termijn rekeningen/kasbons
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: termijn rekeningen/kasbons
Dat zou ik toch minstens verwachten van mijn bank. Beter dan dat ze niets vragen en het gewoon weigeren, lijkt mij.
(in hoeverre je een termijnrekening als "spaarproduct" kan beschouwen, is n.m.i. ook maar de vraag)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Meeste banken mogen tot 1 bepaald bedrag laten intekenen vd hoofdbank als ze nieuwe termijnrekening(en) lanceren of hun rente ervan aanpassen, als er genoeg ingetekend hebben stoppen ze ermee of geven ze jouw dit produkt natuurlijk niet graag meer. (Zo hebben me toch al verschillende banken die uitleg gegeven.)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb dezelfde ervaring of jouw, maar dan bij BNP, vorig jaar flink bedrag op spaarboekje willen zetten en zichtrekening erbij nemen, ging niet ik moest maar elders gaan omdat ik niet alles via hen wilde.(domiciliëringen, loon enz....) Bij mij lukte het dan wel weer zonder probleem bij Argenta.bc148 schreef: ↑31 maart 2023, 16:49Inderdaad. Heb hem vandaag gezegd om alles te pakken en ergens anders te zoeken.
Persoonlijke ervaring bij andere bank (Argenta). Wou daar rek + spaar rek openen en flinke bedrag storten.
Ging ook niet. De vrouw op kantoor heeft mij gezegd om naar een andere instelling te zoeken: "rek+spaar rek brengen niet genoeg"...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Argenta
Klopt; bij Argenta moet je zijn als je een betrouwbare bank zoekt. Ben je op zoek naar beleggingsavonturen, keuze te over bij de "anderen".
Over welke ARGENTASERVICE heb je het? Kan je ook preciezer zijn.
Ik ben jammer genoeg enkel klant. De service en hulpvaardigheid die mijn kantoor mij bieden, zijn "TOP". Mijn bank is in Zonhoven-Centrum gelegen. Dikke pluim voor hen.

Volgens Paul De grauwe ( ik kan u het artikel bezorgen) zal de pot van de parkeerrente (nu al 3%) dit jaar in de Europese zone wellicht 140 miljard bedragen.huisjetuintjefiets schreef: ↑30 maart 2023, 18:02De NBB heeft zoals alle nationale banken zware verliezen omdat ze obligaties hebben opgekocht die nu veel minder waard zijn. De verliezen door de parkeerrente zijn minder dan peanuts.
De Zwitserse nationale bank had bijvoorbeeld vorig jaar het fenomenale verlies van 130 miljard CHF, ongeveer evenveel in EUR.
Nu 140 miljard vind ik geen peanuts hoor.
-
- Verbannen Gebruiker
Dan zal hij wel iets anders bedoelen. Gemiddeld staat er zowat 600 of 700 miljard op. Aan 3% kost dat 18 of 21 miljard per jaar. Dat is echter geen verlies, want ze doen iets met dat geld.
Ze maken daar zelfs in normale omstandigheden winst mee. En we gaan wel weer naar normale omstandigheden evolueren.
En zelfs al maken ze eenmalig samen 20 miljard verlies, dat is peanuts in vergelijking met de paar honderden miljard die ze samen verliezen op hun obligaties.
Neen hoor, lees zelf:huisjetuintjefiets schreef: ↑31 maart 2023, 20:24Dan zal hij wel iets anders bedoelen. Gemiddeld staat er zowat 600 of 700 miljard op. Aan 3% kost dat 18 of 21 miljard per jaar. Dat is echter geen verlies, want ze doen iets met dat geld.
Ze maken daar zelfs in normale omstandigheden winst mee. En we gaan wel weer naar normale omstandigheden evolueren.
En zelfs al maken ze eenmalig samen 20 miljard verlies, dat is peanuts in vergelijking met de paar honderden miljard die ze samen verliezen op hun obligaties.
De rentestijgingen zijn manna uit de hemel voor dolgelukkige bankiers. Ze worden slapend rijk. Zo’n situatie is onhoudbaar
Paul De Grauwe is professor aan de London School of Economics. Zijn column verschijnt tweewekelijks.
17 januari 2023
De economische crisis doet pijn bij iedereen, gezinnen en bedrijven. Je zou denken dat in tijden van economische achteruitgang de banken het ook minder goed doen, maar dat is helemaal niet het geval. De banken stellen het goed, heel goed zelfs. Hun winsten bereiken recordhoogtes.
Dat energiebedrijven verleden jaar recordwinsten boekten begrijpt iedereen. De energieprijzen schoten de lucht in en dus ook de winsten van bedrijven die energie produceerden en verdeelden. Maar banken? Waarom stijgen de winsten van de banken wanneer de economie achteruitgaat?
Het antwoord is eigenlijk eenvoudig maar ook onthutsend. De banken in de eurozone krijgen miljarden aan subsidies. Dit jaar zal die pot minstens 92 miljard euro bedragen, waarschijnlijk nog een pak meer. De kans is groot dat die pot aandikt tot 140 miljard. Dit is bijna evenveel als de som van alle uitgaven van de Europese Unie in 2023 (168 miljard). En wie verleent die subsidies? De Europese Centrale Bank (ECB). Niet alleen de ECB subsidieert de banken die onder haar hoede staan, de Amerikaanse centrale bank en de Bank of England doen hetzelfde met hun banken.
-
- Verbannen Gebruiker
Zegt hij hoe hij aan dat bedrag komt? Anders maakt dat geen indruk op mij, behalve de indruk dat hij de pedalen kwijt is.
Tsja, zo zijn we uitgepraat.(diepe zucht)huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 10:49Zegt hij hoe hij aan dat bedrag komt? Anders maakt dat geen indruk op mij, behalve de indruk dat hij de pedalen kwijt is.
-
- Verbannen Gebruiker
De Grauwe voert al lang een strijd tegen commerciële banken, nationale banken, regeringen. En hoe minder er naar hem geluisterd wordt, hoe meer hij zich op het pad begeeft van desinformatie, tendentieuze berichtgeving, totaal verkeerde voorstelling van de feiten, woordgebruik dat thuishoort in complottheorieën. Ik vind het inderdaad de moeite niet meer om zijn berichten te lezen.evita schreef: ↑1 april 2023, 11:18Tsja, zo zijn we uitgepraat.(diepe zucht)huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 10:49
Zegt hij hoe hij aan dat bedrag komt? Anders maakt dat geen indruk op mij, behalve de indruk dat hij de pedalen kwijt is.
Kan een bank eenzijdig weigeren een verlopen termijnrekening te verlengen?
Mijn termijnrekening bepaalt dat deze zonder instructies van mij ten minste 2 dagen voor de vervaldatum automatisch wordt verlengd voor een nieuwe identieke termijn tegen marktvoorwaarden.