Subsidies zonnepanelen
Subsidies zonnepanelen
Er komen opnieuw subsidies voor zonnepanelen.
Ik citeer de Standaard: De zonnepanelenpremie bedraagt vanaf volgend jaar 300 euro per kilowattpiek vermogen. Wie meer panelen wil leggen, moet rekening houden met een lagere premie. Vanaf een vermogen van meer dan 4 kilowatt wordt de premie verlaagd tot 150 euro. Dat betekent dat een particulier maximaal kan rekenen op een subsidie van 1.500 euro. Boven 6 kilowatt wordt er geen premie meer gegeven.
U weet uiteraard ook dat de terugdraaiende teller wordt afgeschaft, samen met het prosumententarief. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk het verbruik af te stemmen op het tijdstip waarop elektriciteit wordt opgewekt.
Voorts heb ik ergens gelezen dat men gemiddeld tussen de 30-40% 'onmiddellijk eigen verbruik' heeft. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.
Ben ik dan correct in de volgende assumpties:
- men legt best geen zonnepanelen meer gebaseerd op het jaarverbruik, maar op 30-40% van dat verbruik. Anders zit men met een overproductie waar men niks aan heeft;
- men legt de (kleinere en dus goedkopere) installatie niet naar het zuiden maar beter naar het oosten en het westen. Men verbruikt immers vooral 's ochtends en 's avonds. Het betere rendement op het zuiden is nutteloos als men op dat moment op het werk zit (ik laat dure huisbatterijen even buiten beschouwing)
- bij een dergelijke kleinere installatie zijn de subsidies die men aankondigt niet onaardig. Met pakweg 2 kwp heeft men voldoende voor het 'onmiddellijk eigen verbruik'-gedeelte van een jaarverbuik van 4000 kw. Pak dat zo een installatie 2.400 euro kost, dan is er al meteen een kwart betaald door de subsidies.
Alvast bedankt voor uw inzichten.
Ik citeer de Standaard: De zonnepanelenpremie bedraagt vanaf volgend jaar 300 euro per kilowattpiek vermogen. Wie meer panelen wil leggen, moet rekening houden met een lagere premie. Vanaf een vermogen van meer dan 4 kilowatt wordt de premie verlaagd tot 150 euro. Dat betekent dat een particulier maximaal kan rekenen op een subsidie van 1.500 euro. Boven 6 kilowatt wordt er geen premie meer gegeven.
U weet uiteraard ook dat de terugdraaiende teller wordt afgeschaft, samen met het prosumententarief. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk het verbruik af te stemmen op het tijdstip waarop elektriciteit wordt opgewekt.
Voorts heb ik ergens gelezen dat men gemiddeld tussen de 30-40% 'onmiddellijk eigen verbruik' heeft. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.
- men legt best geen zonnepanelen meer gebaseerd op het jaarverbruik, maar op 30-40% van dat verbruik. Anders zit men met een overproductie waar men niks aan heeft;
- men legt de (kleinere en dus goedkopere) installatie niet naar het zuiden maar beter naar het oosten en het westen. Men verbruikt immers vooral 's ochtends en 's avonds. Het betere rendement op het zuiden is nutteloos als men op dat moment op het werk zit (ik laat dure huisbatterijen even buiten beschouwing)
- bij een dergelijke kleinere installatie zijn de subsidies die men aankondigt niet onaardig. Met pakweg 2 kwp heeft men voldoende voor het 'onmiddellijk eigen verbruik'-gedeelte van een jaarverbuik van 4000 kw. Pak dat zo een installatie 2.400 euro kost, dan is er al meteen een kwart betaald door de subsidies.
Alvast bedankt voor uw inzichten.
Re: Subsidies zonnepanelen
Er is nog niets vastgelegd over de vergoeding vanaf volgend jaar.
Het zou kunnen zijn dat er een tarief komt om stroom af te nemen (vb. 0,25€/Kwh) en een ander tarief om stroom op het net te zetten (vb. 0,05€/Kwh). Maar er is daar nog niets over beslist. Het beste is dus te wachten tot er iets beslist is. Of je kunt natuurlijk nog dit jaar zonnepanelen plaatsen. Dan heb je recht op 15 jaar terugdraaiende teller en dan moet je prosumententarief betalen volgens de capaciteit van de installatie.
