telewerken, zegen of vloek?
Re: telewerken, zegen of vloek?
Beiden. Thuiswerk blijkt goed om geconcentreerd aan een taak te kunnen werken. Bureauwerk is dan weer beter voor collaboratie, interactie en serendipiteit.
Eens covid voorbij is vallen we snel terug in oude gewoontes. De uitdaging is dan ook de hybride-toestand waarbij een deel thuis zit en een deel op kantoor. Die combinatie is heel moeilijk.
Eens covid voorbij is vallen we snel terug in oude gewoontes. De uitdaging is dan ook de hybride-toestand waarbij een deel thuis zit en een deel op kantoor. Die combinatie is heel moeilijk.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Hier kreeg iedere werknemer van het bedrijf digitaal een catalogus toegestuurd met bureelbenodigdheden om uit te kiezen: ergonomische stoel, bureautafel, bureaulamp, extra breedbeeldscherm om op laptop aan te sluiten, kaartlezers,.....
Dezelfde week werd alles al aan huis geleverd.
Inloggen op laptop is startuur werktijd. Uitloggen einde werktijd.
Als je dan toch nog eens on site moet zijn, de laatste 12 maanden drie keer een halve dag, is het goed geregeld. Wanneer je de toegangsdeur opent met je badge wordt je toegevoegd aan het aantal toegelaten personen in die ruimte. Bij verlaten terug afgetrokken.
Daar de werknemers nu niet meer op kantoor kunnen genieten van maaltijden, drank en versnaperingen wordt er ter compensatie af en toe een pakketje aan huis bezorgd. Compenseert niet volledig maar je kan niet alles hebben.
De helft van de huur voor bureelruimte on site is nu al opgezegd.
Alleen maar voordelen voor werkgever en werknemer.
De kosten zijn verlaagd, de productiviteit gestegen ipv gedaald en geen onnodig heen- en weer gerij meer.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Wij konden ons gelukkig de luxe veroorloven om onze woning ook voor corona aangenaam te verwarmen.
Dit jaar ook al 300€ compensatiecheques ontvangen om de eventuele meerkost van verwarming op te vangen.
Dubbel winst. Ons verwarmingsfactuur is gelijk gebleven, cheques zijn dus een extraatje, en de werkgever heeft al de gehuurde bureelruimte kunnen afstoten. Alleen de bureelruimte in eigendom is nog in gebruik. Gezien daar nog maar gemiddeld 7 man aanwezig is moet daar nog een oplossing voor gevonden worden.
Afgelegde afstand met de salariswagen is in 2020 gewoon gehalveerd.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Hier niet. Toestand is bestendigd. Hoogstens nog één dag per week ons site. Dat wordt hier het nieuwe normaal.
Iedereen was er voor. Zelfs het vast onderhoudspersoneel. Veel minder werk voor hetzelfde loon.
Voor ingehuurde catering en ingehuurd onderhoudspersoneel is het natuurlijk een ander plaatje.
Waar die opmerking op slaat ivm “uw huis ook tevoor al confortabel verwarmen”, no idea. Feit is, als je van 7u30 tot 17u niet thuis bent, hoeft de chauffage ook niet aan te staan. Of hoogstens vanaf 16u als de kinderen van school komen. Bekijk anders uw afrekening van uw gasfactuur eens. Conclusie met 1 thuiswerkende (en 2 kinderen in “lockdown” een deel vh vroege voorjaar 2020 en najaar 2020) is een ferme stijging. Ondanks een goed geïsoleerd relatief nieuwbouw huis (wel vrijstaand). Logisch, je zit niet met z’n allen in 1 ruimte. Dus het ganse huis, boven en beneden, is de ganse dag verwarmd. En verwarmd voor mensen die de hele tijd ‘stil zitten’, dus niet gewoon op 20°, maar voor de dames liefst ineens 22°.David_DeWa schreef: ↑17 maart 2021, 09:08
Wij konden ons gelukkig de luxe veroorloven om onze woning ook voor corona aangenaam te verwarmen.
Ons verwarmingsfactuur is gelijk gebleven, cheques zijn dus een extraatje, en de werkgever heeft al de gehuurde bureelruimte kunnen afstoten. Alleen de bureelruimte in eigendom is nog in gebruik. Gezien daar nog maar gemiddeld 7 man aanwezig is moet daar nog een oplossing voor gevonden worden.
Afgelegde afstand met de salariswagen is in 2020 gewoon gehalveerd.
