Syndicus beheer
Syndicus beheer
Wat en hoe kan je een syndicus ertoe brengen om inzage en verduidelijking te krijgen van kosten die hij aan mij persoonlijk aanrekent, maar niet voor mijn rekening zijn.
Meerdere mails aan de syndicus blijven onbeantwoord, via telefoon wordt je op een diplomatische manier met een kluitje in het riet gestuurd, en op vraag om mij uit te nodigen op zijn kantoor om inzage te krijgen en verduidelijking wordt niet op ingegaan...
Is er een instantie waartoe ik mij kan wenden die voldoende macht heeft om de syndicus in beweging te zetten??? Of hoe pak ik dit het beste aan.
Meerdere mails aan de syndicus blijven onbeantwoord, via telefoon wordt je op een diplomatische manier met een kluitje in het riet gestuurd, en op vraag om mij uit te nodigen op zijn kantoor om inzage te krijgen en verduidelijking wordt niet op ingegaan...
Is er een instantie waartoe ik mij kan wenden die voldoende macht heeft om de syndicus in beweging te zetten??? Of hoe pak ik dit het beste aan.
Re: Syndicus beheer
Gewoon niet betalen tot hij zijn aanrekening verantwoord heeft.
Laatst gewijzigd door Yaris op 26 juli 2021, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De maffia.
Je kan eerst je licht opsteken bij het BIV (als het een professionele syndicus is). Misschien is wat druk van de beroepsorganisatie genoeg. Tuchtprocedure is mogelijk.
Ofwel wachten tot je uitgenodigd wordt voor de AV. Dan de stukken vragen die je wilt consulteren. Bij weigering de jaarrekening en de kwijting niet goedkeuren. Als er toch een meerderheid is die de rekeningen goedkeurt, dan kan je die aanvechten bij de vrederechter. Ondertussen stop je met betalen.
Ofwel wachten tot je uitgenodigd wordt voor de AV. Dan de stukken vragen die je wilt consulteren. Bij weigering de jaarrekening en de kwijting niet goedkeuren. Als er toch een meerderheid is die de rekeningen goedkeurt, dan kan je die aanvechten bij de vrederechter. Ondertussen stop je met betalen.
Als je bij ons de rekeningen wilt nakijken, kan dat alleen een korte periode voor de AV.
Geen idee of dat wettelijk is, het bestuur heeft zo nog eigen regeltjes en beslist dingen eigenhandig (vb. in de ondergrondse garage zijn alleen voertuigen op benzine of diesel toegelaten). Dus binnenkort een lege balzaal
Geen idee of dat wettelijk is, het bestuur heeft zo nog eigen regeltjes en beslist dingen eigenhandig (vb. in de ondergrondse garage zijn alleen voertuigen op benzine of diesel toegelaten). Dus binnenkort een lege balzaal
centiem schreef: ↑26 juli 2021, 17:13 Je kan eerst je licht opsteken bij het BIV (als het een professionele syndicus is). Misschien is wat druk van de beroepsorganisatie genoeg. Tuchtprocedure is mogelijk.
Het gaat niet over de jaarafrekening, maar de kwartaalrekening voor mijn te betalen deel waar ik verduidelijking over vraag. Een deel ( 6 foutieve) zijn al rechtgezet, doch over een aantal blijft hij het antwoord schuldig.
Om er enkele te noemen.
1/ De blokpolis, hoe is de verdeelsleutel opgemaakt voor mijn aandeel? Zijn respons is "" tja ;;das ingewikkeld "" maar daar blijft het bij.
2/ De faktuur van 2020 van water-link
3/Het bewijs van een aangetekende zending waar hij mij een kost voor aanrekent,( AZ welke ik nooit ontvangen heb)
4/Een post van 25 euro(mijn aandeel)welke hij telefonisch een " ditje en datje " noemt, zonder enige verduidelijking over wat het dan wel gaat.
De jaarrekeningen worden nagezien door de rekening commissaris.Welke dan ook al dan niet kwijting verleent.
Als medeeigenaar/bewoner heb je daar géén toezicht op,of je moet ervoor uitgenodigd worden.
Wachten tot de volgende AV heeft géén enkele zin om dan te stukken te vragen want als ze echt niet transparant willen zijn, ga je 9/10 antwoord krijgen dat ze je daarvoor persoonlijk zullen uitnodigen, wat dan uiteraard niet gebeurd, en sta je even ver.
