Successieplanning via gezamenlijke spaarrekening.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Successieplanning via gezamenlijke spaarrekening.
Koppel : rond de 70 jaar, geen kinderen, vermogen 1 200 000 €
Erfgenamen zijn 2 zussen en 1 broer. Zij hebben respectievelijk 4 kinderen.
Bij successie gaat de 1 200 000 EUR bijna integraal naar de staat.
Wellicht gaan we naar een duur woonverzorgingscentrum, waarbij het vermogen normaal tegen dat we 95 jaar zijn opgebruikt is.
MAAR niemand kan voorspellen dat we 95 jaar worden. Als we morgen een dodelijk ongeval hebben gaat al ons vermogen naar de staat.
We dachten aan de volgende constructie :
Bij de bank een spaarrekening open op naam van de 4 kinderen van de zussen en broers. Daar 1 000 000 EUR op plaatsen. De rekening dient geblokkeerd te zijn, de kinderen mogen geen geld afnemen enkel voor ons WZC te betalen. Wat overblijft na ons overlijden is dan voor de 4 kinderen.
Dat is toch een manier om successie te vermijden ? Wat zijn de risico's ?
Wellicht gaan we naar een duur woonverzorgingscentrum, waarbij het vermogen normaal tegen dat we 95 jaar zijn opgebruikt is.
MAAR niemand kan voorspellen dat we 95 jaar worden. Als we morgen een dodelijk ongeval hebben gaat al ons vermogen naar de staat.
Bij de bank een spaarrekening open op naam van de 4 kinderen van de zussen en broers. Daar 1 000 000 EUR op plaatsen. De rekening dient geblokkeerd te zijn, de kinderen mogen geen geld afnemen enkel voor ons WZC te betalen. Wat overblijft na ons overlijden is dan voor de 4 kinderen.
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Successieplanning via gezamenlijke spaarrekening.
Als een van jullie sterft binnen de 3 jaar, dan worden de hoge successierechten betaald op de helft.tinev schreef: ↑28 maart 2021, 09:38 Bij de bank een spaarrekening open op naam van de 4 kinderen van de zussen en broers. Daar 1 000 000 EUR op plaatsen. De rekening dient geblokkeerd te zijn, de kinderen mogen geen geld afnemen enkel voor ons WZC te betalen. Wat overblijft na ons overlijden is dan voor de 4 kinderen.
Dat kan vermeden worden door direct schenkingsrechten te betalen (7%).
Of je kan een tijdelijke overlijdensverzekering afsluiten voor 3 jaar. Zodat het bedrag dat bij sterven binnen die 3 jaar uitgekeerd wordt, gelijk is aan de successierechten.
Je kunt een contract opstellen rond de rekening waarbij het de bank is die de maandelijkse rente (voor WZC) aan jullie betaalt en niet de kinderen. Je kunt dit bedrag laten evolueren met de inflatie (of bijvoorbeeld 1% + inflatie om marge in te bouwen).
Daar bovenop kun je bijvoorbeeld vastleggen dat je, bovenop die maandelijkse rente, jaarlijks een bepaald bedrag (bijvoorbeeld 5000 euro) kan opvragen, indien jullie dit willen. Bijvoorbeeld voor onvoorziene medische uitgaven.
Elk jaar kunnen jullie dan beslissen of jullie die 5000 euro nemen of niet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan nu je 1.200.000 euro schenken aan wie je wil dan betaal je 84.000 euro ( 7% )en met notaris akte laten opmaken en voorbehoud laten opmaken..
Ik zou gewoon een nieuwe spaarrekening openen op naam van de 4 kinderen.
Ik ga ervan uit dat 3 jaar leven mogelijk is.
Kan ik de rekening laten blokkeren zodat de kinderen het niet voor eigen gebruik afhalen maar wel uitsluitend aan ons geven totdat we overlijden ?
Gaat de bank en/of fiscus geen vragen stellen over de geldtransfer van 1 000 000 EUR ?
Ik ga ervan uit dat 3 jaar leven mogelijk is.
Kan ik de rekening laten blokkeren zodat de kinderen het niet voor eigen gebruik afhalen maar wel uitsluitend aan ons geven totdat we overlijden ?
Gaat de bank en/of fiscus geen vragen stellen over de geldtransfer van 1 000 000 EUR ?
Mijn vader schonk minstens jaarlijks vrij grote bedragen aan zijn kinderen en kleinkinderen (in totaal waren dat 11 mooie sommen geld).
Tot hij rond zijn 80ste besefte dat hij en ons moeder financieel tekort zouden hebben indien ze beiden (of één van hen) nog een 10-tal jaar of méér, zouden te leven hebben.
