tak 21 + pensioensparen vanaf 25jr?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
- Contacteer:
tak 21 + pensioensparen vanaf 25jr?
Hallo,
Ik denk eraan om pensioensparen met een tak 21 te combineren (Curalia). Momenteel heb ik een lening lopen op een woning, waardoor (het weliswaar redelijk beperkt extra potje van) deze tak 21 niet zal kunnen ingebracht worden bij de belastingsaangifte.
Is het desalniettemin raadzaam om deze combinatie toch te doen? En kan ik nadien nog een andere levensverzekering afsluiten (al dan niet via overheveling of beëindiging van deze die ik nu overweeg af te sluiten)?
Veel dank voor jullie advies,
Ik denk eraan om pensioensparen met een tak 21 te combineren (Curalia). Momenteel heb ik een lening lopen op een woning, waardoor (het weliswaar redelijk beperkt extra potje van) deze tak 21 niet zal kunnen ingebracht worden bij de belastingsaangifte.
Is het desalniettemin raadzaam om deze combinatie toch te doen? En kan ik nadien nog een andere levensverzekering afsluiten (al dan niet via overheveling of beëindiging van deze die ik nu overweeg af te sluiten)?
Veel dank voor jullie advies,
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: tak 21 + pensioensparen vanaf 25jr?
Misschien moet je eens de volgende bedenking maken:
1. Is er een mogelijkheid om uw lening vroeger af te kopen ? - Is dit interessant ?
2. Wat zijn de alternatieven om je geld 35 jaar weg te zetten ?
Hoeveel kan ik krijgen op een langetermijnobligatie van 30 / 40 jaar ?
Als er vragen zijn hoor ik het graag
1. Is er een mogelijkheid om uw lening vroeger af te kopen ? - Is dit interessant ?
2. Wat zijn de alternatieven om je geld 35 jaar weg te zetten ?
Hoeveel kan ik krijgen op een langetermijnobligatie van 30 / 40 jaar ?
Als er vragen zijn hoor ik het graag
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
pensioensparen wordt toch in een afzonderlijke code ingevuld en apart afgetrokken ( momenteel 30% voor iedereen) waarom zou je pensioensparen niet meer kunnen inbrengen ? Of bedoelde je fiscaal sparen ?
Ik snap het ook niet zo goed... Op je hypothecaire lening krijg je een zeker fiscaal voordeel, maar dat staat toch los van het fiscaal voordeel op pensioensparen? Of vertel ik nu iets doms?
Het fiscaal voordeel van pensioen sparen is altijd te combineren met de fiscale aftrek van een hypothecaire lening. Dat geld niet voor lange termijnsparen (tak 21) met fiscaal voordeel, daarvoor kun je het best wachten tot je lening is afbetaald maar voor pensioensparen is dat dus nooit een probleem.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Het hangt af van het werkelijk kapitaal van uw lening dat u hebt terugbetaald in een bepaald jaar.
In 2012 beschikt uw over een korf van MAX. (!!) 2200Euro/man. Samen met uw partner is dat dus 4400 Euro.
Als uw in 2012 voor bvb 3500 Euro aan kapitaal terugbetaald kunt u nog 4400-3500=900Euro aan fiscaal langetermijnsparen doen.
Let wel om aan die 2200 Euro te geraken moet u genoeg verdienen.
Op de website van ethias bvb kunt u perfect uiterekenen aan de hand van uw inkomsten hoe groot uw korf is.
In 2012 beschikt uw over een korf van MAX. (!!) 2200Euro/man. Samen met uw partner is dat dus 4400 Euro.
Als uw in 2012 voor bvb 3500 Euro aan kapitaal terugbetaald kunt u nog 4400-3500=900Euro aan fiscaal langetermijnsparen doen.
Let wel om aan die 2200 Euro te geraken moet u genoeg verdienen.
Op de website van ethias bvb kunt u perfect uiterekenen aan de hand van uw inkomsten hoe groot uw korf is.