Impact op milieu door minder kilometers. Die zeeschepen die in Antwerpen aanmeren, verstoken tot 250.000 liter per dag. Daar kan je veel auto’s van laten rijden aan 6 L per 100 km en gemiddeld 33 km per dag. (dus 2 liter per auto per dag. Dus 1 zo’n zeeschip is het equivalent van 125.000 auto’s.) Als je een impact wil hebben op het milieu kan je beter “consuminderen” (en zeker dan spullen die van China komen) dan thuis werken.
Minder ruimte huren? Dat gaat op voor dienstenbedrijven, en op voorwaarde dat de layout van het gebouw het toelaat. Voor alle bedrijven die een “eigen site” hebben, bv met eigen magazijn en productie is dat veel minder haalbaar. Als hier morgen een paar kantoren “over” zijn, krijgen we die aan de straatstenen niet verhuurd – wie gaat er midden in een productiebedrijf komen zitten? Maar ze moeten intussen wel verwarmd en verlicht worden, aangezien al jaren geleden overal geschakeld is naar “open office”-toestanden. Dat was ‘modern’. Dat dan 7 van de 10 stoelen bezet zijn en 3 leeg verandert niks aan de kost.
En voor de rest krijg je nog meer van die “wereldvreemde” individuen die je nooit in productie of magazijn ziet, maar die wel vanop afstand beslissingen gaan nemen. Hoe dikwijls hoor je nu al niet “die van marketing hebben weer wat verzonnen, weten die eigenlijk wel wat wij doen” of “die van sales beloven van alles maar dat ze eens komen tonen hoe we dat ooit gemaakt / verpakt moeten krijgen”.
En dan natuurlijk nog de nieuwe personeelsleden. Hoe raken die nog deftig geïntegreerd als ze Jantje van finance en Mieke van Marketing alleen kennen van op TEAMS.
Het andere extreme zie ik hier in de wijk. Koppel die beiden als vertegenwoordiger werken. Die auto’s staan al een jaar lang iedere dag thuis. Ik wil nog aannemen dat ze thuis productief bezig zijn, maar de uren die ze vroeger in de auto zaten van klant naar klant, worden nu uitgespaard. Prima. Da’s productief. Maar als die baas een beetje ‘wakker’ is zal z’n conclusie toch ooit zijn dat hij pakweg van 5 naar 3 accountmanagers kan terugschakelen als ze toch gewoon thuis zitten en geen reistijd meer verliezen.
Zoals het vroeger al was bij ons (toelating 1 dag per week thuis indien de job het toelaat, dus uiteraard productiepersoneel niet) is ideaal. Eventueel een 2e dag. Méér lijkt mij alleen voor bepaalde niches haalbaar zonder verstorend te werken.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Bedankt om jouw thuissituatie nader toe te lichten.
Spijtig dat je thuissituatie en je werkkader niet is meegeëvolueerd met de moderne tijd.
Niet iedereen heeft de kans om even snel mee te zijn met de onstuitbare trein van de vooruitgang.
Ik ben ook op je suggestie ingegaan. Maar ik kan je daarbij niet verder helpen. Geen gasfactuur.
Spijtig dat je thuissituatie en je werkkader niet is meegeëvolueerd met de moderne tijd.
Niet iedereen heeft de kans om even snel mee te zijn met de onstuitbare trein van de vooruitgang.
Ik ben ook op je suggestie ingegaan. Maar ik kan je daarbij niet verder helpen. Geen gasfactuur.
Beide opties zijn van toepassing. Ik zit al sinds maart vorig jaar thuis te werken, twee keer even op kantoor geweest sindsdien. Qua werk: mijn klanten zitten voor het grootste deel toch niet in België dus alles verliep zowieso al in grote mate via online kanalen. Ik spaar nu gemiddeld 1,5 uur pendeltijd uit die ik nuttiger kan besteden en dat is prima, wel mis ik mijn andere collega’s min of meer, om gewoon eens een face to face gesprek te hebben. Voorheen werkte ik ook al een dag van thuis uit, ik hoop dat het ik de toekomst evolueert naar een gezonde mix (2 thuis, 3 kantoor oid.).
Nog zo'n wauwelaar zoals Am-dinges. Die r-waarde ligt verdorie hoger dan van Corona.David_DeWa schreef: ↑17 maart 2021, 10:15 Bedankt om jouw thuissituatie nader toe te lichten.
De situatie van gezinnen waarin beiden een job hebben en kinderen is blijkbaar niet modern.
Ach ja. Ook weer zo'n dwaas die denkt dat zijn niche-situatie gewoon 1 op 1 geëxtrapoleerd kan worden naar de ganse maatschappij.