Kan ik een syndicus dagvaarden voor de vrederechter, moet dit in verzoening? ( zijn dan niet verplicht te verschijnen ) of moet dit via dagvaarding in kortgeding??? (maar is géén dringende noodzaak) moet dan wel met advokaat.
Normaal gezien worden verzekeringen e.d. verdeeld volgens de quotiteiten die je hebt.
Het water is een ander verhaal. Als er 1 gemeenschappelijke meter is, dan verloopt dat volgens het aantal bewoners op 1 januari. Dus ben je met 2, en zijn er 100 mensen in het gebouw, dan betaal je 2% van de factuur. Een andere mogelijkheid is, en zo is het bij ons, dat je naast de gemeenschappelijke meter ook nog de persoonlijke meters hebt. In dat geval betaal je je verbruik volgens je meter + het restverschil gedeeld door het aantal bewoners.
Hou het zou moeten zijn dat het berekend wordt ( water en polis) weet ik wel, maar als ik die sleutel via aandelen neem, kom ik aan een bedrag dat veel lager is. Daarmee was mijn vraag aan hun, ( "" hoe is de verdeelslsutel ) Maar het antwoord blijven ze mij schuldig.. Waterfaktuur idem...annetje schreef: ↑26 juli 2021, 20:18Normaal gezien worden verzekeringen e.d. verdeeld volgens de quotiteiten die je hebt.
Het water is een ander verhaal. Als er 1 gemeenschappelijke meter is, dan verloopt dat volgens het aantal bewoners op 1 januari. Dus ben je met 2, en zijn er 100 mensen in het gebouw, dan betaal je 2% van de factuur. Een andere mogelijkheid is, en zo is het bij ons, dat je naast de gemeenschappelijke meter ook nog de persoonlijke meters hebt. In dat geval betaal je je verbruik volgens je meter + het restverschil gedeeld door het aantal bewoners.
Daarmee mijn vraag,"
Hoe kan ik de syndicus ertoe dwingen???? Of sta je inderdaad machteloos
Annetje, al eens gehoord van voorwaarden die gaan opgelegd worden door de brandweer bij elektrische wagens.annetje schreef: ↑26 juli 2021, 17:45 Als je bij ons de rekeningen wilt nakijken, kan dat alleen een korte periode voor de AV.
Geen idee of dat wettelijk is, het bestuur heeft zo nog eigen regeltjes en beslist dingen eigenhandig (vb. in de ondergrondse garage zijn alleen voertuigen op benzine of diesel toegelaten). Dus binnenkort een lege balzaal![]()
Een van de voorwaarden zou bijv. een sprinkler systeem kunnen zijn.
Of dat bestuur eigenhandig beslist .......
Estate Guru believer.
Ludo, maak een afspraak.
Als Je daar bent vraagt ge inzage in die rekeningen.
Als eigenaar hebt u daar recht op.
En anders is de reken commissaris die het u moet bezorgen.
Hopelijk heeft de vereniging een Ba polis afgesloten voor die reken commissaris.
Het is die laatste die moet zorgen dat alles correct is.
Blijf Je op uwe honger, begin dan met een ingebrekestelling naar syndicus toe.
Volgende stap is inderdaad de vrede rechter, maar in verzoening niet verplicht op te dagen.
Volgende stap voldoende eigenaars 20 % en bijzondere algemene vergadering agenda punt verduidelijking berekening.
Ludo over welke leukerd gaat het, en waar is gebouw gelegen doe het via pb om problemen te vermijden.
Het regeltje van drie is voor water het makkelijkst, maar nooit correct.(lees fout van syndicus)
Estate Guru believer.
Dan moet ik nog een afspraak kunnen krijgen ( Ik zal het doorgeven aan??? en we laten het U wel weten ) maar het mij laten weten komt er niet van.platin schreef: ↑26 juli 2021, 23:09Ludo, maak een afspraak.
Als Je daar bent vraagt ge inzage in die rekeningen.
Als eigenaar hebt u daar recht op.
En anders is de reken commissaris die het u moet bezorgen.
Hopelijk heeft de vereniging een Ba polis afgesloten voor die reken commissaris.
Het is die laatste die moet zorgen dat alles correct is.
Blijf Je op uwe honger, begin dan met een ingebrekestelling naar syndicus toe.
Volgende stap is inderdaad de vrede rechter, maar in verzoening niet verplicht op te dagen.
