Technologie: aandelen, ETF, funds
TIP
Re: Technologie: aandelen, ETF, funds
Om op mezelf te antwoorden heb ik het volgende gevonden op mijn kapitaal:cspx schreef: ↑5 mei 2020, 21:01 Met betrekking tot distribuerende/kapitaliserende fondsen: Zijn er regels die zeggen dat een distributie fonds x% moet uitkeren? Kapitaliserende fondsen worden altijd aangeraden qua optimale fiscaliteit. Maar als een distributie fonds maar een minimum uitkeert, ontspringt het de uitstaptaks (1.32%) en roerende voorheffing op dividenden (30%). Zie bvb LU0104030142 dat de laatste 2 jaar 0.01 uitkeert op een NAV van 27.
Dit is toch ridicuul?Sommige fondsenhuizen blijken speciale versies van hun distributiefondsen te maken en het lijkt wel dat die speciaal voor de Belgische markt bestemd zijn. Die fondsen keren maar een klein deel uit van de dividenden en kapitaliseren de rest.
Technisch gezien zijn dit dus distributiefondsen, want ze keren bv. 0,2% uit. Maar in werkelijkheid zijn dit kapitaliserende fondsen.
Het gevolg? In feite wordt de fiscus om de tuin geleid met deze vermomde fondsen. Je betaalt geen beurstaks en in feite ook erg weinig RV.
Voor je op zoek gaat naar dergelijke fondsen: strikt genomen moet een fonds in zijn statuten vermelden dat het alle ontvangen dividenden ook terug uitkeert. Anders zou de fiscus dit alsnog als kapitaliserend fonds kunnen bestempelen. Maar uiteindelijk is het je bank/broker die deze regel moet toepassen en dat schijnt in de praktijk nogal mee te vallen… Best toch even uitproberen met een klein proef aan- en verkoop.
kzou in ieder geval ene pakken die in euro noteert.
Dollar staat hoog genoeg tegenwoordig.
Ik neem enkel distributie fondsen. Bovenstaande volgend, soms beslissen die om zelfs niets uit te keren.
Dollar staat hoog genoeg tegenwoordig.
Ik neem enkel distributie fondsen. Bovenstaande volgend, soms beslissen die om zelfs niets uit te keren.
Laatst gewijzigd door nickname op 5 mei 2020, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De munt van het fonds heeft geen impact op het resultaat van het fonds. Enkel de munten van de onderliggende aandelen is van belang.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
niet akkoord.
Als de dollar 20pct zakt dan krijg ik minder euros terug bij verkoop, want aan dure dollar gekocht.
Of wil je zeggen dat wanneer de dollar zakt het eurofonds meezakt?
Als de dollar 20pct zakt dan krijg ik minder euros terug bij verkoop, want aan dure dollar gekocht.
Of wil je zeggen dat wanneer de dollar zakt het eurofonds meezakt?
Elke dag wordt de waarde van het fonds berekend door de koers van de onderliggende aandeel te vermenigvuldigen met de dagkoers van de munt.
Je kan geen winst/verlies maken door eenzelfde fonds (met dezelfde onderliggende aandelen) in een andere munt te kopen.
Je kan geen winst/verlies maken door eenzelfde fonds (met dezelfde onderliggende aandelen) in een andere munt te kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedankt allemaal. ETF met ticket CNDX (iShares NASDAQ 100 op Euronext Amsterdam) lijkt me de voordeligste ETF tracker.
Enigste nadeel is het zwaar gewicht van Apple, Amazon, Facebook, Google en Microsoft in die NASDAQ100. Dat ongeveer 45% beslaat.
Voor de rest is het inderdaad voeling hebben met de technologiebedrijven, dus er zit zowiezo een hoog risico aan verbonden.
Enigste nadeel is het zwaar gewicht van Apple, Amazon, Facebook, Google en Microsoft in die NASDAQ100. Dat ongeveer 45% beslaat.
Voor de rest is het inderdaad voeling hebben met de technologiebedrijven, dus er zit zowiezo een hoog risico aan verbonden.
Momenteel doen deze het alvast niet slecht.StarStock schreef: ↑6 mei 2020, 18:50 Bedankt allemaal. ETF met ticket CNDX (iShares NASDAQ 100 op Euronext Amsterdam) lijkt me de voordeligste ETF tracker.
Heb er wel een bubbel gevoel bij.
Superbosko: bedankt voor je tips. Adyen: op een week tijd meer als +10% gegaan.superbosko schreef: ↑4 mei 2020, 19:23 Technologie
Adyen / tencent : betalingen
ASML / NVIDIA : chips
Ik snap enkel wel niet of dit een bubbel is en waar de koersstijging vandaan komt.
ASML: ook goede tip: is al een gedegen bedrijf dat zich al bewezen heeft.
NVIDIA: idem: enkel wel US aandeel, dus gevoelig aan valutakoers.
Qua ETF's: iemand een idee over deze ETF: SPDR MSCI World Technology UCITS (WTCH), noteert op Euronext Amsterdam.
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P000183UX
Geannualiseerde rendement op 3 jaar op: 21,24 % !
Iemand een idee hier over?
@TrX: zowiezo hoge Koers/winst-verhouding. Ik denk wel: Amazon: heeft momenteel hoogtepunt bereikt. Facebook: +9% omhoog door "shop"-functionaliteit in te voeren. Microsoft: volgens mij ondergewaardeerd. Alpahbet/Apple: ik denk "houd"-advies op dit moment.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je zou eens AI superpowers, van Kai Fu Lee moeten lezen.
Gaat over China, technologie, en wie de winnaars van de Artificiële intelligentie race gaan zijn.
En van daaruit kan je dan snappen waarom mense' >25x de winst betalen voor tesla, Amazon, Microsoft, alibaba, tencent, Google, Baidu,...
Gaat over China, technologie, en wie de winnaars van de Artificiële intelligentie race gaan zijn.
En van daaruit kan je dan snappen waarom mense' >25x de winst betalen voor tesla, Amazon, Microsoft, alibaba, tencent, Google, Baidu,...
We zijn een paar maand verder en inderdaad: neem een stock die in euro noteert. USD staat te hoog.
Omdat achteraf kijken makkelijker is.
Deze aandelen zijn in de 2 maanden wel gestegen: ASML en Adyen. Adyen wel ook volgens mij vanwege de val van WireCard.
Iemand meer informatie over ASM (ASM International) of Prosus (te bekijken via Naspers-draadje?).
Zijn er andere Europese tech-aandelen die groeien en de moeite zijn?
Op de Franse/Duitse markt eventueel?
Of zijn er informatiebronnen die jullie gebruiken?
Voor Adyen bv. kijk ik wel op het IEX-forum. https://www.iex.nl/Forum/Topic/1366885/ ... t#LastPost Wel een "gratis" bron van informatie voor me...
Keuze genoeg 
Zelf heb ik hiervan: Nel, ASML, Sofina, GN Store N...