Het zou kunnen zijn dat er een tarief komt om stroom af te nemen (vb. 0,25€/Kwh) en een ander tarief om stroom op het net te zetten (vb. 0,05€/Kwh). Maar er is daar nog niets over beslist. Het beste is dus te wachten tot er iets beslist is. Of je kunt natuurlijk nog dit jaar zonnepanelen plaatsen. Dan heb je recht op 15 jaar terugdraaiende teller en dan moet je prosumententarief betalen volgens de capaciteit van de installatie.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
15j terugdraaiende teller... Als de vreg dit niet wint, hebben ze aangevochten EN als ze dit na een paar jaar niet afschaffen. Met onze overheid weet je nooit!
Ik speelde ook met het idee om er dit jaar nog te leggen, maar heb gehoord dat het al krap zal worden om deze nog gelegd en vooral gekeurd te krijgen in 2020.Tissik9 schreef: ↑6 juni 2020, 17:03 Er is nog niets vastgelegd over de vergoeding vanaf volgend jaar.
Je kan altijd aannames doen gebaseerd op je eigen levensomstandigheden en op de manier hoe de afrekening op dat ogenblik gemaakt wordt. Maar dat zijn nooit garanties voor de toekomst.
Als je voor 31/12 nog zonnepanelen legt kan je nog 15 jaar gebruik maken van de terugdraaiende teller. Dan is de berekening al helemaal anders.
Als de terugdraaiende teller over een paar jaar verworpen wordt is de berekening weer helemaal anders.
Een O-W installatie kan goed werken met een lager gevalideerde omvormer. Daardoor heb je een lager prosumententarief.
Maar als je geen terugdraaiende teller meer hebt betaal je ook geen prosumententarief meer. Afhankelijk van je verbruik kan een zuidopstelling met een zwaardere omvormer die minder aftopt dan voor sommige gebruikers weer voordeliger zijn.
Als de nieuwe tarifering ongewijzigd wordt doorgevoerd wordt je hoofdzakelijk afgerekend op het jaargemiddelde kwartuur piekverbruik. Dat levert weer een ander resultaat op.
En waarvoor worden de zonnepanelen hoofdzakelijk geplaatst? Voor huishoudelijk verbruik? Uitwerkende gezinsleden, thuiswerkende gezinsleden, deels uitwerkende gezinsleden?
Ik kan me voorstellen dat bij een niet terugdraaiende teller het niet meer voordelig is om zonnepanelen te plaatsen om hoofdzakelijk in de winter een warmtepomp van energie te voorzien.
Anderzijds zou het dan weer heel voordelig zijn om zonder terugdraaiende teller panelen te plaatsen om hoofdzakelijk airco van energie te voorzien tijdens hete dagen.
Er zijn zoveel situaties mogelijk dat je het plaatsen van zonnepanelen met of zonder terugdraaiende teller, met of zonder premie,.... bijna individueel moet gaan inschatten.
In de hoop dat het over enkele jaren weer niet wijzigt.
En als je voor de premie kiest zorg dan dat je dossier in het begin van het jaar rond is. De premie is immers begrenst in aantal en zakt ieder jaar in volume. Toch zoals het nu wordt voorgesteld.
Als je voor 31/12 nog zonnepanelen legt kan je nog 15 jaar gebruik maken van de terugdraaiende teller. Dan is de berekening al helemaal anders.
Als de terugdraaiende teller over een paar jaar verworpen wordt is de berekening weer helemaal anders.
Een O-W installatie kan goed werken met een lager gevalideerde omvormer. Daardoor heb je een lager prosumententarief.
Maar als je geen terugdraaiende teller meer hebt betaal je ook geen prosumententarief meer. Afhankelijk van je verbruik kan een zuidopstelling met een zwaardere omvormer die minder aftopt dan voor sommige gebruikers weer voordeliger zijn.
Als de nieuwe tarifering ongewijzigd wordt doorgevoerd wordt je hoofdzakelijk afgerekend op het jaargemiddelde kwartuur piekverbruik. Dat levert weer een ander resultaat op.
En waarvoor worden de zonnepanelen hoofdzakelijk geplaatst? Voor huishoudelijk verbruik? Uitwerkende gezinsleden, thuiswerkende gezinsleden, deels uitwerkende gezinsleden?
Ik kan me voorstellen dat bij een niet terugdraaiende teller het niet meer voordelig is om zonnepanelen te plaatsen om hoofdzakelijk in de winter een warmtepomp van energie te voorzien.
Anderzijds zou het dan weer heel voordelig zijn om zonder terugdraaiende teller panelen te plaatsen om hoofdzakelijk airco van energie te voorzien tijdens hete dagen.
