tak 21: tips om te kiezen
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: tak 21: tips om te kiezen
Als je bij Integrale 3,25% krijgt, 1% instapkosten, dan is de keuze voor mij rap gemaakt 

-
- Newbie
- Contacteer:
Als je het overzicht van Spaargids nagaat zie je toch dat Integrale betere voorwaarden heeft !Joeri_V schreef:Wat denken jullie van de tijdelijke aanbieding van Dexia?
Dexia Life Capital: TAK 21, 8 jaar, 3% gegarandeerd + winstdeelname, instap van max. 1,50 %. Lijkt me redelijk ok, niet?
-
- Full Member
Beste,
Gelet op de hoge inflatie en de lage rendementen op een spaarboekje lees ik met aandacht jullie commentaar over die voor mij nog weinig bekende tak21.
Die CredimoSecure lijkt me aantrekkelijk : 3% gegarandeerd en in 2010 0,75% winstbonus = totaal 3,75%.
Maar hoe zit het met die zgn verzekeringstaks : gaat er dan 1,1% af en wordt je rendement dan herleid tot 2,65%? Of vergis ik me?
Als dit zo zou zijn : dan is de rabo-accountspaarrekening toch voordeliger met 1,25 + 1,5% = 2,75%??
Graag jullie reactie.
Mvg
Gelet op de hoge inflatie en de lage rendementen op een spaarboekje lees ik met aandacht jullie commentaar over die voor mij nog weinig bekende tak21.
Die CredimoSecure lijkt me aantrekkelijk : 3% gegarandeerd en in 2010 0,75% winstbonus = totaal 3,75%.
Maar hoe zit het met die zgn verzekeringstaks : gaat er dan 1,1% af en wordt je rendement dan herleid tot 2,65%? Of vergis ik me?
Als dit zo zou zijn : dan is de rabo-accountspaarrekening toch voordeliger met 1,25 + 1,5% = 2,75%??
Graag jullie reactie.
Mvg
Uw premie storting wordt verminderd met 1,1% taks (te vergelijken met instapkosten). Eénmalig dus, de jaarlijkse opbrengsten zijn bruto, of netto na 8 jaar en worden gekapitaliseerd bij totaal kapitaal.
Tak21 en zijn gewaarborgde interest wordt blijkbaar wat minder interessant bij stijgende inflatie ... En de vraag blijft wat de bonussen in de toekomst nog zullen zijn (de FIRST klanten zijn op hun hoede ..).
Ikzelf heb nog de ethias first (met goed gewaarbord rendement wegens gedaalde marktrente van laatste 8 jaar..).
Vorig jaar ingetekend op de Integrale (3,25 waarborg levenslang!, met instap 1%) en dit jaar op Credosecure (3,00 waarborg 8j, zonder instap). Spreiden moet je leren ...
Als je dan bv binnen 5 jaar wil bijstorten kies je de interessantste.
Tak21 en zijn gewaarborgde interest wordt blijkbaar wat minder interessant bij stijgende inflatie ... En de vraag blijft wat de bonussen in de toekomst nog zullen zijn (de FIRST klanten zijn op hun hoede ..).
Ikzelf heb nog de ethias first (met goed gewaarbord rendement wegens gedaalde marktrente van laatste 8 jaar..).
Vorig jaar ingetekend op de Integrale (3,25 waarborg levenslang!, met instap 1%) en dit jaar op Credosecure (3,00 waarborg 8j, zonder instap). Spreiden moet je leren ...
Als je dan bv binnen 5 jaar wil bijstorten kies je de interessantste.
-
- Full Member
Bedankt voor je duidelijk antwoord Filip!
Ik zal nog even wachten met een tak 21 te openen : want 't ligt wellicht in de lijn der verwachtingen dat de geboden gewaarborgde intrest zal stijgen zoals er een licht stijgende tendens is bij de spaarrekeningen... ?
Ik zal nog even wachten met een tak 21 te openen : want 't ligt wellicht in de lijn der verwachtingen dat de geboden gewaarborgde intrest zal stijgen zoals er een licht stijgende tendens is bij de spaarrekeningen... ?
