon op te storten. Daarvoor is een zichtrekening aangewezen.
Buket1 bedoelt waarschijnlijk dat hij 'n IBAN-nummer gekregen heeft.
We hebben dat allemaal, d'er is dus niets mis mee.
En het is voor mensen die slechts 'n klein deel van hun inkomsten ook daadwerkelijk uitgeven handiger om het op de spaarrekening te laten storten en indien ze geld nodig hebben het dan over te boeken naar de zichtrekening.
IBAN-nummer en BIC-nummer mag je inderdaad doorgeven.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 10 augustus 2012, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
bedankt
Laatst gewijzigd door buket1 op 10 augustus 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het mag, of het moet ? Dat denk ik niet, normaal achterhalen ze dat zelf wel.
dankje wel. dat was duidelijker dan de andere uitleg.
OK, als je het IBAN-nummer van een Belgische bankrekening bedoelt heb ik niets gezegd.
Elk rekeningnr dat je nu aanvraagt, krijgt zo'n internationaal nummer. In principe bestaan die Belgische nrs niet meer.
En elke rekening ( zichtrekening, spaarrekening, effectenrekening, hypotheekrekening en er zijn er misschien nog ) hebben een IBAN-nr en een BIC-nr.
Dat BIC-NR identifieert uw bank, dat IBAN-nr identifieert uzelf.
Je opent gewoon een spaarrekening bij een bank en je geeft de IBAN- en de BIC-code door en je werkgever kan storten, of die in BE woont of ergens anders, dat doet er niet toe.
Wat er wel gebeurt: meestal wordt er naast dat spaarboekje ook een zichtrekening geopend ( die een andere IBAN-nr heeft ) want: je mag van een gereglementeerd spaarboekje geen overschrijvingen uitvoeren naar rekeningen van derden. Anders zou je niet aan je centen kunnen. Wil je dus geld overschrijven, dan moet je dat eerst van je spaarrekening naar je zichtrekening overschrijven en daar kan je dan een overschrijving uitvoeren naar bijv Belgacom, Electrabel, Telenet of noem maar op.
Oppassen wel voor de dagvaluta: anders ga je misschien zelfs in 't rood zonder dat je dat merkt.
En elke rekening ( zichtrekening, spaarrekening, effectenrekening, hypotheekrekening en er zijn er misschien nog ) hebben een IBAN-nr en een BIC-nr.
Dat BIC-NR identifieert uw bank, dat IBAN-nr identifieert uzelf.
Je opent gewoon een spaarrekening bij een bank en je geeft de IBAN- en de BIC-code door en je werkgever kan storten, of die in BE woont of ergens anders, dat doet er niet toe.
Wat er wel gebeurt: meestal wordt er naast dat spaarboekje ook een zichtrekening geopend ( die een andere IBAN-nr heeft ) want: je mag van een gereglementeerd spaarboekje geen overschrijvingen uitvoeren naar rekeningen van derden. Anders zou je niet aan je centen kunnen. Wil je dus geld overschrijven, dan moet je dat eerst van je spaarrekening naar je zichtrekening overschrijven en daar kan je dan een overschrijving uitvoeren naar bijv Belgacom, Electrabel, Telenet of noem maar op.
Oppassen wel voor de dagvaluta: anders ga je misschien zelfs in 't rood zonder dat je dat merkt.
sorry mijn fout ik heb het niet goed uitgelegd;
ja het is een iban-nummer van een belgische rek.nr
ja het is een iban-nummer van een belgische rek.nr
ik ben een student en moet bijna nooit overschrijven; ik wil gewoon sparen
ik wou gewoon weten of de bic-code verplicht was
blijkbaar wel dus, bedankt;
ik wou gewoon weten of de bic-code verplicht was
blijkbaar wel dus, bedankt;
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Da's dan goed begonnen, dat ga je de rest van je leven moeten doen. LOLbuket1 schreef:ik ben een student en moet bijna nooit overschrijven; ik wil gewoon sparen.
Normaal gezien achterhaalt de betalingssoftware de BIC code wel aan de hand van de eerste 4 karakters van het IBAN-nummer
Dat ziet eruit als: BExx yyyy yyyy yyyy yyzz
BE: landcode
xx: code van de bank -> kunnen ze eigenlijk uw BIC-code uithalen
yyyy yyyy yyyy yyzz: bankrekeningnummer in de oude vorm
zz: controlecijfers (modulo 97, of de restwaarde van uw "yyyy yyyy yyyy yy" gedeeld door 97)
Ps: 97 is het grootste priemgetal met 2 cijfers, vandaar.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 10 augustus 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
bedankt voor de uitleg :-D