Stroomfactuur voor mensen die verwarmen met accumulatoren
Re: Stroomfactuur voor mensen die verwarmen met accumulatoren
EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2020, 18:37
Wat is nu eigenlijk je vraag of wat wil je bereiken met je originele post op dit forum ? Want ik kan niet meer volgen ... ;-)

Laatst gewijzigd door denJohn2 op 27 december 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet van belang meer .
Laatst gewijzigd door denJohn2 op 27 december 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee ik bedoelde als jij uw appartement energie zuinig maakt dat je dan premies krijgt. Het is blijkbaar 30pct.denJohn2 schreef: ↑27 december 2020, 18:4145% voor elektriciteit ? Dat weet ik niet , want ik huur niet via SVK. In de blok , waar mijn appartement wordt verhuurd , wonen twee gezinnen die via dit SVK huren , waaronder dat van mij . En dan nog meerdere gezinnen die via het OCMW huren. Er wonen nog een stuk of 4-5 bejaarden , die tevens eigenaar zijn.
indien werken worden uitgevoerd voor minstens € 10.000 BTW excl. kan de eigenaar een premie krijgen die 30% bedraagt van de totale renovatiekost Er is ook nog een belastingvermindering voor verhuurders die werken uitvoeren in woningen die ze verhuren aan een SVK en ook sommige provincie- en gemeentebesturen bieden extra ondersteuning (voordelen, premies)
Ahja als je sociaal tarief hebt betaal je amper kosten bij de elektriciteit. Kijk maar eens naar de v test. Die betalen maar de helft...
Ahja , dat is juist . Ik was van plan misschien nog de aluminium ramen te vervangen naar plastic ramen met dubbele of driedubbele beglazing.De aluminium ramen hebben dubbele beglazing , maar deze appartementen zijn van 1970 , dus er zit wat sleet op . Voor muurisolatie moet je iedereen meekrijgen hé.Maar we gaan nog wat afwachten , misschien dat ze in de toekomst gaan verplichten.voodoo schreef: ↑27 december 2020, 19:42Nee ik bedoelde als jij uw appartement energie zuinig maakt dat je dan premies krijgt. Het is blijkbaar 30pct.denJohn2 schreef: ↑27 december 2020, 18:41
45% voor elektriciteit ? Dat weet ik niet , want ik huur niet via SVK. In de blok , waar mijn appartement wordt verhuurd , wonen twee gezinnen die via dit SVK huren , waaronder dat van mij . En dan nog meerdere gezinnen die via het OCMW huren. Er wonen nog een stuk of 4-5 bejaarden , die tevens eigenaar zijn.
indien werken worden uitgevoerd voor minstens € 10.000 BTW excl. kan de eigenaar een premie krijgen die 30% bedraagt van de totale renovatiekost Er is ook nog een belastingvermindering voor verhuurders die werken uitvoeren in woningen die ze verhuren aan een SVK en ook sommige provincie- en gemeentebesturen bieden extra ondersteuning (voordelen, premies)
Ahja als je sociaal tarief hebt betaal je amper kosten bij de elektriciteit. Kijk maar eens naar de v test. Die betalen maar de helft...
Wil men in de korte toekomst nog mogen verhuren dienen er aan bepaalde epc vereisten te worden voldaan.
Zelfs de gemeenschappelijke delen moeten aan de epc norm voldoen.
Ook iets dat heden syndici , algemene vergaderingen voor zich uitschuiven.
En of inwonende eigenaars zomaar kosten gaan willen maken voor verhuurders ?
Gaat nog een boeiende tijd worden de komende jaren.
Zelfs de gemeenschappelijke delen moeten aan de epc norm voldoen.
Ook iets dat heden syndici , algemene vergaderingen voor zich uitschuiven.
En of inwonende eigenaars zomaar kosten gaan willen maken voor verhuurders ?
Gaat nog een boeiende tijd worden de komende jaren.
Estate Guru believer.
Eigenaars kunnen dat niet weigeren. Als het dan verplicht geïsoleerd moet zijn dan is dat zo.
Al is het wel zo dat het epc dan ook boven de 400 moet zijn.
Al is het wel zo dat het epc dan ook boven de 400 moet zijn.
Ja , dat weet ik , we waren ook verplicht om het dak te laten isoleren. En daar was de blok verantwoordelijke ook van haar botten aan het maken. Het zat zo , de bovenste verdiepingen betalen daarbij het meeste , en ieder verdieping lager betaald procentueel minder . Zij vond het niet eerlijk , dat wij minder dan haar moesten betalen , omdat zij op de hoogste verdieping woont .Ze wou dat de factuur in gelijke delen werd betaald , maar die regeling is door de wet bepaald , dus ze kon haar willetje niet hard maken . Tja ....ben blij dat ik er weg ben.