Ik wil eigenlijk eens terugkomen om het eerste bericht. Daar staat o.a. dat de beheerskosten belangrijk zijn bij het kiezen.
Zou het dan niet beter zijn om in het overzicht de nettorendementen te geven ? Spaargids zondigt daar een beetje zelf tegen in hun overzicht.
bvb bij BKCP Expansion geven ze het rendement met aftrek van de beheerkost, dus het nettorendement van 3,4%. Bij Delta Lloyd trekken ze de beheerskost van ongeveer 0,3% niet af... Ze geven het brutorendement van 3,10% terwijl het nettorendement maar 2,8% is (idem voor de alfa 3,65%->3,35%). Toch een groot verschil.
Of heb ik het mis.
Zou het dan niet beter zijn om in het overzicht de nettorendementen te geven ? Spaargids zondigt daar een beetje zelf tegen in hun overzicht.
bvb bij BKCP Expansion geven ze het rendement met aftrek van de beheerkost, dus het nettorendement van 3,4%. Bij Delta Lloyd trekken ze de beheerskost van ongeveer 0,3% niet af... Ze geven het brutorendement van 3,10% terwijl het nettorendement maar 2,8% is (idem voor de alfa 3,65%->3,35%). Toch een groot verschil.
Of heb ik het mis.
nuyttie, het lijkt alsof jij een helderziende bent
toevallig hebben wij hieromtrent net enkele uren geleden aanpassingen gedaan
nu staat overal het nettorendement, als je toch nog uitzonderingen vindt geef zeker door.
toevallig hebben wij hieromtrent net enkele uren geleden aanpassingen gedaan
nu staat overal het nettorendement, als je toch nog uitzonderingen vindt geef zeker door.
-
- Newbie
- Contacteer:
heb ik het juist voor dat iedere spaarverzekering van tak 21 fiskaal aftrekbaar is? dit is ook de enige reden waarom ik er zou instappen. ben 64 jaar, en kan dus geen gewoon pensioensparen meer in aftrek brengen? bij Argenta waar ik inlichtingen vroeg had men het over een conjuncturele vergoedingen van 33%.wanner gebeurt dat? en wat voordeel doet men uieindelijk dan? 

Dag allen,
Dit is mn eerste bericht. Ik probeer al enkele weken te kiezen tussen de diverse stelsels van langetermijnsparen; gelukkig zijn er deze site en forum
Mijn vraag is de volgende. Ik ben 25, een half jaar aan het werk, en wil aan langetermijnsparen doen. Mijn makelaar heeft mij offertes van Vivium en Delta Lloyd aangeboden, beide met een looptijd van 40 jaar. Welke voor- en nadelen zijn er aan die looptijd verbonden? Ik lees hier boven dat kortere looptijden het nadeel hebben dat je bij een nieuw contract nogmaals instapkosten betaalt. Anderzijds is 40 jaar toch wel serieus lang. Bestaat er zoiets als een ideale looptijd? Alle advies is zeer welkom!
Bedankt,
Rogge
Dit is mn eerste bericht. Ik probeer al enkele weken te kiezen tussen de diverse stelsels van langetermijnsparen; gelukkig zijn er deze site en forum

Mijn vraag is de volgende. Ik ben 25, een half jaar aan het werk, en wil aan langetermijnsparen doen. Mijn makelaar heeft mij offertes van Vivium en Delta Lloyd aangeboden, beide met een looptijd van 40 jaar. Welke voor- en nadelen zijn er aan die looptijd verbonden? Ik lees hier boven dat kortere looptijden het nadeel hebben dat je bij een nieuw contract nogmaals instapkosten betaalt. Anderzijds is 40 jaar toch wel serieus lang. Bestaat er zoiets als een ideale looptijd? Alle advies is zeer welkom!
