Taaltips
Taaltips
Waag mijn kans met een nieuw onderwerp.
D of T ?
Veel leden twijfelen tussen uitgang -D en -T in het voltooid deelwoord. Is het 'de regering is geklemt' of 'de regering is geklemd ' ?
Daarom deze eenvoudige tip: kijk naar de verleden tijd.
In dit geval: de regering klemde. Het is dus D.
D of T ?
Veel leden twijfelen tussen uitgang -D en -T in het voltooid deelwoord. Is het 'de regering is geklemt' of 'de regering is geklemd ' ?
Daarom deze eenvoudige tip: kijk naar de verleden tijd.
In dit geval: de regering klemde. Het is dus D.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 28 december 2020, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Taaltips
Verleng het met een E .. .
Is het de GEKLEMTE regering . .. of de GEKLEMDE regering ... dan weet je het ook ineens.
Is het de GEKLEMTE regering . .. of de GEKLEMDE regering ... dan weet je het ook ineens.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Simpel: als de stam eindigt op een medeklinker uit "'t kofschip" is het met -te, anders met -de.
Althans voor zwakke werkwoorden. Voor sterke werkwoorden is het uiteraard "riep" ipv. "roepte", en "vergat" ipv. "vergeette".
Edit: de regel heeft het voordeel dat je geen taalgevoel nodig hebt, en hij dus ook voor niet-moedertaalsprekers werkt. Een buitenlander zal al moeite hebben om aan te duiden of geklemt of geklemde de juiste werkwoordsvorm is.
Althans voor zwakke werkwoorden. Voor sterke werkwoorden is het uiteraard "riep" ipv. "roepte", en "vergat" ipv. "vergeette".
Edit: de regel heeft het voordeel dat je geen taalgevoel nodig hebt, en hij dus ook voor niet-moedertaalsprekers werkt. Een buitenlander zal al moeite hebben om aan te duiden of geklemt of geklemde de juiste werkwoordsvorm is.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
De buitenlander niet alleen ...
Maar het KOFSCHIP is niet een regel die je makkelijk kan onthouden m.i.
Prachtig mooi gevonden, maar ik gebruik hem nooit.
Maar het KOFSCHIP is niet een regel die je makkelijk kan onthouden m.i.
Prachtig mooi gevonden, maar ik gebruik hem nooit.
Hulpmiddelen genoeg dus ! Geen alibi meer om hierin verkeert te zijn.
De Piet zou eindigen met : Wat hebben we vandaag geleert ?
-
anonymous
'D heefd me nooid genoeg geboeidt om erover na te peizen. Als'd eght moetdt in nen mail naar nun op z'n ghat gevalln typ, dan formuleer ik het wel op alternatieve manier waardoor het dan niet moedt.
Ik was nooidsdt een gebetend boeklezer, vandaar ook niet gewoon van de juiste schrijfwijze te lezen. En ipt schoole zeiden ze: vuve ip tiene is wok goed wi manje. Dus enkt ook nooisni geleertdt oe dat juste gink.
Ik was nooidsdt een gebetend boeklezer, vandaar ook niet gewoon van de juiste schrijfwijze te lezen. En ipt schoole zeiden ze: vuve ip tiene is wok goed wi manje. Dus enkt ook nooisni geleertdt oe dat juste gink.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb genoeg taalgevoel om dt-fouten onmiddellijk te zien.
Zelf maak ik er heel weinig, één keer om de paar jaar of zo.
Zelf maak ik er heel weinig, één keer om de paar jaar of zo.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
't Kofschip is een goed hulpmiddel, maar niet altijd: bv. bij "wezen" (cf. "wees niet bang!"). Het voltooid deelwoord is "geweest", niet "geweesd". Just saying ;-)
Ik wees niet bang.
Jij weest niet bang.
Hij weest niet bang.
Wij wezen niet bang.
Jullie wezen niet bang.
Zij wezen niet bang.
Zoiets ?
Jij weest niet bang.
Hij weest niet bang.
Wij wezen niet bang.
Jullie wezen niet bang.
Zij wezen niet bang.
Zoiets ?
De regel klopt hier nochtans:
De stam van wezen is wees-. Die eindigt op s. S zit in 't kofschip, dus uitgang is een -t, geen -d.
Edit: "vrezen" daarintegen ...
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Nee, de stam van een werkwoord vind je door van het hele werkwoord -en af te halen.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Behalve als je stam dan eindigt op -z ( of -v)
Stam van het werkwoord
Bij sommige werkwoorden lijkt dit mis te gaan: de stam van beloven (belov) ziet er raar uit. Toch is belov echt de stam van beloven. Als je er werkwoordsvormen mee vormt, moet je deze stam wel wat aanpassen. Om bijvoorbeeld de juiste ik-vorm ik beloof te krijgen, moet je de o verdubbelen (ik belof is niet juist). Ook moet de v een f worden. Ooit is namelijk de afspraak gemaakt dat de v nooit aan het einde van een lettergreep in een Nederlands woord kan voorkomen. Daarom is het ik beloof en ik beloofde (f aan het eind van een lettergreep), naast zij beloven (de lettergreepgrens ligt nu na de o: be-lo-ven). Nog een voorbeeld: de stam van reizen is reiz; de ik-vorm wordt ik reis (ook de z kan niet aan het einde van een lettergreep in een Nederlands woord voorkomen). Het is ook zij reisden (s aan het einde van een lettergreep), naast zij reizen met een z (lettergreepgrens na de ei: rei-zen).
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Hier wat meer over wezen, dat een specialleke is.

Ja, ze maken het niet gemakkelijkGeweest is een uitzondering. Vergelijkbare voltooide deelwoorden (zoals verweesd, gesjeesd en gevreesd) krijgen inderdaad allemaal een d, omdat het hele werkwoord eindigt op -zen (verwezen, sjezen, vrezen), en niet op -sen. Om een bekend ezelsbruggetje van stal te halen: de z zit niet in 't kofschip, en daarom is de verledentijdsuitgang -de(n) en niet -te(n). De verledentijds-d komt terug in het voltooid deelwoord: vreesde - gevreesd, sjeesde - gesjeesd, verweesde - verweesd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.