Ik heb gewoon mijn moeder haar huurappartement overgenomen , ma zit nu ook goed , in die serviceflat van haar ....dus iedereen gelukkig !
Was dat in Vlaanderen?
In principe betaal je op basis van quotiteiten. Niet de bovenste meer dan die op het glvl.
Ik zou hier ook niet mee akkoord gegaan zijn.
In principe betaal je op basis van quotiteiten. Niet de bovenste meer dan die op het glvl.
Ik zou hier ook niet mee akkoord gegaan zijn.

Ja , dat is volgens de wet zo bepaald . Wat bedoel je op basis van quotiteiten ? Ik heb in ieder geval minder betaald , dan de bovenste verdiepingen. Ik weet niet of dit Vlaams of federaal is . Het is dat de syndicus daar mee afkwam , anders wist ik het niet.Ik was natuurlijk wel akkoord hé. Als het niet juist is , dan moeten ze het mij maar komen vertellen.Ik heb de factuur gezien van de gehele werken , en als je het bedrag deelt door de aantal eigenaars , dan klopt het .
Hier staat betekenis van dat moeilijk woord , wist het niet , dus ben het gaan googlen. Ze spreken ook van percentages , maar uitgedrukt in quotiteiten. Kan toch juist zijn , wat de syndicus ons vertelde. Het is efkes geleden ...en mijn geheugen ...man man..
https://www.jalo.be/waarom-aantal-quoti ... elangrijk/
Wie is eigenlijk de syndicus , een mede bewoner ?denJohn2 schreef: ↑28 december 2020, 07:18Hier staat betekenis van dat moeilijk woord , wist het niet , dus ben het gaan googlen. Ze spreken ook van percentages , maar uitgedrukt in quotiteiten. Kan toch juist zijn , wat de syndicus ons vertelde. Het is efkes geleden ...en mijn geheugen ...man man..
Estate Guru believer.
Nee, natuurlijk niet .Waarom ? het klopt toch ?platin schreef: ↑28 december 2020, 10:14Wie is eigenlijk de syndicus , een mede bewoner ?denJohn2 schreef: ↑28 december 2020, 07:18
Hier staat betekenis van dat moeilijk woord , wist het niet , dus ben het gaan googlen. Ze spreken ook van percentages , maar uitgedrukt in quotiteiten. Kan toch juist zijn , wat de syndicus ons vertelde. Het is efkes geleden ...en mijn geheugen ...man man..
Waar had ik het hier ergens gehad over het esthetische aspect van warmtepompen?platin schreef: ↑27 december 2020, 11:51Een airco binnen unit van voldoende kwaliteit ( Daikin ) voor een ruimte van 35 m2 kost 1500 €.mouche schreef: ↑27 december 2020, 11:33 @Platin
Een feit is dat overschakelen naar een ander systeem, of het nu in het verleden was of in de toekomst, ook veel geld kost en niets maar dan ook niets te maken heeft met je kop in het zand steken!
We hebben er al eens naar geïnformeerd en een airco/warmtepomp die als hoofdverwarming zou moeten dienen met voldoende capaciteit is behoorlijk kostelijk en je moet sowieso de andere ruimtes bij verwarmen. Op dat ogenblik was de rekening snel gemaakt,
Wat men nu recent beslist heeft, is heel wat huishoudens, zo'n 150.000, voor een voldongen feit stellen. Het gaat hier niet over oude woningen die slecht geïsoleerd zijn. Het systeem werd vooral in jaren 90 populair, vlak na de oliecrisis.
Dus begrijp ook niet waarom daar nu zo tegen gereageerd wordt.
Een echte vakman zal voor meerdere kamers een split unit voorstellen.
Natuurlijk in een bestaand iets en op een muur komt beneden of boven aan de muur een rail van 7*5 cm en dat is niet schoon volgens madam ........
Het zicht he....
Bedankt Tycoon voor deze duidelijke info!Tycoon schreef: ↑27 december 2020, 18:27 Volgend jaar wordt het exclusieve nachttarief gelijkgesteld aan het gewone nachttarief voor de distributiekost en krijg je 5% minder korting op het gedeelte van de openbaredienstverplichtingen (straatverlichting, enz.) in die distributiekost. Daar gaat die korting van 75% naar 70% in 2021, 60% in 2022, 50% in 2023 en daalt zo verder met 10% per jaar tot 0%.
Voor een berekening zie blz 5 van het persbericht: https://www.vreg.be/sites/default/files ... 020-07.pdf
Hierdoor zou de nieuwe distributiekost in 2021 gelijk zijn aan die van 2018.
Voor de elektriciteitsprijs blijft het exclusieve nachttarief wel bestaan, zo kan je zelf een simulatie maken.
Ik verwacht wel dat de elektriciteitsprijs voor het lagere exclusieve nachttarief geleidelijk gaat stijgen en evolueren naar het gewone nachttarief, zeker met de sluiting van de kerncentrales.