Bedankt,
Rogge
Het heet dan ook lange termijnsparen he ;-) Maar die 40 jaar is omdat je dan je pensioenleeftijd hebt bereikt (25 + 40 = 65). Vind langetermijnsparen het nuttigste in volgend scenario: openen contract, beetje in storten (tot max. 2500-3000 EUR) tot je het volledig kan omzetten in ssv bij je woonkrediet. Als woonkrediet is afgelopen: nieuw contract openen tot gewenste einddatum :-). Zo profiteer je optimaal fiscaal naar mijn mening.
Bedankt voor de tip. Maar waarom zou je dan een nieuw contract openen na het woonkrediet? Is het fiscaal nadeliger om met het bestaande contract verder te doen?Joeri_V schreef:Het heet dan ook lange termijnsparen he ;-) Maar die 40 jaar is omdat je dan je pensioenleeftijd hebt bereikt (25 + 40 = 65). Vind langetermijnsparen het nuttigste in volgend scenario: openen contract, beetje in storten (tot max. 2500-3000 EUR) tot je het volledig kan omzetten in ssv bij je woonkrediet. Als woonkrediet is afgelopen: nieuw contract openen tot gewenste einddatum :-). Zo profiteer je optimaal fiscaal naar mijn mening.
Kan iemand mij vertellen wat er juist bedoeld wordt met instapkosten: is dit enkel op de eerste storting of telkens als je een storting doet?
instapkosten betaal je TELKENS iets van dat produkt aankoopt .pev schreef:Kan iemand mij vertellen wat er juist bedoeld wordt met instapkosten: is dit enkel op de eerste storting of telkens als je een storting doet?
Dikwijls passen die smeerlappen de instapkosten nog aan aan het feit of ze tak21 al dan niet fiscaal kan aftrekken.
Ze verhogen dikwijls met verschillende percenten de instapkosten als je een fiscaal aftrekbare tak21 kiest.
Als je een contract hebt van 8 jaar + 1 dag, moet je na 8 jaar en 2 dagen terug een nieuw contract afsluiten als je wil verder sparen. En dan betaal je terug instapkosten op het kapitaal waar je 8 jaar geleden ook al eens instapkosten betaalde.
Indien het contract gewoon doorloopt, spaar je dit uit.
Indien het contract gewoon doorloopt, spaar je dit uit.
Drie gouden tips met betrekking tot tak 21 producten
1 Laat je tak 21 doorlopen tot je 99 ste ( zo je kan, 120 ste) levensjaar, zo betaal je maar éénmaal de instapkosten, vervalt je tak 21 bijvoorbeeld om de 8 jaar en één dag , of om de 10 jaar, betaal je telkenmale instapkosten ( goed voor je verzekeringsmaatschapij, maar niet voor jou.
2 Maak gebruik van de aanbiedingen die verschillende verzekeringsmaatschapijen op regelmatige basis doen, de 1.1% taks ter hunner laste nemen, en verlaagde of zelfs gratis instapkosten.
3 Spreid over verschillende tak 21 rekeningen bij verschillende verzekeringsmaatschapijen, na 8 jaar en één dag, ben je telkens vrijgesteld van roerende voorheffing, je spreid het risico, 100.000 € gewaarborgt door de staat per verzekeringsmaatschapij.
1 Laat je tak 21 doorlopen tot je 99 ste ( zo je kan, 120 ste) levensjaar, zo betaal je maar éénmaal de instapkosten, vervalt je tak 21 bijvoorbeeld om de 8 jaar en één dag , of om de 10 jaar, betaal je telkenmale instapkosten ( goed voor je verzekeringsmaatschapij, maar niet voor jou.
2 Maak gebruik van de aanbiedingen die verschillende verzekeringsmaatschapijen op regelmatige basis doen, de 1.1% taks ter hunner laste nemen, en verlaagde of zelfs gratis instapkosten.
3 Spreid over verschillende tak 21 rekeningen bij verschillende verzekeringsmaatschapijen, na 8 jaar en één dag, ben je telkens vrijgesteld van roerende voorheffing, je spreid het risico, 100.000 € gewaarborgt door de staat per verzekeringsmaatschapij.