Toen hij ons liet weten dat hij dus, om die reden, zou stoppen met geld uitdelen, stelden we met een paar kinderen voor, dat we het eerder gekregen geld zouden gebruiken om hun eventuele tekorten bij te passen, indien dit ooit zou nodig blijken.
Maar de sfeer binnen onze mooie, grote familie veranderde:
-Eén van mijn broers zou niet kunnen meedoen, omdat hij alles al uitgegeven had (inclusief het geld voor zijn kindjes van hun grootouders) en omdat hij intussen zélf in de schulden zat.
-Een tweede broer liet weten dat hij zou weigeren om ooit tussen te komen en distantieerde zich van de rest van de familie.
Dit is slechts 1 voorbeeld, maar het is lang geen uitzondering, wel integendeel.
Mijn raad aan senioren: zet jullie niet financieel vast tegen jullie oude dag.
Niemand weet hoe lang jullie zullen leven; of jullie zware medische kosten zullen krijgen; of jullie naar een WZC zullen moeten gaan.
->En we zijn er allemaal van overtuigd dat we onze kinderen goed genoeg kennen; maar hun partners kennen we nooit goed genoeg.
Tot hij rond zijn 80ste besefte dat hij en ons moeder financieel tekort zouden hebben indien ze beiden (of één van hen) nog een 10-tal jaar of méér, zouden te leven hebben.
Toen hij ons liet weten dat hij dus, om die reden, zou stoppen met geld uitdelen, stelden we met een paar kinderen voor, dat we het eerder gekregen geld zouden gebruiken om hun eventuele tekorten bij te passen, indien dit ooit zou nodig blijken.
Maar de sfeer binnen onze mooie, grote familie veranderde:
-Eén van mijn broers zou niet kunnen meedoen, omdat hij alles al uitgegeven had (inclusief het geld voor zijn kindjes van hun grootouders) en omdat hij intussen zélf in de schulden zat.
-Een tweede broer liet weten dat hij zou weigeren om ooit tussen te komen en distantieerde zich van de rest van de familie.
Dit is slechts 1 voorbeeld, maar het is lang geen uitzondering, wel integendeel.
Mijn raad aan senioren: zet jullie niet financieel vast tegen jullie oude dag.
Niemand weet hoe lang jullie zullen leven; of jullie zware medische kosten zullen krijgen; of jullie naar een WZC zullen moeten gaan.
->En we zijn er allemaal van overtuigd dat we onze kinderen goed genoeg kennen; maar hun partners kennen we nooit goed genoeg.
Geld op spaarrekening van de neven/nichten storten zonder schenkingsakte met terugkeer regeling is geen goed idee. De neven/nichten, zelfs de minderjarigen zijn anders vanaf dag 1 de juridische eigenaars van de bedragen op hun rekening. Bij minderjarigen zou je dan zelfs via de vrederechter de sommen voor het wzc moeten opvragen. Maar vooral die nadien nog moeten aanvullen omdat je die neef/nicht dan tekort doet, omdat wettelijk dat geld enkel ten voordele van de minderjarige mag gebruikt worden.
Met een schenkingsakte met terugkeer regeling, herroepingsrecht, heb je dat probleem niet. Dan kan je er in opnemen dat eens je in een wzc terechtkomt het bedrag terugkeert. Maar bij minderjarigen kan de vrederechter dan nog moeilijk doen want konden de ouders die beslissing wel nemen gezien het risico dat die bedragen worden teruggeroepen. Dus neem in dat geval op dat de ouders dan die verplichting op zich nemen. Dus vraag zeker uitleg aan de notaris over de gevolgen. Bovendien bestaat er geen onderhoudsplicht tussen broers/zussen en ooms/tantes met neven/nichten dus via de vrederechter onderhoudsgeld vragen zal niet lukken als ze hun beloften niet nakomen.
Als ouder onderhoudsgeld bekomen is al moeilijk als de kinderen onder de grensbedragen vallen. Dan kan bvb de spaarzame twee keer opdraaien voor de verspillers. Eerste keer bij de onderhoudsplicht tweede keer bij verdeling erfenis omdat restschuld integraal van erfenis afgaat en dan ieder dezelfde wettelijke reserve krijgt. Laatste zal niet gebeuren omdat de erfenis zal verworpen worden maar wzc zal zich naar de begunstigden van de schenking richten.
Zoals Nefertari zei gaat alles goed bij ontvangst maar gaat het verkeerd eens ze moeten bijbetalen. Terwijl ze dat bij ontvangst plechtig beloofden zonder problemen te doen. Veel begunstigden reageren nadien ook nog eens lastig dat die schenkingen als voorschot meetellen voor de bepaling van het netto actief van de erfenis. Zelfs als het schenkingen buiten erfdeel waren omdat de overledene maar de helft mocht wegschenken.