Negeerlijst uitgebreid. Wel goeie uitvinding, daarnet verschoten hoe vlot ik kon scrollen. Wel van die balkjes die me meldden dat am-dingskes ergens iets gepost had, maar verder geen last van. Leest wel fijn.
Duidelijk een zegen! Het is gewoon een groot voordeel dat je minder tijd kwijt bent door woon-werkverkeer.
Ook gewoon het feit dat je smorgens op je gemak kan beginnen, vind ik heel positief. Je kan werken op je eigen manier, in gemakkelijke kleren,...waardoor werk vlotter en beter gaat.
Edit: of gewoon even 5-10min in de tuin opladen en verder werken, werkt voordelig.
Ook gewoon het feit dat je smorgens op je gemak kan beginnen, vind ik heel positief. Je kan werken op je eigen manier, in gemakkelijke kleren,...waardoor werk vlotter en beter gaat.
Dan toch liever 1,5 dag/week. Anders zit je weer (te)veel tijd te verspelen met woon-werkverkeer.
Edit: of gewoon even 5-10min in de tuin opladen en verder werken, werkt voordelig.
Laatst gewijzigd door Denfi op 17 maart 2021, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het feit dat er meer van thuis uit gewerkt kan worden, bewijst ook dat alle bureaujobs relatief makkelijk uitbesteed kunnen worden aan veel goedkopere buitenlanders.
Waarom een dure Belg betalen als ik een Mexicaan, Bulgaar of Senegalees kan inhuren voor een fractie van de loonkost.
Op de middelange termijn zal telewerken dan misschien een vloek worden.
Waarom een dure Belg betalen als ik een Mexicaan, Bulgaar of Senegalees kan inhuren voor een fractie van de loonkost.
Op de middelange termijn zal telewerken dan misschien een vloek worden.
Joshua dat is al langer geweten he vooral bij die grote bedrijven zoals HP,... . , Ook banken doen dit al langer
Nu komt het inderdaad alleen nog meer bovendrijven... eerst alle bureaus dicht en verkopen, personeel van thuis laten werken en dan outsourcen naar lageloonlanden :-) David_DeWa maak je maar klaar ;-)
Die grote bazen trekken hun daar niks van aan he, ze kunnen met de pree van een belg, X aantal andere in dienst nemen. ondertussen zijn ze ook van al die sociale wetgevingen en vakbonden verlost.
Nu komt het inderdaad alleen nog meer bovendrijven... eerst alle bureaus dicht en verkopen, personeel van thuis laten werken en dan outsourcen naar lageloonlanden :-) David_DeWa maak je maar klaar ;-)
Die grote bazen trekken hun daar niks van aan he, ze kunnen met de pree van een belg, X aantal andere in dienst nemen. ondertussen zijn ze ook van al die sociale wetgevingen en vakbonden verlost.
Breng je financieel manager maar niet op ideeën ! Dat gebeurt namelijk redelijk vaak. Ik ben op een bedrijfsterrein geweest, waar de helft van de site inmiddels vacant stond. De helft ? Neen, een stukje toch niet. Dat was verhuurd aan een kunstenaar met zijn atelier.Fakkel schreef: ↑17 maart 2021, 10:03 Minder ruimte huren? Dat gaat op voor dienstenbedrijven, en op voorwaarde dat de layout van het gebouw het toelaat. Voor alle bedrijven die een “eigen site” hebben, bv met eigen magazijn en productie is dat veel minder haalbaar. Als hier morgen een paar kantoren “over” zijn, krijgen we die aan de straatstenen niet verhuurd – wie gaat er midden in een productiebedrijf komen zitten?
Dus ik heb even met de kunstenaar gesproken. Mijnheer deed "creatieve dingen met brandspiritus."
In Nederland - waar anders - was een onderhuurder een illegale wietplantage begonnen. Die werd betrapt, want die tapte elektriciteit af van zijn huisbaas, waardoor er brand uitbrak.
Kijk dus zeker uit wat je binnen haalt !
-
anonymous
Leuk hè Fakkel. Fantastische uitvinding. Ik denk trouwens dat we min of meer dezelfde negeerlijst hebben. Dat wil ook wel wat zeggen
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Na lang aarzelen heb ik hem ook toegevoegd. Eens zien hoe het loopt en of ik mijn nieuwsgierigheid ga kunnen bedwingen om te zien welke onzin hij nu weer uitgekraamd heeft
Wel vreemd, de layout komt helemaal anders over met om de drie posts zo'n balkje
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
anonymous
Als je hem niet kunt missen kun je hem nog altijd weer vriendje maken.