Zelf heb ik hiervan: Nel, ASML, Sofina, GN Store N...

Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Pas toch maar op aan de huidige waarderingen van US tech aandelen. In 1999 gingen ze ook parabolisch naar boven.StarStock schreef: ↑25 mei 2020, 12:32Superbosko: bedankt voor je tips. Adyen: op een week tijd meer als +10% gegaan.superbosko schreef: ↑4 mei 2020, 19:23 Technologie
Adyen / tencent : betalingen
ASML / NVIDIA : chips
Ik snap enkel wel niet of dit een bubbel is en waar de koersstijging vandaan komt.
ASML: ook goede tip: is al een gedegen bedrijf dat zich al bewezen heeft.
NVIDIA: idem: enkel wel US aandeel, dus gevoelig aan valutakoers.
Qua ETF's: iemand een idee over deze ETF: SPDR MSCI World Technology UCITS (WTCH), noteert op Euronext Amsterdam.
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P000183UX
Geannualiseerde rendement op 3 jaar op: 21,24 % !
Iemand een idee hier over?
@TrX: zowiezo hoge Koers/winst-verhouding. Ik denk wel: Amazon: heeft momenteel hoogtepunt bereikt. Facebook: +9% omhoog door "shop"-functionaliteit in te voeren. Microsoft: volgens mij ondergewaardeerd. Alpahbet/Apple: ik denk "houd"-advies op dit moment.
Daarnaast Nasdaq boven de 10K..
Leuk 2020 vergelijken met 2000, zonder naar de koers /winst verhouding, te kijken...

Als eens gekeken hoe hoog uw inkomen is t.o.v. uw grootvader zijn inkomen….
De koers /winst verhouding is momenteel nog steeds 3x goedkoper als in 2000
https://www.reuters.com/article/us-usa- ... SKBN20C1J7
De hele tech. sector is nu eenmaal meer als Amazon alleen...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Ik zie parabolische stijgingen in US tech aandelen terwijl we in een recessie zitten.jonie schreef: ↑1 juli 2020, 15:20Leuk 2020 vergelijken met 2000, zonder naar de koers /winst verhouding, te kijken...![]()
Als eens gekeken hoe hoog uw inkomen is t.o.v. uw grootvader zijn inkomen….
De koers /winst verhouding is momenteel nog steeds 3x goedkoper als in 2000
https://www.reuters.com/article/us-usa- ... SKBN20C1J7
De hele tech. sector is nu eenmaal meer als Amazon alleen...
Apple en Microsoft zijn op 3 maanden tijd van 1T naar 1.5T market cap gegaan..
-
- VIP member
- Contacteer:
Overgewaardeerd die tech sector... Dat kan niet blijven duren, maar dat dacht ik jaren geleden al. En het is sindsdien serieus omhoog gegaan :-)
Ik vind die sector gebakken lucht. Mijn "risico" kapitaal stop ik de farmaceutische sector. Die proberen tenminste nog mensen te genezen....
Ik vind die sector gebakken lucht. Mijn "risico" kapitaal stop ik de farmaceutische sector. Die proberen tenminste nog mensen te genezen....