Edit: aanpassing kleinkinderen naar neven/nichten
2) link naar onderhoudsplicht rusthuiskosten https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... f-rusthuis
Met een schenkingsakte met terugkeer regeling, herroepingsrecht, heb je dat probleem niet. Dan kan je er in opnemen dat eens je in een wzc terechtkomt het bedrag terugkeert. Maar bij minderjarigen kan de vrederechter dan nog moeilijk doen want konden de ouders die beslissing wel nemen gezien het risico dat die bedragen worden teruggeroepen. Dus neem in dat geval op dat de ouders dan die verplichting op zich nemen. Dus vraag zeker uitleg aan de notaris over de gevolgen. Bovendien bestaat er geen onderhoudsplicht tussen broers/zussen en ooms/tantes met neven/nichten dus via de vrederechter onderhoudsgeld vragen zal niet lukken als ze hun beloften niet nakomen.
Als ouder onderhoudsgeld bekomen is al moeilijk als de kinderen onder de grensbedragen vallen. Dan kan bvb de spaarzame twee keer opdraaien voor de verspillers. Eerste keer bij de onderhoudsplicht tweede keer bij verdeling erfenis omdat restschuld integraal van erfenis afgaat en dan ieder dezelfde wettelijke reserve krijgt. Laatste zal niet gebeuren omdat de erfenis zal verworpen worden maar wzc zal zich naar de begunstigden van de schenking richten.
Zoals Nefertari zei gaat alles goed bij ontvangst maar gaat het verkeerd eens ze moeten bijbetalen. Terwijl ze dat bij ontvangst plechtig beloofden zonder problemen te doen. Veel begunstigden reageren nadien ook nog eens lastig dat die schenkingen als voorschot meetellen voor de bepaling van het netto actief van de erfenis. Zelfs als het schenkingen buiten erfdeel waren omdat de overledene maar de helft mocht wegschenken.
Edit: aanpassing kleinkinderen naar neven/nichten
2) link naar onderhoudsplicht rusthuiskosten https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... f-rusthuis
Laatst gewijzigd door Tycoon op 28 maart 2021, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit lijkt me overdreven.
In het beste geval leeft het koppel
vanaf 0,01 tot en met 35.000 25
vanaf 35.000,01 tot en met 75.000 30
vanaf 75.000,01 55
https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... zhcpfevb-1
Indien de 1200000 moet verdeeld worden over 3 erfgenamen krijgt elk 400000 en moet daarop erfrechten betalen.
Zij houden dan elk 200500 Euro over. In dit slechtste geval krijgen de erfgenamen en de staat ongeveer evenveel.
Meer realistische scenarios:
Maar de kans is groot dat het koppel niet op hetzelfde moment sterft, en er dus 2 erfenissen zijn.
Als bij elke erfenis 200000 aan elke erfgenaam gegeven word dan houden de erfgenamen 110000 Euro over.
Het deel van de staat is nu 45%.
Door het testament nog beter te schrijven kan je de erfenis nog verder opdelen.
bvb
de broer zonder kinderen krijgt zijn derde: 200000 - > 110000 over
voor de zussen word het geld verder verdeelt over hun kinderen.
Schijf in euro %
vanaf 0,01 tot en met 35.000 25
vanaf 35.000,01 tot en met 75.000 45
vanaf 75.000,01 55
Stel 75000 aan de zus en 62500 aan elk van de kinderen
De zussen houden 54250 Euro over
De kinderen houden 41325 over.
Toch telkens een mooi bedrag.
383000 van de 600000 blijft bij de erfgenamen.
In werkelijkheid zal er al een deel van het kapitaal "opgebruikt" worden door het koppel.
En zal het % dat aan erfenisrechten nog feller dalen.
>>> spreek met een Notaris.
Je zal moeten kiezen: ofwel hou je controle - > en moeten er erfenisrechten betaald wordentinev schreef: Kan ik de rekening laten blokkeren zodat de kinderen het niet voor eigen gebruik afhalen maar wel uitsluitend aan ons geven totdat we overlijden ?
Ofwel schenk of geef je het weg; en heb je geen control meer en moet je rekenen op de goodwill (financiële kennis) van de ontvangers om het koppel iets "terug te geven" indien nodig - > lees de post van nefertari.
>>> contacteer een notaris.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt niet. Je kunt schenken en toch de controle houden.B7H4long schreef: ↑28 maart 2021, 14:00 Je zal moeten kiezen: ofwel hou je controle - > en moeten er erfenisrechten betaald worden
Ofwel schenk of geef je het weg; en heb je geen control meer en moet je rekenen op de goodwill (financiële kennis) van de ontvangers om het koppel iets "terug te geven" indien nodig - > lees de post van nefertari.