Er zijn zoveel situaties mogelijk dat je het plaatsen van zonnepanelen met of zonder terugdraaiende teller, met of zonder premie,.... bijna individueel moet gaan inschatten.
In de hoop dat het over enkele jaren weer niet wijzigt.
En als je voor de premie kiest zorg dan dat je dossier in het begin van het jaar rond is. De premie is immers begrenst in aantal en zakt ieder jaar in volume. Toch zoals het nu wordt voorgesteld.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juni 2020, 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Zes maanden voor de deadline?
In een periode dat aannemers steen en been klagen en tegemoetkomingen eisen van de overheid om het hoofd boven water te kunnen houden?
Waar woon jij? Bij ons is het 4 weken wachten tot men panelen kan leggen en dan 2 a 3 weken tot de keuring langskomt.delaby schreef: ↑6 juni 2020, 17:07Ik speelde ook met het idee om er dit jaar nog te leggen, maar heb gehoord dat het al krap zal worden om deze nog gelegd en vooral gekeurd te krijgen in 2020.Tissik9 schreef: ↑6 juni 2020, 17:03 Er is nog niets vastgelegd over de vergoeding vanaf volgend jaar.
Ik ga er van uit nog 3j terug draaiende teller. En na 10j nieuwe omvormer + batterij installeren.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Bij mij is alles klaar om ze te leggen.....gingen ze binnen 3 weken doen.
heb airco ging dus niet werken met prosumenten tarief...dus best een jaar uitstellen ?
heb airco ging dus niet werken met prosumenten tarief...dus best een jaar uitstellen ?
Als je de panelen hoofdzakelijk gaat gebruiken voor de airco en afziet van het prosumententarief zou ik toch die premie nog even meepakken.
Als je tenminste nog zonder kosten de plaatsing met 6 maanden kan uitstellen.
Als je tenminste nog zonder kosten de plaatsing met 6 maanden kan uitstellen.
-
- Jr. Member
Wij hebben ondertussen een digitale meter; wij gebruiken de electriek voor het laadapparaat van de auto in de namiddag als de zon het hardste schijnt. Tussen 12 en 16h hebben we de meeste opbrengst, en dat gaat direct in de auto.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
En als ik bij de gelukkigen ga zijn ? het aanbod is blijkbaar beperkt tot 21000 gezinnen. Ongeveer 1/4 van het aantal dat normaal legt;
Zolang je niet gaat overschakelen naar een batterij ga je toch altijd beter zijn met een terugdraaiende meter?
Hoeveel ben je nog kwijt voor een batterij als je de beide premies (voor de zonnepanelen en de batterij optelt)?
Hier wordt paar keer aangehaald over het producententarief... Dat blijft toch ook volgend jaar behouden vermoed ik? Ook voor nieuwe installaties?
Hoeveel ben je nog kwijt voor een batterij als je de beide premies (voor de zonnepanelen en de batterij optelt)?
Hier wordt paar keer aangehaald over het producententarief... Dat blijft toch ook volgend jaar behouden vermoed ik? Ook voor nieuwe installaties?
Prosumenten tarief blijft voor iedereen met een terug draaiende teller. Vanaf volgend jaar zal elke nieuwe installatie sowieso een slimme meter krijgen zonder prosumenten tarief.
Ja dat is het schandalige neveneffect van de toekomstige regeling. In plaats van in te zetten op zo veel mogelijk CO2 vrije energie opbrengst gaat men er nu voor zorgen dat kleine installaties gelegd worden die zo weinig mogelijk in het net injecteren. Dit is op maat van de grote stroom producenten, zij ondervinden zo weinig concurrentie en mogen met gesubsidieerde fossiele installaties het gros van het verbruik leveren. Al die nieuwe mini installaties leveren in feite een lange termijn garantie voor gesubsidieerde fossiele productie.Hyakari schreef: ↑6 juni 2020, 15:44
Het aanbod is niet tot het aantal gezinnen beperkt maar in valuta, max. 32M €.JulusCesar schreef: ↑6 juni 2020, 21:42 En als ik bij de gelukkigen ga zijn ? het aanbod is blijkbaar beperkt tot 21000 gezinnen. Ongeveer 1/4 van het aantal dat normaal legt;
De premie zal niet per aanvrager gelijk zijn want is afhankelijk van de geplaatste kWp en er is een plafond per installatie.
Kleine installaties krijgen in verhouding ook meer steun dan grotere.