Volgende stap voldoende eigenaars 20 % en bijzondere algemene vergadering agenda punt verduidelijking berekening.
Ludo over welke leukerd gaat het, en waar is gebouw gelegen doe het via pb om problemen te vermijden.
Het regeltje van drie is voor water het makkelijkst, maar nooit correct.(lees fout van syndicus)
Met de rekeningen alléén ben ik niet veel voorruit, ik moet weten hoe ze de verdeling hebben gemaakt.
De rekening commissaris kijkt alleen of " in en uit " juist is. Niet hoe de verdeling ( verdeelsleutel)tussen de verschillende eigenaars worden gemaakt.
Ik ben van mening dat als een syndicus niet transparant is ,hij iets te verdoezelen of te verbergen heeft.
De taak van de rekencommissaris is niet alleen in en uit.
Allee van mijn syndicus krijg ik toch alle verdelingen te zien voor deze naar de eigenaars gaan.
Krijg ook op eenvoudige vraag alle inkomende betalingen van de ander eigenaars.
Zijn er die achterstal hebben enz.
En alle facturen zijn zelfs online raadpleegbaar zoals het hoort voor de rekencommissaris.
Estate Guru believer.
Tja, hoe het zou moeten denk ik wel te weten, maar daar ben ik ni veel mee voorruit om mijn syndicus tot aktie te brengen.platin schreef: ↑27 juli 2021, 08:55De taak van de rekencommissaris is niet alleen in en uit.
Allee van mijn syndicus krijg ik toch alle verdelingen te zien voor deze naar de eigenaars gaan.
Krijg ook op eenvoudige vraag alle inkomende betalingen van de ander eigenaars.
Zijn er die achterstal hebben enz.
En alle facturen zijn zelfs online raadpleegbaar zoals het hoort voor de rekencommissaris.
Hoe breng ik mijn syndicus tot aktie??
1/Klacht indienen bij het BIV?
2/Een advokaat raadplegen om hem te dagvaarden en op het matje te laten roepen.
Op basis van wat,???
- Dat hij mij de rekeningen niet laat zien en of verduidelijking wil geven over de verdeelkosten???
- Gebrek aan transparantie
- of is het poging tot oplichting?? wat een strafbaar feit is.
De verdeelsleutels per kostensoort staan normaal in het In het reglement van mede-eigendom op gelijst. Eventueel door de AV aangepaste of nieuwe verdeelsleutels staan dan in het verslag dat als bijlage aan het reglement is toegevoegd.
Wat staat daar in?
De afspraken met de syndicus staan normaal in het huishoudelijk reglement en in zijn contract. Wat staat daar in m.b.t. inzage in de kosten en het verkrijgen van een afspraak?
Als er een raad van mede-eigenaars is kan je die eventueel inschakelen. Zij zien toe op de syndicus en kunnen dan die documenten opvragen.
Je kan nu al een aangetekende brief/mail naar de syndicus sturen met daarin :
1) uitleg en een afspraak vragen i.v.m. de kostenstaat met een antwoordtermijn.
2) als de statuten en verslagen AV vrij ter beschikking zijn, zeggen dat je ze op XXX komt inkijken.
3) melden dat je de betwiste kosten niet betaald tot dat je de uitleg hebt gekregen. Zodat hij ze niet via een dwangschrift of bij de huurder kan opvragen. Je hebt dan een bewijs met vaste datum van betwisting, natuurlijk wel de andere kosten op tijd betalen.
Wat staat daar in?
De afspraken met de syndicus staan normaal in het huishoudelijk reglement en in zijn contract. Wat staat daar in m.b.t. inzage in de kosten en het verkrijgen van een afspraak?
Als er een raad van mede-eigenaars is kan je die eventueel inschakelen. Zij zien toe op de syndicus en kunnen dan die documenten opvragen.
Je kan nu al een aangetekende brief/mail naar de syndicus sturen met daarin :
1) uitleg en een afspraak vragen i.v.m. de kostenstaat met een antwoordtermijn.
2) als de statuten en verslagen AV vrij ter beschikking zijn, zeggen dat je ze op XXX komt inkijken.
3) melden dat je de betwiste kosten niet betaald tot dat je de uitleg hebt gekregen. Zodat hij ze niet via een dwangschrift of bij de huurder kan opvragen. Je hebt dan een bewijs met vaste datum van betwisting, natuurlijk wel de andere kosten op tijd betalen.