>>> contacteer een notaris.
Bvb. de verplichting om elke maand ... bvb 3000 euro rente te betalen. De bank doet dit. Degenen die het geld gekregen hebben, kunnen niet aan het geld.
Bvb aan de schenker het recht te geven om elk jaar, bovenop de maandelijkse rente, een extra bedrag (bvb 5000, 10.000 euro,...) op te nemen. De schenker kan elk jaar beslissen of hij/zij van dit recht gebruik maakt of niet.
Ook dat laatste gebeurt door de bank. Wie het geld gekregen heeft, kan hier niet tussenkomen.
Correct ja kan schenken (niet gewoon een rekening openinen - echt schenken en 7% betalen) en toch nog een rente ontvangen.amturingas schreef: ↑28 maart 2021, 14:08 Klopt niet. Je kunt schenken en toch de controle houden.
Bvb. de verplichting om elke maand ... bvb 3000 euro rente te betalen. De bank doet dit. Degenen die het geld gekregen hebben, kunnen niet aan het geld.
Bvb aan de schenker het recht te geven om elk jaar, bovenop de maandelijkse rente, een extra bedrag (bvb 5000, 10.000 euro,...) op te nemen. De schenker kan elk jaar beslissen of hij/zij van dit recht gebruik maakt of niet.
Ook dat laatste gebeurt door de bank. Wie het geld gekregen heeft, kan hier niet tussenkomen.
Moet wel heel zorgvuldig uitgevoerd worden om te vermijden dat de constructie zijn doel voorbij gaat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
Correct. Zoals je al zei: met een notaris werken.
Je kan maar gezamenlijk 600000 € storten op de 4 spaarrekeningen, dus 150000€ elk. De zussen en broer zijn wettelijke erfgenamen en hebben recht op de helft van de erfenis. Dus je kan maar vrij over 600000€ beschikken obv Vlaams erfrecht.tinev schreef: ↑28 maart 2021, 09:38 Koppel : rond de 70 jaar, geen kinderen, vermogen 1 200 000 €
In uw voorbeeld zou dat dan ieder 125000€ zijn of 500000€ in totaal en hou je nog 700000€ vermogen over. Iedere broer/Zus heeft recht op 200000€ wettelijke reserve.
Stel bij overlijden blijft er nog 250000€ + 500000€ schenking = 7500000€ over. Broer heeft 1 kind, zus 1 geen kinderen, zus 2 3 kinderen. Het testament bepaald dat erfenis naar neven/nichten gaat. De overledene kon vrij over 375000€ beschikken, dus aan iedere neef/nicht 93750€ schenken.
Iedere zus,/broer heeft dan recht op 125000€ wettelijke reserve. Dan zal zus 1 de inkorting vragen omdat zij geen 125000€ kreeg maar 0€. De anderen zullen dit niet doen wegens hun kinderen bevoordeeld zijn. De neven/nichten treden pas in de plaats moest broer of zus 2 eerder overleden zijn.
Vlaams erfrecht https://www.vlaanderen.be/erfenis
1- broer en zus zijn geen reservataire erfgenamen. Het koppel kan dus volledig doen waar ze zin in hebben.
2- zelfs al zijn er reservataire erfgenamen, dan kan het koppel toch nog veel doen; opletten met (formele) schenkingen en legaten.
2- zelfs al zijn er reservataire erfgenamen, dan kan het koppel toch nog veel doen; opletten met (formele) schenkingen en legaten.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 28 maart 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, zag dat nu ook met nieuwe Vlaamse erfrecht.
Rangorde 2 is niet langer reservatair. Toch kunnen ze maar over de helft vrij beschikken.
Schenkingen buiten erfdeel tellen wel mee voor bepaling reserve. Ze worden dan wel niet van het erfdeel afgetrokken.
Iedere neef/nicht zou dan nog bruto 62500€ ontvangen bij overlijden.
Rangorde 2 is niet langer reservatair. Toch kunnen ze maar over de helft vrij beschikken.
Schenkingen buiten erfdeel tellen wel mee voor bepaling reserve. Ze worden dan wel niet van het erfdeel afgetrokken.
Iedere neef/nicht zou dan nog bruto 62500€ ontvangen bij overlijden.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 28 maart 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... e-erft-watBroers en zussen zijn géén reservataire erfgenamen. Je kan dus afwijken van de wettelijke regeling, en in principe kan je alles schenken of nalaten aan iemand anders.
-
- Verbannen Gebruiker